مقاله در مورد تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک

مقاله در مورد تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک

دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات اردبيل
پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A)
رشته روانشناسی بالینی
موضوع
تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک
استاد راهنما
دكتر رضا کاظمی
استادان مشاور
دكتر توکل موسی زاده
نگارنده
میثم قاسمی
سالتحصیلی 91-92
به نام آنكه جان را فکرت آموخت چراغ دل به نور دانش افروخت
تشکر و قدر دانی
شکر و سپاس خداي را که با الطاف ربانی اش توفیق داد تا این مجموعه را به پایان رسانده و از خداوند منان توفیق و سعادت همه پویندگان و رهروان علم و دانش را خواهانیم.
پس از حمد و ثناي الهی و شکر گزاري به درگاه خداوند متعال به مصداق حدیث شریف:
«من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخلق»
اینک که حاصل همه تلاشها و تلمذ مثمر ثمر واقع شد بر خود واجب می دانیم که با بضاعت اندکمان در کمال ادب و احترام مراتب سپاس و قدردانی خالصانه و صمیمانه را از همه کسانیکه ما را در این وادي یاري نموده اند ابراز داشته به ویژه از:
پدر و مادر عزیزم که در همه اعصار زندگیم یار و یاور بودند و با تمام وجود در تمامی سال های زندگیم بساط آرامش و آسایش را برایم تامین کرده اند. از خداوند متعال برایشان طول عمر همراه با سلامت جسم ، روان و شادی شور آرزومندم.
لازم و ضروری می دانم که از اساتید محترم راهنما و مشاورم ، جناب آقای دکتر رضا کاظمی (استاد راهنما) و جناب آقای دکتر توکل موسی زاده (استاد مشاور) که در تدوین این پایانامه و در تمامی طول دوران تحصیل خالصانه و دلسوزانه مرا یاری رسانده اند کمال تشکر و قدردانی را به هم برسانم.از خداوند متعال برای این دو بزرگوار زندگی توام با شادی ، موفقیت و کمال همراه با سلامت جسم و روان در همه دوران زندگیشان آرزومندم.
از تمامی اساتید بزرگوارم در طول دوران تحصیل به خصوص آقای دکتر محمد نریمانی و آقای دکتر عباس ابوالقاسمی و بقیه اساتید محترم که زحمات فراوانی برایمان کشیده اند تقدیر و تشکر می کنم.
در آخر از تمامی کسانی که در سرانجام رساندن این پژوهش مرا یاری رسانده اند کمال تقدیر و تشکر را دارم.
تقدیم به
استاد شهریار
فهرست مطالب
عنوان صفحه چکیده 1
فصل اول: كليات پژوهشي
1-1-مقدمه 3
1-2- بیان مساله 6
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقيق 9
1-4- اهداف مشخص تحقيق 10
1-4-1- هدف کلی 10
1-4-2- اهداف جزئی 10
1-5- سؤالات و فرضيه‏هاي تحقیق 10
1-5-1- فرضیه های تحقیق 10
1-6- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی 11
1-6-1- اختلال سلوك 11
1-6-2- خودپنداره 11
1-6-3- عملکرد تحصیلی 11
1-6-4- مهارت های اجتماعی 12
فصل دوم: مباني نظري و پيشينه پژوهش
2-1- اختلال سلوک 14
2-1-1- همه گیر شناسی 16
2-1-2- سبب شناسی 17
2-1-3- عوامل مربوط به والدین 19
2-1-4- عوامل اجتماعی- فرهنگی 20
2-1-5- عوامل روانشناختی 20
عنوان صفحه
2-1-6- عوامل عصبی- زیستی 20
2-1-7- عوامل عصبی (نورولوژیک) 21
2-1-8- کودک آزاری و سوء رفتار با کودک 21
2-1-9- سایر عوامل 22
2-1-10- تشخیص و خصوصیات بالینی 22
2-1-11- آسیب شناسی و بررسی های آزمایشگاهی 26
2-1-12- تشخیص افتراقی 26
2-1-13- سیر و پیش آگهی 27
2-2-1- عملکرد تحصیلی 28
2-2-2- پیشرفت تحصیلی 29
2-2-3- همکلاسان 29
2-2-4- انواع فعالیت های فوق برنامه ای و نقش آنها در تربیت اجتماعی 29
2-2-4-1- اداره مدرسه 29
2-2-4-2- شرکت در انجمنها 30
2-2-4-3- خدمات اجتماعی 30
2-3- تعریف خود پنداره 32
2-3-1- مفهوم خود و خودپنداره 33
2-3-2- اجزاي خود 35
2-3-3- ابعاد درك خود 35
2-3-4- چگونگي تشكيل خود پنداره 36
2-3-5- عوامل مؤثر بر شكل گيري مفهوم خود 38
2-3-6- ویژگی های خودپنداره 38
2-3-7- ریشه های خودپنداره 39
عنوان صفحه
2-3-8- میزان رشد بلوغ 40
2-3-9- تعامل اجتماعی 40
2-3-10- برخی دیدگاه های در مورد خود 41
2-3-10-1- دیدگاه پدیدار شناختی سوزان هارتر 42
2-3-10-2- ديدگاه رفتاري به عنوان منبع خود- فهمي- دال بم 43
2-3-10-3- دیدگاه شناختی- اجتماعی در زمینه خود 44
2-3-10-4- دیدگاه فروید در زمینه خود 45
2-3-10-5- دیدگاه یونگ در زمینه خود 46
2-3-10-6- دیدگاه مورفی در زمینه خود 47
2-3-10-7- دیدگاه آلپورت در زمینه خود 47
2-3-10-8- دیدگاه بندورا در زمینه خود 48
2-3-10-9- دیدگاه کتل در زمینه خود 48
2-3-10-10- ديدگاه انسان گرايان در رابطه با خود پنداره 49
2-4- مهارت های اجتماعی 51
2-4-1- مبانی نظری مهارتهای اجتماعی 51
2-4-2- تعریف مهارتهای اجتماعی 53
2-4-3- ماهيت مهارت اجتماعي 58
2-4-4- مهارتهاي لازم براي ارتباطات اجتماعي 61
2-4-4-1- مهارتهاي دريافت 62
2-4-4-2- مهارتهاي پردازش 62
2-4-4-3- مهارتهاي پيام رساني 63
2-4-5- برخي ديدگاهها در مورد مهارت اجتماعي 63
2-4-5-1- نظریه روانی- اجتماعی اریک اریکسون 63
عنوان صفحه
2-4-5-2- نظریه هوش هیجانی دانیل گلمن 64
2-4-5-3- شهروندی دموکراتیک جیمزشِوِر 65
2-4-5-4- سلسله مراتب نیازها ابراهام مزلو 66
2-4-6- خصایص رشد اجتماعی در دوره نوجوانی 67
2-4-7- انواع مسائل اجتماعی نوجوانان 68
2-4-8- وظایف مدرسه در قبال تربیت اجتماعی افراد 69
2-4-9- روابط اجتماعی بر اساس نقش های اجتماعی 70
2-4-10- روابط اجتماعی بر اساس پایگاههای اجتماعی 70
2-4-11- روابط اجتماعی بر اساس فرایندهای اجتماعی 72
2-4-11-1- عوامل خانوادگی 73
2-4-11-2- عوامل اجتماعی 73
2-4-12- پیشگیري و درمان مشکلات رفتاري 74
2-4-13- آموزش مهارتهاي اجتماعي 76
2-4-13-1- اصول يادگيري در آموزش مهارتهاي اجتماعي 78
2-4-13-2- آموزش مهارتهاي اجتماعي به صورت گروهي 78
2-4-13-3- برنامه آموزش مهارتهاي اجتماعي 79
2-5- مرور ادبیات و سوابق پژوهشی 80
2-5-1- سوابق پژوهشي داخلي 80
2-5-2- سوابق پژوهشي خارجي 82
2-6- جمع بندی 84
فصل سوم: روش شناسي پژوهشي
3-1- مقدمه 86
3-2- روش شناسی تحقیق 86
عنوان صفحه
3-2-1- شرح كامل روش تحقیق 86
3-3- متغيرهاي مورد بررسي 86
3-4- جامعه آماري 86
3-5- روش نمونه‏گيري و حجم نمونه 87
3-6- ابزار های اندازه گیری 87
3-6-1- پرسشنامه خودپنداره راجرز 87
3-6-2- پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر B 88
3-7- روش مداخله 88
3-7-1- روش آموزش مهارت های اجتماعی 88
3-8- شرح کامل روش 90
3-9- روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها 90
فصل چهار:تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه 92
4-2- ويژگيهاي جمعيت شناختي 92
4-3- یافته های توصیفی 94
4-4- یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش 94
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- نتیجه گیری 100
5-2- جمع بندي 101
5-3- محدودیت های تحقیق 103
5-4- پیشنهادات 104
5-4-1- پيشنهادات پژوهشي 104
5-4-2- پيشنهادات كاربردي 104
عنوان صفحه
منابع 106
پیوست ها 117
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4-1 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن 91
جدول 4-2 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب پایه تحصیلی 91
جدول 4-3 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه مشروطی 92
جدول 4-4 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات والدین 92
جدول 4-5 اختلاف میانگین ، انحراف استاندارد و تعداد نمونه برای نمرات خودپنداره و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال سلوك 93
جدول 4-6 نتایج آزمون های باکس برای نمرات خودپنداره و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال سلوک 94
جدول4-7 نتایج آزمون های لوین برای نمرات خودپنداره و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال سلوک 94
جدول4-8 نتایج آزمون معنا داری تحلیل واریانس چند متغییری روی میانگین نمرات خودپنداره و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال سلوک 95
جدول 4-9 نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغییری روی میانگین نمرات خودپنداره و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال سلوك 96
نمودار شماره 4-1اختلاف میانگین نمرات خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک 97
چکیده
مهارت های اجتماعی از جمله مهارت های هستند که برای داشتن ارتباطات مناسب و رسیدن به اهداف مورد نظر لازم و ضروری می باشد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک اردبیل بود. روش مطالعه از نوع آزمایشی است.جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی سنین 11 تا 16 ساله در شهر اردبیل می باشد. نمونه گیری در دو مرحله صورت گرفت. ابتدا کودکان دارای اختلال سلوک شناسایی و از بین آن ها 40 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شد. سپس گروه آزمايش هشت جلسه آموزش مهارت های اجتماعی را دريافت نمود و گروه كنترل برنامه عادي روزانه خود را گذراند. داده ها با استفاده از پرسشنامه خودپنداره راجرز، اختلالات رفتاری راتر و عملکرد تحصیلی )معدل ترم ( جمع آوری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغییری (MANOVA) و با بهره گیری از نرم افزار SPSS تجزيه و تحليل شد. نتایج نشان داد كه آموزش مهارت هاي اجتماعي بر خودپنداره تاثیر معنی داری داشت(010/0 p ). یافته های این پژوهش نشان می دهد آموزش مهارت های اجتماعی خودپنداره دانش آموزان دارای اختلال سلوک را افزایش داد و موجب بهبود خودپنداره این افراد شد ولی در عملکرد تحصیلی تاثیر معنی دار نبود.
واژگان کلیدی: مهارت هاي اجتماعي ، خودپنداره، عملکرد تحصیلی، اختلال سلوک
فصل اول
كليات پژوهش

فایل : 96 صفحه

فرمت : Word

39900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط