بررسی و تحلیل حقوق یا اطفال، مشروع در قانون و فقه و بررسی چالش های موجود در این ارتباط و ارائه راهکارها و پیشنهادهای مرتبط

بررسی و تحلیل حقوق یا اطفال، مشروع در قانون و فقه و بررسی چالش های موجود در این ارتباط و ارائه راهکارها و پیشنهادهای مرتبط

فهرست مطالب
عنوان
چکیده
مقدمه
بیان مسأله
تاریخچه
ضرورت،اهداف، اهمیت
پرسش ها و فرضیه ها
روش کار
مروری بر منابع تحقیق
فصل اول کلیات تحقیق
بخش اول: تعاریف و بیان مفاهیم
مبحث اول: معنی و مفهوم ولد
گفتار اول: واژه ولد
گفتار دوم: مفهوم ولد
بند اول: مفهوم عام
بند دوم: مفهوم خاص
گفتار سوم: تعریف ولد
مبحث دوم: اقسام طفل
گفتار اول: طفل قانونی(مشروع)
گفتار دوم: (طفل طبیعی نامشروع)
بخش دوم: زنا
مبحث اول: معنی و مفهوم زنا
گفتار اول: تعریف زنا
گفتار دوم: انواع زنا در اسلام و مجازات آن
بند اول: زنانی با معارم
بند دوم: زنای محصن و محصنه
گفتار سوم: شرایط تحقق زنا در فقه
گفتار چهارم:راه های اثبات زنا
بند اول: اقرار طرفین
بند دوم: شهادت
مبحث دوم: عوامل پیدایش(اطفال نامشروع)
گفتار اول: عوامل اجتماعی
بند اول: محیط اجتماعی
بند دوم: عامل اقتصادی
بند سوم: عامل قانون
بندچهارم: علل جنگ
گفتار دوم: عوامل فردی
بند اول: عامل فردی روانی
بند دوم: عامل فردی اجتماعی
فصل دوم: مفهوم نسب
بخش اول: نسب و انواع آن
مبحث اول: معنی لغوی اصطلاحی نسب
گفتار اول: نسب در لغت
گفتار دوم: نسب در اصطلاح
مبحث دوم: تحلیل ماهیت فقهی حقوقی نسب
گفتار اول: مفهوم عام
گفتار دوم: مفهوم خاص
گفتار سوم: مفهوم احض
مبحث سوم: انواع نسب
گفتار اول: نسب مشروع یا قانونی
گفتار دوم: نسب نامشروع یا طبیعی
گفتار سوم: نسب ناشی از شبهه
گفتار چهارم: نسب ناشی از تلقیح مصنوعی
بند اول:کتاب
بند دوم: روایت
بند سوم: اقسام انتقال جنین
1ـ قسم اول 2ـ قسم دوم 3ـ قسم سوم
مبحث چهارم: مبانی مشروعیت و عدم مشروعیت
مبحث پنجم: نسب کودک ناشی از زنا
بخش دوم: آثار،اهمیت و راه های ثبوت نسب
مبحث اول: آثار نسب
گفتار اول: آثار نسب قانونی
گفتار دوم: آثار نسب طبیعی
گفتار سوم: فرق بین طفل مشروع و نامشروع در ثبات نسب
مبحث دوم: اهلیت نسب
مبحث سوم: راه های ثبوت نسب
گفتار اول: قاعده خراش
گفتار دوم: اقرار
گفتار سوم: بینه
گفتار چهارم: امارات قضایی
گفتار پنجم: آزمایش وزن
مبحث چهارم: شروط الحاق فرزند
گفتار اول: رابطه زوجیت
گفتار دوم: آمیزش بین زن و مرد وتولد کودک در فاصله ای بین شش ماه تا ده ماه پس از آن
مبحث پنجم:دلائل دیگر اثبات نسب
گفتار اول: اقرار به نسب توسط منشب «پدر و مادر»
گفتار دوم: بنیه شرعی
گفتار سوم: شرایط اقرار به نسب فقه امامیه
بند اول: امکان تحقق نسب
بند دوم: تصدیق شخص مورد اقرار
بند سوم: نبودن تنازع دونفه نسبت به یک فرزند
فصل سوم: حقوق اطفال نامشروع
بخش اول: حقوق مدنی طفل
مبحث اول: امور غیر مالی
گفتار اول:موقیت و ازدواج
بند اول: فقه امامیه
بند دوم: فقه عامه
بند سوم: نقد و بررسی
گفتار دوم: حضانت در اصطلاح فقهاد
بند اول: فقه امامیه
بند دوم: فقه عامه
بند سوم: نقد و بررسی نظر فقها در مورد حضانت
گفتار سوم: ولایت
بند اول: اقسام ولی
1ـ ولی عام
2ـ ولی ثانی
بند دوم: اقسام ولایت
1ـ ولایت برمال
2ـ ولایت بر نفس
بند سوم: فقه امامیه
بند چهارم: فقه عامه
بند پنجم: نقد و بررسی
مبحث دوم: امور مدنی مالی
گفتار اول: فقه
بند اول: نظر فقهای اسلامی
1ـ دوران حمل
2ـ دوران رضاع( شیرخوارگی)
3ـ دوران بعد از رضاع
بند دوم: نقد و بررسی
گفتار دوم: ارث
بند اول: تعریف ارث
بند دوم: موجبات ارث
بند سوم: موانع ارث
بند چهارم: فقه امامیه
بند پنجم: فقه عامه
بند ششم: نقد بررسی
بخش دوم: حقوق کیفری طفل
مبحث اول: مفهوم ولی دم
گفتار اول: ولی دم
بند اول: ولی دم در لغت
بند دوم: ولی دم در اصطلاح
بند سوم: نظر فقها در باره ولی دم
گفتار دوم: عاقله
بند اول: عصبه
بند دوم: معتق
بند سوم: ضامن برجریره
بند چهارم: امام
مبحث دوم: قصاص و دیه
گفتار اول: قصاص
بند اول: قصاص در لغت
بند دوم: قصاص در حقوق اسلامی
بند سوم: قصاص یا عدم قصاص طفل نامشروع
بند چهارم: نقد و برر سی نظر فقها
گفتار دوم: دیه
بند اول: تعریف دیه
بند دوم: مقدار دیه ولد زنا
1ـ دیه ولد زنا 800درهم است
2ـ دیه ولد زنا ولد حلال برابر است
بند سوم: دیه ولد زنای محکوم به اسلام
بند چهارم: دیه حمل ناشی از زنا
بند پنجم: نقد و بررسی نظر فقها در مورد حمل ناشی از زنا
بخش سوم: اصول و قوانین مرتبط با حمایت از اطفال
مبحث اول: اصول مرتبط با حمایت از اطفال
گفتار اول: اصل برائت
گفتار دوم: اصل تفسیر و تدوین قوانین به نفع اطفال
مبحث دوم: قوانین بین المللی مرتبط با حمایت از اطفال
گفتار اول: جمهوری اسلامی ایران وتنوانسیون حقوق کودک
گفتار دوم: تنوانسیون ومشروعیت کودک
گفتار سوم: کودکان خارج از ازدواج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق اقتصادی و اجتماعی
مبحث سوم: حمایت از رابطه نامشروع در قوانین کشورهای مختلف
گفتار اول: حمایت از رابطه نامشروع در حقوق فرانسه
گفتار دوم:حمایت از رابطه نامشروع در قوانین دیگر کشورها بر اساس طبقه بندی آنان
گفتار سوم: وضعیت کودکان نامشروع در حقوق ایران
گفتار چهارم: رای وحدت در شماره617 گامی در جهت حمایت از حقوق کودکان نامشروع
مبحث چهارم: تابعیت اطفال نامشروع در حقوق ایران
فصل چهارم: احکام و مناصب اطفال نامشروع(طبیعی)
بحث اول: مناصب اطفال نامشروع
مبحث اول: طهارت و نجاست
گفتار اول: نظر فقها قائل به نجاست و کفر ولد زنا
گفتار دوم: نظر فقها قائل به طهارت و اسلام ولد زنا
گفتار سوم: نقد و بررسی
مبحث دوم: قضاوت
گفتار اول: تعریف و شرایط قاضی در اسلام و فقه
گفتار دوم: اهمیت و دلیل طهارت مولد به عنوان قاضی
گفتار سوم: نقد و بررسی
مبحث سوم: مرجعیت
گفتار اول: شرایط مرجعیت
گفتار دوم: نظرات فقها در برابر شرایط مرجعیت
بند اول: طباطبایی یزدی
بند دوم: مقام معظم رهبری
1ـ خصوص دینی
2ـ اقول و ادله فقها
مبحث چهارم: امامت جماعت
گفتار اول: شرط بودن طهارت مولد در امام جماعت
گفتار دوم: دلایل شرط بودن طهارت مولد در امامت جماعت
گفتار سوم: فقه عامه
گفتار چهارم: نقد و بررسی
مبحث پنجم: طهارت
گفتار اول: اقوال فقها در باره طهارت ولد زنا
گفتار دوم: فقه امامیه
گفتار سوم: فقه عامه
گفتار چهارم: نقد وبررسی
بخش دوم: احکام کودکان طبیعی
مبحث اول: الحاق آیینی طفل بر مبنای نسب طبیعی
مبحث دوم: غسل و نماز و زبیحه ولد زنا
گفتار اول: غسل و نماز بر ولد زنا
گفتار دوم: ذبیحه ولد زنا
گفتار سوم: نقد و بررسی
نتیجه گیری پیشنهادات
نتیجه گیری
پیشنهادات
منابع و مأخذ
چکیده یا انگلیسی
چکیده
از دیدگاه فقها اطفال نامشروع و اطفالی هستند که از رابطه جنسی آزاد بین زن و مرد به وجود آمده باشد و عوامل فراوانی در افزایش یا کاهش این گونه کودکان در جامعه بشری تاثیر دارند از جمله عوامل اقتصادی،قانون،جنگ، قحطی و عوامل فردی و روانی و جسمانی را می توان نام برد در مورد نسب این اطفال، عده ای از فقها و قائل به الحاق به والدین خود و عده ای قائل به عدم الحاق به والدین خود هستند و نسب این ها از راه های گوناگونی مانند شهادت شهود، ادله قضایی، اقرار، آزمایش خون ثابت می گردد.
اسلام حقوق این قبیل افراد را مانند سایر افراد مشروع به رسمیت شناخته است. جز در مواردی معدودی مانند توارث،قضاوت، شهادت و امام جماعت که دلیل برخی از محرومیت ها مانند امامت جماعت یا قضاوت که جایگاه خاص ائمه معصومین علیهم السلام است می باشد.
زیرا افراد متصدی این امور باید از نعلفه پاک به وجود آمده باشند تا مردم آن ها را به عنوان یک فرد قابل اعقتاد بپذیرند.
این قبیل کودکان از نظر آیینی به پدر و مادر طیبی خود ملحق می شوند و مانند اطفال مشروع غسل داده می شوند و بر آن ها نماز خوانده می شود.
واژگان کلیدی: نسب، نامشروع،توارث، ادله قضایی،اقرار
مقدمه
در هر جامعه خانواده اساسی ترین رکن آن محسوب می شود و حفظ این بنیان حیاتی بر مبنای قوانین، اصول، عرف و اخلاق مسئله ای است که باید بسیار به آن توجه کرد وجود روابط قانونی و در چهار چوب معین،در خانواده از مهمترین شاخصه های این مهم به شمار می رود. در این میان کودکان اهمیت بسزایی دارند، چرا که کودکان امروز پدر و مادران فردا هستند.در واقع آینده هر جامعه ای را کودکان آن رقم می زنند در جامعه ما با توجه به اینکه روابط آزاد بین زن و مرد، امری است خلاف قانون و در نتیجه کودکان ناشی از این روابط، از نظر جامعه مطرود هستند و از لحاظ حمایت قانونی و وضعیت مناسبی ندارند لذا حمایت های قانونی برای کودکان امری حیاتی است.
سازمان ملل در نیمه دوم قرن بیستم در ده اصل و کنوانسیون حقوق کودک مصوب مجمع عمومی سازمان ملل در 54 ماده واعلامیه جهانی بقا و رشد و حمایت از کودکان مصوب سران دولت ها به دنبال آن ها نشانگر این رویکرد است که نظام خانواده در اکثر جوامع یک نظام پذیرفته شده است که اعضای آن عبارتند از پدر و مادر و فر زندان و این فرزندان در نتیجه ی رابطه ی شرعی و قانونی زن و مرد به وجود آمده اند و در مقابل این گروه عده ای هستند که در اثر رابطه ی آزاد به وجود آمده اند که فرزندان نامشروع نامیده می شوند.
جوامع مختلف اسلامی و غربی بر اساس مذاهب خود با این افراد به طور متفاوت برخورد می کند.
دین مبین اسلام از همان ابتدای کودکی وظایف سنگینی برعهده پدر و مادر و در ادامه عهده حکومت و دولت ها گذاشته است که در جوانب برخی حقوقدانان با غربی ها که معتقدند اسلام فرزندان نامشروع را ازتمام حقوق محروم کرده است باید گفت که جز در پاره ای موارد که بسیار ناچیز است اسلام تمام حقوق را برای این گونه کودکان به رسمیت شناخته است در دلیل این محرومیت ها هم به خاطر مصلحتی بالاتر که آن جلوگیری از فساد نسل است می باشد.
بنابراین محور اصلی ما در در این پایان نامه بررسی احکام و حقوق اطفال مشروع و حمایت از آن ها از دیدگاه فقه و حقوق می باشد.
در علوم اسلامی در باره اطفال نامشروع بحث های فراوانی شده در فقه هم به طور پراکنده از این کودکان بحث شده است. مثلاً در باب ارث قائل به عدم توارث طفل و والدین از هم می باشند یا در باب شهادت قائل به عدم قبول شهادت او می باشند.ولی ازتمام مناصب اجتماعی و فردی برخوردارند از قبیل حق حیات، حق آزادی، حق نام و ملیت،حق بقاء و پیشرفت و فقط از برخی مناصب اجتماعی مانند قضاوت و اجتهاد به جهت اهمیت آن محروم اند.
البته حقوق اینگونه فرزندان از کشور به کشور دیگر فرق می کند به طوری که بعضی از کشورها این گونه اطفال را با اطفال مشروع از نظر قانونی یکسان دانسته ولی برخی دیگر بعضی از حقوق را از این گونه اطفال سلب کرده اند.
این پایان نامه در چهارفصل تنظیم شده است که در فصل اول به کلیات و بیان مفاهیم و تعریف واژگان می پردازیم و در فصل دوم در مورد نسب و آثار واژه های ثبوت آن بحت می کنیم در فصل سوم به بیان حقوق مدنی و کیفری این اطفال و قوانین کشورهای دیگر در این مورد و فصل چهارم احکام و مناصب این کودکان بیان و در آخر نتیجه گیری و پیشنهادت منابع و مأخذ مورد استفاده آورده می شود.
بیان مسئله
در هر جامعه خانواده اساسی ترین رکن آن محسوب می شود حفظ این بنیان حیاتی بر مبنای قوانین، اصول، عرف و اخلاق، مسئله ای است که باید بسیار به آن توجه کرد وجود روابط قانونی در چهار چوب معین،در خانواده ها، از مهمترین شاخصه های این مهم به شمار می رود در این میان کودکان اهمیت بسزایی دارند؛ چرا که کودکان امروز پدر و مادر فردا هستند در واقع آینده هر جامعه ای را کودکان آن رقم می زنند در جامعه ما،با توجه به اینکه وجود روابط آزاد بین زن و مرد، امری است خلاف اخلاق و قانون و در نتیجه کودکان ناشی از این روابط نیز از نظر جامعه مطرود هستند و از لحاظ حمایت قانونی وضعیت مناسبی ندارند لذا حمایت های قانونی برای این کودکان که خودشان تقصیری ندارند امری است حیاتی ونیازمند توجه و اینکه چه امتیازات و حقوق اجتماعی و فردی برای چنین شخصی در نظر گرفته شده و ازچه حقوق و مناصبی محروم می باشند و دلایل هر محرومیت او چه بوده است از این موضوع به بررسی مسائل مطرود از این باب می پردازیم.
تاریخچه موضوع
هیچ کس به درستی نمی داند اول عملی را که بشر جرم دانسته چیست؟ ولی آنچه مسلم است رابطه ای نامشروع زن شوهر دار از جرایمی نظیر چک مسافرتی بی محل و حمل مواد مخدر و قاچاق ارز و غیره که در قرون اخیر عنوان جرم پیدا کرده است نیست و از دیرترین زمان تاریخی این عمل جرم بزرگی بوده و مرتکب آن به شدیدترین وجهی که مطلقاً قابل مقایسه با زمان ما نیست مجازاتی شده است در قانون ما زنای محصنه زن از این نظر که موجب اختلاف طبقات می شد از جنایات بزرگ محسوب می گردید.
سابقه تاریخی در ایران و جهان عرب قبل از پیدایش اسلام
در ایران باستان خانواده و زمین زراعتی دو رکن هیأت اجتماع ایران بوده است کسانیکه قوانین اجماعیه ایران را وضع نموده اند با مواظبت کامل به روابط خانوادگی و مسائل مربوط به آن پرداخته اند چرا نخستین تمدن آریایی نیز مانند سایر ادوار مهمترین واقعه خانوادگی زناشویی و ازدواج بوده که مراسم دینی به شمار می رفته است و عقد زناشویی را بنابر آئین خاص خود منعقد می کردند.
تعدد زوجات در نزد ایرانیان قدیم متداول بود لیکن بیش از یک زن عقدی نمی توانستند داشته باشند و تعداد زنان غیر عقدی در میان آن ها بخصوص در خانواده های سلطنتی از زمانی متداول شده بود که به ثروت دست یافته بودند قبل از طلوع اسلام نکاح زن به وسیله خرید و فروش انجام می گرفت و زن در انحصار مرد قرار داشت و مانند ملک او تلقی می شد و بدین وسیله بود که طریقه ی پدر شاهی بوجود آمد و توسعه یافت زن در نزد عرب ها بیش از اسلام حکم متاع را داشت. و جزء دارایی و ثروت پدر یا شوهر بود و پس از مرگ پدر و شوهر ماند باقی تر که میان مردها، و پسرها تقسیم می شدند و پدر حق فرش دخترخود را داشت.
بعد از اسلام: پیغمبر اسلام صل الله علیه و آله وسلم تغییرات مهمی در تشکیل خانواده به وجود آورد و آیات و روایات بسیاری در این زمینه موجود است این آیات و روایات مقررات خاصی را برای نکاح بیان نموده که کاملا فرق آن با هم خوابگی مشخص است.ظهور اسلام باران نیر و بخشی بود که سرزمین عبوس بشریت را خرم و شاداب ساخت و بعد از ظهور اسلام ازدواج های جاهلانه که در زمان جاهلیت وجود داشت توسط پیغمبر اسلام نسخ گردید و فقط ازدواج دایم و متعه با شرایطی قبول گردید. و دیگر آن مادران زناکار که با افراد زیادی همخوابگی داشتند فرزندان خود را به پدران دروغین منتسب نمی نمودند.
با ظهور اسلام دخترکشی که از صحنه های ننگین جامعه عرب بود از بین رفت و ارزش دختران را بالا برد پیغمبر اسلام در باره دختر خود فرمودند: فاطمه(ص) پاره تن من است.
شاید علت عمده پیدایش نظام چند شوهری در زمان جاهلیت و به دنیا آمدن اطفال نامشروع،زنده به کور کردن دختران، توسط قبائل جاهلی عرب بود که باعث گردید تعداد زنان در میان آن ها کم شده و چند مرد با یک زن ازدواج نمایند.
اهمیت و ضرورت و اهداف انجام تحقیق
اهمیت خانواده در تاریخ ملتها به حدی است که هیچ یک از مکاتب سیاسی و اجتماعی و فلسفی از پرداختن به آن بی نیاز نبوده اند. خانواده پناهگاه انسان اجتماعی است، مأمنی که به دلخواه برگزیده می شود تا جایی برای سکن و آرامش باشد، عادات و رسوم اجتماعی و اخلاق، سرپناه و محافظ این مکان مقدس است و راه نفوذ قوانین دولتی را می بندد. حقوق خانواده در اسلام بخش مهمی از احکام و اخلاق را تشکیل می دهد و با وسواس و دقتی در خور تشریع الهی کلیه جوانب و زوایای آن مورد لحاظ شارع مقدس قرار گرفته است.
خانواده به عنوان بنیادی ترین نهاد اجتماعی می تواند عمیق ترین تأثیرات روحی و روانی را در اعضایش ایجاد کرده و به نوبۀ خود منشأ تحولاتی عظیم در جامعه باشد،جامعه نیز می تواند تغییرات اجتماعی را به درون خانواده سوق دهد.
از همین نگاه است که خانواده به عنوان اولین، اساسی ترین و بنیادی ترین عنصر جامعهف همواره از جهات متعدد مورد توجه شاعر مقدس، فقها و حقوق دانان قرار داشته است؛ زیرا شخصیت هر انسانی در خانواده و در دامان والدین او شکل می گیرد. اگر خانواده از استحکام و موقعیت بهتری برخوردار باشد، تمام اعضای آن، اعم از همسران و فرزندان، با آرامش بیشتر مسیر رشد و تعالی را طی کرده و بالتبع،جامعه را نیز به آرامش و ثبات و سعادت می رسانند.
یکی از راه های استحکام بخشیدن به بنیان خانواده، شناختن و عمل کردن به وظایف و تکالیف است که خداوند بر عهده اعضای آن به خصوص زوجین قرار داده، تا هیچ یک از آنها از حدود خود پا فراتر نگذارند و سطح انتظار خود از دیگری را محدود در حدود الهی نموده و در انجام وظایف و مسئولیت های خود کوشش نمایند و بتوانند با رعایت عدالت و تقوا، در مسیر حق گام برداشته و اجازه ندهند به خاطر مسائل ساده، کانون گرم خانواده که مأمن تمام اعضا به خصوص فرزندان می باشد. به خطر بیفتد. بر اساس جایگاه والای خانواده به عنوان با هدف ترین نهاد اجتماعی از دیر باز و خصوصاً قرون اخیر، موقعیت و مفاهیم ممتازی در بین کلیه تأسیساتحقوقی نوین وکهن احراز کرده است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز، قانون گذار را مکلف کرده است که قوانین و مقررات را با هدف آسان نمودن تشکیل خانواده،پایداری از قداست و استواری روابط اعضای خانواده وضع یا اصلاح نماید. لذا اهمیت و ضرورت تحقیق حاضر بر اهمیت خانواده و از بعد دیگر موضوع از لحاظ حقوق جهانی و چگونگی برخورد با آن ها نیز از اهمیت و ضرورت کافی برای تحقیق برخوردار است.
هدف
هدف کلی تحقیق حاضر بررسی و تحلیل حقوق یا اطفال، مشروع در قانون و فقه و بررسی چالش های موجود در این ارتباط و ارائه راهکارها و پیشنهادهای مرتبط می باشد.
پرسش ها وفرضیه ها
پرسش ها
1ـ حمایت کیفری از اطفال نامشروع در قوانین ایران دارای چه ماهیتی است؟
2ـ حمایت کیفری از اطفال نامشروع در مجموعه قوانین از چه جایگاهی برخوردار است؟
3ـ چالش های موجود در رابطه با قوانین مدنی و کیفری و فقه و در این ارتباط کدام ها هستند؟
فرضیات
1ـ به تبعیت از قانون اساسی همه آحاد مردم ایران از حمایت کیفری برخوردارند
2ـ روند قانون گذاری در ایران در رابطه با لحاظ مشروعیت و عدم مشروعیت اطفال بیشتر در آثار مدنی از قبیل عدم برخورداری از ارث قابل بیان است؟
3ـ به نظر می رسد قوانین موجود در رابطه با اطفال نامشروع متأثر از دیدگاه های فقهی می باشد و با کنوانسیون های جهانی در مواردی مغایرت سدارند.
روش کار: مراجعه به کتابخانه و استفاده از سی دی فقه اهل بیت و مراجعه به فصلنامه ها و پایان نامه های نوشته شده در این زمینه و استفاده از اینترنت که ابتدا خمیش برداری و بعد تهیه و تنظیم شده است.

فایل : 77 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط