مقاله کامل کشت مکانیزه سیب زمینی

مقاله کامل کشت مکانیزه سیب زمینی

آماده سازي بستر کشت
براي دستيابي به حداکثر عملکرد با غده هايي بدون عيب و نقص و داراي شکل خوب و ايجاد پشته هايي که غده هاي سيب زميني به آساني و با سرعت برداشت شوند عمليات آماده سازي سبز کشت داراي اهميت فراواني است.
در پائيز قبل از کشت، زيرکني با ساب سويل لازم است و بعد زمين را شخم زده و به همان ترتيب رها مي نمايند تا سرماي زمستان آفات موجود در خاک را از بين ببرد و علفهاي هرز بر اثر بيرون ماندن ريشه خشک گردند. در بهار مجددا زمين را شخم زده عمق شخم در اين حالت تا ميزاني است که ريشه گياه بتواند نفوذ نمايد.
کلوخه هاي خاک بايد کاملا خرد شود و در ضمن رطوبت خاک به اندازه کافي باشد. گرچه اين دو نياز گياه با يکديگر سازگار نيستند چه هر عمل خاک ورزي سبب از دست رفتن رطوبت خاک مي شود. رطوبت خاک را مي توان با سرعت بخشيدن به آماده سازي خاک تا حدودي حفظ نمود.
کلوخه هاي خاک: دلايل زيادي در توجيه از بين بردن کلوخه هاي خاک ارائه مي شود که
اکثر آنها مکانيکي است. کلوخه هاي خاک از لحاظ اندازه مشابه يا بزرگتر از غده هايي هستند که مي بايد به طور مکانيکي يا به کمک بلند کننده ها جدا شوند. در فصول خشک کلوخه ها ممکن است داراي لبه هاي تيز شده و به غده ها آسيب برسانند. اندازه مطلوب ذرات خاک بيشتر از 12 ميليمتر نيست.
سنگ: وجود خرده سنگها و شنهاي کوچکتر از 12 ميليمتر در مزرعه مزيتي به شمار مي رود زيرا سبب نفوذپذيري خاک مي شوند ولي سنگهاي بزرگتر در هنگام برداشت محصول سبب اسيب رسيدن به غده و ايجاد اشکال در جداسازي بهنگام برداشت مي شود. به طور کلي وجود سنگ در مزرعه سبب بروز مشکلاتي در عمليات کاشت، داشت و برداشت سيب زميني مي شود که مي توان به صدمه ديدن دستگاههاي آماده سازي زمين، ممانعت از قرار گرفتن غده ها در محل اصلي خود، اشغال فضاي خاکي که مي تواند منبع غذا و روطبت براي گياه باشد و کندي حرکت ماشين برداشت اشاره نمود. وجود سنگ ضايعات قابل ملاحظه اي براي غده هاي حساس سيب زميني بوجود مي آورد، لذا چنانچه در مزرعه اي سنگ به مقدار زياد وجود داشته
باشد بهتر است قبل از آماده سازي بستر کشت اقدام به گردآوري و خارج ساختن آنها نمود.
علاوه بر مقدار سنگ در مزرعه شکل سنگ نيز در آسيب رساندن به غده ها موثر است. جدول ذيل مقدار آسيب وارده بر غده ها را بر حسب اندزه و شکل سنگ نشان مي دهد.
روش جمع آوري و خارج ساختن سنگ:
دستگاههايي که براي اين منظور به کار مي روند مانند حالت قبل است با اين تفاوت که داراي نوار نقاله يا زنجير نقاله مي باشد که سنگها را پس از جدا نمودن از خاک در تريلي يا کاميون مي ريزد بعضي دستگاههايي از اين قبيل داراي مخزني مي باشند که سنگها را جمع آوري و سپس به کمک جلکهاي هيدروليکي مخزن از روي شاسي دستگاه بلند شده و در کاميون يا تريلي خاک مي نمايد. انجام اين کار پاييز سال قبل از کشت يا بهار، قبل از اقدام به کشت مي باشد.
شکستن و خرد نمودن سنگها:
دستگاههايي که براي اين منظور به کار مي روند عمدتا براي سنگهاي رسوبي ساخته شده اند زيرا سنگهاي رسوبي ساخته شده اند زيرا سنگهاي آذرين معمولا سخت هستند مگر اينکه
داراي خاصيت تورق باشند. سنگهايي که داراي اندازه اي بيش از حد متعارف هستند توسط نقاله اي به جلوي دو غلتک که با نيروي هيدروليک مي چرخند انتقال مي يابند . فاصله بين دو غلتک توسط سوپاپ ويژه اي تنظيم مي شوند به همين دليل مي توان دستگاه را در حالي که داراي بار است به کار انداخت. سنگهاي خرد شده اگر داراي قطري کنتر از 12 ميليمتر باشد از فضاي بين ميله هاي نقاله بر روي زمين مي ريزند ولي اگر بزرگتر از آن باشند توسط نقاله در يک رديف جمع آوري مي گردد. در نوع ديگري از دستگاههاي شکننده سنگ وزنه هايي متصل به زنجيرهايي از فولاد در اطراف محوري قرار دارند که با چرخش سريع محور زنجيرها با سنگها برخورد کرده و آنها را خرد مي نمايد.
هزينه تعمير و نگهداري اين نوع دستگاهها به خاطر فرسايش ناشي از شکستن سنگها بيشتر از دستگاههاي جمع آوري و رديف کن سنگها مي باشد.
لازم به تذکر است که استفاده از دستگاههاي سنگ شکن يا سنگ جمع کن به بافت خاکهاي بي
ثبات لطمه مي زند لذا بايستي در انتخاب آنها دقت فراوان به کار برد.
بررسي هاي انجام شده در مرکز تحقيقات گليتورپ انگلستان نشان داده است که با جمع آوري و رديف نمودن سنگ از کشتزارهاي سيب زميني ضايعات غده ها در حدود 60 درصد کاهش يافته و حدود 25 درصد افزايش محصول را مي توان انتظار داشت ولي شکستن سنگها به منظور کاهش اندازه آنها چنين نتيجه اي را نشان نداده است.
جمع آوري سنگ و کلوخه از مزارع سيب زميني سبب امکان استفاده از دستگاه برداشت سيب زميني بدون نياز به کارگر اضافي مي شود.
شخم زدن زمين :
در کاشت سيب زميني نيازي به شخم با عمق بيش از 250-200 ميليمتر نيست. شخم زدن بهتر است در پائيز صورت گيرد مگر اينکه خاک سبک و انجام شخم در بهار ميسر باشد. زير خاک نمودن بقاياي گياهي ضروريست براي اين منظور از وسايلي که براي اين منظور از وسايلي که براي مدفون ساختن بقاياي گياهي به کار مي رود مي توان استفاده نمود.
بکارگيري گاو آهن دوار (روتواتر) و ديسک مقدم برشخم ممکن است مفيد باشد. استفاده از گاو آهن واگرد يادوطرفه از نظر هموار نگاهداشتن زمين مفيد است.
خاک ورزي پيش از کاشت:
در نهايت خاک نرم بايستي تا عمق 100-150 ميليمتر قرار گرفته باشد چنانچه خاک سخت باشد، شخم پائيزه و قراردادن سطح خاک در معرض يخبندان زمستان مفيد خواهد بود. کار با خاک نبايد خيلي زود انجام گيرد والا تراکم خاک نرم مرطوب در زير قسمت سطحي نتيجه مي شود در وضعيت خشکي زمين بهتر است به منظور حفظ رطوبت خاک آخرين عمل خاک ورزي و تهيه بستر کشت همزمان و يا اندکي قبل از عمل کاشت غده ها صورت گيرد.
پشته هاي سيب زميني:
سيب زميني معمولا بر روي پشته ها کشت مي شود کاشت سيب زميني بر روي پشته اين حسن را دارد که نياز به کاشت غده در عمق زياد نيست.
پشته هاي سيب زميني : سيب زميني معمولأبر روي پشته ها کشت مي شود کاشت سيب زميني بر روي پشته اين حسن را دارد که نياز به کاشت
غده در عمق زياد نيست و بعد ها غده هاي تشکيل شده پوشيده از خاک کافي خواهند بود.زمان تشکيل پشته ها بستگي به عمق کشت،حرارت خاک،وضعيت رطوبت خاکو نحوه کنترل علفهاي هرز دارد.تجربيات متععدنشان داده است که پشته هاي مطلوب براي رديفهايي با عرض 900-750 ميليمتر سطح مقطعي برابر با 750/0 متر مربع دارد. اين سطح انقدر بزرگ مي باشدکه در صورت فراهم بودن شرايط مناسبحدود 50 تن در هکتار محصول داشته باشيم بدون اينکه سبز شدن زايد انجام شود.
برسيهاي مختلف ثابت نموده است که سيب زميني داراي شبکه ريشه اي ضعيفي است در صورتي که خاک زير پشته غير قابل نفوذ باشد ميزان محصول به مقدار زيادي کاهش مي يابد چنين لايه غير قابل نفوذي عمق ريشه را محدود ساخته و اب قابل استحصال توسط ريشه در زمان خشکي زمين کاهش مي يابد.در چنين زميني دفعات ابياري به مراتب بيشتر از زميني است که در ان ريشه بتواند در عمق بيشتري نفوذ نمايد.
يکي از مضار چنين زمينهاي که داراي لايه غير قابل نفوذ مي باشند يا خاک در عمق

فایل : 53 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط