مقاله فارسی قالبهاي برشي كانالها

مقاله فارسی قالبهاي برشي كانالها

كانالها- متوقف كننده هاكانالها

كانالها در قالبهاي برش كار هدايت نوار را به عهده دارند و در صورت استفاده از سنبه كناره بر (سايد كاتر) براي توقف نوار ،كانال را به شكل دو پله در نظر مي گيرند.در عمل هر چه دقت قطعه توليدي بيشتر باشد عرض كانال نيز تلرانس بسته تري خواهد داشت .در طراحي كانالها بايستي به نكات زير توجه داشت:

1- شكل عمومي كانالها : كانالها در هر نوعي كه ساخته شوند بايستي موارد زير در آنها رعايت شود:

(شكل 25):ابعاد عمومي كانالهاW : عرض كانال با استفاده از عرض ورق تعيين مي شود و تلرانس آن بستگي به دقت قطعه توليدي دارد و هر چه دقت قطعه توليدي بيشتر باشد مقدار اين تلرانس نيز دقيق تر خواهد بود.
h : ارتفاع كانال نيز به ضخامت ورق بستگي دارد و در تمام حالت مقدار آنرا 2 الي 5/2 برابر ضخامت ورق در نظر مي گيرند.
صافي سطوح: همانطور كه در شكل نشان داده شده ،بايستي قسمتهاي جداره كانال را سنگ زد تا ورق در آن به راحتي سر خورده ،مقاومتي در جهت خلاف حركت ورق ايجاد نشود.
2- جنس كانال: جنس اين قسمت از قالب كه با ورق در تماس مستقيم است بايستي از فولاد مرغوب و مقاوم در مقابل سايش و قابل آبكاري انتخاب نمود.(فولاد MS60 )
3- انواع كانال: همانطور كه در شكل زير مي بينيد كانالها انواع مختلف دارند .ممكن است آنرا مستقيما روي سطح ماتريس ايجاد كنند و يا با گذاشتن دو قطعه به عنوان پل بين بيرون انداز ثابت و ماتريس فضاي خالي را جهت هدايت نوار ايجاد كنند.در بعضي مواقع كانال را مستقيما روي بيرون انداز طراحي مي كنند.(شكل 26): شكلهاي مختلف جهت تعبيه كانال4- زير سري: جهت جلوگيري از خمش نوار ،تكيه گاهي در مسير آن و در امتداد يك طرف از پل هاي كانال در نظر مي گيرند تا نوار به راحتي روي آن سر خورده ؛از قوس برداشتن قبل از ورود به قالب جلوگيري شود .زير سري را با پيچ به ادامه پل وصل مي كنند.(شكل 27): زير سريمتوقف كننده هاچون در قالبهاي برش مرحله اي بايستي نوار در اسيتگاههاي متفاوت توقف كند،لذا بايد موقعيت نوار نسبت به اين ايستگاهها به راحتي تعيين شود و نوار در هر مرحله از برش دقيقا نسبت به سنبه در موقعيت اصلي خود قرار گيرد.براي اين كار از متوقف كننده ها استفاده مي كنند كه به دو دسته تقسيم مي شوند:
1- متوقف كننده دستي: اساس اين سيستم بسيار قديمي به اين صورت است كه مانعي را با دست به جلوي مسير حركت رانده ،نوار در امتداد مسير حركت خود با برخورد به اين مانع متوقف مي شود و عمل برش در اين حالت در اولين ايستگاه صورت مي گيرد و در ايستگاههاي بعد توقف توسط پين متوقف كننده مي باشد.(شكل 28): اساس كار متوقف كننده هاي دستي2- متوقف كننده هاي خود كار: از اين نوع در اكثر قالبهاي برشي جديد استفاده مي شود كه به دليل دقت زياد و هزينه و زمان كم و حالت خودكاري در هنگام كار ،مقرون به صرفه تر و تكنيكي تر از نوع دستي مي باشد و در انواع مختلف كه به ترتيب زير مي باشند طراحي مي شوند:
