مقاله فارسی سویا چیست

مقاله فارسی سویا چیست

سویا چیست؟
سویا از انواع حبوبات است که محل کشت اولیه آن در آسیا بوده اما تولید انبوه آن در ایالات متحده آغاز شد. سویا را می توان یک دانه همه کاره نامید که از آن می توان در مواد غذایی مختلف و روغن های خوراکی استفاده نمود.
سویا گذشته از این که غذای کاملی، سرشار از پروتئین هاست هیچ نوع کلسترول مضر و چربی در بر ندارد و جزء ترکیبات اشباع نشده به شمار می رود.
اما سویا کارهای بسيار زیاد دیگری را نیز انجام میدهد. در این قسمت فواید سویا که از نظر علمی ثابت شده اند شرح داده شده است.
سویا ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد ،جایگزینی محصولات حیوانی با سویا باعث افزایش کلسترول خوب نیز در بدن می شود.
این نظریه در سال 1999 در آمریکا ثابت شد و اداره بهداشت حق ترویج و تبلیغ سویا را بر روی اتیکت های غذایی به شرکت های آمریکایی واگذار کرد. در همین زمان سویا به عنوان یک رژیم مناسب برای بیماران قلبی معرفی شد.
سویا از بروز سرطان پروستات جلوگیری می کند
در بیش از 40 نوع تحقیق مختلف ثابت شده است که سویا باعث بهبود عملکرد پروستات میشود زیرا حاوی مقادیر زیادی ایزوفلایون است. ایزوفلایون یک نوع آنتی اکسیدان برجسته و موثر در جلوگیری از ایجاد غدد سرطانی در پروستات است. پروتئین سویا از
ترشح آنزیمهایی که باعث تحریک رشد نابهنجار سلولهای تشکیل دهنده پروستات می شوند جلوگیری میکند. میزان پایین سرطان پروستات در مردان آسیایی گویای استفاده آنها از این ماده غذایی بی نظیر است.
سویا سلامت استخوان ها را تضمین میکند
مطالعات آماری نشان می دهد که مصرف سویا در خانم های یائسه از بروز پوکی استخوان در آنها جلوگیری می کند. مردان نیز از فواید سویا در این زمینه بی بهره نیستند زیرا مصرف آن استخوان ها را محکم کرده، کمبود مواد معدنی را جبران می کند و باعث کاهش بیماری آرتروز می شود.
سویا باعث حفظ سلامت روده بزرگ می شود
آمار مرگ و میر به دلیل سرطان روده در بیماری های جهاز هاضمه بالاترین درصد را به خود اختصاص می دهد. البته هنوز دانشمندان به هیچ گونه دلیل علمی و یا ادعای قطعی در این زمینه دست پیدا نکرده اند. اما سویا نقش مهمی را در حفظ سلامت دستگاه گوارش که روده نیز جزئی از آن به حساب می آید، بازی می کند. تحقیق و بررسی در مورد افرادی که از سرطان روده جان سالم به در برده اند حاکی از آن است که مصرف سویا باعث کاهش تکثیر سلول های سرطانی در روده می شود.
سویا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود
سویا حاوی یک نوع زداینده قوی به نام ساپونین می باشد. ساپونین ها به کلسترول های درونی امعاء و احشاء چسبیده و از جذب آن در بدن جلوگیری می کنند. علاوه بر این ساپونین ها با از بین بردن میکروب های مضر سلامت بدن را تثبیت می کند.
كنم. اين باعث مي شد كه غذاها، فوق العاده خوشمزه شوند به طوريكه تا  به حال كسي چنين غذاهايي را نخورده است. اين روزها. نويسنده «فايده جديد سويا» براي پرده برداري از رموز آشپزي اش، در استفاده از خمير نرم سويا از شيريني  هويجش گرفته تا شير وانيلي سويا در دسر موز و نارگيل اش درنگ نمي كند. او مي گويد: خبرهاي خوبي در مورد دانه هاي سويا دارم. مردم خوشحال هستند مي توانند سويا را به برنامه رژيمشان اضافه كنند.
فوايد سويا در پايين آوردن كلسترول
ديگر در يافتن دانه هاي سويا مشكلي وجود ندارد. فرآورده هاي جديد آن، انتخاب هاي متنوعي از غذاهاي صبحانه گرٿته تا غذاي قبل از خواب را ارائه مي دهند. سوپر ماركت ها،  هم اكنون شيرهايي با طعم سويا، دانه هاي ترد و خشك سويا، چيپس سويا همراه با غلات و همبرگرهاي سويا را عرضه مي كنند. دليل آن اين است كه شواهدي نشان مي دهد فرآورده هاي سويا مي تواند، قسمتي از رژيم كم چربي باشد كه با پايين نگه داشتن سطح كلسترول، خطر سكته قلبي را كاهش مي دهند. اخيراً FDA براي جلب مشتري به فروشگاه هاي مواد غذايي روي خوش نشان داده و ٿوايد اين دانه ها را روي برچسب هايي نوشته است.
نوامبر گذشته، انجمن سلامتي آمريكا اعلاميه اي منتشر كرده كه طي آن آمريكايي هاي مبتلا به كلسترول بالا را به استفاده از سويا، تشويق كرده است.هم اكنون فروشگاه ها و موسسات مهم، در حال توليد قرص هاي محتوي سوياي خالص هستند. اين مواد شبه استروژن با توجه به اثرات مفيد دانه هاي سويا تهيه مي شوند. اما اگر مقدار كمي سويا بتواند شما را سالم نگه دارد، مصرف زياد آن به ويژه نوع فشرده آن به شكل قرص، شايد آن خاصيت را نداشته باشد، كسي نمي داند كه آيا استفاده از دوز بالاتر،مطمئن است يا خير.
لاوه بر آن استفاده از سويا در غذاها، مانند دانه هاي پروتئين دار سويا مي تواند كلسترول شما را پايين آورد. تحقيقات همچنين نشان داده است فوايد سلامتي سويا، از دانه هاي پروتئين دار سويا كه به طور طبيعي شامل «شبه فلاون ها» هستند، نشات مي گيرد (سس سويا، اگرچه از دانه هاي سويا گرفته مي شود، اما شبه فلاون ندارد). تحليلي كه در سال ۱۹۹۵ انجام شد، حاكي است افرادي كه داراي كلسترول ٿزاينده بوده اند و به طور متوسط روزانه ۴۷ گرم پروتئين سويا مصرف كرده اند حدود ۹ درصد كلسترولشان پايين آمده و كلسترول LDL آنها (انسداد شرياني) حدود ۱۳ درصد كاهش داشته و اين خيلي خوب است چون هر يك درصدي كه كلسترول پايين بيايد خطر بيماري هاي قلبي ۲ درصد كاهش پيدا مي كند.
ديويد جنكسن استاد دانشگاه علوم پزشكي و تغذيه تورنادو مي گويد: حتي اگر كلسترول شما در حد نرمال و طبيعي است، با اضاٿه كردن سويا به رژيم غذايي تان به ثابت نگه داشتن آن كمك كنيد.
مصونيت در برابر سرطان
در چين و ژاپن كه غذاهاي سويادار، تقريباًَ جزو غذاهاي روزانه شان محسوب مي شود، ميزان مرگ ومير در اثر سرطان سينه و پروستات خيلي پايين تر از ايالات متحده است. وقتي محققان ژاپني ۱۲۰۰ زن مبتلا به سرطان سينه را با ۲۳ هزار داوطلب سالم مقايسه كردند، دريافتند زناني كه قبل از يائسگي حداقل سه بار در هفته خمير سويا مصرف مي كنند، خطر ابتلا به سرطان سينه در آنها كاهش ياٿته است. طبق بررسي كه در سنگاپور انجام شده، زناني كه هنوز به دوران يائسگي نرسيده اند، آنها كه از دانه هاي سويا بيشتر استفاده  كرده اند، به طور چشمگيري كمتر مبتلا به سرطان مي شوند.
بعضي از بررسي ها اشاره به اين دارد كه سويا ممكن است ناراحتي هاي دوران يائسگي را كاهش دهد. اين نظريه نشان دهنده اين موضوع است كه شبه فلاون هاي سويا استروژن گياهي هستند. در دوران يائسگي چنين تصور مي شود كه اين تركيبات در استروژن طبيعي زنان دخالت دارند. در سال ۱۹۹۹، محققان دانشگاه پزشكي ويك فورست، بر روي گروهي از زنان يائسه آزمايش هايي كردند و دو بار در روز در وعده هاي غذايي شان ۱۰ گرم پروتئين سويا افزودند. اين رژيم باعث شده كه شدت گٿر گرٿتن و عرق ريزي شبانه آنها بهبود يابد. در بررسي هاي اخير، محققان كلينيك ماير دريافته اند كه رژيم سويا نسبت به استروژن، تاثير كمتري دارد اما در بهبودي گٿرگرٿتگي به كار مي آيد. متخصصان معتقدند كه براي مشخص كردن نقش سويا در كاهش علائم يائسگي، به بررسي هاي بيشتري نياز است.
قدرت سويا عليه كلسترول و اين نظريه قوي كه دانه هاي سويا مي تواند خطر بروز سرطان را كاهش دهد، كاٿي است تا سويا مرتباً مهمان ميز غذاي شما باشد. چند بار؟
اگر ميزان كلسترول شما خوب است و علاقه منديد كه آن را پايين نگه داريد. فقط مقداري سويا در غذاي روزانه تان استفاده كنيد. اگر كلسترول شما تقريباً بالاست و ترجيح مي دهيد كه دارو نخوريد، سعي كنيد روزانه ۲۵ گرم سويا بخوريد. (طبق توصيه FDA، اما اين كار را با موافقت پزشكان انجام دهيد) شما نبايد از كتاب آشپزي جاكوبي پيروي كنيد. فقط ۹۰ گرم آن مي تواند ۴ تا ۱۹ گرم پروتئين سويا را به بدن شما برساند كه البته به نوع آن بستگي دارد.
اهميت سويا
بررسي پژوهشگران كانون ملي سرطان حاكي است محصولات ساخته شده از دانه سويا براي پيشگيري از سرطان سينه مٿيد است.
به گٿته « سئيچيرو ياماموتو» يكي از پژوهشگران كانون ملي سرطان، اين موضوع پس از بررسي بيش از ۲۰ هزار زن بين سنين ۴۰ تا ۵۹ سال به دست آمده است. اين پژوهش نشان داده است كه نسبت ابتلا به سرطان سينه در زناني كه هر روز در غذاهاي خود از سويا استٿاده نمي كنند، نسبت به زنان ديگري كه از آن استٿاده مي كنند، حدود دو برابر بيشتر است.
وي افزود نتيجه اين بررسي بيانگر اين است كه در زناني كه روزانه سه وعده سوپ سويا خورده اند، ميزان ابتلا به سرطان سينه ۴۰ درصد كاهش يافته است و به نظر مي رسد وجود هورمون گياهي « ايسوفلاون» در دانه سويا موجب پيشگيري از سرطان سينه در زنان مي شود به گونه اي كه احتمال ابتلا به سرطان سينه در زناني كه روزانه از طريق خوردن غذاهاي تهيه شده از سويا حدود ۲۵ ميلي گرم « ايسوفلاون» جذب بدنشان مي شود، نسبت به زناني كه از اين مورد غذا ها استفاده نمي كنند، ۵۴ درصد كمتر است.
اين پژوهش همچنين حاكي است در منطقه شرق آسيا، استٿاده از محصولات غذايي سويادار، بسيار رايج است به طوريكه در ژاپن، ماده اوليه سوپي كه معمولاً با هر غذا مي خورند يا سس پر استفاده « شويو» را تشكيل مي دهد، سويا است.آمار كانون ملي سرطان ژاپن حاكي است سرطان سينه يكي از رايج ترين سرطان ها ميان زنان اين كشور است و سالانه حدود ۲۰ هزار تن به آن مبتلا مي شوند
نقش سویا در كاهش عوارض دوران یائسگی

یائسگی عبارت است از قطع دائمی قاعدگی؛ كه به دو دسته تقسیم می شود:
– یائسگی فیزیولوژیك یا طبیعی.
– یائسگی ناشی از برداشتن تخمدان ها در سنین قبل از یائسگی كه مصنوعی است و در این مورد، قطع قاعدگی در اثر در آوردن و نبود تخمدان ها است.
