info@articlefarsi.ir پشتیبانی 10 صبح تا 2 شب ادرس

مقاله فارسی تند خوانی

مقاله فارسی تند خوانی

تند خوانی
تندخوانی مجموعه راهکارهای عملی و فنونی است که سرعت مطالعه را به شکلی چشمگیر افزایش می‌دهد و امکان یادگیری صفحات پرشماری را در زمانی کوتاه فراهم می‌سازد.
تصور عموم بر این است که هرچه آهسته‌تر و کندتر مطالعه شود، اندوختهٔ ذهنی افزایش خواهد یافت، حال آنکه بر پایهٔ دیدگاه پژوهشگران خلاف این امر صادق است. به باور آنان در حالی که میزان اندوختهٔ ذهنی مطالعه‌کنندهٔ معمولی تنها ۳۵٪ است، این حالت برای تندخوان حداقل ۵۳٪ خواهد بود.
روش‌ها و نکته‌ها
خط بردن زیر سطور
دیدزنی
فن دیدزنی از روش‌های تندخوانی است. دیدزنی نیازمند حرکت منظم و ریتم‌دار چشم بر صفحات است که امکان مرور مطالب را به صورت اجمالی و گسترده اما نه به صورت خیلی دقیق، بدهد. برای تمرین تندخوانی باید
هدف فرد بیش‌تر آشنایی و عادت به حرکات چشم و جریان‌های فکری باشد.
برای شروع به تمرین روش دیدزنی باید نخست انگشت نشان دست چپ را در وسط صفحه گذاشت و آن را به پایین حرکت داد و حرکت سرانگشت را با چشم دنبال کرد. سپس با دست راست کتاب را در کمتر از یک ثانیه ورق زد. سپس باید به ترتیب ریتم‌های یک ثانیه‌ای، دو ثانیه‌ای، چهار ثانیه‌ای، شش ثانیه‌ای، ده ثانیه‌ای، پانزده ثانیه‌ای، و بیست ثانیه‌ای را با این نوع خواندن تمرین کرد.
نکته‌های تندخوانی
با به کارگیری نکات زیر می‌توان مهارت تندخوانی را برای مطالعه تقویت کرد:
کاهش مکث‌ها و توقف چشم هنگام مطالعهٔ سطور
گروه‌بندی واژه‌ها
عدم بازگشت به عقب
مطالعهٔ هدفمند
صرفاً مطالعهٔ کلمات و مفاهیم کلیدی
عدم مطالعه با صدای بلند
حذف عوامل پرت‌کنندهٔ حواس از اطراف محیط مطالعه
انس و آشنایی هر چه بیش‌تر با واژگان و اصطلاحات آن زبان
تمرین هر چه بیش‌تر
تمرکز در هنگام مطالعه
روشهای تند خوانی
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از خواندن مطالب بلندی که به آنها علاقه دارید منصرف شوید . آمار لایک‌ نشان می دهد که بیشتر کاربران ترجیح میدهند مطالب خیلی خیلی کوتاه یا مینیمال را بخوانند.
شاید برای شما هم پیش اومده از خوندن مطالب بلندی که به اونها علاقه دارید منصرف شوید . آمار لایک‌خور نشون میده که بیشتر کاربران ترجیح میدن مطالب خیلی خیلی کوتاه یا مینیمال رو بخونند ، و مطالب بلند شانس خودشون رو برای خونده‌شدن نزد بخش زیادی از کاربران از دست میدن ،‌اینو میشه کاملا از شیر آیتم‌های کاربران فارسی در گوگل‌ریدر دید .

شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و فیس‌بوک هم در تغییر ذائقه کاربران سهیمند و کاربران هر روز گزیده پسندتر میشند.اما میشه در این بین کسانی رو پیدا کرد که با سرعت بالا پست‌های وبلاگ‌ها و محتوایی رو که به اون علاقه‌مند هستن رو می‌خونند .

شاید تصور شما از تندخواندن ، عجله داشتن و بی‌معنی بودن یا سطحی خواندن باشه اما اگر این فن رو یاد
بگیرید و اونو سرلوحه‌ی خودتون قرار بدید در دنیای آنلاین خود بسیار موفق‌تر خواهید بود .

اما سؤالی که اینجا مطرح میشه اینه که آیا می‌شود جان کلام متن‌های بلند را با کمترین میزان از بین رفتن مفاهیم فهمید ؟ به‌نظر من جواب این سؤال بله هستش ، در این مورد تحقیقاتی کردم که در زیر ۵ نکته‌ی کلیدی راجع به تندخوانی رو باهم بررسی می‌کنیم و امیدوارم این نکات به شما کمک کنه .

۱ . متن رو با صدای بلند برای خودتون نخونین

خیلی ها عادت دارن با صدای بلند (یا حتی به صورت زمزمه کردن) یک متن آنلاین رو برای خودشون بخونن. می تونین نیاز شنیدن هر کلمه رو حذف کنین. اصلا انگار صدایی در مغزتون نمی شنوین. می تونین با دیدن یا نگاه کردن یک متن رو خیلی سریع تر از اونی که صدای هر کلمه رو بشنوین بخونین. این روش عجیب رو یک بار امتحان کنین قول میدم که مجذوبش بشین. مثه یک میان بر از قسمت بزرگی از مغز می مونه.

۲ . تند خونی خیلی راحت تر هستش

کسانی که اینکار رو شروع کردن ،‌یک اتفاق جالب براشون افتاده ، در واقع اونا هر کلمه رو توی ذهنشون نمیبینن ولی مغزشون میدونه که چه چیزی رو داره می‌خونه .

مثل این می مونه که چشم ها تحمل نگاه کردن به کلمات رو ندارن ولی مغزم اطلاعات رو تجزیه و تحلیل می‌کنه. مغز شما می تونه گروهی از کلمات و جملات رو با هم تجزیه و تحلیل کنه. به محض این که از این روش استفاده کنین این حس بهتون دست میده که با آرامش فقط چشم هاتون رو در متن روی کلمات خیلی تند سُر بدین. فقط مثل هر چیز دیگه ای نیاز به کمی تمرین دارین.

۳ . به این اهمیت ندین که از متن چی می فهمین فقط برنگردین و دوباره خونی نکنین

شاید به این قضیه توجهی نکنین ولی خیلی از ماها اول یه جمله رو می خونیم بعد برمی گردیم دوباره اون رو از نو می خونیم. بیشتر نگران این هستیم که شاید یه نکته کوچیک رو از قلم انداخته باشیم پس برمی گردیم و دوباره از اول می خونیمش و این زمان خووندن یک
متن طولانی آنلاین رو دوبرابر و گاهی چند برابر می کنه.

ارزش امتحان کردن رو داره پس تلاش کنین. اگه فک می کنین که چیزی از قلم افتاد، فقط ادامه بدین. هیچ قانونی وجود نداره که بتونه قانعتون کنه که یک پست طولانی ارزش دوباره خوندن رو داشته باشه.

۴ . پدال گاز را کنترل کنید

در خوندن بعضی از مطالب باید دقت بیشتری بخرج داد مثل خوندن یک آگهی استخدام ، یک مطلب تخصصی محاسباتی یا یک شعر کلاسیک .اما بعضی مطالب رو میشه با سرعت خیلی زیاد خوند مثل یک خبر ورزشی ،‌داستان ، مطالب مجله‌ها و … . پس سعی کنید متناسب با نوع مطلبی که دارید میخونید سرعت خوندن خودتون رو انعطاف بدبد .

۵ . با اشتباهات تند خونی آشنا بشین

اشتباه اول : اگه هر کلمه رو در آن واحد واقعا آروم بخونین، شما اون کلمه رو بهتر درک می کنین. خب این حقیقت نداره. چند بار براتون پیش اومده که یه جمله رو آروم خوندین و به یه مسئله دیگه فکر می کردین، پس واقعا نمی فهمیدین که چی داشتین می خوندین؟

خب این مورد برای خودم بیشتر از یک میلیون بار اتفاق افتاده. فهمیدن رابطه مستقیمی به تمرکز داره، نه سرعت. اگه جدا به اون چیزی که می خوونین تمرکز کنین، فهم شما به خوبی عمل می کنه حالا می خواین تند بخونین یا نه. حتی مقدار کمی حواس پرتی هم می تونه به شما کمک کنه در این مورد.

اشتباه دوم : و این هم اشتباهی بیش نیست که شما یه دفعه یاد می گیرین که تند خون بشین، ولی الان شما قادرید که یک پست طولانی رو واقعا تند بخونین. تند خوندن یه مطلب طولانی رابطه مستقیمی با آشنا بودن تون به موضوعی که می خونین داره. اگه من یه پست در مورد شبکه‌های اجتماعی بخونم مطمئنا مثله برق تمومش می کنم.

اگه یه پست در مورد جراحی مغز بخونم، وقتی معنی کلمه ها رو نفهمم واقعا برام مهم نیست که چقد تند می خونم چون همه‌اش برام وقت تلف کردن هست.

اشتباه سوم : اشتباه سومی که دوست دارم بهش اشاره کنم اینه که سطحی خوندن با تند خوندن خیلی فرق داره، گرچه خیلی وقت ها بعضیا جای کلمات رو با هم عوض می کنن. سطحی خوندن یعنی جای یه چیز رو با یه چیز دیگه عوض کنین، کلمه ای رو با کلمه ای دیگه جاشو عوض کنین. تند خوندن کلا یک تکنیک دیگه ای به شمار می آد.

با تند خونی کردن، شما یه متن رو کاملا جذب مغز خوتون می کنین. اگر چه با سطحی خوندن می تونین یک مطلب طولانی رو سریع تموم کنین اما اطلاعاتی که به صورت تند خوندن وارد مغز شما می شه با سطحی خوندن قابل مقایسه نیست چون همه متن رو نمی خونین.

با توجه به کتاب ثبت رکوردهای جهانی “گینس”، تند خوان ترین فرد دنیا کسی نیست جز “هاوارد استیفن برگ” .هاوارد در هر دقیقه می تونه بیش از ۲۵ هزار کلمه رو بخونه.

این اینفوگرافیک جالب که توسط Sharenator طراحی شده، نشون می ده که چقد طول می کشه که کل ویکی پدیا رو
بشه خوند. برای هاوارد یه کمی کمتر از ۴ ماه طول می کشه.

برای من و شما، اگه روزی ۱۲ ساعت بتونیم تند خونی کنیم ۳۰ سال طول می کشه. خب … فک کنم باید برم رو تند خوندن کار کنم
تندخوانی دستورهای زیادی برای آموزش ندارد. در زمان کوتاهی می‌توانید آموزش ببینید و با به کار بردن آن‌ها تندخوان شوید و کتابی را در مدت زمان کمی بخوانید. لازم به یادآوری است که همه کم و بیش با تندخوانی آشنا هستند ولی شاید خودشان هم ندانند. مثلن:
بارها شده که در کتابفروشی اگر در پی کتاب ویژه‌ای نباشید، یا حتا باشید، جلد یک کتاب، نام نویسنده یا برگرداننده و یا نام کتاب شما را جذب می‌کند. آن را بر می‌دارید و سبک و سنگین می‌کنید، تعداد برگ‌ها را نگاه می‌کنید و قیمتش را می‌بینید و ورق زدن آن را آغاز می‌کنید. جا به جای آن را نگاه می‌کنید و نسبت به جذابیت کتاب ممکن است از متن کتاب حداکثر یک پارگراف آن را بخوانید. آن‌گاه با توجه به برآیند تمام کارهایی که در کتابفروشی کرده‌اید این کتاب را می‌خرید و یا نمی‌خرید.
به این کار می‌گوییم تند خوانی. اگر هم‌راهی داشته باشید و از شما بپرسد چرا این کتاب را خریدی یا نخریدی، می‌توانی پاسخ او را بدهی. شما در واقع می‌دانید که چه کتابی را خریده‌اید یا نخریده‌اید.
به چند دستور مهم و اساسی تند خوانی در زیر اشاره‌ای می‌کنم و شما را با کتابی که باید در اولین فرصت خریداری کنید تنها می‌گذارم.
باید در هنگام خواندن چشم‌هایتان، چند کلمه، یا حتا جمله از آنچه که ذهنتان دارد می خواند، جلوتر باشد.
اگر متوجه چیزی نشدید، تحت هیچ شرایطی به عقب بر نگردید که دوباره بخوانیدش. آن چیز اگر مهم باشد و نقش اساسی در کتاب داشته باشد، دوباره مطرح شده و توضیحات بیشتری در مورد آن داده می‌شود. چه بسا این چیزی که متوجه نشده‌اید، استخوان بندی کل کتاب را تشکیل دهد که در این مورد هم و  در هنگام خواندن بقیه ی کتاب توضیحات زیادی از آن را خواهید دید. اگر هم مهم نبود چیزی از دست نداده‌اید.
بسیاری از خوانندگان تصور می‌کنند اگر متنی را به آرامی بخوانند بیشتر متوجه می‌شوند. این درست نیست. کند و شمرده شمرده خواندن باعث می‌شودذهن شما فرصت پیدا کند که از کتاب منحرف شده و سراغ مسائل دیگری غیر از خواندن پرواز کند. آنگاه خواه ناخواه در حین خواندن به عقب بر می‌گردید و ………. روز از نو و روزی نو.
لزومی ندارد آن‌چه که می‌خوانید را حتمن به خاطر بسپارید. شک نداشته باشید که اگر مهم و اساسی باشد در ذهنتان باقی خواهد ماند. حداقل تا پایان خواندن کتاب.
در خواندن کتاب اگر علاقمند به این هستید که هرچه زودتر  پایان آن را بدانید، خودتان را عذاب ندهید و درگیر وسوسه‌ی دانستن پایان آن نکنید. همین که با قهرمانان کتاب آشنا شدید که در این گونه مواقع معمولن شده‌اید، بروید و پایان کتاب را بخوانید. چه بسا پایانی است که از آن سر در نمی آورید، چرا که اگر کتاب حجیمی باشد، پایان ممکن است با قهرمانانی که هنوز آن‌ها را نمی‌شناسید رقم بخورد، آن‌گاه برگردیدسرجای اولتان و با خیال راحت به خواندن ادامه دهید. هرچند ممکن است که  دیگر این کار را نکنید و قیدخواندن را بزنید چرا که نتیجه‌ای را که می خواهید از خواندن کتاب بگیرید، گرفته‌اید.
کتاب را به شکلی بخوانید که گویی از شما خواسته اند در زمانی معین مثلن تا زیر یک ساعت –با توجه به حجم صفحات آن- برای کسی آن را توضیح بدهید.
مدادی در دست بگیرید و هر جای متن را که به نظرتان مهم است (درلحظه) خط بکشید. بعدها با ورق زدن کتاب و دیدن جاهای خط کشی شده، کل کتاب را به خاطر خواهید آورد.
از زمزمه کردن –به زبان آمدن که بماند- از زمزمه کردن اکیدن پرهیز کنید. لبهایتان اصلن نباید کتاب
را پچ پچ کند. اجازه این پچ پچ را به ذهن بدهید. ترک این عادت ناپسند، که چه عرض کنم، غلط، بسیار ساده است.
هر نیم‌ساعت یک‌بار به خودتان استراحت بدهید. این استراحت گاه به معنی خواندن و ورق زدن بیست صفحه‌ی بعد است در چند دقیقه. و به معنی رفتن سر یخچال و ……… نیست.
هر چیز مزاحمی را از خود دور کنید. چیزی مانند گوشی هم‌راهتان. گوشی با هر پیامک یا زنگ خوردن، تا مدتها بعد از گذاشتن اثرش، شما را از کتاب دور می کند. فراموش می کنید تا کجا خوانده‌اید و ……. ولی در این جا اگر هم به تلفن جواب دادید یا پیامک را خواندید و جواب دادید یا ندادید، در هر دوصورت نباید به عقب برگردید. این‌که تا کجا خوانده بودید، اصلن موضوع مهمی نیست. فرض کنید آن بخش را در هنگام تند خوانی رد کرده‌اید. هرچند اگر بخش مهمی باشد، آن را فراموش نمی‌کنید.
بسیار پیش می‌آید که خواننده نمی‌داند که به عقب برگشته و نگاه می‌کند. برای فهم این موضوع باید دوست بیکاری را به کار بگیرید و از وی بخواهید در هنگام خواندن حرکات چشم شما را درنظر بگیرد. و حتا ایست‌های چشمتان را هم به شما بگوید. ایست عینن مانند توقف در محل ممنوع است. جریمه می‌شوید.
اگر این دوست خواست سرویس بیشتری به شما بدهد می توانید از او بخواهید که این آزمون را هم از شما بگیرد و آن این است که:
چند ثانیه به یک جمله خیره بشوید و آنگاه کتاب را دست دوستتان بدهید و آن جمله را به او بگویید. غلط هایی که در این گونه موارد دارید گاه اوقات خوشی را برای شما فراهم خواهد کرد.
البته اساسی ترین بخش را گذاشتم که در این‌جا بگویم و آن این‌است  که باید خودتان بخواهید تندخوان بشوید. به قولی که این روزها خیلی به کار می‌بریم:
تو می‌تونی. می‌دونی؟ تو می‌تونی. فقط باید بخوای.
لازم به توضیح نیست که، روی سخن من در این یادداشت کسانی نیستند که سالی یک یا دو کتاب می‌خرند و شباهنگام با خود به رختخواب می برند که بخوانند تا زودتر خوابشان بگیرید.
یادداشت را با تصویری را به پایان می‌برم که جهت حرکت درست چشم ها در صفحه را نشان می‌دهد. بسیار هم مجرب است. این مسیر را بیازمایید و تمرین کنید. هدف نهایی این یادداشت آموزش این گونه حرکت چشم است در خواندن یک کتاب.

تندخوانی یک مهارت است که به شما کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری بخوانید و اطلاعات بیشتری را در مدت زمان کمتری پردازش کنید. این مهارت می‌تواند برای دانشجویان، دانش‌آموزان، حرفه‌ای‌ها و هر کسی که نیاز به یادگیری و پردازش سریع اطلاعات دارد مفید باشد.

روش‌های مختلفی برای تندخوانی وجود دارد، اما برخی از تکنیک‌های رایج عبارتند از:

  • استفاده از اسکن کردن برای خواندن کلمات کلیدی و عبارات کلیدی
  • استفاده از پیش‌بینی برای حدس زدن کلمات بعدی در یک جمله
  • استفاده از تمرکز برای جلوگیری از حواس‌پرتی
  • استفاده از تکنیک‌های مختلف برای بهبود درک مطلب

تندخوانی یک مهارت است که می‌توان آن را با تمرین یاد گرفت. با کمی تلاش، می‌توانید سرعت خواندن خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

در اینجا برخی از مزایای تندخوانی آورده شده است:

  • می‌توانید در زمان کمتری اطلاعات بیشتری را یاد بگیرید.
  • می‌توانید مطالب را سریعتر و کارآمدتر پردازش کنید.
  • می‌توانید تمرکز خود را بهبود بخشید.
  • می‌توانید درک مطلب خود را بهبود بخشید.
  • می‌توانید در آزمون‌ها و امتحانات بهتر عمل کنید.
  • می‌توانید در کار خود موفق‌تر باشید.

اگر به دنبال بهبود مهارت‌های مطالعه خود هستید، تندخوانی یک مهارت ارزشمند است که می‌تواند به شما کمک کند تا به اهداف خود برسید.

در اینجا چند نکته برای شروع تندخوانی آورده شده است:

  • با تعیین یک هدف واقع‌بینانه شروع کنید. سعی نکنید در یک روز سرعت خواندن خود را دو برابر کنید. به آرامی شروع کنید و به مرور زمان سرعت خود را افزایش دهید.
  • تمرین کنید. هرچه بیشتر بخوانید، بهتر می‌شوید. سعی کنید هر روز 15-20 دقیقه را به تندخوانی اختصاص دهید.
  • از منابع مختلف استفاده کنید. کتاب‌ها، مقالات، وب‌سایت‌ها و سایر منابع را برای تمرین تندخوانی خود استفاده کنید.
  • صبور باشید. یادگیری تندخوانی زمان می‌برد. ناامید نشوید اگر در ابتدا نتایج قابل توجهی را مشاهده نمی‌کنید. به تمرین ادامه دهید و در نهایت به سرعت خواندن مورد نظر خود خواهید رسید.

فایل : 14 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...