مقاله در مورد تاثیر پرایمینگ بذرگیاه دارویی همیشه بهار بر رقابت با تراکم های مختلف دو گونه علف هرز تاج خروس و گاو نبه

مقاله در مورد تاثیر پرایمینگ بذرگیاه دارویی همیشه بهار بر رقابت با تراکم های مختلف دو گونه علف هرز تاج خروس و گاو نبه

بسمه تعالي
شماره: ……………………………………………
معاونت آموزشي تاريخ: …………………………………………….
مديريت تحصيلات تكميلي
طرح پيشنهادی (پرپوزال) پاياننامه‌ي کارشناسیارشد
دانشكدهی کشاورزی
گروه آموزشی زراعت و اصلاح نبانات
مشخصات دانشجو:
2- عنوان پاياننامه به فارسي:
تاثیر پرایمینگ بذرگیاه دارویی همیشه بهار بر رقابت با تراکمهای مختلف دو گونه علف هرز تاجخروس وگاوپنبه
3- عنوان پاياننامه به انگلیسی:
Effect of seed priming of Calendula officinalis on competition with two weed species (Amaranthus retroflexus and Abutilon theophrasti)
4- مشخصات اساتيد راهنما و مشاور:
5 – اطلاعات مربوط به موضوع پاياننامه:
الف) بیان مسأله:
امروزه کشت گیاهان دارویی از اهمیت زیادی برخودار شده است. همیشه بهار( (Calendula officinalis یکی از گیاهان دارویی است که از نظر تولید در زمره گلهای باغچه ای و نیز گیاهان دارویی دسته بندی می شود. گلها و همچنین سرشاخه گل دار این گیاه مصرف دارویی دارد. دمنوش همیشه بهار دارای خاصیت ضد التهاب و آنتی باکتریال است. تحریک کننده کار کلیهها، افزایش دهنده جریان خون و فعالیتهای قلبی می‌باشد. این گیاهان نیز مانند سایر گیاهان زراعی در معرض هجوم علفهای هرز هستند .علفهای هرز در مراحل اولیه اثرات خود را به صورت رقابت با گیاهان زراعی برای استفاده از نور، مواد غذایی، آب نشان می‌دهند. کنترل این مهمانان ناخوانده در گیاهان دارویی نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد.کاربرد علفکش به دلیل مشکلاتی که ممکن است ایجاد نماید محدوداست. بنابراین باید راهکارهای دیگری را جستجو نمود. پرایمینگ بذر با تاثیر بر جوانه زنی سریع تر
می تواند موجب بهبود رقابت گیاه دارویی همیشه بهار با علف هرز شده و خسارت ناشی از آنها را کاهش دهد.
ب)سؤالات اصلی پژوهش:
1) آیا پرایمینگ بذر می تواند موجب بهبود رقابت همیشه بهار با علفهای هرز شود؟
2) تراکمهای مختلف علف هرز چه تاثیری بر رشد و عملکرد همیشه بهار دارد؟
3) آیا قدرت رقابت همیشه بهار با گونه های مختلف علف هرز یکسان است؟
ج) فرضیات پژوهش:
1) پرایمینگ بذر می تواند موجب بهبود رقابت همیشه بهار با علفهای هرز شود.
2) تراکمهای مختلف علف هرز بر رشدو عملکرد همیشه بهار موثر است.
3) قدرت رقابت همیشه بهار با گونههای مختلف علف هرزیکسان نیست.
د) هدف (اهداف) پژوهش:
1) قدرت رقابت گیاه دارویی همیشه بهار با تراکمهای مختلف تاجخروس و گاوپنبه
2) اثر پرایمینگ بذرهمیشه بهار بر رقابت آن باتراکم های مختلف دوگونه علف هرز
3) تاثیر پرایمینگ بذر و رقابت با علفهای هرز بر عملکرد همیشه بهار
ه) ضرورت و اهمّیت پژوهش:
با توجه به گسترش سطح زیر کشت گیاهان داروئی و مشکلات ناشی از هجوم علفهای هرز، لازم است قدرت رقابت این گیاهان با علفهای هرز و ابزارهای موثر برای کاهش این رقابت مورد بررسی قرار گیرد.
و) پیشینهی پژوهش:
با توسعه کشت وکار گیاهان دارویی، مدیریت علفهای هرز آن ها یکی از چالشهای پیش رو در آینده خواهد بود. نتایج آزمایشها نشان داده است که هر عاملی که موجب بهبود و تسریع در رشد و نموگیاه زراعی شود میتواند در کاهش خسارات ناشی از علفهای هرز موثر باشد (محمدوست و اصغری، 1388؛ شرستا و همکاران ،2001(. امروزه پرايمينگ بذر به طور گسترده و توسعه يافته جهت اصلاح جوانه زني و سبزشدن گياهچه تحت تنشهاي محيطي در گسترده زيادي از گياهان استفاده مي شود پرايمينگ شامل استفاده از تكنيكهاي مختلفي مي باشد كه سبب تحريك فعاليت جنيني شده و به دنبال آن رشد ريشه چه صورت مي گيرد. درنهايت قبل از ظهور ريشه چه بذرها دوباره خشك شده (به رطوبت اوليه برگردانده مي شوند)، سپس ذخيره و يا كاشته مي شوند ( سلطانی و همکاران، 2008). بسرا و همکاران (2004) گزارش کردندکه پرایمینگ یکی از روشهای بهبود کارکرد بذر و افزایش کیفیت بذر به ویژه در شرایط نامساعد محیطی می باشد. در پرایمینگ اجازه داده می شود که بذرها مقداری آب جذب کنند تا مراحل اولیه جوانهزنی انجام شود، اما ریشه چه خارج نشود .به عبارت دیگر در این روش بذر تا فاز دوم آبنوشی پیش میروند، اما وارد فاز سوم آبنوشی نمی شوند.
گزارشهای مختلفی مبنی بر افزایش سرعت و یکنواختی جوانهزنی و سبز شدن در تنشهای محیطی مختلف از قبیل شوری و خشکی با استفاده از تیمار پرایمینگ در گیاهان مختلف وجود دارند (هریس و همکاران، 2001؛ قانا و ویلیام، 2003؛ رشید و همکاران، 2004.(
در اکوسيستمهای زراعی رقابت براي دریافت نور فرايند مهمي است که به ميزان و سهم نور جذب شده به وسيله يک گونه و کارايي آن در تبديل انرژي تابشي به ماده خشک بستگي دارد. آزمایشهای مختلفی نشان داده است با افزایش تعداد علفهای هرز در واحد سطح افت عملکرد نیز افزایش مییابد (جعفرزاده و مدحج، 1390؛ سلیمانی و همکاران، 1390). برای مثال، جعفرزاده و مدحج (1390) نشان دادند با افزایش تراکم علفهای هرز در واحد سطح عملکرد و اجزای عملکرد گندم شدیدا کاهش یافت. آن ها همچنین گزارش کردند که با افزایش تعداد علف هرز کارایی مصرف نیتروژن گندم نیز کاهش یافت. همچنین فاطمه سلیمانی و همکاران( 1389). گزارش کردند که عملكرد لوبيا در تراكم20 بوته خردل وحشي در سالهاي 1389 و 1390 به ترتيب 57 و 46 درصد كاهش نشان داد و در تراكمهاي بالاتر از روند كاهش عملكرد لوبيا كاسته شد به نحوي كه در تراكم 75 بوته خردل وحشي در مترمربع ، كاهش محصول در اين دو سال به ترتيب 81 و64 درصد بود.
درعین حال گونههای مختلف علف هرز تاثیر متفاوتی بر رشد و نمو گیاهان زراعی دارند. گونههای چهارکربنه به دلیل خصوصیات فیزیولوژیکی منحصربه فرد خود در شرایط مناسب محیطی از قدرت رقابت بیشتری برخوردار هستند. برعکس، در شرایط نامساعد و سرد گونههای سه کربنه غالبیت بیشتری دارند (محمددوست، 1390). برای مثال، بلاکشاو و همکاران (2003). در بررسی پاسخ 23 گونه علفهرز، گندم و کلزا به کاربرد نیتروژن مشاهده کردند که در گونههای مورد مطالعه، ضمن افزایش معنی دار ماده خشک تولیدی، اختلاف قابل توجهای از این نظر وجود داشت. بلاکشاو و همکاران (2008). نیز نشان دادند که علفهای هرز چهار کربنه به مانند تاج خروس و قیاق دارای کارایی راندمان مصرف نیتروژن بالایی نسبت به سایر علفهای هرز میباشند و وزن خشک آن ها افزایش یافته است.
ز) مواد و روششناسی پژوهش:
این آزمایش در سال زراعی 91 در گلخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی انجام خواهد شد.آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار اجرا خواهد شد. عامل اول شامل پرایمینگ بذر با(NACL 50mm) وعدم پرایمینگ بذر و عامل دوم تراکم های مختلف دوگونه علف هرز تاج خروس و گاو پنبه (صفر، 2 ،4 ، 6 و8) می باشد. برای این منظور بذر دو گونه علف هرز گاو پنبه و تاج خروس به صورت مجزا درگلدان به کشت خواهد شد. بذر همیشه بهار به صورت کپهای با قرار دادن سه تا چهار بذر در هر گلدان انجام خواهد شد. پس از استقرار گیاهچههاو به منظور رسیدن به تراکمهای دلخواه علفهای هرز عملیات تنک کردن انجام خواهد شد. در هر گلدان فقط یک بوته همیشه بهار باقی خواهد ماند. زمان ظهور همیشه بهار، مقدار کلروفیل برگ، ارتفاع، توزیع
عمودی و افقی گیاه، نسبت S/R اندازه گیری خواهد شد.در مرحله برداشت گل همیشه بهار، علفهای هرز هر واحد نمونه برداری از سطح خاک برداشت و به درون پاکتهای مقوایی قرار داده میشوند تا وزن خشک آنها محاسبه شود. پس از رسیدن محصول گلها جمعآوری شده تا عملکرد و اجزای عملکرد مشخص شود. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار MSTATC و SPSS انجام خواهد شد.
ح) وسائل و ابزار مورد نياز براي انجام پژوهش:
1- بذر گل همیشه بهار مقدار900 گرم
2- آب جهت آبیاری به مقدار لازم
3- آون 1 دستگاه
4- ترازوی دیجیتالی 1 دستگاه
5- پاکت مقوایی در اندازه های مختلف 400 عدد
6- گلدان 80 عدد
ط) مدت اجراي پژوهش:
از زمان تصويب به مدت 12 ماه
ی) مؤسسات آموزشي و پژوهشي همكاري كننده:
دانشگاه محقق اردبیلی
ک) محل اجرای پژوهش (بخش عملي پژوهش):
گلخانه دانشکده کشاورزی
ل) منابع و مآخذ مورد استفاده:
– عامری، ع.ا.، نصیری محلاتی، م. 1389. اثرات سطوح مختلف نیتروژن و تراکم بر میزان تولید گل و مواد موثره وکارایی مصرف نور در گیاهان دارویی همیشه بهار. نشریه زراعت (پژوهش وسازندگی)،ش 88 . ص94
– ثقه الاسلامی، ج .م.، موسوی ، غ. م. 1387. اثرات تراکم وتاریخ کاشت بر عملکرد دانه وگل همیشه بهار مجلهپژوشهای زراعی ایران ج6، ش 2 . ص 115
– سلطانی، ا. 1388. تاثیر پرایمینگ بذر بر سبز شدن و عملکرد پنبه در تاریخ کاشت های مختلف .فصل نامه پژوهشهای تولید گیاهی، ش 3، ص163
-رضا زاده، ب.1384.اثر تاریخ کاشت و تراکم گیاهی بر خصوصیات مورفولوژیک گیاه دارویی. پایان نامه کارشناسی ارشددانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد.ص 95
– رحيميان، ح. ، شريعتي، س.ح . 1377 . مدل سازي رقابت علف هرز- گياه زراعي . انتشارات موسسه تحقيقات و آموزش كشاورزي
– رضا موسوی، م . ر. 1385.اصول و روشهای مدیریت تلفیقی علفهای هرز نشر میعاد ص 265
1) Blackshaw, R. E., Brandt, R. N. Janzen, H. H., Entz,T.,Greant, C. A. and Derksen, D. A. 2003. Differential response of weed species to added nitrogen. Weed Sci. 51:532-539.
2)Blackshaw, R. E. and Brandt, R. N. 2008. Nitrogen fertilizer rate effect on weed
competitiveness is species dependent. Weed Sci. 56:743-747.
3)Hamblin, A., Tennant, D. and Perry, M.W., (1990) The cost of stress: dry matter partitioning changes with seasonal supply of water and nitrogen to dryland wheat. Plant Soil122, 47–58.
4)Hirose, T. and Werger, M.J.A., (1987a) Nitrogen use efficiency in instantaneous and daily photosynthesis of leaves in the canopy osSolidagoaltissimastand. PhysiologiaPlantarum. 70: 520-52.
5)teh, C.M., Doll, J.D. 1996. Spring-planted winter rye (Secale cereale) as a living mulch to control weed in soybean (Glycine max). Weed Technology.
10: 347-353.
6)Burgos, N.R., Talbert, R.E. 1996. Weed control and sweet corn (Zea mays var.rugosa) response in a no-till system with cover crop. Weed Sci.
44: 355-361.

فایل : 7 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط