بررسی نقش آموزش از راه دور در توسعه نیروی انسانی

بررسی نقش آموزش از راه دور در توسعه نیروی انسانی

دانشگاه پیام نور واحد خلخال
پایان نامه جهت دریافت مدرک علوم تربیتی
عنوان :
بررسی نقش آموزش از راه دور در توسعه اقتصاد کشور
استاد راهنما:
دکتر نجفی
پژوهشگر
رامین عزیزی قهرمانلو
سال تحصیلی 89-90
o
تقدیم به پدر عزیزم
که وجودش تکیه گاه امن من و سخنانش روشنگر راه من و زندگی ام حاصل جوانی اوست و با ایثار و گذشت تمام مصائب و مشکلات زندگی را به دوش کشیده تا میوه باغ زندگی اش ثمر بخشد.
تقدیم به تو نازنینم مادر
در تنهاترین لحظات زندگی در اوج غربت، اسم مقدس تو در ذهنم شعله ور می گردد و نام تو آرامش دهنده فکر خسته و تن رنجور من است. با تو بودن یعنی بهشت را زیر پا گذاشتن، در کنار تو و با دعایت تو می توان در اوج آسمان پرواز کرد و کمترین چیز در برابر نامت، وجودت و فداکاریت بهشت است و بهشت است و بهشت.
چون هستی من از هستی اوست تا هستم و هست دارمش دوست
تقدیم به
قدردانی و سپاس
پروردگار متعال را شاکر و سپاسگذاریم که توانستیم این مرحله از تحصیل را با راهنمایی های اساتید بزرگوارمان به پایان برسانیم.
بر خود لازم می دانیم که از استاد راهنمای ارجمندمان جناب آقای که با راهنمایی های دقیق و ارزنده خویش در طول تحصیل و اجرای این پروژه همواره مرا یاری نموده و حق استادی را بر ما تمام ردند سپاسگذاری کنیم.
چکیده
جامعه جهانی امروزه به سرعت در حال تبدیل شدن به جامعه ای اطلاعاتی است که با بهره گیری از پدیده های نو، توسعه را در گرو بهره گیری از فناوریهای اطلاعاتی می داند. در این جامعه اهمیت و برتری تفکر بر نیروی بدنی بیش از پیش نمایان شده است. بنابراین جامعه ای می تواند به توسعه همه جانبه دست یابد که مبتنی بر دانش و توانایی بوده و در آن دسترسی به اطلاعات امکان پذیر باشد. در این میان با توجه به این که زنان نیمی از افراد جامعه را تشکیل می دهند ، برنامه ریزی همه جانبه برای توانمندسازی آنها جهت دسترسی به اطلاعات و کاربرد عملی آنها از سیاستهای ضروری کلان هر جامعه ای است . کشور ما نیز به دلیل پشتوانه فرهنگ و تمدن غنی اسلامی و در راستای نیل به جایگاه شایسته در محافل علمی جهان، در مسیر تسهیل روند آموزش همگانی، گامهای موثری برداشته و مفتخر است که در ارایه خدمات آموزشی توانسته تا حد چشمگیری شکافهای جنسیتی را ترمیم نماید. این مقاله با بهره گیری از مدارک و استاد پیرامون آموزش و پرورش برای زنان تهیه گردیده است به نظر می رسد آموزش از راه دور در کنار سایر مظاهر آموزش رسمی و غیررسمی می تواند نقش موثر و فعالی را در تعلیم و تربیت بخشی از زنان ایفا نماید.
واژگان کلیدی : – آموزش از راه دور – توسعه منبع انسانی – توسعه فرهنگی
فهرست مطالب
چکیده 5
مقدمه 10
بیان مسئله 12
اهمیت و ضرورت تحقیق 14
اهداف تحقیق 15
اهداف آموزش از راه دور عبارتند از 16
فرضیه های تحقیق 16
تعاریف عملیاتی 17
تعریف آموزش از راه دور 19
تعریف آموزش الکترونیکی 19
نظام آموزش از راه دور 20
تعریف تعاملی بودن 22
تفاوت آموزش سنتی و مدرن 23
همه رویکرد مدرن 24
آموزش از راه دور-آموزش الکترونيکی 27
معایب آموزش الکترونیکی 28
تأثیر آموزش در ارتقای سطح فرهنگی اجتماعی زنان 28
آموزش از راه دور ، گامی نو در توسعه کمی و کیفی تعلیم و تربیت 33
چشم انداز نظام آموزش از راه دور در ایران 34
سياستهاي آموزشي 39
فصل دوم 39
آموزش مجازی ، چالشها و راهکارها 41
آموزش مجازی راه حلی برای چالشها 42
اجزای اصلی این نظام با توجه به ویژگی های خاص خود شامل موارد زیر است 43
علل استفاده از آموزش مجازی 44
اهداف آموزش از راه دور عبارتند از 45
مزایای استقرار و بهره گیری از آموزش مجازی در سازمانها 45
ضرورت استفاده از آموزشهای مجازی 47
اهداف و ویژگیهای آموزش مجازی 50
روشهای ارائه آموزش مجازی 51
آموزش از راه دور وبهـره وری نیـروی انسانـی محور توسعه 53
اهمیت بهره وری نیروی انسانی در صنایع 55
منابع انسانی دو نقش اصلی در تولید و رشد اقتصادی به عهده دارند. 55
برنامه های بهبود بهره وری 56
تغییرات وظیفه 56
غنی كردن شغل سطح ویژگی هایی را كه در زیر بر شمرده می شوند تغییر می دهد 57
بهبود بهره وری ـ روش مدیریت كیفیت فراگیر 58
روش تحقیق 62
متغیرهای تحقیق 62
جامعه آماری 62
روش نمونه گیری 62
ابزار تحقیق 63
روش تجزیه و تحلیل داده ها 63
آمار توصیفی 65
آمار استنباطی 68
نتیجه گیری 73
محدودیت های تحقیق 74
منابع 76
مقدمه
نظام آموزش از راه دور عملی ترین روش جهت غلبه بر مشکلاتی محسوب می گردد که در توسعه منابع انسانی کاردان رخ می نماید. درحال حاضر از آموزش از راه دور تحت عنوان نظام آموزشی جایگزین با هدف جبران کمبود های نظام آموزشی معمول کشور طی یک مرحله خاص از توسعه یاد نمی گردد؛ بلکه از آن تحت عنوان عنصر اساسی نظام آموزشی یاد می گردد. پیشرفت های حاصله در رایانه ها و فناوری های مخابراتی به اجرای هرچه بهتر برنامه های آموزش از راه منجر گردیده است. آموزش مبتنی بر مخابرات ابزار مؤثری در جهت تحت پوشش قرار دادن افرادی است که در مناطق جغرافیایی دور افتاده و صعب العبور سکنی گزیده و به اشکال دیگری نمی توان امکانات آموزشی آنان را تأمین نمود. نظام آموزش از راه دور به دلیل کیفیت انعطاف پذیر، از توانمندی بسیاری در سازگاری با نیازهای متغیر جامعه برخوردار میباشد. به گفتة «کرونین »، «به منظور حفظ موقعیت رقابتی در بازار بین المللی، هر کشوری می باید از نیروی کار بسیار ماهر و انعطاف پذیر برخوردار باشد که این کار به نوبة خود به توانایی آن کشور در تأمین نیازهای آموزشی و پرورشی انعطاف پذیر نیازمند است» به عقیده وی نظام متعارف آموزشی، فاقد نرمش پذیری و حساسیت لازم است و این درحالی است که نظام آموزش از راه دور از توانایی بسیاری در این جهت برخوردار می باشد.(به نقل از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی،1386)  
