مقاله درباره بررسی آموزش های فراشناختی بر هوش هیجانی

مقاله درباره بررسی آموزش های فراشناختی بر هوش هیجانی

دانشگاه پیام نور
واحد خلخال
عنوان
بررسی آموزش های فراشناختی بر هوش هیجانی
استاد راهنما
آقای دکتر نجفی
تهیه و تنظیم
الهام قهرمانی ـ سمیه ولی زاده
سال تحصیلی 90-1389
تشکر و قدردانی
لازم می دانیم از زحمات و راهنمایی های استاد بزرگوار جناب آقای دکتر حسین نجفی در طول دوران تحصیل علی الخصوص مراحل تهیه و تنظیم این پایان نامه نهایت تشکر و سپاسگزاری را داشته باشیم.
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر تعین ارتباط هوش هیجانی و حالتهای فراشناختی در دانشجویان شهر اردبیل است.
روش پژوهش از نوع هبستگی است. جامعه این پژوهش کلیه دانشجویان دوره کارشناسی در شهر اردبیل که در سال 89-1390 بوده است که از میان آنان نمونه به حجم 99 نفر به روش تصادفی انتخاب گردید و جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه هوش هیجانی (بار ـ اُن) و پرسشنامه حالتهای فراشناختی (هارولدانیل و جمال عابدی) استفاده شده است.
یافته ها نشان داد که 95% بین هوش هیجانی و حالتهای فراشناختی ارتباط معنی داری وجود ندارد و بین مؤلفه های فراشناختی و خرده مقیاس های هوش هیجانی نیز 5% ارتباط معنی داری وجود ندارد. و با استفاده از روش تحلیل واریانس و همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS انجام شد.
نتیجه گیری : تحلیل داده به دست آمده بیانگر رد همه فرضیه ها است و بین هوش هیجانی و حالتهای فراشناختی هیچ رابطه ای وجود ندارد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول 1
کلیات 1
چکیده ‌د
مقدمه 2
بیان مسئله 3
بیان فرضیه 3
بیان متغیرها 4
ضرورت انجام تحقیق 7
اهداف تحقیق 10
اهداف پژوهش 10
فصل دوم 11
ادبیات نظری و پیشینه تحیق 11
ادبیات نظری 12
فراشناخت 12
نظام فراشناختی: 21
فرایندهای کنترل و نظارت فراشناختی: 22
فراشناخت و اختلالات هیجانی: 23
تاریخچه هوش هیجانی: 31
مدل های هوش هیجانی: 37
طرفداران مدل مختلط: 45
پیشینه های تحقیق: 46
فصل سوم 54
روش پژوهش 54
روش تحقیق: 55
جامعه آماری و روش نمونه گیری: 55
ابزار پژوهش: 56
نحوه نمره گذاری آزمون: 59
نحوه اجرا: 59
فصل چهارم 60
یافته های تحقیق 60
یافته های تحقیق: 61
فصل پنجم 70
بحث و نتیجه گیری 70
نتیجه گیری: 71
محدودیت های تحقیق: 77
پیشنهادهای تحقیق: 77
منابع و مآخذ: 78
ضمائم 80
فصل اول
کلیات
مقدمه
فراشناخت عبارت است از آگاهی فرد نسبت به فرآیندها و راهبردهای شناختی و یا به بیان دیگر هرگونه دانش یا فعالیت شناختی که موضوع آن شناخت یا تنظیم باشد. به عبارت دیگر فراشناخت آگاهی از نحوه ی تفکر و کنترل آن یعنی برنامه ریزی برای استفاده از راهبرد توجه، تفکر درباره ی موضوع، چگونگی درک و تصمیم به استفاده از شیوه ی درست برای درک و فهم آنها می باشد. با کمی تأمل در می یابیم که تفکر فراشناختی اندیشه ای را که فرد برای حل مسئله، استنباط معنی و انتخاب راهبرد مناسب انجام می دهد هدایت و کنترل می کند. (آقازاده، 1377)
با کمی دقت و تأمل در خلقت انسانها، در می یابیم که هیچ دو انسانی مانند یکدیگر نیستند. این تفاوت ها در ابعاد مختلف جسمی، ذهنی و رفتاری قابل مشاهده و ادراک اند. یکی از این قابلیت ها مفهوم هوش هیجانی می باشد. هوش هیجانی مفهوم جدیدی است که در سالهای اخیر مطرح شده و در مقابل هوش شناختی و هوش بهر به کار می رود. هوش هیجانی، هوش غیرشناختی است که
مشتمل بر شناخت احساسات و استفاده درست از آنها و تصمیم گیری مناسب، توانایی اداره مطلوب خلق و خوی، کنترل یگانه ها و مهارت های اجتماعی مطلوب می باشد. نتایج پژوهش های مختلف نشان می دهد که هوش هیجانی می تواند به اندازه هوش بهر و گاهی اوقات بیشتر از آن موفقیت های آتی را پیش بینی کند. افزون بر این هوشبهر بالا به تنهایی نشان دهنده رضا، شخصیت اجتماعی و شادکامی فرد نیست اما در مدارس و به ویژه فرهنگ ما فقط بر هوش شناختی، ارزیابی هوش بهر و تصمیم گیری براساس آن تأکید نمی شود. این قاعده در مورد افرادی با نقایص حسی حرکتی نیز صادق است. (قمرانی و جعفری، 1382)
بیان مسئله
آیا آموش فراشناختی بر هوش هیجانی تأثیر دارد.
آیا میان آموزش فراشناختی و هوش هیجانی ارتباطی وجود دارد.
بیان فرضیه
فرضیه 1 : بین هوش هیجانی و حالتهای فراشناختی رابطه وجود دارد.
فرضیه 2: میان هوش هیجانی و برنامه ریزی رابطه وجود دارد.
فرضیه 3 : میان هوش هیجانی و آگاهی رابطه وجود دارد.
فرضیه 4 : میان هوش هیجانی و راهبردهای شناختی رابطه وجود دارد.
فرضیه 5 : میان هوش هیجانی و خودبازبینی رابطه وجود دارد.
فرضیه 6 : میان حالتهای فراشناختی و تحمل فشار روانی رابطه وجود دارد.
فرضیه 7 : میان حالتهای فراشناختی و همدلی رابطه وجود دارد.
فرضیه 8 : میان حالتهای فراشناختی و خودشکوفایی رابطه وجود دارد.
فرضیه 9 : میان حالتهای فراشناختی و روابط بین فردی رابطه وجود دارد.
بیان متغیرها
فراشناخت : فلاول (1998) فراشناخت را دانش فرد در مورد فرایندها و تولیدات شناختی خود و هر چیز دیگری که به این فرایندها مربوط باشد تعریف می کند. به اعتقاد وی شناخت هرگونه دانش فرد با عملکرد شناختی است که یک موضوع شناختی را در بر می گیرد یا عملکرد شناختی را تنظیم می کند. منظور از آموزش فراشناختی در این پژوهش میزان نمره ای است که آزمودنی از پرسش نامه

فایل : 106 صفحه

فرمت : Word

35900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط