تحقیق در مورد باتری های لیتیم یون (Li-Ion Battery)
تحقیق در مورد باتری های لیتیم یون (Li-Ion Battery)
توسعه وسایل الکترونیکی مانند گوشیهای تلفن همراه و لب تاپها تقاضا را برای باتریهای قابل شارژ افزایش داده است که در این میان باتریهای لیتیم-یون از دیگر انواع باتریها عملکرد و بازده مناسبتری را از خود نشان داده و بیشترین تولید را در میان دیگر انواع باتریها دارند. این باتریها مانند انواع دیگر باتریها از پیلهای الکتروشیمیایی با دو الکترود و ماده الکترولیت تشکیل شدهاند. در فرایند شارژ باتریهای لیتیمی، در الکترود مثبت لیتیم به یون لیتیم مثبت و در الکترود منفی یون لیتیم به لیتیم فلزی تبدیل شده و در بین لایههای الکترود قرار میگیرد. تحقیقات زیادی در جهت توسعه هر یک از الکترودها و الکترولیت در باتریهای لیتیم یون صورت گرفته است و با ورود نانومواد در این تحقیقات تحولات شگرفی در عملکرد این نوع باتریها به وجود آمده است. این سیر تکاملی با ساخت نانومواد جدید همچنان ادامه دارد. در این مقاله تلاش شده با زبانی ساده این نوع باتریها معرفی شده و مختصری در مورد استفاده از نانومواد در آنها توضیح داده شده است.
1- مقدمه
در عصر حاضر صنعت الکترونیک پیشرفت چشمگیری نموده است و به دلیل گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات وسایل الکترونیکی قابل حمل همچون گوشیهای تلفن همراه، لبتاپها و … توسعه یافتهاند. تامین انرژی به صورت آسان و مطلوب برای توسعه این وسایل یک ضرورت مهم و انکارناپذیر است. این تا به حدی است که میتوان باتری را قلب وسایل الکترونیک قابل حمل دانست. همچنین امروزه به دلیل مشکلات ایجاد شده به دلیل آلودگی هوا شرکتهای بزرگ خودروسازی سالانه هزینههای زیادی را صرف ساخت خودروهای الکتریکی و هیبریدی مینمایند که از مهمترین چالشها در ساخت این خودروها تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز آنها میباشد. بهترین گزینه برای رفع این مهم استفاده از باتریهای قابل شارژ جهت ذخیرهسازی انرژی الکتریکی در این خودروها میباشد.
با توجه به موارد ذکر شده در بالا تحقیقات وسیعی در زمینه باتریها قابل شارژ در مراکز تحقیقاتی دنیا صورت میپذیرد که باعث پیشرفت بسیار سریع باتریهای قابل شارژ در چند دهه اخیر شده است. در حال حاضر، باتریهای لیتیم-یون در نوک قله این پیشرفت قرار دارند؛ بهطوری که در اغلب وسایل الکترونیکی امروزی از باتریهای لیتیم-یون استفاده میشود و گروههای تحقیقاتی زیادی در سراسر دنیا در حال تحقیق جهت بهبود عملکرد این نوع باتریها هستند. شکل (1) نمونه ای از چند باتری لیتیمی ساخته شده در ابعاد مختلف جهت کاربردهای گوناگون را نمایش میدهد. ورود فناوری نانو به تحقیقات باتریهای لیتیم-یون باعث جهش در روند پیشرفت این باتریها گردیده و تحولات بارزی را در عملکرد آنها ایجاد نموده است. در این مقاله مختصری به توصیح عملکرد این باتریها پرداخته شده است.
شکل 1- نمایی از چند باتری لیتیمی
2- باتری های قابل شارژ
اولین بار در سال 1786 گالوانی شیوه جدیدی برای تولید الکتریسیته به وسیله مواد شیمیایی کشف کرد که بعدها این پیلها به پیلهای گالوانی (Galvanic Cell) مشهور شدند. از سال 1800 به بعد پیشرفت زیادی در زمینه باتریها صورت گرفت اما اولین باتریهای قابل شارژ سرب اسید که امروزه نیز در خودروها از آنها استفاده میشود در سال 1859 ساخته شد. تحول بعدی در باتریهای قابل شارژ در سال 1960 با ساخت باتریهای نیکل-کادمیوم (Ni-Cd) رخ داد اما این باتریها نیز در سال 1990 جای خود را به باتریهای جدید نیکل-هیدرید فلز (Nickel-Metal Hydride) دادند. چرخه پیشرفت باتریهای قابل شارژ با اختراع اولین باتریهای لیتیم-یون در سال 1991 و باتریهای پلیمر-لیتیم یون در سال 1999 کامل گردید. در سال های اخیر با به کارگیری نانوذرات مختلف در این باتریها بازده آنها به مقدار قابل ملاحظهای افزایش یافته است. در ادامه عملکرد آنها معرفی و بررسی شده است [1].
3- معرفی باتریهای لیتیم-یون
باتری وسیلهای است که انرژی شیمیایی را به طور مستقیم به انرژی الکتریکی تبدیل میکند. در واقع یک باتری شامل یک یا چند پیل ولتایی (Voltaic Cell) است که بر اثر واکنشهای شیمیایی اکسید و احیا مولد جریان الکتریسیته هستند. هر پیل ولتایی از دو الکترود تشکیل شده است که بین آنها با الکترولیت پر می شود. الکترولیت محلولی رسانا شامل یونها است. معمولا ترکیبات الکتروفعال درون الکترولیت حل می شوند که میتوانند با الکترودها واکنش شیمیایی بدهند و انرژی شیمیایی را با انتقال بار در سطح مشترک الکترود-الکترولیت به انرژی الکتریکی تبدیل کنند.
ولتاژ خروجی یک باتری به طور مستقیم با ماهیت شیمیایی واکنش الکتروشیمیایی پیل در ارتباط است. به عنوان مثال در باتریهای سرب-اسید، واکنش شیمیایی هر پیل 2 ولت جریان را تولید مینماید. در باتریهای لیتیمی واکنش الکتروشیمیایی صورت گرفته ولتاژ تقریبی 3 ولت را تولید می نماید که تولید این ولتاژ یکی از ویژگیهای مهم این نوع باتریها است. بنابراین با بهره گیری از واکنش های لیتیمی میتوان با به کارگیری تعداد پیل کمتر به ولتاژ بالاتر دست یافت.
4- اجزا باتریهای لیتیم-یون
به طور کلی هر باتری از 3 بخش اصلی الکترود مثبت، الکترود منفی و الکترولیت تشکیل شده است. در باتریهای لیتیم-یون، الکترود مثبت یا کاتد از یک ترکیب لیتیم مانند لیتیم کبالت اکسید و الکترود منفی یا آند از کربن ساخته شده و یک لایه جدا کننده در بین آنها قرار دارد. نمایی از یک پیل باتری لیتیمی در شکل 2 نمایش داده شده است. الکترولیت در باتری های لیتیمی نیز از نمک لیتیم دریک حلال آلی ساخته شده است. استفاده از حلال آلی در نقش الکترولیت به دلیل اشتعال زا بودن نیازمند انجام پاره ای از اقدامات ایمنی است. اقدامات ایمنی و همچنین موارد دیگری که برای بهبود عملکرد باتری های لیتیمی به کار گرفته می شوند، مهندسی ساختار الکترولیت را بسیار پیچیده می نماید. الکترولیت در این باتری ها از مجموعه ای از مواد تشکیل شده که هر کدام وظیفه خاص خود را دارند. نقص در عملکرد هر یک از اجزای الکترولیت باعث نقص در عملکرد کل باتری میشود. در بخشهای بعد هر یک از این اجزا به طور کامل شرح داده میشوند [1].
علاوه بر موارد بالا، باتریهای لیتیمی مجهز به مدارهای الکترونیکی محافظ و فیوزهای جهت جلوگیری از عکس شدن قطبیت، اعمال ولتاژ بیش از حد، گرم شدن بیش از حد و موارد ایمنی دیگر هستند.
تحقیق در مورد باتری های لیتیم یون (Li-Ion Battery)
- کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.