info@articlefarsi.ir پشتیبانی 10 صبح تا 2 شب ادرس

آشنايي با ورزش بدمينتون

آشنايي با ورزش بدمينتون

تاريخچه بازي بدمينتون
نوع ساده تر بازي بدمينتون، صدها سال است كه در هندوستان، سيام و ژاپن بازي مي شود. نام اين بازي در هندوستان «پونا» (Poona) بود و افسران انگليسي كه در هندوستان بودند به اين بازي علاقه زيادي داشتند.
باشگاه بدمينتون كه در سال 1877 تأسيس شد اولين قوانين مكتوب اين بازي را اعلام نمود. در سال 1893 انجمن بدمينتون انگلستان به عنوان اولين انجمن ملي بدمينتون تأسيس گرديد و نخستين بازي هاي قهرماني انگليس در سال 1899 برگزار گرديد.
مؤسيسن اوليه فدراسيون بين المللي بدمينتون 9 كشور بودند كه عبارتند از: كانادا، دانمارك، انگلستان، فرانسه، ايرلند، هلند، زلاندنو، اسكاتلند و ولز. ايالات متحده آمريكا چهار سال بعد به فدراسيون بين المللي بدمينتون پيوست.
بازي بدمينتون از سال 1992 به طور رسمي وارد بازي هاي المپيك شد و به صورت انفرادي و دو نفره براي مردان و زنان برگزار گرديد. از المپيك سال 1996 بازي دو نفره مختلط هم به موارد فوق اضافه شد.
در سال هاي اخير، بهترين بازيكنان جهان از كشورهاي اندونزي، چين، مالزي، كره و كشورهاي اسكانديناوي بخصوص دانمارك و فنلاند بوده اند.
راكت:
تكنولوژي ساخت راكت هر روزه عوض مي شود. قبل از انتخاب راكت با فروشنده صحبت كنيد و او كمك بخواهيد تا در خريد آن شما را راهنمايي كند.
دسته راكت:
دسته راكت را بگيريد و امتحان كنيد كه كاملاً راحت در دستتان قرار بگيرد. اندازه دسته راكتها 6/8 تا 2/9 سانتيمتر مي باشند بنابراين راكتي را انتخاب كنيد كه نه كوچك باشد و نه زياد بزرگ. چون نگه داشتن آنها در دست دشوار خواهد شد.
شفت:
شفت، دسته راكت را به سر راكت متصل مي كند. بستگي به جنس اين قسمت، قيمت را راكت ها متفاوت هستند. جنس اين قسمت مي تواند استيل، گرافيت و فايبرگلاس و يا گرافيت و سراميك فايبر مي باشد.
سر راكت:
اين قسمت از راكت هم مي تواند از جنس گرافيت يا آلومينيوم باشد. از خريدن راكتي كه سر آن فقط از استيل دست شده باشد خودداري كنيد چون تعادل خوبي ندارند. سر راكت در محل سوراخ هايي كه سيمها از درون آن عبور مي كنند بايد
داراي پلاستيك نرم باشد تا در هنگام كشيده شدن به روي زمين در هنگام بازي دچار پارگي نشود.
قطعه تي T:
كه سر و شفت را به يكديگر متصل مي كند، بعضي از راكتها اين قطعه را ندارند و مستقيماً سر و شفت به يكديگر جوش داده شده اند. اگر از فلز درست شده باشند آنها توسط قطعه T به يكديگر وصل مي شوند. اين قطعه به گلو معروف است.
سيم ها:
سيمها مهمترين قسمت راكت هستند چون محلي است كه با آن به توپ محكم ضربه مي زنند. سيم هايي كه از روده طبيعي درست شده اند بهتر مي باشند و قابليت انعطاف پذيري بهتري نسبت به ديگر سيمها دارند و در نتيجه گرانتر مي باشند. بهترين نوع اين سيمها، نازكترين و شفافترين آنها از لحاظ رنگ مي باشند.
مراقبت از راكت:
هرگز در هنگام عصبانيت آن را روي زمين پرت نكنيد. از كاور (روپوش مخصوص راكت) براي پوشاندن سر راكت استفاده كنيد تا سيم هاي آن خيس نشود. هرگز راكت را در معرض گرما و يا رطوبت قرار ندهيد. اگر خوب از راكت خود استفاده كنيد براي 2 تا 3 سال احتياج به عوض كردن سيمهاي آن نخواهيد داشت.
توپ بدمينتون:
توپ بدمينتون مي تواند از مواد مصنوعي يا طبيعي درست شده باشد. توپهاي مصنوعي از هر جنسي كه باشند بايد مانند توپهاي طبيعي كه داراي چوب پنبه و پرهايي كه با يك قطعه چرم نازك به دور چوب پنبه متصل شده اند و داراي قابليت پرواز مناسب هستند عمل كنند. توپهاي طبيعي بايد داراي 16 پر در اطراف پايه باشند و تمام پرها هم بايد به يك اندازه بوده و طول آنها هم بين 62 تا 70 ميليمتر باشد. قطر دايره بالاي توپ بين 58 تا 68 ميليمتر مي باشد و پرها هم بايد با سيمي از جنس مناسب به پايه محكم بسته شده باشند.
قطر پايه توپ بايد بين 25 تا 28 ميليمتر باشد و انتهاي آن گرد شده باشد. وزن توپ هم بايد بين 74/4 تا تا 50/5 گرم باشد.
اصطلاحات:
سرويس درايو زاويه دار: براي زدن اين سرويس به آخرين نقطه سمت راست زمين سرويس تا جايي كه قانون اجازه مي دهد برويد، سپس به بازيكن مقابل وانمود كنيد كه سرويس پايين خواهيد زد اما آن را به سرويس درايو تبديل كنيد.
كلير حمله اي (ATTACKING CLEAR): يك ضربه پيشرفته از بالاي سر مي باشد كه توپ را پايين و سريع به عقب زمين حريف مي فرستد.
سرويس بك هند پايين (BACKHAND LOW SERVE): مانند سرويس پايين است، اما با يك هند زده مي شود. سرويس هاي بالا يا خيلي بالا با بك هند زده نمي شود، فقط سرويس درايو گاهي اوقات با بك هند زده مي شود.
كلير دفاعي (DEFENSIVE CLEAR): ضربه از بالاي سر در ارتفاع بالا به توپ و فرستادن آن از خط انتهايي يك طرف زمين به خط انتهايي طرف ديگر زمين را گويند.
سرويس درايو (DRIVE SERVE): در ابتدا به نظر مي رسد كه اين يك سريس پايين است اما در آخرين لحظه راكت سرعت پيدا كرده و سرويس درايو به قسمتي از زمين مخالف كه حريف در گرفتن توپ در آنجا نقطه ضعف دارد فرستاده مي شود.
سرويس آهسته (FLICK SERVE): اين سرويس به نظر بازيكن سرويس پايين مي آيد ولي در آخرين لحظه مچ دست را مي پيچد و توپ را كشيده مي زنيد تا توپ به انتهاي زمين حريف برود و او را غافلگير كند.
اسمش فورهند (FORHAND SMASH): يك ضربه حمله اي مي باشد. منظور از زدن اين ضربه خواباندن توپ در زمين حريف با سرعت زياد مي باشد. اسمش بك هند هم داريم.
سرويس بلند (HIGH SERVE): سرويس كشيده و بلندي است كه حريف را به عقب زمين مي كشاند و در نتيجه نمي تواند روي آن اسمش بزند در ضمن قسمت جلوي زمين را هم باز مي گذارد.
تكرار بازي (Let): زماني كه بازي دوباره بايد تكرار شود.
لوب (Lob): ضربه فورهند يا بك هند دفاعي است كه از پايين زده مي شود تا توپي را كه به قسمت جلوي زمين پايين تر از تور فرستاده اند را برگرداند.
سرويس پايين (LOW SERVE): يك سرويس ظريف مي باشد كه قبل از رسيدن به تور شروع به پايين رفتن مي كند. اگر اين ضربه به دقت زده شود دفاع آن را براي حريف بسيار مشكل مي كند.
سرويس خيلي بلند (VERY HIGH SERVE): مانند سرويس بلند است اما با تمام قدرت به بالاترين نقطه تا جايي كه سقف سالن اجازه مي دهد زده مي شود. اين كار زمان سنجي حريف را براي زدن آن مشكل مي سازد.
قوانين بدمينتون:
بيشتر مسابقات شامل سه گيم است و هر تيمي دو گيم را ببرد برنده مسابقه خواهد بود. يك گيم موقعي تمام مي شود كه امتيازات به 15 برسد (براي خانمها به امتياز 11).
مانند بازي اسكواش، در بدمينتون كسي كه سرويس را مي زند و توپ را در زمين حريف مي خواباند امتياز كسب مي كند. پس براي گرفتن امتياز حتماً سرويس را هم بايد زده باشيد. اگر كسي كه سرويس را نزده توپ را در زمين سرويس زننده بخواباند صاحب سرويس مي شود و شانس گرفتن امتياز را از آن به بعد دارد. در بازي هاي دو نفره هر دو نفر يك تيم بايد سرويس بزنند و بعد سرويس عوض مي شود.
هميشه به توپ نگاه كنيد. به محض زدن توپ توسط حريف، مسير حركت آن را نگاه كنيد تا زماني كه توپ به راكت شما برخورد كند.
در بازي كه روي يك تور 52/1 متر و توپي كه اجازه ندارد با زمين تماس پيدا كند لازم به بيان آن نيست كه بگوييم تا چه اندازه اي اين بازي احتياج به سرعت در حركات و تعادل خوب دارد.
گرفتن راكت:
راكت را صحيح در دست بگيريد تا بيشتر ضربات شما درست زده شود. دو راه ساده براي گرفتن راكت به طور صحيح وجود دارد. در روش اول از شخصي بخواهيد كه سر راكت را گرفته و دسته آن را به طرف شما دراز كند (به طور افقي و از كنار). بعد مانند دست دادن با راكت دست بدهيد.

فایل : 8 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...