مقاله فارسی راه اندازي پمپ

مقاله فارسی راه اندازي پمپ

راه اندازي پمپ ( Commissioning )
پمپ هاي گريز از مركز خيلي پيچيده نمي باشند و با يك نگاه آگاهانه مي توان آنها را بصورت صحيح نصب نمود ولي منظور از نگاه آگاهانه چيست؟ نگاه آگاهانه مطالعه دقيق مستندات تهيه شده توسط سازنده پمپ مي باشد كه در اينصورت مستندات زيادي وجود دارد، مانند دستورالعمل نصب، طريقه حمل و نقل، منحني هاي پمپ و يا مستندات مربوط به ارتباط پمپ و موتور. اما بعضي از اين اطلاعات براي بهره برداري از پمپ بي فايده اند مثل طريقه حمل و نقل، در عوض بعضي اطلاعات در بكارگيري پمپ حائز اهميت بيشتري مي باشند، مانند جهت چرخش پمپ هاي كوپل شد به موتورهاي سه فاز (نه تك فاز) كه با جابجائي دو سيم جهت چرخش معكوس مي شود و در پمپ هاي عمودي بعلت شل شدن پروانه پمپ ممكن است به سيستم آسيب برساند و يا حداقل پمپ، مطابق طرح كار نكند. بهتر اين است كه قبل از راه اندازي موتور پمپ كاملا” از آب پرشود تا از آسيب رسيدن به آب بندها در اثر كاركرد خشك پمپ جلوگيري بعمل آيد.
اطمينان از صحت نصب بسط هاي لوله ها جهت جلوگيري از اعمال بار استاتيكي روي نازل پمپ،
استفاده از يك فشار سنج جهت اندازه گيري فشار ورود و خروج، بازرسي ياتاقان هاي پمپ از نظر روغن كاري و مواردي نظير اينها از ديگر اطلاعات ضروري جهت راه اندازي پمپ بشمار مي آيند.
بازرسي يك سيستم
در يك سيستم بسته بايد اطمينان حاصل كرد كه سيستم كاملا” از آب پرشده باشد و بطور مناسبي تخليه و آب گيري شود. يك شير كاهش فشار يا شير پركن سيستم كه به سيستم شهري متصل است بايد نيازهاي يك تاسيسات را برآورده كند و در غير اينصورت يك سيستم كمكي بايد بالاي شير نصب شود، شبيه مخازن تحت فشار pre-charge . براي اينكار بايد ارتفاع نصب سيستم در بالاي شير، متوسط دماي آب و فشار باقيمانده در بالاي سيستم محاسبه شوند. اين فشار اضافي معمولا” كم بوده و حدود 4Psi مي باشد. سيستم بالاي شير بايد قادر به جبران آب از دست رفته در كل سيستم باشد و مانع از جوش آمدن آب شده و آنرا بموقع تخليه كند. يك سيستم بسته كه بخوبي هواگيري نشده باشد مانند يك سيستم باز بوده و بخشي از انرژي در پمپ هدر مي رود. محلي كه در آن هوا از سيستم جدا مي شود نقطه ايست كه در آن تغيير فشار نداريم و در نتيجه محل نصب پمپ از اين نقطه
بايد فاصله داشته باشد تا فشار اين نقطه به فشار پمپ افزوده شود. كل سيستم پيش از راه اندازي بايد كاملا” تميز شود تا به نشتي گيرهاي پمپ در اثر وجود ذرات آلوده آسيبي وارد نيايد.
بازرسي عملكرد پمپ
اندازه پروانه پمپ را از كتابچه پمپ بدست آوريد. سپس پمپ را در حالتي كه شير سه راهي بسته است روشن كنيد و اختلاف فشار فشارسنج را به اختلاف هد (head) پمپ تبديل كنيد. در اينصورت هد ماكزيمم (در دبي صفر) (shut off head) پمپ را خواهيد داشت. اين نقطه را در منحني پمپ مشخص كنيد. سپس مطمئن شويد كه كليه شيرهاي دوراهي در سيستم باز هستند مقادير فشار سنج پائين تر از فشار هد ماكزيمم خواهد بود. هد كاركرد پمپ را در نمودار منحني پروانه رسم كنيد و دبي را در آن نقطه مشخص نمائيد. اگر منحني پمپ يك خط صاف باشد با تغيير كوچك در قرائت فشارسنج تغييرات زياد دبي خواهيم داشت. براي حل اين مشكل مي توان از يك دبي سنج دقيق استفاده كرد يا اگر در سيستم شير سه راهي (triple – duty) وجود دارد مناسبتر است كه اختلاف فشار دو سر آن اندازه گيري شود و در غير وجود اين دو حالت مي توان از
قرائت توان الكتريكي پمپ و رسم آن در منحني پمپ براي حل مشكل استفاده كرد چرا كه منحني توان الكتريكي منحني پمپ را با زاويه خط BHPو يا brake horse power قطع مي كند و در اين نقطه دبي را مي توان اندازه گيري كرد. شكل 1

شكل (1) : منحني عملكرد يك پمپ نمونه
چنانچه پس ازكنترل وتأييد قطر پروانه، دبي پمپ خيلي بيشتر از دبي طراحي شده بود چند حالت ممكن است اتفاق افتاده باشد.
        ·          يك Bypass در لوله ها داريم كه بصورت غير صحيح نصب شده و يا كنترل مي شود.
        ·          عدم توازن خوب در سيستم
        ·          يك پمپ بزرگتر از پمپ مورد نياز در سيستم نصب شده است.

فایل : 5 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...