مقاله فارسی جک هيدروليک
جک هيدروليک
ديد کلي
مايعات تقريبا تراکم ناپذير هستند. اين ويژگي سبب شده است که از مايعات به عنوان وسيله مناسبي براي تبديل و انتقال کار استفاده شود. بنابراين ميتوان از آنها براي طراحي ماشينهايي که در عين سادگي ، با نيروي محرک خيلي کم بتواند نيروي مقاوم فوق العاده زيادي را جابجا نمايد، استفاده نمود.
جک هيدروليک چيست؟
جک هيدروليک وسيلهاي است که در آن نيرويي بر روغن موجود در يک استوانه کوچک وارد ميشود. اين نيرو سبب ميشود که روغن غير قابل تراکم به استوانه بزرگ منتقل شود. روغن به پيستون استوانه بزرگ فشار ميآورد و باعث بلند شدن بار روي استوانه (مثلا ماشين) ميشود. مکانيزم کار ماشينهاي جرثقيل ، و غيره نيز چنين ميباشد که در عين سادگي ، کار مفيد زيادي با بازده بالا انجام ميدهد.
در ساختمان جک هيدروليک از اين واقعيت استفاده ميشود که روغن تقريبا تراکم ناپذير است و نيروي وارد بر خود را منتقل ميکند.
فشار وارد بر پيستون کوچک عينا به پيستون بزرگ منتقل ميشود و آنرا به طرف بالا ميراند.
مزيت مکانيکي جک هيدروليک
فشارهاي وارد بر استوانهها که همان نيروي وارد بر واحد سطح يعني P = F/A است، باهم برابرند. بنابراين:
Pe = Pl
به عبارت ديگر ميتوان نوشت:
Fe/Ae = Fl/Al
که در آن F همان نيروهاي مقاوم و محرک ، A همان سطح مقطع دو پيستون ميباشد. در حالت سادهتر مزيت مکانيکي قسمت هيدروليکي جک بصورت زير در ميآيد:AA = Ml/Ae
دسته جک نيز يک اهرم نوع دوم است و مزيت مکانيکي مخصوص به خود را دارد. دسته اهرم نيروي محرک را افزايش ميدهد. بر جک هيدروليک نيروي مفيد دسته وارد ميشود و جک اين نيرو را افزايش ميدهد. از اينرو مزيت مکانيکي کل
دستگاه برابر مزيت مکانيکي اين دو قسمت ميباشد.
آيا جک هيدروليک مقدار کار را افزايش ميدهد؟
دستگاهي وجود ندارد که بتواند مقدار کار را افزايش دهد. هر مقدار روغن که از استوانه کوچک خارج شود، همان مقدار وارد استوانه بزرگ ميشود. در هر دو استوانه اين حجم روغن برابر است با حاصلضرب سطح مقطع استوانه در فاصلهاي که پيستون جابجا ميشود. چون اين حجمها باهم برابرند، بنابراين:
AeΔSe = AlΔSl
اگر ماشين را بدون اصطکاک در نظر بگيريم داريم:
MA=Al/Ae=ΔSe/ΔSl
و چون MA = Fl/Fe بنابراين:
FlΔSl = FeΔSe
فایل : 4 صفحه
فرمت : Word