روش تدریس فعال (ایفا نقش) پاورپوینت
روش تدریس فعال (ایفا نقش) پاورپوینت
مقدمه:
انتخاب یک روش آموزشی مناسب یکی از مهم ترین اقدامات در جریان طراحی آموزشی است، روش آموزشی باید متناسب با هدف و مقصود باشد، یعنی بیان کننده و اثر گذارنده آن چیزی باشد که قرار است، یادگرفته شود نحوه انجام تدریس بسیاری بر تواناییهای شاگردان رای آموزش به خود میگذارد. معلمان موفق تنعا اراءه دهندگان فرهمند و متقاعدگر نیستند بلکه آنان، شاگردان خود را به تکالیف ساده شناختی و اجتماعی وارد کرده و به آنان نحوه استفاده مؤثر از آنها را یاد میدهند. الگوی ایفای نقش از آن جهت که شاگردان را برای فهم رفتار اجتماعی نقش خود در تعامل اجتماعی و راهای مؤثرتر حل مسائل هدایت میکند. این الگو را به ویژه برای کمک به شاگردان در بررسی ارزشهای اجتماعی خود و تفکر آنها تدوین کرده اند. همچنین ایفای نقش به شاگردان در گردآوری و سازمان دهی اطلاعات درباره مسائل اجتماعی، رشد همدلی با دیگران و تلاش برای بهبود مهارتهای اجتماعی آنان کمک میکند.
الگوی ایفای نقش یکی از الگوهای خانواده ی اجتماعی میباشد. این الگو را میتوان برای تجسم عینی موضوعات و درسهایی که برای نمایشنامه مناسب هستند، به کار گرفت. در این روش فرد یا افرادی از شاگردان موضوعی را به صورت نمایشنامه اجرا میکند. از ویژگیهای ممتاز روش اجرای نقش این است که مشاهده کننده گان با عملیات نمایشی و ایفاگران نقش ارتباط عاطفی بر قرار میکنند و با هیجان مراحل نمایش را میبینند و خود را در صحنه احساس میکنند. چون تمرکز حواس و ارتباط عاطفی در این روش بسیار زیاد است، یادگیری بهتر و مؤثرتر انجام میگیرد از اثرات این روش میتوان به تحلیل رفتار فردی و ارزشها؛ ایجاد رهیافتهایی برای حل مسائل بین فردی و فردی و رشد و همدلی نسبت به دیگران اشاره کرد.
ایفای نقش، زمینه ای جهت برقراری یک ارتباط سازنده و صحیح با اطرافیان میگردد که خود حس کارآمدی را ارتقا خواهد بخشید از بین عوامل تأثیر گذار اشاره شده در روش ایفای نقش، عامل مهم دیگری از جمله خودکارآمدی؛ نقش مؤثری دارد که تا حدودی مربوط به نظامی از باورهای فرد میشود و از جمله دیدگاهها در این زمینه دیدگاه شناختی- اجتماعی است. در دیدگاه شناختی- اجتماعی خود سازوکارهایی تأثیرگذار را بررسی کرده که نقش بنیادی در انجام تکلیف دارند. وی در میان سازو کارهایی تأثیرگذار هیچ کدام را در کنترل کارکرد، پر نفوذتر از خودکارآمدی و باورهای افراد از توانایی نمیداند.. کسانی که خودکارآمدی بالایی دارند، هدفهای چالش برانگیزتر و بالاتری را برمیگزینند، به خود بیشتر باور دارند، کوشش و پافشاری بیشتری نشان میدهند و یاد سپاریشان بهتر است. باورهای خودکارآمدی در جنبههای گوناگون زندگی ما نقش دارند. در محیط تحصیلی، خودکارامدی نشان دهنده باور دانش آموز درباره توانایی انجام تکالیف درسی محوله است. همچنین خودکارآمدی بر فرآیند یادگیری از جنبههایی چون گزینش اهداف، تصمیم گیری، میزان تلاش و کوشش، پشتکار و استمرار در تکالیف تأثیرگذار است.
تحقیقات نشان داده است که باورهای خودکارآمدی، تأثیر نیرومندی بر انگیزش پیشرفت، انتخابها و میزان تلاش و سطح پشتکار افراد و نهایتاً بر پیشرفت و موّفقیت دانش آموزان دارد و آنهایی که خودکارآمدی بالا داردند، تکالیف دشواری را به عنوان چالش میبینند، نسبت به اهدافشان متعهد و در صورت شکست، بر تلاشهایشان میافزایند و نهایتاً پشتکار آنها موجب موفقیت می شود. تعدادی از مطالعات ارتباط بین خودکارآمدی و اضطراب را مورد بررسی قرار داده و به طور همسان نشان دادند که سطح پایین خودکارآکدی با سطح بالای اضطراب همبسته بوده است.
- کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.