الف)متوقف كننده از نوع پاشنه اي :در اين نوع كه به طور خودكار با حركت قالب و مكانيزمهاي موجود،حركت نوار را كنترل مي كنند ؛قطعه پاشنه اي شكل نقش اصلي و اساسي دارد و براي كار با آن ،كارگر بايستي نوار را با دست به درون كانال تغذيه كرده ،فشاري را پشت آن اعمال كند .با نفوذ سنبه به داخل ورق قطعه پاشنه اي توسط اهرم مخصوصي كه به آن فشار مي آورد به طرف بالا رانده مي شود تا پس از پايان عمل برش راه عبور نوار باز باشد .به علت فشار مداوم دست،نواربه طرف جلو رانده مي شود و چون قالب در اين زمان در حال حركت بوده پاشنه مجددا به جلوي مسير حركت نوار مي آيد و آن را در تكيه گاهي مناسب كه بستگي به شكل قطعه دارد متوقف مي كند .البته براي برگشت قطعه پاشنه اي از نيروي فنر استفاده مي شود.در طراحي اين نوع متوقف كننده ها مي بايستي به نكات زير توجه كرد:
1- شكل عمومي متوقف كننده پاشنه اي: در شكل زير يك نمونه از اين نوع متوقف كننده ها ديده مي شود كه ذيلا به توضييح اجزاي آن مي پردازيم:(شكل 29): شكل عمومي و چگونگي كاركرد متوقف كننده پاشنه ايA : قطعه پاشنه اي شكل كه اندازه و ابعاد آن پس از طراحي ماتريس و بيرون انداز و ساير اجزاي پاييني و بالايي قالب با توجه به فضاي بازي موجود تعيين مي شود.
B : براي ايجاد حركت لولايي ،از يك پين استفاده شده كه از دو طرف در قطعه بيرون انداز و يا قطعه مشابه ديگري گايد مي شود و قطعه پاشنه اي مي تواند در آن حركت لولايي داشته باشد.
C : معمولا در اكثر اين متوقف كننده ها از يك فنر فشاري جهت برگشت قطعه پاشنه اي و نوسان سريع آن استفاده مي كنند.
D : جهت تعيين مقدار كورس حركتي قطعه پاشنه اي ،از اين مجموعه كه شامل يك پيچ تنظيم و مهره قفل است استفاده مي كنند.
2- جنس: همانطور كه توضييح داده ايم مهمترين عضو اين مجموعه قطعه پاشنه اي شكل مي باشد كه مي بايستي جنس آن را از فولاد مقاوم و مرغوب انتخاب نمود.(MS60 )
3- شكل مقاطع : در طراحي اين نوع متوقف كننده بايستي سعي شود كه كليه مقاطع آن نسبت به نيروهاي وارده مقاوم باشند، چون در اثر شكستن آن كار قالب مختل مي شود.
4- محل نصب: اين نوع متوقف كننده مي تواند در قسمتهاي مختلف جلوي حركت نوار را بگيرد،لذا بايد مناسب ترين جا را جهت اين كار انتخاب نمود تا فضاي آزادي براي حركت آن وجود داشته باشد.
ب) متوقف كننده از نوع ميان بر (سايد كاتر): متداول ترين نوع متوقف كننده اي كه در قالبهاي برش مرحله اي به كار مي رود از نوع كناره بر(سايد كاتر) مي باشد و دليل استفاده از آن به خاطر :سرعت،سهولت و دقت بيشتر عمل توقف (استپ) مي باشد.
1- شكل عمومي سنبه هاي كناره بر: در شكل زير چگونگي كار و ابعاد خارجي يك سنبه سايد كاتر ديده مي شود كه ذيلا به توضييح اجزاي آن مي پردازيم:1- شكل عمومي سنبه هاي كناره بر: در شكل زير چگونگي كار و ابعاد خارجي يك سنبه سايد كاتر ديده مي شود كه ذيلا به توضييح اجزاي آن مي پردازيم:(شكل 30): ابعاد عمومي سنبه هاي سايد كاترA : طول برش سنبه هاي سايد كاتر را مي بايستي برابر با فاصله از مركز تا مركز دو ايستگاه برش متوالي در نظر گرفت(طول برش سنبه A ،فاصله مركز تا دو ايستگاه متوالي A ).
D : عرض لبه هاي برش(عرض مفيد) بستگي مستقيم به ضخامت ورق دارد و به صورت زير تعيين مي شود:
تذكر 1: براي ورق هاي تا ضخامت 2 ميليمتر عرض مفيد را 2 برابر ضخامت ورق در نظر مي گيرند.(D=2T )
تذكر 2: براي ضخامتهاي   ورق از 2 تا 4 ميليمتر عرض مفيد را 1.5 برابر ضخامت ورق در نظر مي گيرند.(D=1.5T )
تذكر3: براي ضخامتهايي بيش از 4 ميليمتر عرض مفيد را مساوي با ضخامت ورق در نظر مي گيرند.(D=T )
2- جنس و سختي: جنس سنبه هاي كناره بر را همانند ديگر سنبه هاي برشي از فولاد آلياژي (SPK ) مقاوم انتخاب كرده و انرا تا 55 الي 60 راكول سخت مي كنند.
3- از بين بردن گوشه هاي تيز: در عمل وقتي شكل مقطع سنبه كناره بر ،مستطيل كامل باشد ،لبه هاي عرضي آن در نقاط مشترك بين دو برش متوالي پيليسه اي را به وجود مي آورند كه به شكل زير مي باشد.(شكل الف31) و اين پليسه ها از دقت عرض نوار كاسته مانع حركت روان نوار در داخل كانال مي شود .براي جبران اين نقص مقطع مستطيلي را به شكل زير مي سازند.(شكل ب 31) تا گوشه ها تيز در شكم (داخل) نوار تشكيل شده تا مانع از حركت خوب نوار در داخل كانال نشود.(شكل 31): تشكيل گوشه هاي تيز و چگونگي از بين بردن آنها با تغيير دادن شكل مقطع برش در سنبه هاي كناره برالف) تشكيل گوشه هاي تيز در حاشيه نوارب) تشكيل گوشه هاي تيز در داخل نوار4- چگونگي نصب سنبه كناره بر: همانطور كه در شكل زير ديده مي شود هنگام برش ،نيروهاي جانبي شكل يك نواختي نداشته و فقط به دو سطح از سنبه وارد مي شوند .در صورت آزاد يا بلند بودن ،سنبه مي شكند و يا خواهد پيچيد .در عمل براي جلوگيري از اين خطر ؛سنبه هاي كناره بر را مثل سنبه هاي ديگر در سنبه گير نصب مي كنند تا علاوه بر جلوگيري از خطرات بالا نصب و تعويض آن نيز با آساني صورت گيرد.(شكل 32): چگونگي اثر نيروهاي جانبي روي سنبه كناره بر5- تعداد سنبه هاي كناره بر: 2 عامل زير در تعيين سنبه سايد كاتر نقش اساسي دارند:
الف) وقتي عرض نوار يا تعداد ايستگاههاي برشي نسبت به ابعاد و دقت قطعه توليدي زياد ياشد،براي هدايت دقيق نوار در داخل كانال از دو سنبه استفاده مي كنند كه معمولا در دو طرف نوار قرار مي گيرند.
ب) در اكثر قالبها مي توان با استفاده از يك سنبه كناره بر در اولين ايستگاه برش توقف نوار را به طرز مطلوبي انجام داد.
ج) چون سنبه كناره بر هم عمل كنترل و هدايت نوار را به عهده دارد و هم لبه هاي نوار را به صورت صاف و يكنواخت در مي آورد پس در مواردي كه لبه هاي نوار داراي ناصافي باشد مي توان از اين سنبه براي ميزان كردن لبه هاي نوار در يك يا دو طرف آن استفاده كرد.

فایل : 27 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...