در مورد یائسگی فیزیولوژیك كه در اثر پیری ایجاد می شود و بیشتر از مورد دوم وجود دارد ، باید گفت كه سن متوسط یائسگی 51 سالگی است، اما حدود 4 درصد زنان قبل از 40 سالگی دچار یائسگی زودرس می شوند.
مشكلات عمده ی این دوران عبارتست از : گر گرفتگی و پوكی  استخوان.
به احساس گرمای شدید در قسمت فوقانی بدن به مدت 30 ثانیه تا 5 دقیقه ، گر گرفتگی گفته می شود.
پوكی استخوان از دیگر عوارض مهم این دوران است. هر سال كه از یائسگی می گذرد، حدود 5/1-1 در صد از توده ی استخوانی از دست می رود و در 65-60 سالگی ممكن است شكستگی های استخوانی در ستون مهره ها ایجاد شود.
به دلیل شایع بودن این عوارض، محققان درصدد پیدا كردن مواد و راه هایی برای درمان یا پیشگیری از آنها هستند. از جمله ی این مواد می توان به سویا اشاره كرد.
نقش سویا چیست؟
سویا به عنوان یك غذای اصلی و مهم در بسیاری از كشورهای آسیایی مصرف می شود كه دارای مواد مغذی با ارزشی مانند پروتئین است. پروتئین سویا اسید آمینه های ضروری مورد نیاز بدن را تامین می كند. هنگامی كه سویا به همراه برنج مصرف می شود، پروتئین آن با پروتئین فرآورده های گوشتی برابری می كند، در حالی كه میزان كلسترول و چربی آن پایین است.
مواد موجود در سویا از سرطان های وابسته به هورمون مانند سرطان سینه و سرطان پروستات جلوگیری می كنند.
از دیگر اثرات مهم سویا، كاهش عوارض ناشی از یائسگی از جمله گر گرفتگی است. معمولاً  برای كاهش این عارضه در این دوران ، داروهای هورمونی تجویز می شود. سویا دارای موادی است كه بدون ایجاد مشكلات ناشی از استروژن (هورمون زنانه كه در داروها هم هست) حالت گر گرفتگی را در خانم ها كاهش می دهد. البته برای داشتن این اثر بایستی سویا به طور مداوم مصرف شود.
در دوران قبل از یائسگی نیز بسیاری از زنان دچار بعضی اختلالات هورمونی می شوند كه به علت شرایط فیزیولوژیك بدن است. بررسی ها نشان داده مصرف سویا در این دوران نیز، می تواند سطح هورمون بدن زنان را تنظیم كند.
سویا می تواند از پوكی استخوان دوران یائسگی جلوگیری كند. تحقیقات نشان داده است كه سویا اثر محافظتی بر روی سطح استخوان حیوانات دارد، ولی صد در صد ثابت شده نیست.
بیشترین اثر سویا كاهش گر گرفتگی دوران یائسگی است . كمی هم در درمان واژنیت موثر است كه یك التهاب دستگاه تناسلی و از ناراحتی های شایع این دوران است. علت واژنیت كاهش سطح هورمون استروژن است و تا حدودی با اثرات مشابه هورمونی مواد موجود در سویا ، این عارضه بر طرف می شود.
تمامی این اثرات فقط با مصرف مداوم و طولانی مدت سویا دیده می شود. از مصرف محصولات سویا هیچ گونه عارضه ی خطرناكی گزارش نشده است، مگر افراد كمی كه امكان دارد به سویا حساسیت داشته باشند و در این صورت باید از مصرف آن خودداری كنند.
مشكلات قلبی – عروقی از دیگر عوارض دوران یائسگی هستند. بررسی ها ثابت كرده، پروتئین سویا می تواند از بیماری قلبی- عروقی جلوگیری كند. در یك بررسی، كلینیك تغدیه ی آمریكا دو گروه را در نظر گرفتند. یك گروه  پروتئین سویا را مصرف كردند و گروه دوم پروتئین شیر را. مشاهده شد در گروه اول میزانLDL  ( كلسترول بد) بیشتر كاهش پیدا كرده است.

فایل : 10 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...