مقاله فارسی لقاح مصنوعی

مقاله فارسی لقاح مصنوعی

مقاله
لقاح مصنوعی
از تحقیقات کشتیرانی
راهنمایی درباره ی IVF برای همکاری تیم اصلی . همکاری دانشگاه و کالج های مسیحی را ببینید . برای فرمت فایل ویدیویی هند ، لوله آزمایش جنین هندی را ببینید . برای برنامه تلویزیونی ، لوله آزمایش جنین برانیاک را ببینید . برای فیلم 1938 فیلم لوله آزمایش جنین را ببینید .
لقاح مصنوعی (IVF) فرآیندی است که بوسیله آن سلول های تخمی با اسپرم خارج از رحم بارور می شوند . IVF عملی کلی در باروری هنگامی است که روش های فناوری تناسلی دیگر با شکست مواجه شده اند . این فرآیند شامل کنترل هورمونی فرآیند تخمک گذاری و کاهش تخمک است از تخمدان های زن و اجازه به بارور شدن اسپرم ، تخمک بارور شده به رحم بیمار منتقل می شود و تمایل دارد یک بارداری موفق ایجاد کند . اولین کودک لوله آزمایشی لوییز براون در سال 1987 متولد شد .
اصطلاح مصنوعی بارشیه لاتین به معنای درون شیشه است و به این خاطر استفاده می شود که آزمایشات زیست شناختی اولیه شامل کشت بافت ها خارج از موجود زنده است که در ظرف های شیشه ای مثل بشر لوله آزمایش یا ظرف مخصوص کشت میکروب نگه داشته می شود . این اصطلاح (in vitro ) امروزه برای روجوع به
هر فرآیند زیست شناختی که خارج از موجود زنده انجام می شود استفاده می گردد . این علم به طور طبیعی هم می تواند انجام شود وقتی بافت درون موجود زنده باقی می ماند . اصطلاح خاصی که برای نوزادان بوجود آمده در نتیجه IVF بوجود می آیند ، بچه ها لول آزمایشگاهی نام دارد . لوله آزمایشگاه به ظرف های شیشه ای یا رزین پلاستیکی گویند که معمولا در آزمایشگاه های شیمی و یا زیست شناختی مورد استفاده قرار می گیرد . با این وجود لقاح مصنوعی معمولا در ظرف های کم عمق به نام ظرف مخصوص کشت میکروب انجام می شود با این وجود روش IVF بافت رحمی خود مشتق معمولا در مواد معدنی اجرا می شود که لقاح مصنوعی گویند آن را وقتی استفاده می کنند که والدین مشکلات باروری دارند و یا می خواهند چند قلو بزایند .
مندرجات
نمایشات
روش
1-2 تحریک تخمدان
2-2 بازیابی تخمک
3-2 باروری
4-2 انتخاب
5-2 انتقال گیاهک تخم
3 میزان بارداری
1-3 تاثیر فشار
2-3 میزان تولد زنده
4 عوارض
1-4 کمبود های تولد
5- مهار کننده فساد سرمایی 1-5 مهار کننده فساد گیاهک تخم
2-5 مهار کننده فساد کیست
3-5 مهارکننده فساد یافت تخمدان
6 دگرگونی ها
7 بخشش کیسست و گیاهک تخم
8 طب سوزنی
1-8 مکانیزم های طب سوزنی
2-8 طب سوزنی برقی در بازیابی کیست برای IVF
9 تاریخچه
10 اصول اخلاقی
1-10 بافت ها
2-10 حاملی بعد یائسگی
3-10 زو های هم جنس
11 مسائل مذهبی
12 ؟؟؟؟ و در دسترس بودن
13 باز هم ببینید
14 منابع
15 مطالعه بیشتر
16 خطوط خارجی
تجویزات
IVF برای غلبه بر باروری به واسطه ی مشکلات لوله فالوپین گسترش یافت اما در بسیاری موقعیت های ناباوری دیگر هم موفق شد . معرفی تزریق اسپرم درون سیتوپلاسمی به مشکلات ناباروری مردانه در سطحی وسیع بر می گردد . برای اینکه IVF موفقیت آمیز باشد نیاز به تخمک سالم ، اسپرمی که بتواند بارو کند و
رحمی که بتواند حاملگی را بپذیرد داریم . به خاطر قیمت این پروسه ، IVF های ارزان تر با شکست مواجه شدند .
این به این معناست که IVF می تواند برای زنی که یائسه شده است هم استفاده شود. در ظرفی مخصوص باروری صورت می گیرد . دگر باروری موفقیت آمیز باشد ، تخم بارو به رحم منتقل می شود که در تخمک گیاه توسعه می یابد .
روش
تحریک تخمدان
چرخه عملکرد ها درروز سوم قاعدگی آغاز می شود و شامل منطقه دارویی باروری برای تحریک توسعه فولیکول های چند گانه ی تخمدان هاست . در اکثر بیمارانگاند و تروپین تزریقی تحت نمایشی بسته صورت می گیرند . این نمایش متعاقبا سطح استرادول و بوسیله سونوگرافی چند بعدی ، رشد فولیکولی است . معمولا ده روز تزریق ضروری است . تخمک گذاری سریع در طول این چرخه معمولا با استفاده از کشمش c8RH منع می شود که غلیان طبیعی هورمون لوتنیسنیگ را می بندد .
بازیابی تخم
وقتی بلوغ فولیکولی کافی باشد ، گاند و تروپین کوریونی انسان ارائه می شود . این عامل که به عنوان آنالوگ هورمون لوتینینگ عمل می کند ، تخمک گذاری را 24 ساعت پس از تزریق سبب می شود اما پروسه بازیابی پیش از آن روی می دهد .
تخم ها از بیمار بوسیله روش انتقال به واژن شامل سوراخ کردن دیواره واژن با سوزنی فراضوتی به منظور رسیدن به تخم لان ها بازیابی می شوند . بوسیله این سوزن ، فولیکول ها می توانند مکیده شوند و جریان فولیکولی برای تشخیص تخمک به آزمایشگاه IVF می رود . کاهش بین 10 تا 30 تخم معمولی است . پروسه بازیابی 20 زمان می برد و تحت شرایط تسکین آگاهانه یا بیهوشی کلی صورت می گیرد .
باروری
در آزمایشگاه ، تخم های شناسایی شده سلول ها را محاصره می کنند و برای باروری آماده می شوند . در این زمان نطفه برای باروری بوسیله کاهش سلول های غیر فعال و جریان نطفه ای آماده می شود . اگر نطفه مجهز به اسپرم باشد ، برای عملکرد پیش از انجماد و ذوب شدن آماده می گردد و آماده ذوب شدهن برای استفاده می گردد . اسپرم و تخم با هم تلقیح می شوند به مدت 18 ساعت در پوشش میانی . در بیشتر موارد ، تخم در آن زمان بارور می شوند و تخم با رور شده دو پرنکلی را نشان می دهد . در شرایط خاص مثل کمبود یا چسبندگی اسپرم ، یک تک اسپرم با استفاده از تزریق درون پلاسمایی مستقیما به تخم تزریق می شود ( ICST ). تخم بارور شده از رشد خاصی عبور می کند و حدود 48 ساع تا زمانی که تخم به مرحله سلولی 8-6 برسد باقی می ماند .
انتخاب
آزمایشگاه ها روش های پایه را برای کیفیت گیاهک تخم گسترش داده اند . معمولا گیاهک تخم ها به مرحله سلولی 8-6 می رسند و سه روز پس از بازیابی منتقل می شوند . در بسیاری برنامه های آمریکایی و استرالیایی گیاهک تخم ها در سیستم کاشت توسعه یافته قرار داده می شوند و جنس تکامل یافته حیوان پستاندار پنج روز پس از بازیابی متقل می شود . انتقال مرحله ی بلاستوکیست برای نتیجه گیری در میزان بارداری نشان داده شده است . در اروپا ، انتقال 2 روز بعد صورت می گیرد .
انتقال گیاهک تخم
گیاهک ها تخم توسط امبریولوژیست براساس تعداد سلول ها ، برابر با رشد میزان تکه تکه شدن مشخص می شود تعداد انتقالات به تعداد قابل دسترس ، سن زن و دیگر عوامل شناختی و بهداشتی بستگی دارد . در کشور هایی مثل انگلیس ، استرالیا و نیوزلند ، حداکثر نمک گیاه بجز چرخه های غیر طبیعی منتقل می شود . در انگلیس طبق قوانین HFEA ، زن بالای 45 سال می تواند سه انتقال گیاهک تخم داشته باشد در حالیکه در امریکا ، زنان جوانتر می توانند براساس تشخیص باروری شخص گیاهک تخم داشته باشند . بیشتر کلینیک های تنظیمی به دنبال جستجوی کاهش خطر حاملگی های چند قلویی هستند . گیاهک تخم برای انتقال به رحم بیمار بوسیله یک بسوند نازک پلاستیکی و از طریق واژن و گردنه رحم بهترین هستند . چندین گیاهنک تخم ممکن است از رحم برای بهبود شانس کاشت و حاملگی عبور کند .
میزان بارداری
میزان بارداری ، میزان موفقیت حاملگی است . برای IVF ، درصد تلاش هایی که منجر به حاملگی می شود ، با تلاش هایی که به چرخه ی قاعدگی بر می گردد تخم ها بارور می شوند .
با انرژی تقویت شده ، میزان حاملگی امروزه بهتر از سال های پیش است . در سال 2006 ، کلینیک های کانادایی میزان بارداری متوسط %35 را گزارش کردند .
تاثیر فشار
طبق مطالعه سوئدی در سال 2005 منتشر شد در روزنامه آکسفورد ، 166 زن از یک ماه قبل از چرخه IVF شان تحت ناظر بودند و هیچ ارتباطی بین فشار و زیست شناختی و نتیجه IVF مشاهده نشد مطالعه با توصیه به کلینیک های درمانی IVF و با دادن اطلاعات به آن ها خاتمه یافت . وقتی فشار زیست شناختی در طول چرخه تجربه می شود ، ممکن است روی IVF اثر نگذارد و ممکن است تجربه IVF منجر به استرس و افسردگی شود . در آمد مالی در IVF روی سختی و هیجان کار تاثیر می گذارد . با این وجود ، برای بسیاری زوج ها ، تجربه ناباروری می تواند عامل فشار و افسردگی باشد .
میزان تولد زنده
میزان تولد زنده درصد چرخه ای IVF است که منجر به تولد زنده می شود و میزان حاملگی هایی که گاهی به سقط جنین غیر عمدی می انجامد . درصد ها برای حاملگی
های موفقیت آمیز است . با توجه به تولد بچه ها مثل دوقلو ها یا چند قلو ها که در IVF شایع است .
در سال 2006 ، کلینیک کانادایی %27 تولد زنده اعلام کرد خلاصه گزارشات 2006 از کلینیک های آمریکا شامل تخم های اهدایی که میزان موفقیت ان %6-42 برای 27 ساله است . میزان برای مریض های جوان کمتر است . میزان موفقیت %3 /35 برای 21 ساله ها و کمتر از آن است . میزان موفقیت برای بیماران مسن تر کمتر بود و در 37 ساله ، 4/27% بود و در 48 ساله ها هیچ تولد زنده ای مشاهده نشد .
عوارض
عوارض کلی IVF ، خطر حاملگی چند قلویی است . این مستقیما به عمل انتقال چندین گیاهک تخم مربوط است . چند قلوزایی به خطر افزایشی عدم حاملگی ، عوارض . مامایی ، زودرس و شیوع مرض نوزادی با خسارات بلند مدت مربوط می شود . محدودیت ها در مورد تعداد گیاهک تخمی که می تواند منتقل شود در برخی کشور ها برای کاهش خطر چند قلوزایی تقویت شده اما از لحاظ جهانی تایید و دنبال نشده است . تقسیم فوری گیاهک تخم در رحم پس از انتقال ممکن است اتفاق بیفتد اما ین عمل نادرست و منجر به دوقلوزایی می شود .
مطالعه ای روی حاملگی های IVF نشان می دهد که 73 کودک و %7/8 بچه های تکی و %2/54 دوقلو ها وزن تولد شان 2500 گرم است . با این وجود شواهد اخیر پیشنهاد می کنند که اطفال تک پس از IVF در خطر بالای کم وزنی قرار دارند .
خطر دیگر تحریک تخمدان توسعه سندرم فوق تحریک تخمدان است .
اگر ناباروری مشخص شده مربوط به نابهنجاری تشکیل نطفه باشد ، معقول است اما طفل مذکر بیشتر در معرض خطر نابهنجاری اسپرم است .
نقایص تولد
موضوع نقایص تولد یک موضوع جدی در IVF شده است . بسیاری مطالعات افزایش چشمگیری پس از استفاده از IVF را نشان نمی دهند و برخی دیگر میزان بالاتری را برای fCST پیشنهاد می کنند در حالیکه دیگران این یافته را حمایت نمی کنند . در سال 2008 ، تحلیل داده های مطالعه نقایص تولد ملی در امریکا دریافت که تقایص مشخص تولد بیشتر در بچه های IVF ای شایع بودند مثل نقایص جداره قلبی ، لب شکری بودن ، یا آترزیامری یا مقعدی دچار می شوند .
دولت ژاپن استفاده از لقاح مصنوعی برای زوج هایی که ایدز دارند را ممنوع کرد . بر خلاف این حقیقت که کشورهای پایبند به اصول اخلاقی به بیمارستان اگی کوبود در ترکیه اجازه دارند از این روش برای ایدزی ها استفاده کند .
وزارت رفاه ، کار و سلامتی ژاپن تصمیم گرفت این عمل را منبع کند . هیدجی ها نابورا معاون رئیس بیمارستان اوگی کوبو روشی را توسعه داده که دانشمندان قادرند ویروس ایدز را از اسپرم بگیرند .
سرمای مهار کننده فساد
سرمای مهارکننده فساد گیاهک تخم
اولین حاملگی مشتق شده از گیاهک تخم منجمد انسان توسط آلن تروسنون و لیند امهر در سال 1983 گزارش شد . اولین اصطلاح حاملگی که از گیاهک تخم منجمد انسان مشتق شده بود توسط ذیل ماکر گزارش شد و اولین نوزاد انسان تخمگذاری شده بوسیله ی فرآیند انجمادی در سال 1984 بدنیا آمد . از آن زمان و تا سال 2008 تخمین زده ایم که بین 350000 و نیم میلیون کودکان IVF از گیاهک تخم کنترل شده منجمد بوجود آمده اند و سپس در نیتروژن مایع نگه داری می شوند ، علاوه بر این چند صد تولد در ظروف شیشه ای سخت وجود داشته است .
یکی از مطالعات سرمای مهارکننده فساد گیاهک تخم ، مطالعه گزارش شده 2008 در جامعه اروپایی تلقیح انسان و امبریولوژی بود که کشف کرد کودکان متولد شده از گیاهک تخم منجمد وزن تولد بهتری از کودکان معمول دارند . مطالعه وزن کودکان در سال های 2006 – 1955 ارزیابی می کرد : 1276 کودک متولد شده پس از جایگزینی گیاهک تخم منجمد بوسیله فریز ها و نیتروژن مایع به سه گروه دسته
بندی شدند . 878 تای آن ها با استفاده از گیاهک تخم استاندارد در لقاح مصنوعی بدنیا آمدند که در ان اسپرم در ظروف بسته و با سوراخی روی تخم نگه داری می شد . 310 نوزاد با گیاهک تخم منجمد و با استفاده از ICSI بوجود آمدند که در ان اسپرم تنها به تخم تنها تزریق می شد و 97 تا باروش ایجاد تخمک گیاه ناشناخته متولد شدند . 857/17 نوزاد از IVF/ICSI طبیعی با گیاهک تخم تازه متولد شدند و به عنوان گروه کنترلی یا گروه مرجع مورد استفاده قرار گرفتند . داده ها در مورد نتایج کودکانی که نقص تولد ، وزن تولد و طول حاملگی داشتند ارائه شد . نتایج مطالعه نشان دارد که بچه هایی که از روش گیاهک تخم منجمد بوجود آمدند وزن تولد بیشتر ، حاملگی طولانی تر داشتند . هیچ تفاوتی در نقایص تولد به روش انجماد یا تازه وجود نداشت در گروه FER ، میزان نقص تولد 7/7% در مقایسه با گروه انتقال تازه که نسبتا %8/8 بود . دانشمندان دریافتند که خطر حاملگی چند قلویی در انتقال گیاهک تخم تازه بیشتر ود .
حدود %7/11 FCSI و %2/14 موارد منجمد IVF حاملگی های چند قلویی بودند . در مورد گیاهک تخم تازه 80/24 % و FCSI %27 حاملگی چند قلویی بود . باید به این نکته توجه کنیم که سن مادری در گروه FER بالاتر بود . از آنجا که براساس سن مشکلات و نقایص تولد وجود دارد این جریان مهم است . مطالعه می افزاید که انجماد گیاهک تخم روشی مطمئن است . با این وجود معلوم نبود که چرا بچه های منجمد گیاهک تخمی از همتایان تازه شان بهتر عمل می کردند .
اگر گیاه تخمک ها چند گانه باشد ، مریضان ممکن است گیاه تخمک منجمد را انتقال کنند که منتقل نمی شود . این گیاه های تخمک به کندی منجمد می شوند و سپس در نیتروژن مایع قرار می گیرند . و می توانند برای مدت طولانی نگه داری می شوند . 000/500 گیاه تخمک منجمد در آمریکا وجود دارد . فریت این است که بیماری که موفق نمی شود ممکن است با استفاده از چنین گیاه تخمک هایی و بدون چرخه ی کامل IVF باردار شود . یا اگر بارداری صورت بگیرد ، بارداری بعدی ممکن است ، به تعویض بیفتد . تخمک گیاه ذخیره از عمل باروری اهدا شده توسط زن یا مرد دیگری ممکن است صورت گیرد یا گیاه تخمک بوجود آید ، فریز شود و برای انتقال و اهدا توسط اسپرم و تخم مورد استفاده قرار گیرد .
سرمای مهار کننده فساد کیستی
سرمای مهارکننده فساد کیست بالغ نابارور کاملا انجام شد مثلا در زنی که احتمالا تخمدانش را از دست داده و در معرض درمان دارویی قرار میگیرد . باید دقت شود که میزان ذوب منجر به حاملگی موفق به میزان کم می شود .
سرمای مهار کننده فساد بافت تخمدان
سرمای مهار کننده فساد بافت مورد علاقه زنانی است که می خواهند عملکرد تناسلی خود را فرای محدودیت طبیعی نگه دارند یا کسانی که پتانسیل تناسلی آن ها با سرطان تهدید می شود . تحقیقاتی در مورد این موضوع انجام شده است .

فایل : 14 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...