پایان نامه طراحي كاتاليست هيدروكراكينگ برشهاي سنگين نفتي

پایان نامه طراحي كاتاليست هيدروكراكينگ برشهاي سنگين نفتي

چكيده

با توجه به سنگين شدن منابع نفت كشور , نقش مهم فرآيندهاي شكست , بيش از پيش نمايان مي‌شود يكي از اين فرآيندها هيدروكراكينگ مي‌باشد , كه به علت امتيازات زياد از اهميت بيشتري برخوردار است. اين فرآيند كاتاليستي , حجم انبوهي از كاتاليستهاي مصرفي در پالايشگاهها را به خود اختصاص داده و ميزان مصرف كاتاليست آن در ايران , حدود 350 تن در سال مي‌باشد.

دراين پروژه , ساخت كاتاليست اين فرآيند مورد نظر بوده است كه با توجه به جهت گيري فرآيند هيدروكراكينگ در ايران براي توليد فرآورده‌هاي ميان تقطير , نسبت به ساخت كاتاليست بر پايه سيليكاآلوميناي آمورف و با استفاده از فلزات نيكل – موليبدن ,مبادرت شده است.

ساخت پايه سيلكاآلومينا , با روش هم ژل سازي , بر اساس تركيب آلوميناسل و سيليكاسل انجام شد. در جريان ساخت پايه , مشخص شد كه تنظيم پارامترهاي عملياتي نظير pH , تأثير بسزايي بر بافت نهايي پايه دارد.

پس از بدست آوردن شرايط بهينه پايه , روشهاي مختلف ساخت كاتاليست مورد آزمايش قرار گرفت و خصوصيات فيزيكي و شيميايي كاتاليست ساخته شده , با كاتاليست تجاري مقايسه گرديد. در انتها , كاتاليست ساخته شده با استفاده از روش مخلوط كردن كه ساده‌ترين و مقرون به صرفه ترين روش است , آماده گرديد و جهت تست راكتوري انتخاب شد. تست راكتوري در شرايط مختلف دما و فشار انجام گرديد و نتايج بدست آمده با نتايج حاصل از كاتاليست تجاري مورد                مقايسه قرار گرفت.

مقدمه

نفت خام , مخلوط پيچيده ايست از هيدروكربنهاي مختلف گروههاي پارافيني , نفتي و آروماتيك , علاوه بر اين در نفت خام مقادير كمي نيز تركيبات گوگرددار , نيتروژن‌دار و فلزاتي نظير نيكل و واناديم وجود دارد.

در نقطير نفت خام بر اساس فاصله جوش , برشهاي مختلف بدست مي‌آيد. برشهايي كه در دماي كمتر از oC180 مي‌جوشند , به عنوان « برشهاي سبك» در نظر گرفته مي‌شوند. برشهايي كه دردماي بين oC180 تا oC360 مي‌جوشند , «مواد ميان نقطير 1»  مي‌باشد و برشهاي با نقاط جوش بالاتر از oC360 « برشهاي سنگين » ناميده مي‌شوند. برشهاي مختلف حاصل از تقطير نفت خام و كاربردهاي آنها در جدول (الف) نشان داده شده است.

جدول الف: برشهاي مختلف حاصل از تقطير نفت خام

Typical useBoiling range , oCFraction

Fuel , LPG , olefins

Up to 10Gas (up to C4
Gasoline blend10 – 80

Lt,naphta

Gasoline blend (after reforming),jet80 – 180Hv , naphta
fule, surce of aromatice

Jet fuel , kerosene

180 – 260Kerosene
FCC feed , diesel fuel260 – 360Atm , gas oil
Source of VGO (by vacuum distil),fuel oil,some~ 369 +Atm , residue
hydroprocessd
Asphalt ,coke ,lube oil,some hydroprocessrd~ 560 +Vacuum residue

فرآيندهاي پالايش , به منظور بهبود كيفيت برشهاي نفتي و تبديل برشهاي نفتي نامرغوب به فرآورده‌هاي مطلوب (نظير سوختها) طراحي شده‌اند. شكل (الف) نمودار عمليات پالايش نفت خام را نشان مي‌دهد.

 

 

1 Middle distillatcs

پایان نامه طراحي كاتاليست هيدروكراكينگ برشهاي سنگين نفتي

27900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط