info@articlefarsi.ir پشتیبانی 10 صبح تا 2 شب ادرس

مقاله انژكتور

مقاله انژكتور

انژكتور
وظيفه
انژكتور دستگاهي است كه سوخت تحت فشار رادر دو مرحله انتهاي تراكم و شروع قدرت موتور در داخل هواي قشرده و داغ تطاق احترق وارد مي كند . فشار تزريق سوخت سوخت بداخل سيلندر بايد به اندازهاي باشد كه اطمينان پيدا كنيم.
الف- سوخت بطور كامل اتميزه شده. ب- بتواند به خوبي در داخل هواي فشرده تحت شكل بخصوص و صحيح نفوذ كند و در ضمن بايد فرم اطاق احتراق و فرم و نوع پاشش با يكديگر منطبق باشد.
ساختمان (شكل 23-2)
انژكتور شامل : الف- سوخت پاش
ب- و نگهداره سوخت پاش است. سوخت پاش شامل سوپاپ سوزني و نشيمنگاه آن است. سوپاپ سورني توسط يك فنر فشرده كه در داخل نگهدارنده سوخت پاش تعبيه شده بر روي نشيمنگاه خود مي نشيند. فشار فنر روي سوپاپ سوزني را مي توان توسط يك عدد پيچ و مهره قفلي شكل (33-2) و يا با قرار دادن واشر در پشت فنر تنظيم كرد .
انژكتور را معمولا با قرار دادن يك واشر مسي بين پايه انژكتور و سرسيلند به موتور وصل مي كنند و يا اينكه در بعضي از موتورها خود انژكتور در روي سرسيلندر پيچ مي شود در بيشتر موتور هاي تزريق مستقيم سوخت قبل از وارد شدن بداخل محفظه سوپاپ سوزني انژكتور و پاشيده شدن در داخل اطاق احتراق از داخل يك صافي كه درمجراي ورودي سوخت بانژاكتور واقع شده عبور مي كند .اين صافي ذرات را در خود نگاهداشته و از فرستادن انها به داخل انژكتور و صدمه دين سوزن جلوگيري مي كند .
نگهدارنده سوخت پاش داراي دو اتصال است يكي از اين اتصالها مربوط به لوله اي مي شود كه پمپ فشار قوي را بانژكتور وصل نموده و سوخت تحت فشار را بداخل انژكتور هدايت ميكند , اتصال ديگر براي لوله برگشت سوخت اضافي از اطراف سوزن انژكتور به تانك است. معمولاً توسط درپوش سوخت پاش كه قسمت داخلي آن رزوه شده و مي تواند در روي بدنه انژكتور پيچيده محكم نگاهداشته مي شود. در موقع بستن مجدد
درپوش سوخت پاش و هم چنين نصب انژكتور روي موتور حتماً بايد پيچ ها را با گشتاور معيني كه در كاتالوگ تعميراتي داده شده سفت كرد.
سوخت تحت فشار پس از عبور از مجرائي كه در بدنه انژكتور تعبيه شده وارد محفظه زير سوپاپ سوزني مي شود.
طرز كار:
هنگاميكه فشار سوخت داخل لوله تحويل و انژكتور در اثر بالا آمدن پلانجر در بارل افزايش يافت سوپاپ تحويل واقع در بالاي پمپ فشار قوي از روي نشيمنگاه خود بلند مي شود و فوراً اين فشار زياد به محفظه زير سوزن انژكتور منتقل مي شود. اين فشار به جداره سوپاپ سوزني اثر نموده و نيروي حاصل سوپاپ سوزني را برخلاف نيروي فنر بالايش بلند مي كند. وقتي كه اين نيرو از نيروي فنري كه در روي سوپاپ سوزني است بيشتر شد, سوپاپ سوزني از روي نشيمنگاه خود بلند شده اتميزه شده در داخل اطاق احتراق پاشيده مي شود.
حال هنگاميكه در اثر بالا آمدن پلانجر در داخل بارل شيار مارپيچي اطراف پلانجر بر
مجراي ورود سوخت به داخل بارل منتقل شد, فشار در محفظه پمپ فوراً از بين مي رود و خيلي سريع سوزن انژكتور توسط فنر بالايش بر روي نشيمنگاه خود بر مي گردد و با بسته شدن سوپاپ تحويل توسط فنر بالايش همواره مقداري سوخت را تحت فشاري كه براي تزريق سوخت مورد لزوم است در داخل لوله تحويل و بدنه انژكتور ذخيره مي كند.
انواع نازل يا سوخت پاش
در موتورهاي ديزل معمولاً دو نوع نازل مورد استفاده قرار مي گيرد, نوع سوراخدار (يك سوراخه و چند سوراخه ) و نوع زبانه اي يا پنتيل.
انژكتور نوع سوراخ دار
اين نوع سوخت پاش در موتورهاي تزريق مستقيم مورد استفاده قرار مي گيرد و ممكن است از نوع معمولي و يا ساقه بلند باشند. نوع ساقه بلند معمولاً در جاهايي مورد استفاده قرار مي گيرد كه جا محدود و يا حرارت خيلي زياد باشد. سوخت پاش هاي نوع يك سوراخه ممكن است داراي يك
سوراخ در امتداد محور سوزن و يا در كنار باشند.
در نوع چند سوراخه سوراخها طوري تعبيه شده اند كه نحوه پاشش سوخت در جهت هاي مختلف يكسان و هم شكل باشد. سوخت پاش هاي چهار سوراخه از ساير نوع هاي ديگر متداولتر است اما در بعضي از نازلها تعداد سوراخها ممكن است از دوازده عدد نيز تجاوز كند.
قطر سوراخهاي سوخت پاش انژكتور مشخص كننده شكل و نحوه نفوذ سوخت به داخل اطاق احتراق است. قطر سوراخها بين 02/0 تا092/0 ميليمتر متغير است .
سوخت پاشهاي زبانه اي يا پنتيل
اين سوخت پاشهاي در موتورهاي تزريق غير مستقيم و يا محفظه مجزا مورد استفاده قرار مي گيرد . در اين نوع موتورها جريان هوا باندازه كافي آشفته است تا بطور كامل با سوخت مخلوط شود. در سوخت پاش نوع پنتيل قسمت پائين سوپاپ سوزني (پائين تر از لبه آب بندي كننده) داراي شكل مخصوص (استوانه اي – مخروط ناقص)
بوده و نوك آن از داخل يك سوراخ بيرون مي آيد. شكل و اندازه قسمت نوك سوپاپ سوزني مشخص كننده شكل و نحوه نفوذ سوخت بداخل اطاق احتراق است.
در بعضي از سوخت پاشها شكل نوك سوزن طوري است كه در شروع پاشش حركت جزئي سوزن بسمت بالا باعث تزريق ابتدائي سوخت بداخل سيلندر شده و تحويل سوخت اصلي قدري بتاخير بيفتد . با استفاده از ايننازلها فشار در اطاق احتراق بطور تدريجي بالا رفت بنابراين عمل احتراق يكنواختر و ضربه وارد شده بموتور كمتر شده و موتور نرم تر كار مي كند.
سوخت پاشهاي خنك شونده
در موتورهاي ديزل خيلي بزرگ كه از سوخت سنگين استفاده مي كنند ممكن است كه بخنك كردن سوخت پاش احتياج پيدا كنيم. لذا لازم است كه قسمت پائين انژكتور را مطابق شكل دو جداره بسازيم تا بتوانيم مقداري سوخت در داخل اين محفظه حركت نموده و حرارت اضافي سوخت پاش را بگيرد . معمولاً سوختي كه از اطراف سوزن انژكتور نشت مي
كند توسط لوله اي باين محفظه هدايت شده و سپس از طرف ديگر بتانك منتقل مي شود.
پنتوكس نازل
در موتور هاي تزريق غير مستقيم يا با محفظه احتراق مجزا بالاترين درجه حرارت در شرايط كار موتور (يعني زمانيكه موتور بدماي نرمال رسيده باشد) در ناحيه چپ اطاق احتراق بوجود مي آيد.
در موقع سرد بودن موتور موتور و بخصوص هنگام استارت زدن گرمترين نقطه سمت راست اطاق احتراق است. بنابراين اگر در اين موتورها از سوخت پاشهاي پنتيل نوع معمولي استفاده شود زوشن شدن موتور بسختي صورت مي گيرد.
سوخت پاش نوع پنتوكس يك نوع مخصوصي از سوخت پاش نوع پنتيل بوده كه در موقع استارت زدن و روشن كردن موتور در حالت سرد پاشش سوخت جهت مختلف كه بوسيله سرعت بالا رفتن سوپاپ سوزني كنترل مي شود عمل روشن شدن موتور را آسانتر مي كند.
سوپاپ سوزني بفرمي ساخته شده كه وقتي بآهستگي بالا مي رود (يعني در موقع استارت زدن) در حدود 90% سوخت تحويلي
بانژكتور قبل از باز شدن كامل سوراخ اصلي از سوراخ مايل عبور مي كند. و در ناحيه B اطاق احتراق كه در موقع استارت زدن بخاطر وجود گرم كن داغتر است پاشيده مي شود. در سرعتهاي نرمال موتور فشار سريعتر در پمپ انژكتور بالا رفته , بنابراين سوپاپ سوزن حركت سريعتري دارد, و تنها زمان خيلي كوتاه براي تحويل مقدار كمي سوخت براي عبور از سوراخ مورب كمك به كم نمودن فشار ناگهاني در اطاق احتراق و همچنين كم كردن ضربه احتراق و در نتيجه حركت آرام تر موتور را فراهم مي آورد .
آزمايشهاي انژكتور
قبل از ازمايش يك سوخت پاش بايد با مراجعه به كاتالوك تعميراتي موتور مشخصات و توصيه هائي را كه كارخانه سازنده سوخت پاش براي ازمايش وبازرسي ان بيان نموده يادداشت كنيد . هر چند كه ممكن است دستور العمل و روش ازمايش براي تنظيم سوخت پاشهاي موتور هاي مختلف متفاوت باشد ولي هدف اصلي از اين ازمايش ها براي اطمينان از اينكه (a ) نشيمنگاه
سوپاپ سوزني كاملا اب بندي است يعني هيچگونه نشتي اضافي از نوك سورن وجود ندارد (b) فشار تزريق سوخت صحيح است نشتي سوخت اضافي از اطراف سورن انژكتور وجود ندارد (c ) فرم پاشش سوخت از نوك انژكتور بطور صحيح مي باشد وقتي كه يك موتور ديزل در حين كار لرزش بيش از اندازه داشته احتمالا اشكال در يك يا چند انژكتور است .براي تشخيص پيچ لوله تحويل سوخت از پمپ به انژكتور رااز روي پمپ بنوبت (يكي يكي ) در حالي كه موتور كار مي كند شل كنيد ),(مانند اتصال بدنه كردن واير هاي شمع در موتور هاي بنزيني ).انژكتور معيوب ان انژكتور است كه با شل كردن پيچ لوله تحويل ان از روي پمپ فشار قوي هيچ تغييري در دور موتور بوجود نياورد . انژكتور را ممكن است در رويخود موتور و فقط باباز كردن ان از روي سر سيلندر و يا اينكه در جائيكه دسترسي به دستگاه ازمايش وجود دارد با دستگاه ازمايش انرا ازمايش كرد مسلما روش دوم دقيقتر و صحيحتر است .
آزمايشهاي انژكتور در روي موتور
1-لوله هاي تحويل سوخت رابه منظور پر نشدن سوخت در اطاق احترق از روي پمپ باز كنيد (باستثناي لوله انژكتوري كه بايد ازمايش شود)
2-انژكتور مورد ازمايش را از روي سر سيلندرباز كنيد
3-در حاليكه لوله رابط بين پمپ و انژكتور متصل است موتور را با دست بچرخانيد .شكل نحوه پاشش را مشاهده كنيد . يك سوخت پاشش خوب در حين عمل تزريق توليد صداي مخصوصي نموده و نحوه پاشش در تمام جهت ها يك شكل و طول تزريق نيز در همه جهات يك شكل و طول تزريق نيز در همه جهات يكسان و نسبت بمحور سوزن متقارن است .معمولي ترين اشكال براي خوب نبودن نحوه پاشش سوخت وجود كثافت يا كربن در روي نشيمنگاه سوپاپ سوزني مي باشد . اين عيب را مي توان با تعمير كردن توسط ابزار مخصوص بر طرف نمود . شكل 40-2 نحوه پاشش صحيح و پاشش غلط و گسترده را نشان مي دهد.
آزمايشهاي انژكتور
همانطوريكه قبلا نيز گفته شد قبل از ازمايش يك سوخت پاش بايد با مراجه به كاتالوگ تعميراتي مشخصات و توصيه هاي كارخانه سازنده را براي آزمايش پيدا كرد. اما آزمايشها به منظور اطمينان از اينكه a سوپاپ سوزني و نشيمنگاه آن آب بندي است يعني هيچگونه نشتي اضافي از نوك سوزن وجود ندارد b فشار تزريق سوخت صحيح است c نشتي اضافي سوخت از اطراف سوزن انژكتور وجود ندارد d فرم پاشش سوخت انژكتور بطور صحيح مي باشد , انجام مي گيرد.
دستگاه آزمايش مطابق شكل شامل يك تانك سوخت كوچك , يك فيلتر از نوع كاغذي , يك پمپ فشار قوي كه به سيله اهرمي بكار مي افتد , يك فشار سنج مدرج كه معمولاً بر حسب Psi و اتمسفر مدرج شده است , و يك محفظه تزريق كه نحوه پاشش سوخت از نوك انژكتور از خارج به طور كامل مشخص است.
انژكتور در داخل محفظه تزريق دستگاه آزمايش قرار گرفته و لوله انژكتور تحت
آزمايش را به پمپ فشار قوي متصل مي كند.پمپ را چندين بار بكار انداخته و با باز كردن پيچ هواگيري هوا را از سيستم خارج كنيد. سپس آزمايشهاي مربوط به انژكتور را به ترتب زير انجام دهيد.
1-آزمايش نشتي اضافي از اطراف سوپاپ سوزني انژكتور
بوسيله باز كردن پيچ كنترل فشار سنج دستگاه آزمايش انژكتور را وارد عمل كنيد , سپس فشار تزريق سوخت از انژكتور را با پيچاندن پيچ تنظيم بالاي سوپاپ سوزني و با قرار دادن واشر در حدود 160 الي 170 اتمسفر ميزان كنيد. سپس زمان افت فشار از 150 به 100 اتمسفر را اندازه گيري كنيد. اين افت فشار در يك انژكتور قابل استفاده نبايد از 6 ثانيه كمتر طول بكشد(در انژكتور هاي نوع سوراخ دار) ميزان فشار براي انژكتورهاي نوع پنتيل از 100 به 75 اتمسفر مي باشد.
سوخت پاشهاي نوع پنتوكس احتياج به يك ادابتور مخصوص داشته و نحوه آزمايش براي آنها متفاوت است. اگر زمان افت فشار 6
ثانيه كمتر شد يا ميزان نشتي از درپوش سوخت پاش نشت كند. در صورت مشاهده نشتي از كنار دنده هاي درپوش سوخت پاش بايد درپوش آنرا باز نموده و سطح اتصال بين سوخت پاش و بدنه انژكتور را كاملاً تميز كرد.و سپس دوباره درپوش با گشتاور معين سفت نموده و يكبار ديگر زمان افت فشار را ااندازه گيري كنيد. هر گاه اين زمان هنوز خيلي كم است (بعد از تميز كردن سطح اتصال) علامت ديگري براي نشتي وجود نداشته و تنها سوخت از اطراف سوزن انژكتور بطرف بالا نشت مي كند و بايد سوزن و نشيمنگاه آنرا تعويض كرد.
2-آزمايش فشار تزريق
اهرم پمپ را به آرامي پائين برده و بفشار سنج دقيقاً نگاه كنيد. بالاترين فشاري كه فشار سنج قبل از بلند شدن سوزن نشان مي دهد فشار تزريق است. تنظيم اين فشار ممكن است توسط پيچ و مهره قفلي بالاي سوزن انژكتور و يا اينكه بوسيله واشر گذاري صورت ميگيرد.
3-آزمايش آب بندي سوزن و نشيمنگاه آن
فشار را توسط پائين بردن اهرم پمپ به ميزاني در حدود 10 اتمسفر كمتر از فشار ازمايش مرحله 2 برسانيد در اين حالت بايد نوك سوخت پاش كاملاً خشك بوده و هيچ چكه و يا نشتي در آن ظاهر نشود.
4-آزمايش فرم پاشش
پمپ را با سرعتي معادل 100 ضربه در هر دقيقه بكار اندازيد . نحوه پاشش سوخت بايد بصورت كاملاً اتميزه باشد , يعني سوخت خارج شده از انژكتور بصورت ذرات بسيار ريز كه مقدار برد آن در تمام جهات ها يكسان و نسبت بمحور سوزن انژكتور قرينه باشد.
تميز كردن سوخت پاش
عمل تميز كردن سوخت پاش بايد در داخل اطاقي كه داراي تهويه بوده انجام گيرد
نحوه تميز كردن سوخت پاش بترتيب زير است :
1-درپوش آن را باز نموده سوپاپ سوزني و نشيمنگاه انرا جدا كنيد دقت گنيد كه سوزن و نشيمنگاه ان صدمه نبيند .تمام
قسمتهاي انژكتور را در داخل سوخت روغني بشوئيد
2-نشيمنگاه و سوپاپ سوزني را در داخل يك سوخت فيلتر شده و كاملا تميز ابكشي كنيد سپس سوپاپ سوزني را در داخل نشيمنگاه امتحان كنيد . اگر بوسيله نوك انگشتها سوپاپ سوزني بتواند در داخل نشيمنگاهش بدون اينكه گير كند بچرخد سوخت پاش قابل استفاده است . يكبار ديگر سطوح اتصال را بوسيله سوخت فيلتر شده بشوئيد و پس از ان انژكتور را ببنديد .در موقع بستن تمام اتصالات باگشتاور معيني سفت شود .
3- بعد از انجام چهار ازمايش انژكتور در صورت سالم بودن ان با قرار دادن واشر مسي جديد انژكتور را برروي سرسيلند وصل كنيد.
عيب:
1-سوخت پاش در حين تزريق سوخت صداي نرمال توليد نميكند .در سوخت پاش نوع تاخيري اين ازمايش انجام نمي شود
علل عيب:
سوپاپ سوزني كج شده يا نشيمنگاه ان نشتي دارد .مهره درپوش خراب شده است.
نحوه رفع عيب :
انژكتور را باز كرده آنرا تميز ودوباره انرا جمع كنيد و آزمايشهاي مربوطه را انجام دهيد در صورت منفي بودن نتيجه ازمايشها آنرا عوض كنيد
مهره را عوض كنيد و با گشتاور معين آنرا محكم كنيد .
عيب :
2- ميزان نشتي زياد است يعني زمان افت فشار از 6 ثانيه كمتر است .
علل عيب:
ميزان لقي بين سوپاپ سوزني وگايد آن زياد است.
سطح بين سوپاپ پاش و در پوش آن كثيف يا آب بندي نيست . در پوش سخت پاش شل است .
نحوه رفع عيب :
سوپاپ سوزني و نشيمنگاه آنرا عوض كنيد . در پوش سوخت پاش را باز كرده آنرا تميز و سطح تماس را تا گشتاور معين محكم كنيد.
عيب:
3- سوخت پاش آبي مايل به بنفش ميشود .
علل عيب :
پي چهاي اتصال انژكتور به سر سيلندر خيلي محكم است. در پوش بيش از اندازه سفت است . موتور بيش از اندازه گرم ميكند.
نحوه رفع عيب :
انژاكتور را روي موتور باز كرده و با عوض كردن و اشر بين انژكتور را با گشتاور معين سفت كنيد .
آنرا با گشتاور معين سفت كنيد . محل عيب را پيدا نموده وآنرا اصلاح كنيد .
عيب:
4- فشار تزريق سوخت خيلي زياد است .
علل عيب:
فشار فنر بالاي سوپاپ سوزني خيلي زياد است . سوزن انژاكتورگير كرده است. سوراخهاي سوخت پاش مسدود است.
نحوه رفع عيب :
فشار بالاي آنرا تنظيم كنيد سوپاپ سوزني را تميز نموده و يا آنرا عوض نمائيد. با وسيله مخصوص آنرا تميز كنيد.
عيب :
5- فشار تزريق خيلي كم است
علل عيب:
فشار فنر كافي نيست فنر پشت سوپاپ سوزني شكسته است
نحوه رفع عيب:
فشار ان را تنظيم كنيد فنر شكسته رابا يك فنر نو عوض نموده و فشار ان را تنظيم كنيد
عيب:
6-سوخت پاش نشتي دارد (از نوك سوزن چكه مي كند)
علل عيب :
سوپاپ سوزني گير كرده است رسوب كربن در روي نشيمنگاه شوپاپ سوزني بوجود امده است
نحوه رفع عيب:
انژكتور راباز نموده تميز كرده و در صودت لزوم سوخت پاش انرا عوض منيد
عيب:
7-فرم پاشش سوخت از نوك انژكتور از حالت نرمال خارج شده است

فایل : 19 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...