مقاله در مورد سال نوآوري و شكوفايي نويد بخش فردايي بهتر
سال نوآوري و شكوفايي نويد بخش فردايي بهتر
پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران حضرت آيت الله العظمي خامنه اي مدظله العالي در آغاز سال 1387 و نامگذاري سال نوآوري و شكوفايي در آستانه ورود نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به دهه چهارم را مي توان از جهات مختلف مورد توجه و بررسي قرار داد كه به برخي از آن جهات اشاره مي شود.
1- نامگذاري سال 1387 به سال نوآروي و شكوفايي را مي توان در راستاي چشم انداز بيست ساله نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و به منظور دستيابي به اهداف چشم انداز بيست ساله و دستيابي به افق هاي تعيين شده در اين سند ارزيابي كرد. براي رسيدن به اين هدف مهم بايد همه مسئولان تلاشي مضاعف و جدي تر داشته باشند و از تمام ظرفيتها چه در عرصه داخلي و يا بين المللي براي دستيابي به پيشرفت هاي بزرگ استفاده كنند.
2- همانگونه كه رهبر معظم انقلاب اسلامي تأكيد فرمودند: نوآوري و شكوفايي يك ضرورت و نياز اساسي كشور است. دستيابي به دو شاخصه مهم پيشرفت و عدالت اجتماعي كه پيش نياز ورود به دهه چهارم جمهوري اسلامي ايران مي باشد تنها از طريق نوآوري و شكوفايي و انجام كارهاي خارق العاده و بزرگ در كشور عملي خواهد شد و در اين مسير همه اعم از مسئولان، نمايندگان محترم مجلس و آحاد مردم بايد كمك نمايند كه زمينه هاي تحقق ايندو شاخص ملي را فراهم نمايند.
3- نوآوري و شكوفايي دو واژه كليدي، اساسي و فوق العاده مهم در تحول و پيشرفت ملت ها و كشورها مي باشند. شكل گيري فرهنگ و تمدن ملي در هر سرزميني مرهون نوآوري و شكوفايي در زمينه هاي مختلف علمي ،آموزشي، فرهنگي و خدمات اجتماعي است. وقتي به تاريخ مراجعه مي كنيم و برگ برگ تاريخ را ورق مي زنيم فرهنگ و تمدن ايران را مملو از آثار علمي،پژوهشي،ادبي و معماري مشاهده مي كنيم كه هر يك ميراث جاودانه و ماندگاري است و بزرگان زيادي در اين عرصه تلاش كرده و آثار گرانبها و فاخري از خود به جاي گذاشته اند كه امروز افتخار ما ايرانيان در عرصه بين المللي است.
4- پيشرفت وشكوفايي محصول نوآوري، خلاقيت و ابتكار انديشمندان در حوزه هاي مختلف فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، فني و مهندسي و… است وليكن بايد توجه داشت نوآوري در جامعه به الزاماتي نيازمند است كه به برخي از آنها اشاره مي گردد.
– فضاي عمومي كشور بايد به سمت نوآوري و خلاقيت حركت كند به گونه اي كه از انجام كارهاي تقليدي (مونتاژ)، استفاده از الگوها و مدل
هاي(در مديريت اقتصادي) تكراري و شكست خورده بپرهيزد و پيروي از مدل ها و الگوهاي غير مفيد ساير كشورها مذموم تلقي گردد.
– در نوآوري، خلاقيت و شكوفايي صرفاً نبايد به حوزه علمي فني و مهندسي اكتفا كرد بلكه لازم است به حوزه علوم انساني- اجتماعي توجه ويژه اي معطوف گردد. زيرا بخش عمده اي از تغيير در ساختار فرهنگي و اجتماعي مرهون نوآوري و شكوفايي در حوزه علوم انساني و انجام تحقيقات بنيادين و كاربردي در اين حوزه است كه متأسفانه در چند سال گذشته مغفول مانده است.
– ايجاد بستر لازم و مؤثر جهت ظهور و بروز نوآوري و خلاقيت هاي علمي و فني ، خصوصاً در مراكز علمي ، آموزشي كشور اعم از مراكز آموزشي وابسته به وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و وزارت علوم و تحقيقات و فن آوري.
– توجه ويژه دولت محترم و خدمتگزار و ساير مسئولين به نوآوري و اختصاص بودجه مناسب جهت انجام تحقيقات بنيادين و كاربردي، تجهيز و توسعه مراكز آزمايشگاهي، حمايت از نخبگان و آثار علمي آنان، پشتيباني در ايجاد آسايش و رفاه اجتماعي مناسب براي نخبگان، نوآوري مخترعين و مبتكرين و…
– ايجاد معاونت توسعه و نوآوري در تمامي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي حتّي در وزارت آموزش و پرورش، ساماندهي پروژه هاي تحقيقاتي، جلوگيري از تحقيقات تكراري و موازي و…
5- مهمترين مجموعه تأثير گذار در ايجاد فضاي نوآوري، خلاقيت، تخصيص منابع، بسيج امكانات و ايجاد هماهنگي و تعامل ميان بخش هاي مختلف
حوزه مديريت خصوصاً مديران ارشد و بلندپايه است.
نقش مديران و ميزان تأثير گذاري آنان در فراهم سازي چنين بسترهايي بسيار مهم و كليدي است و انتظار مي رود در سال نوآوري و شكوفايي، دولت محترم تدابير لازم را براي حمايت و پشتيباني از نوآوران، خالقان آثار بديع و نو و متفكران و شايستگان حوزه علم و انديشه به عمل آورد.
سال نوآوري و شكوفايي در امتداد سال اتحاد ملی و سال پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلّم
سحر بيان مقام معظّم رهبري مدظله العالي و تسلّط ايشان به انواع فنّ بيان و تبحّرشان در استفاده از كلمات و خلق و ايجاد و ابداع واژگان و اصطلاحات نو و جديد به گونهاي است كه هر كس ميتواند به قدر توان خويش از آن حظّ و بهره برد، يك اقتصاددان از فرمايشات معظّمله به همان اندازه بهره ميگيرد كه يك سياستمدار از سخنان
ايشان استفاده ميكند ؛ يك اديب از جمله جمله و كلمه به كلمهي فرمايشات معظّمله همان اندازه محظوظ ميشود كه يك فرهنگي و مبلّغ دين از فرمايشات ايشان نكات و راهكارهاي عملي برميگيرد.آن چه در اين نوشته ميآيد در حقيقت برگرفته از اين اصل و ويژگي سخنان معظّمله است. دانشجو و دانشآموخته رشتههاي تجربي و فنّي برداشتي دارد كه كاملاً متفاوت با برداشت دانشجو و دانشآموخته رشتههاي انساني و طلبه علوم ديني است و در عين تفاوتِ برداشتها ، همه و همه قابل انطباق با فرمايشات معظّمله نيز خواهد بود.در نگاهي سطحي، نام گذاري سالها در آغازين روز بهار از سوي مقام معظّم رهبري پاياني است بر عنوان سال قبل و شروع بحثي جديد و عنواني تازه (صرف نظر از اينكه نام گذاري هر سال از طرف معظم له خود نوعي ابتكار و نوآوري است) امّا اگر قدري با تأمّل به اين نام گذاريهاي صورت گرفته از طرف معظّمله دقّت شود در مييابيم كه چه بسا دو سال يا بيشتر در امتداد هم نامگذاري شده است و در واقع يكي مكمّل ديگري است . به عنوان مثال سال 87 از طرف ايشان به عنوان سال نوآوري و شكوفايي نامگذاري شده است . شايد در نگاه اول ، اين سال جداي از سال وحدت ملّي و اتّحاد اسلامي و سال پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلّم به نظر آيد ، امّا با اندكي دقّت در اتّفاقات و حوادثي كه چند سالي است در جهان پيرامون ما اتّفاق ميافتد ميتوان به رابطهي اين نامگذاريها با هم و دقّت و لطافت نهفته در آن توسّط معظّمله پي برد. امروز در تورّق روزنامهها به اين عنوان برخوردم ” فراتر از فتنه ؛ فيلمي در پاسخ به فيلم سراسر موهن فتنه .” (در همين جا لازم ميدانم توجه سازندگان اين فيلم را به اين آيهي شريفه از قرآن كريم جلب كنم كه : وَ لا تَسُبُّوا الَّذينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ (سوره مباركه انعام ، آيه شريفه 108)
كه البته خود بحثي جدا و مفصّل ميطلبد.از اقدام زشت و موهن سياستنَدار هلندي در ساخت فيلم ننگين ” فتنه ” مدتّي ميگذرد و شايد كمتر كسي است كه از اصل خبر و محتواي فيلم بيخبر باشد. فيلمي كه درصدد است اسلام را ديني خشن و تروريست جلوه دهد.در سال گذشته و سالهاي قبل از آن هم متأسّفانه شاهد بوديم كه دست پليد دنياي كفر و الحاد ، همان داعيهداران حكومت جهاني و طرفداران دروغين آزادي بيان و حافظان جعلي كرامت بشري دست به توليد و ارائه فيلمهايي همچون فیلم ضد ایرانی 300 زدند كه خوشبختانه با واكنش و عكسالعمل به موقع مسلمانان غيور مواجه شد. اگر چه معتقدم حجم و عمق این نوع اهانتها و فجایع بسيار فراتر و به مراتب گستردهتر از اين حركاتِ خودجوشِ جهان اسلام است و می توان بهتر و قاطع تر به اين اقدامات پاسخ داد كه در اين ميان مي توان ساخت و توليد فيلمهاي مستند تاريخياي كه در پاسخ به آنها ساخته شد را به عنوان روزنهي اميدي در اين زمينه دانست.نكته قابل توجّه آن كه به يقين اين نوع رفتارها و حركاتِ موهن كه نشان از عجز و درماندگي نظام سلطه و سردرگمي پيروان دروغين مذاهب آسماني و مقدّس دارد،در حقيقت شاخ و برگ همان اهانتها و هتك حرمتهايي است كه پيش از اين در حدود 1400 سال قبل به وجود نازنين پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم و ائمّه هدي عليهم السّلام و قرآن كريم و در يك كلام اسلام و هر آنچه بويي از اسلام و مسلماني دارد، ميشد.گزاف نگفتهايم اگر وقوع اين حركات زشت را هم بي پايان بناميم و بدانيم و همچنان منتظر اشكال و اشباه اين نوع اهانتها باشيم؛ اگر چه بزرگترين آرزوي قلبي هر مسلمانِ معتقد و مؤمن به خدا و مجذوب وجود نازنين پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلّم اين است كه هيچ گاه شاهد چنين اعمال و رفتاري نباشد و همه به نوبهي خود
موظفند تا هر چه در توان دارند براي جلوگيري از انجام مجدّد چنين وقايع و فجايعي به كار گيرند ؛ امّا واقعيّت آن است كه تا زماني كه اسلام به عنوان آخرين و كامل ترين دين در جهان مطرح است و هر روز بر تعداد گروندگان به اين دين آسماني افزوده ميشود و تا زماني مسلمانی وجود دارد و تا زماني كه صداي لا اله الا الله و محمّدا رسول الله صلي الله عليه و آله و سلّم از منارههاي مساجد به گوش ميرسد،اين اهانتها هم وجود دارد و چه بسا به خاطر ترس و واهمه اي كه دنياي مستكبر و مغرور از تحقّق آياتي چون : وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً ،(سوره مباركه نور ، آيه شريفه 55) دارد بر وسعت و حجم آن اهانتها و بيشرميها نيز افزوده خواهد شد و البته هر روز به شكلي و گونهاي جديد و مدرن تر.اگر در قرون گذشته ابولهبها و ابوجهلها و ابوسفيانها با تحريك مسلمانانِ سست ايمان و كفّار طمّاع شكم پرست، به جنگ و ستيز با وجود نازنين پيامبر اعظم صلّي الله عليه و آله و سلّم و نومسلمانان راستين ميپرداختند و دندان آن وجود نازنين را ميشكستند و خاكروبه بر سر ايشان ميريختند و انواع اهانتها ميكردند، امروزه هم با تحريف تاريخ و ساخت و توليد فيلمهاي موهنِ سراسر دروغ و كشيدن كاريكاتور و نوشتن داستانهاي ساختگي و تجديد چاپ كتابهايي چون آيات شيطاني و اعطاي مدال به نويسنده مرتدّ و منفور آن و سوزاندن قرآن كريم و به سخره گرفتن مناسك مذهبي مسلمانان و هتك حرمت حرم امامان معصوم عليهم السلام و… به مبارزه با اسلام و در رأس آن وجود نازنين پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلّم برخاستهاند و در اين راه حدّ و مرزي هم نميشناسند.در تفاسيري كه گاهي از سوي برخي به
اصطلاح صاحبنظران و روشنفكران كج سليقه مطرح ميشود ميبينيم و ميشنويم كه همچون گذشته برخي در جفاي به ملّت سنگ تمام گذاشتهاند و سالي كه مدبّرانه از سوي مقام معظم رهبري به نامي مزيّن شده است را در يك يا چند مورد و برگزاري چند سمينار و كنفرانس و ميزگرد و همايش و … منحصر ميكنند و از انبوه كارهايي كه ميتوان در پرتو استفاده از اين نام و به بركت همگاني بودن و همه شمولي آن و بسيج و آمادگي همه اقشار ملّت انجام داد غافلند و كشور و ملّت را از اوج گرفتن به سمت و سوي آرمانهاي متعالي مدنظر معظم له باز ميدارند.خلاصه كردن سال نوآوري و شكوفايي در چند رشته دانشگاهي و فنّي و صنعتي مطمئنا همه آن چيزي نيست كه معظم له انتظار دارند؛ بلكه عمق اين نامگذاري فراتر از شكوفايي در چند رشته علمي و صنعتي و فنّي است. اگرچه همهي اينها در جاي خود بسيار مهمّ و اساسي است.آن چه به بحث ما مربوط ميشود و بيارتباط با سال نوآوري و شكوفايي هم نيست آن است كه سال 87 در حقيقت سالي است براي گذر از برخورد منفعلانه با اهانتهاي مكرّر غرب و به دست گرفتن ابتكار و خلاّقيت و نوآوري در دفاع از اسلام و وحدت امّت اسلامي و پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و سلّم و شكوفايي همه استعدادهاي موجود در اين زمينه.در بياني روشنتر بايد گفت : آن چه انتظار ميرود آن است كه هنرمندان متعهد در عرصه فيلم و سريال و نويسندگان زبده و خبره و مطّلع و البته متعهّد بايد با استفاده از منابع معتبر و تاريخي با ساخت و توليد انبوه فيلمهاي مستند سينمايي ابتكار عمل را در شناساندن واقعيّات اسلام به جهانيان به دست گيرند و از برخوردهاي منفعلانه در اين زمينه بپرهيزند و اين دقيقاً همان چيزي كه مقام معظّم رهبري در پيام خود خطاب به امت بزرگ اسلام در محكوميّت حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی در تاريخ
۱۳۸۶/۱۲/۱۲ بر آن تكيه و تاكيد كرده و فرمودند : ملتها و دولتهای اسلامی ندای مظلومیت فلسطینیان مظلوم را به سراسر جهان برسانند و وجدانهای خفته را بیدار کنند ایا ملت امریکا می داند که زمامدارانش اینگونه همه ی حرمتهای بشری را در پیش پای صهیونیستها قربانی کردهاند؟ ایا ملتهای اروپایی باخبرند که تسلط سرمایه داران صهیونیست بر کشورهای انان کار سیاستمدارانشان را به کجا کشانده است؟!اميد آن كه با نوآوري در عرصه تبليغ اسلام راستين و رسوا نمودن بيش از پيش زمامداران سرمايه دار صهيونيستي آمريكايي، امّت اسلام و در پيشاپيش آن نظام مقدّس جمهوري اسلامي به شكوفايي مورد انتظار دست يابد. إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعيداً وَ نَراهُ قَريباً (سوره مباركه معارج آيات شريفه 6و 7)
بسیج در سال نوآوری و شکوفایی
نزدیک به سی سال از هنگامی که پیر و مراد دلدادگان عاشق، خمینی کبیر (ره)، فرمان تشکیل بسیج مستضعفان را در یکی از حساسترین دوران انقلاب اسلامی ایران صادر کرد، میگذرد و اکنون در طلیعه دهه چهارم انقلاب اسلامی ایران، شجره طیبه بسیج به واسطه نفس قدسی امام روحالله و دلاورمردیهای صفشکنانی چون چمران، همت، زینالدین، باکری و هزاران اَبَرمرد دیگر که روح اخلاص و صفا را در کالبد آن دمیدند، همچنان به زندگی پرافتخار خود ادامه میدهد.
