مقاله فارسی كاربرد علم فیزیك در ورزش

مقاله فارسی كاربرد علم فیزیك در ورزش

كاربرد علم فیزیك در ورزش
حدودا از سال ۱۹۱۴ میلادی اهمیت استفاده از قوانین علم فیزیك و رشته های وابسته آن خصوصا علم مكانیك در فعالیتهای روزمره و ورزشی مورد توجه قرار گرفت
حدودا از سال ۱۹۱۴ میلادی اهمیت استفاده از قوانین علم فیزیك و رشته های وابسته آن خصوصا علم مكانیك در فعالیتهای روزمره و ورزشی مورد توجه قرار گرفت . خانم واتز ” WATTS ” درهیمن سال با بكارگیری وسایل تحقیقاتی ساده ، اهمیت درك و كاربرد صحیح اصول علم مكانیك را در فعالیتهای روزانه و ورزشی گوشزد نمود و گفت : زمانیكه این اصول كاملا تفهیم شد ، آنوقت ما مجاز به استفاده از آنها نه تنها برای تمرینهای بخصوص ، بلكه در تمام رشته های ورزشی و فعالیتهای عادی روزمره هستیم . خانم واتز گفت : كاربرد درست اصول علم مكانیك ، نتایج فعالیتهایی ورزشی شما را مطلوبتر و از جراحات هولناك به نحو چشم گیری پیش گیری كی نماید . ناخودآگاه ، در حركات ورزشی و فعالیتهای ورزشی روزمره قوانین علم مكانیك و مكانیك زیستی ” بیو مكانیك ” نظیر ، قوانین نییروی جاذبه ، تعادل ، حركت ، طرز بكار بردن اهرم ، نیرو ، شناوری ” در ورزشهای آبی ” برخورد و پرتاب و غیره مورد استفاده قرار می گیرند . از سال ۱۹۵۰ میلادی سود جستند از این علوم و رقابتهای المپیك و بین المللی توسط كشورهای صاحب در ورزش خصوصا شوروی سابق جنبه جدی و ظهور خط سیاسی در ورزش را هر چه بیشتر دامن زد . كاربرد قوانین فیزیك زمانی شگفتی آفرید كه ورزشكاران آلمان شرقی سابق با شركت خود در مسابقات بین المللی و ثبت ركوردهایی باور نكردنی در اكثر رشته ها ، دو كشور صاحب نام ورزشی یعنی شوروی سابق و آمریكا را مات و مبهوت نمودند .
انستیتوهای ورزشی آلمان شرقی با تجهیزات آزمایشگاهی فوق مدرن و اساتید مجرب و صاحب كلاس و با ارائه سیستم های مدرن و جدید تمرینی و تربیتی و خلق تكنیك های باور نكردنی بر مبنای قوانین علم مكانیك ، فاصله خود را در تحقیقات علمی ورزشی با سایر كشورها به نحو چشم گیری عمیق تر كردند . این چنین تكنیك های علمی تا حدود زیادی موضوع شانس یا بهانه قرعه سخت و جهت گیری دارو بنفع كشور خاصی را خنثی كرد و ثابت نمود ، تنها ورزشكاران صاحب تكنیكهای علمی كامل و بی نقصی می توانند مبارز به طلبند . امروزه شاهد شكوفائی ورزش علمی در تمام زمینه ها هستیم و آینده نشان خواهد داد كه كشورهای صاحب ” علم و تحقیقات ” و آماده سرمایه گذاری معنوی و اقتصادی دراین جهت ، مقمهای بزرگ را به دست می آورند . در این مقالات سعی می شود با زبان ساده ، قوانین علم فیزیك و رشته های وابسته ” مكانیك و بیو مكانیك ” و كاربرد مؤثر آنها را در ورزش بررسی كنیم . قبل از ارائه این قوانین ، لازم است ، رابطه بین علم فیزیك و مكانیك و بیو مكانیك برای خوانندگان عزیز تشریح گردد : فیزیك چیست ؟
فیزیك یكی از شاخه های مهم ” شاید مهم ترین ” علومم طبیعی بوده و بررسی تمام پدیده های طبیعی را به نحوی زیر پوشش خود قرار می دهد . علم فیزیك در مطالعه عناصر تشكیل دهنده ماده یا جسم مادی و عمل متقابل این عناصر غیر قابل انكار و بررسی چنین برهم كنشها ، خواص جسم مادی را در پیش روی ما قرار داده و دسترسی به مجهولات پدیده های طبیعی را آسان می كند . فیزیك علاوه بر بررسی ساختار جسم مادی و عوامل
تشكیل دهنده آن ، ارتباط نزدیك با سایر علوم طبیعی در رشته و بعنوان یك پدیده بنیادی در تمامی پژوهشهای علمی كاربرد وسیعی را به خود اختصاص می دهد . بررسی اوضاع و احوال علومی نظیر انرژی ، نور ، مكانیك ” جامدات و سیالات ” شیمی ، نجوم ، زمین شناسی بدون استفاده از فیزیك امكان ندارد .
شاخه های سنتی فیزیك :
تا پایان قرن نوزدهم و شروع قرن بیستم ، حیطه عملیات علم فیزیك را در علومی نظیر ، مكانیك ، ترمودینامیك ، الكتریسیته ، مغناطیس ، صدا و نور خلاصه می دانستند . مثلا ،مكانیك را علم الحركات و نور را برای دستیابی به علم اپتیك و صدا و شنوائی را برای دسترسی به علم اكوستییك و الكترومغناطیس را بعنوان رابط با تمامی شاخه های ذكر شده بكار می گرفتند . علم مكانیك بعنوان شاخص ترینن رشته های علم فیزیك بكار گرفته شد و بسرعت توسعه یافت و بهه دو بخش استاتیك ودینامیك تقسیم گردید. قوانین بیشماری در ارتباط با استاتیك و دینامیك مطرح شد كه اغلب آنها امروز نیز در فعالیتهای علمی ـ صنعتی ـ ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند ” در مقالات آتی به این قوانین و كاربرد آنها در ورزش اشاره خواهد شد “. در شروع قرن بیستم دیدگاه ها نسبت به علم فیزیك دستخوش دگرگونی گردید و شاخه جدیدی بنام فیزیك نوین خصوصا بررسی انرژی هسته ای بدان اضافه شد . این تغییرات بیشتر تحت تاثیر اندیشه های نوین ، ستاره تابناك و جاویدان عالم فیزیك یعنی ” آلبرت انیشتین ” قرار داشت . انیشتین دیده فیزیك دانان ، عالمان و دانشمندان را نسبت به فضا ، زمان و سرعت و حركت بكلی دگرگون ساخت و
مسائل پیچیده نیروی جاذبه ومعماهای كهكشانها را حل نمود . كارهای علمی انیشتین و معادلات و برداشت او از نیروی جاذبه ” كه بنحو چشم گیری با تعریف نیروی جاذبه نیوتن اختلاف دارد ” زمان فعلی را پوشش میدهد و قوانین ارائه شده او برآینده جهان تاثیر خواهد گذاشت . ثقل انیشتینی یا ” نسببیت عام ” همانطوری كه بر اجرام سماوی و اقمار و ستارگان و سفینه ها اثر میگذارد ، مطمئنا رشته های مختلف ورزش را متحول و متاثر خواهد كرد . چرا كه سرعت در بیدار كردن انرژی نهفته اجسام رل اساسی بازی می كند و این مهم در فرمول E= mc انیشتین بیان شده . می دانیم سرعت و شتاب در كسب ركوردهای بالا رل اساسی را بازی می كند و كسب انرژی بالا توسط ورزشكار ” یعنی فرمول انیشتین ” قادر به خلق ركوردهای غیر قابل باور در سالهای ۲۵۰۰ یا ۳۰۰۰ میلادی خواهد بود . البته آنچه در رابطه باانرژی نهفته و سرعت گفته شد ، می تواند بعنوان خیال پردازی تلقی شده ، ولی آینده ركوردهای حیرت انگیز در رشته های گوناگون ورزشی بستگی به سرعت و جذب انرژی دراین راستا دارد . بهر صورت با بكارگیری و استفاده از ثقل انیشتینی و حذف ثقل نیوتنی ” به هر حال در مقابل ثقل انیشتینی قابل هضم نیست ” كار ركوردها و ورزش نیز بهمین جا ختم نمی شود . به هر صورت فیزیك نوین ایجاب می كند در هر زمان ، اصول و مبانی و تفكرات قبلی دانشمندان علوم ریاضی ـ فیزیك مورد بررسی قرار گرفته و تغییرات جدید بكار رود .
پیدایش علم مكانیك زیستی یا بیومكانیك در ورزش :
در سالهایی اخیر برای تجزیه و تحلیل حركات جسمانی موجودات زنده خصوصا انسان ” بیش از همه حركات ورزشی ” دانشمندان پس از بحث هایی طولانی به واژه بیو مكانیك یا مكانیك زیستی رو آوردند . در حقیقت بیو مكانیك نیز شاخه ای از علم مادر یعنی فیزیك است و همان قوانین در این رشته نیز صادق می باشد .
تعریف علم بیومكانیك :
در رابطه با تكنیكها ومهارتهای ورزشی ، بیو مكانیك باین شرح تعریف می شود : بیو مكانیك علمی است كه با بكارگیری قوانین فیزیك و مكانیك در حركات ورزشی و فعالیت های روزمره انسان و تجزیه و تحلیل عمل و عكس العمل نیروهای داخل و خارجی بر بدن انسان وتاثیرات نهائی این نیروها صحبت می كند .
مكانیك زیستی یا بیو مكانیك چه تغییراتی در روشها و فنون ورزشی ایجاد كرده : بطور كلی كاربرد قوانین علم بیو مكانیك یا مكانیك زیستی در ورزش وتكنیكهای مربوطه موجب تغییرات شگرف و باورنكردنی شده . مثلا ، تغییر در حركات كلاسیك وزنه درر حركات كلاسیك وزنه برداری و برگزیدن ” استیل چمباتمه ” و كشش های انفجاری ” كشش با شتاب بالا ” ركوردهای این ورزش سنگین را بنحو چشم گیری تغییر داده ، ضمنا موجب دگرگونی پایه ای در تكنیك های آن گردیده .
رابطه علم فیزیك با ورزش :
فیزیك اساس و بنیاد اكثر علوم طبیعی است و در زمینه های گوناگون علمی كاربرد دارد . ورزش نی از این قاعده مستثنی نیست و بدون استفاده از قوانین فیزیك هیچ یك از فرآیندهای ورزشی قابل تجزیه و تحلیل نیستت . یكی از شاخه های پر ارزش فیزیك ،
مكانیك است كه در تمام زمینه های ورزشی بصورت پایهای وو گسترده بكار می رود ” در مقالات آینده تك تك آنها با ذكر مثال ورزشی عرضه می شوند ” . برای ایجاد ارتباط بیشتر بین ورزش علمی و علم مكانیك تعریف هر دو را بشرح ذیل ارائه می كنیم . مقایسه این دو تعریف می رساند كه چقدر ورزش علمی به علوم مربوط به فیزیك وابسته است . تعریف علم مكانیك :
علم مكانیك علمی است كه در رابطه با حركت و تاثیر نیروها بر اجسام صحبت می كند . تعریف علم ورزش :
علم ورزش علمی است كه ، در ارتباط با بكارگیری نیروی عضلانی ورزشكار و انتقال آن توسط تاندونهای ماهیچه به اهرمهای بدن او حركت و جنبش آنها را باعث شده و فعالیتهای ورزشی به سرانجام می رسد یا نیروهای واقعی ورزشكار كه نیروی عضلاننی می باشند ، بر اجسام كه می تواند وسایل ورزشی و غیره باشد اثر كرده و تحركات اهرمها را بدنبال می آورد وموجب تكامل حركت ورزشی خواهد شد . این دو تعریف بسیار شبیه می باشند و میی رساند چقدر قوانین فیزیك ورشته های مربوط آن در تكنیكهای ورزش موثرند . همین طور زمانیكه سرعت و قدرت و نرمش و كم نیاوردن نفس در كشتی آزاد فرنگی با ضوابط و قوانین جدید اعمال گردید ، این دو ورزش از حالت خسته كننده و بی تحرك به ورزشی فعال و صاحب سبك و تكننیك و جذاب مبدل گردید یا زمانیكه مقررات شنا در برگشت تغییر كرد بطور وضوح بر روی ركوردها اثرات عمیق گذاشت. این مسئله در پرش ارتفاع با بكارگیری نیزه های فایبر گلاس و قابل انعطاف نیز معجزه كرد اما در این میان كوچ
ها و مربیان با بروز چنین تغیرات غیر قابل پیش بینی روبرو و غافل گیر شدند ، ولی كلاسهای توجیهی ـ آموزشی و تئوریك ـ عملی این نقیصه را نیز جبران رركد . علم بیو مكانیك مربیان و مدرسین ورزشی را در تجزیه وتحلیل علمی حركات ورزشی یاری داده و آنها را در اجراء تكنیك ها و فنون علمی حركات ورزشی یاری داده و آنها را در اجراء تكنیك ها و فنون علمی راهنمائی و تصمیم گیری را برایی آنان آسان تر می كند . مثلا در وزنه برداری استفاده وسیع از قوانین بیو مكانیك و مكانیك در حركات كلاسیك و آموزشی جنبه های فنی ـ تكنیكی این دو حركت بعهده مربی است . این مربیان در سطح خیلی پیشرفته باید دانش بیو مكانیك وقوانین مربوط به آنها را جذب كرده و بكار گیرند . نقطه شروع جذب این دانش علمی بدون شك دانشكده های ورزش است . این دانشكده ها بجایی واحد های درسی غیر ضروری ، باید دروس فیزیك و بیو مكانیك وریاضیات مربوطه را جدی گرفته ، علاوه بر واحدهای تئوریك ، آزمایشگاههای آنها را كه به شكل عملی چگونگی كاربرد قوانین فیزیك و بیو مكانیك در ورزش را نشان می دهند ، بر پا و تجهیز نمایند . آنچه ارزش علم بیو مكانیك را هر چه وسیع تر نمایان می كند ، بهبود بخشیدن بر تكنیكها و ركورهای ورزشی است و سرانجام شكوفائی استعدادهای نهفته نوآموزان ورزشكار است كه از وظایف مربی بحساب می آید .

فایل : 8 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...