آموزش از راه دور گامی است در جهت رعایت عدالت میان افراد مختلف در موقعیت های مختلف جغرافیایی و افراد، در هر سطحی از موقعیت اجتماعی با هر مدرکی و در هر موقعیت جغرافیایی، می توانند در دوره آموزشی خاص مورد نظر خود شرکت کنند و از امکانات آموزشی که ممکن است از لحاظ فیزیکی نتوانند به آن دسترسی داشته باشند، از راه دور استفاده کنند. این همان خصلت انعطاف پذیر بودن نظام آموزش از راه دور است که همچون مایعات، شکل و قالب همان ظرفی را که در آن ریخته می شود به خود می گیرد و خود را متناسب با ظرفیت ها و قابلیت های موجود در جامعه وفق می دهد. این نوع نظام آموزشی جدید مبتنی بر آموزش از راه دور در هر جامعه ای یک ضرورت انکار ناپذیر می باشد. از طرفی در هر نوع ارتباط
از راه دور، تعامل و دوسویه عمل کردن یکی از ارکان اساسی آن ارتباط به شمار می رود لذا هنگامی که فردی در مکانی در حال برقراری ارتباط با شخصی در مکانی دیگر است به طوری که هیچ گونه زمینه شناختی نسبت به او ندارد، این تعامل و ارتباط دو سویه است که سبب می گردد ارتباط با موفقیت صورت پذیرد و طرفین به راحتی بدون نیاز به حضور فیزیکی، با یکدیگر به تبادل اطلاعات بپردازند.
روشهای نوین نظامهای آموزشی به منزله یک ضرورت و نیاز آموزشی فراگیران جهت بوجودآمدن فرصتهای تحصیلی در کلیه نقاط جهان و بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی در نظر گرفته می شود.
فناوری ارتباطات و اطلاعات در مدت زمان كوتاهی كه از پیدایش آن می‌گذرد توانسته است تغییرات فراوانی را در نحوه زندگی بشر به وجود آورد. یكی از بسترهایی كه سهم عمده‌ای از این تغییرات را به خود اختصاص داده است آموزش است. آموزش‌های مبتنی بر تكنولوژی نوین اینترنت، با تغییرات بنیادینی كه در مفاهیم آموزش سنتی ایجاد كرده است، توانسته است بسیاری از ناكارآمدی‌های سیستم‌های سنتی آموزشی را رفع كرده و دگرگونی‌های اساسی را در آموزش به وجود آورد. محور تغییرات ایجاد شده، حذف زمان، مكان و محدودیت‌های منابع آموزشی از سیستم‌های سنتی است. این امر سبب تغییر روش‌ها و رویكردها در امر آموزش شده است. فناوری اطلاعات، امكانات زیادی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. با استفاده از دنیای مجازی در آموزش، می‌توان به روش‌های نوین و كارآمدی از آموزش دست یافت.
بیان مسئله
   تاریخ تفکر آموزش از راه ‌دور را باید در اواسط قرن بیستم جستجو کرد. ایده آموزش غیرحضوری که پیشینه تاریخی آموزش اینترنتی یا دانشگاه مجازی قلمداد می ‌شود، به طرح دانشگاه آزاد که از سوی کشور انگلیس مطرح گردید، مربوط می‌شود. براساس این طرح، متقاضیان با استفاده از برنامه‌های تلویزیونی، آموزش‌های علمی لازم را می‌گذراندند و سپس مدرک دریافت می‌کردند. همچنین با ابداع مفهوم “کلینیک آزاد” در ایالات متحده آمریکا (در دهه 1960) و با راه‌اندازی کارگاه مشورتی و کرسی‌های آموزشی در داخل این کشور، گام عملی بزرگتری در این زمینه برداشته شد. برای اولین بار، ارائه واحدهای درسی به صورت آنلاین در اوایل دهه 1980 توسط یکی از بنیانگذاران دانشگاه مجازی در ایالات متحده آمریکا ابداع گردید. در سال

فایل : 63 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط