مقاله فارسی مدیریت منابع انسانی

مقاله فارسی مدیریت منابع انسانی

به نام خداوند بخشنده مهربان
این مقاله راجع به مدیریت منابع انسانی در 49 صفحه فیش برداری گردیده شامل 12 فصل می باشد .
فهرست مطا لب
فصل یکم : مفهوم مدیریت منابع انسانی
فصل دوم : سیر تحول دانش مدیریت منابع انسانی
فصل سوم : عوامل موثر در شکل گیری مدیریت منابع انسانی
فصل چهارم : سیستم مدیریت منابع انسانی
فصل پنجم : وظایف مدیریت منابع انسانی
فصل ششم : اهداف مدیریت منابع انسانی
فصل هفتم : نقش مدیریت منابع انسانی
فصل هشتم : برنامه ریزی مدیریت منابع انسانی
فصل نهم : دوره کار آفرینی و دلایل چالشی شدن
فصل دهم : چالشهای مدیریت منابع انسانی
فصل یازدهم : مفاهیم و نکات اساسی در ضرورت و بکار گیری استانداردهای منابع انسانی
فصل دوازدهم: چشم انداز مدیریت منابع انسانی و نتیجه گیری کلی از مباحث مدیریت منابع انسانی
منابع و ماخذ
مفهوم مدیریت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی یعنی مهندسی نیروی انسانی
بکار گماشتن افراد ذیصلاح ، متخصص و واجد شرایط در پست های سازمانی ، توسط کادر و مدیریت .
مدیریت منابع انسانی قسمت عمده ای از قلم و علم و هنر مدیریت را تشکیل می دهد. که با نگرش استراتژیک می توان تعریف زیر را تعریف کرد :
دور اندیشی فراگیر ، نو آور و تحول گری سازمان یافته در :
تامین منابع انسانی سازمان ، پرورش و بهسازی آن ، تامین کیفیت زندگی قابل قبول کاری برای آن و بالاخره بکار گیری بجا و موثر این منبع استراتژیک ، با شناخت و اعمال جنبه های تاثیر پذیری و تاثیر گذاری محیط درون سازمانی و برون سازمانی ، در راستای تبیین استراتژیها ، به منظور تحقق رسالت و اهداف سازمان
سیر تحول دانش مدیریت منابع انسانی
برای دانشجویان رشته مدیریت رویدادهای گذشته اهمیت خاصی دارد ، زیرا بررسی مسائل گذشته مفهوم واقعی مشکلات را روشن می سازد به همین جهت مختصری ا ز سیر تحول از دو دیدگاه متفاوت بررسی شده است که عبارتند از :
مدیریت منابع انسانی قبل از انقلاب صنعتی
مدیریت منابع انسانی بعد از انقلاب صنعتی
عوامل موثر بر شکل گیری مدیریت منابع انسانی
که به قرار زیر می باشد .
1- دوران نارضایی و بی ظرفیتی 1920-1980
2- پیشرفت مدیریت امور استخدامی در سالهای 1940-1920
3- شکل گیری دانش مدیریت منابع انسانی 1970-1950
4- تکامل دانش مدیریت منابع انسانی از 1970 به بعد .
سیستم مدیریت منابع انسانی
عملکرد مدیریت منابع انسانی در هر سازمان را از میزان روی هم افتادگی منافع فرد ، سازمان و جامعه می توان تشخیص داد . بنابراین تدابیر استراتژیک در سیستم مدیریت منابع انسانی باید در جهت افزایش فصل مشترک این سه دسته منابع اعمال گردد .
عناصر یا اجزاء اصلی سیستم مدیریت منافع انسانی را با نگرش استراتژیک در پنج عنصر زیر می توان خلاصه نمود .
برون داد سیستم
فرایند عملیات
نیازمندیها یا درون داد سیستم
شرایط محیط برون سازمانی و درون سازمانی
باز داد یا دریافت عکس العمل سیستم از محیط خارج خود
وظایف مدیریت منابع انسانی
که عبارتند از :
وظایف اداری
وظایف عملیاتی
وظایف برنامه ریزی
وظایف سازماندهی
همانطور که می دانیم وظایف مدیریت منابع انسانی به دو بخش کلی تقسیم می شوند که عبارتند از :
وظایف اداری
وظایف عملیاتی
که راجع به هر دو مورد فوق در تحقیق اشاره شده است .
اهداف مدیریت منابع انسانی
شامل موارد زیر است :
جذب مردم برای استخدام
ایجاد انگیزش بکار
استفاده مطلوب از نیروی انسانی
آموزش ، نوسازی ، بازسازی ، توسعه ، تکامل استعدادها و مهارت ها
استقرار روابط مطلوب و تامین امکانات رفاهی برای کارکنان
ایجاد خط مشی های پرسنلی
نظارت بر حسن استقرار و اجرای عملیات پرسنلی
خوشحال و خرسند نمودن کارکنان
فراهم نمودن موجبات لازم جهت اخذ حداکثر کار آیی ، پرداخت پاداش و دستمزد به کارکنان
10 -ایجاد تعادل و توازن بین نیروهای انسانی داخل و خارج سازمان
هدفهای مدیریت منابع انسانی
که شامل موارد زیر می باشد :
هدفهای اجتماعی
هدفهای سازمانی
هدفهای عملیاتی
هدفهای فردی
نقش مدیریت منابع انسانی
این طور می توان تعریف کرد که :
فلسفه بکار گماشتن و بهره بری از نیروی انسانی را در یک سازمان رسمی بر طبق اصول و موازین علمی جدید نقش اساسی مدیریت منابع انسانی دانست . که در کلیه سازمانهای اجتماعی نقش مدیریت پرسنلی به عنوان یک کارگر تخصصی شناخته شده است .
کادر مدیریت یک سازمان عبارتست از اشخاصی که هر کدام با در نظر گرفتن تخصص و مهارت خود وظایفی را بر عهده دارند و همگی در صد آنند که فعالیت های واحد تابعه خود و دیگران را در جهت نیل به اهداف سازمانی هماهنگ سازند .
برنامه ریزی مدیریت منابع انسانی
برنامه ریزی مدیریت منابع انسانی برای سازمانها مزایای زیر را دارد :
بهبود در به کار گیری بهینه نیروی انسانی
تطبیق کار آمد فعالیتهای پرسنلی و اهداف آتی سازمان
دستیابی به صرفه جویی اقتصادی در استخدام کارکنان جدید
گسترش پایه اطلاعاتی مدیریت منابع انسانی به منظور کمک به سایر فعالیتهای پرسنلی و سایر واحدهای سازمانی
هماهنگ کردن برنامه های مختلف مدیریت منابع انسانی مانند برنامه های مثبت اجرایی و نیازهای استخدامی
دوره کار آفرینی و دلایل چالشی شدن
حیات سازمانها مدیون افراد کار آفرین هستند ، مدیریت منابع انسانی علاوه بر وظایف قبلی ، انتظار می رود که کار آفرینان را جذب سازمان کنند . مفهوم دوره کارآفرینی و دلایل چالشی شدن مدیریت در این دوره در مقاله ارائه شده است .
دوره فراکار آفرینی
در این دوره کلیدی ترین عامل برای موفقیت سازمانها ، عامل انسانی است .
چالشهای مدیریت منابع انسانی :
که شامل موارد زیر است :
چالشهای بیرونی
چالشهای دانش فنی
چالشهای اقتصادی
چالشهای دولتی
چالشهای سازمانی
سیستم های اطلاعاتی و چالشهای پرسنلی
که راجع به این مقوله آقای پیتر دراکر مفصلاً در کتاب ” چالشهای مدیریت در سده 21 ” بحث کرده اند .
مفاهیم و نکات اساسی در ضرورت و بکار گیری استانداردهای منابع انسانی
که شامل 19 مورد است که در فیش برداری ارائه گردیده است .
چشم انداز مدیریت منابع انسانی
هنگامی که سیاستها و عمل کردهای مدیریت منابع انسانی مانع از موفقیتت سازمان است ، آنها باید تابع نیازهای سازمانی شوند .
مدیران عملیاتی بیشتر بر مهارتهای افراد و متخصصین نیروی انسانی خود تکیه خواهند کرد .
مهمترین چالش متخصصین نیروی انسانی کمک به کسب موفقیت کار فرمایان خود است .
نتیجه گیری از بحث مدیریت منابع انسانی
از آنجایی که کارکنان به عنوان سرمایه های اصلی سازمان در نظر گرفته می شوند ، ضروریست با اتخاذ و بکار گیری الگوهای مناسب باز ، مهندسی و سرمایه گذاری در منابع انسانی ، زمینه کیفیت بخشی فعالیت ها و ارائه خدمات مطلوب را فراهم نموده واز این طریق ضمن تاثیر گذاری کیفی بر روند عمر و چرخه سازمان می توان موجبات بهره وری و توسعه پایدار برای سازمان را پی ریزی کرد به این دلیل که اصولاً ریشه هر نوع تحول ، تغییر و توسعه از منابع انسانی شروع می گردد .

فایل : 9 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...