مقاله فارسی سطوح انتقال گرده جوش به فلز پايه

مقاله فارسی سطوح انتقال گرده جوش به فلز پايه

سطوح انتقال گرده جوش به فلز پايه

 

يكي از موارد مهم در جوشكاري كه كمتر به آن توجه ميشود، بحث سنگ زني گرده جوش و كناره آن است. بر اساس استاندارد AWS بخش 5.24.41:

“All reinforcement shall blend smoothly into plate surfaces with transition areas free from undercut.”

به اين مضمون كه كليه سطوح انتقال گرده جوش به سطح فلز پايه بايد بصورت نرم و بدون بريدگي كناره باشد. هدف اصلي در اين مورد عدم وجود شيارها و سطوح انتقال با زاويه نامناسب ميباشد. متاسفانه اغلب مواقع اين موضوع بدليل نياز به صرف هزينه و زمان ناديده گرفته شده و سنگ زني انجام نميگيرد. در صورتيكه جوش فقط تحت نيروهاي استاتيك قرار بگيرد اين موضوع چندان اهميت ندارد. اما در مواردي كه جوش تحت بارهاي ديناميكي باشد مسئله متفاوت بوده و وجود سطوح انتقال نامناسب جوش به فلز پايه و يا شيارهاي روي گرده جوش مناطق جوانه زني تركهاي خستگي شده و عمر قطعه را بسيار كوتاه ميكنند. لذا اين موضوع بايد توسط طراح و بازرس جوش كاملا بررسي گردد.

مرجع: http://www.resnapshot.com/MD0499.htm

 

 

 

 

 

 

يکی از موارد مهم در گزارش بازرسی اعلام دقيق عيوب مشاهده شده ميباشد. اين موضوع در مورد بازرسی جوش با توجه به تعدد و تنوع عيوب و وجود عيوب نسبتا مشابه با ريشه ها و علل ايجاد متفاوت کار نسبتا وقت گيری است و برای تعيين دقيق عيب بايد از توضيحات طولانی استفاده کرد مانند: «ترک انجمادی طولی در فلز جوش» همانطور که مشاهده ميشود با وجود اين توضيحات هنوز عيب بطور کامل برای خواننده واضح نشده است. برای تشريح بيشتر نياز به ارائه تصوير از عيب داريم. استاندارد ISO 6520 برای حل اين مشكل تدوين شده است. در اين استاندارد عيوب بطور دقيقی دسته بندي- تعريف و كد گذاری شده اند. بطوريكه هر كد بطور واضحی نوع عيب- محل قرارگيری و شكل آنرا مشخص ميكند. اين سيستم كدينگ شامل يك كد سه رقمی با دو رقم صفر برای گروه های اصلی، يك كد سه رقمی برای شاخه های اصلی و يك كد چهار رقمی برای شاخه های فرعی ميباشد. شكل زير يك نمونه از اين تعاريف را نشان ميدهد( كد گروه اصلی تركها ۱۰۰ ميباشد ):

 

    Longitudinal Crack (101)

 

•      1011 در فلز جوش

•      1012 در بستر جوش

•      1013 در منطقه متاثر از جوش

•      1014 در فلز پايه

 

 

 

از طرف ديگر اين استاندارد برای تعيين ريشه عيوب نيز كدهايی را مشخص كرده است. اين موضوع در مورد تعيين عيوبی مانند تركها كه ميتوانند شكلی مشابه ولی ريشه ای متفاوت داشته باشند بسيار مفيد است. علاوه بر اينها در اين استاندارد روشی جهت گزارش عيوب مشخص شده است كه در زير يك نمونه از آنرا مشاهده ميكنيد، كه مشخص كننده ترك انقباضی طولی در فلز جوش (شكل فوق) ميباشد:

Imperfection ISO 6520-1-1011-Eh

 

برای دريافت استاندارد ISO6520 اينجا را كليك كنيد (برای مدتی محدود)

 

منبع: مجموعه پرکاربردترين استانداردهای جوش

 

 

 

 

تعريف جوش پذيري

 

جوش پذيري يكي از پارامترهاي مهم در بحث جوشكاري است. براي داشتن دركي صحيح از مفهوم جوش پذيري، بايد تعريف دقيقي از آن وجود داشته باشد. به همين منظور موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران اقدام به تدوين يك استاندارد ملي نموده است كه به تعريف جوش پذيري ميپردازد. اين استاندارد ترجمه استاندارد بين المللي ISO 581 ميباشد. در ادامه متن كامل اين استاندارد آورده شده است.

استاندارد ايران شماره 6666

«جوش پذيري – تعريف»

1    ۱- هدف و دامنة كاربرد

هدف از تدوين اين استاندارد ارائه يك تعريف كلي از جوش پذيري مي باشد به طوري كه كليه فرآيندهاي جوشكاري و انواع مختلف سازه‌ها با ويژگي‌هاي مختلف را در بر مي گيرد.

يادآوري – با توجه به اين كه جوش پذيري همة احتمالات حاصل از تركيب چهار متغير مواد، فرايند، نوع سازه و هدف را شامل مي شود، بايد استنباط هر گونه تعريف خاص امكان پذير باشد.

2    ۲- تعريف جوش پذيري

يك فلز با ميزان جوش پذيري معين در يك فرايند مشخص جوشكاري براي هدف مورد نظر، جوش پذير است، به شرطي كه پيوستگي فلزي توسط جوشكاري با يك روية مناسب به دست آيد به طوري كه اتصالات ايمن، با توجه به خواص موضعي آنها و تأثيرشان بر سازه كه خود بخشي از آن مي باشند الزامات خواسته شده را برآورده سازد.

 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...