نزدیک به سی سال از هنگامی که پیر و مراد دلدادگان عاشق، خمینی کبیر (ره)، فرمان تشکیل بسیج مستضعفان را در یکی از حساسترین دوران انقلاب اسلامی ایران صادر کرد، میگذرد و اکنون در طلیعه دهه چهارم انقلاب اسلامی ایران، شجره طیبه بسیج به واسطه نفس قدسی امام روحالله و دلاورمردیهای صفشکنانی چون چمران، همت، زینالدین، باکری و هزاران اَبَرمرد دیگر که روح اخلاص
و صفا را در کالبد آن دمیدند، همچنان به زندگی پرافتخار خود ادامه میدهد. بسیج در این دوران، فراز و نشیبهای فراوانی را پشت سر گذاشته و اکنون در یکی از حساسترین مقاطع تاریخ انقلاب، مراحل رشد خود را میگذراند و بنا بر چرخه حیات سازمانها، میباید در مرحله توسعه و شکوفایی خود باشد. باید اذعان کرد که این مسأله ولو در ظاهر تا اندازهای عینیت یافته است، لیکن آنچه اکنون دغدغه اصلی دلسوزان و پیر فرزانه انقلاب است، «میزان تحقق اهداف عالیه بسیج در راستای طنینانداز کردن نوای دلنشین تفکر بسیجی در میان لایههای گوناگون جامعه و به ویژه قشر جوان و حتی فراتر از آن، مستضعفان جهان به عنوان مخاطب و خواستگاه اصلی آن میباشد». حال پرسش اینجاست که آیا نهاد بسیج در یک تحلیل هزینه ـ فایده میتواند سینه سپر کرده و بیهیچ شک و شبههای، فریاد برآورد که توانسته است تفکر بسیجی را در جایجای این مرز پرگهر و حتی فراتر از آن در بیرون از مرزهای جغرافیایی ایران و به تعبیر شهید متوسلیان در «هر کجا که گوینده لا اله الا الله هست» اشاعه دهد؟ آیا ساختار و سازمان و تشکیلات و نیروهای کنونی قابلیتهای لازم را برای تحقق این هدف مقدس داشته و یا دارد؟ آیا اصولاً گسترش کمّی نیروها چه به لحاظ تجهیزات و امکانات فیزیکی و چه به لحاظ نیروهای
انسانی ـ که هماکنون به شدت هر چه تمام در دستور کار بسیج است ـ لزوماً به معنای گسترش کیفی آن نیز بوده و هست؟ آیا صدور فرهنگ انقلابی برانگیخته از انقلاب فرهنگی و فرهنگ شهدا و پیر غلامان این فرهنگ، از دغدغههای جدی نهاد بسیج نیز هست؟ اگر چنین است، چه کارهای دلگرم کنندهای در این زمینه صورت گرفته و احیاناً مصادیق آن در کجاست؟ و اگر چنین نیست آیا توجیهی برای این مسأله پس از گذشت نزدیک سی سال از راهاندازی این نهاد لازمالوجود، وجود دارد؟! نویسنده این نوشتار، افتخار زینت به فرهنگ (و بعضاً لباس) خاکی بسیج را داشته و از نزدیک با جریانات گوناگون فرهنگی انقلاب و از جمله آنها بسیج، در حد وسع آشنایی لازم را دارد، اما دغدغه اصلی این مجال، همان دغدغه امام خامنهای، این بسیجی کیّض و همیشه بیدار است که باعث شد، این سال به سال نوآوری و شکوفایی نامیده شود. آری! باید دید تا چه اندازه نوآوری و شکوفایی در نهاد بسیج محقق شده است تا بتواند پاسخگوی نیاز مخاطب نوطلب و نوجوی خود یعنی «جوان امروز» با ظرایف و دقایق خاص آن باشد. آیا تکیه بر روشها و ابزارهای کهنه و قدیمی که بعضاً حتی ناکارآمدی و عدم اثربخشی خود را نیز بارها به اثبات رساندهاند، میتواند تضمینکننده دوام و بقای فرهنگ
فایل : 12 صفحه
فرمت : Word