تحقیق مشروعيت ولايت فقيه از ديدگاه امام خميني
تحقیق مشروعيت ولايت فقيه از ديدگاه امام خميني
پيشگفتار
ولايت فقيه ركن و پايه اساسي جمهوري اسلامي ايران ميباشد كه توسط معمار كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني تئوريزه و بنيانگذاري شده است آنچنانكه در 27 سال اخير مقالات، كتب، نشريات مختلف در رد يا تأييد آن بخاطر حساسيت و اهميت اين موضوع در ماندگاري حكومت ديني از دو سمت و سو يكطرف موافقان آن و از طرف ديگر از سوي دشمنان خارجي و مغرضان داخلي مطرح گرديده است كه از حد اندازه و شمارگان فزوني يافته است و پژوهشگر تازه كار را در ميان اطلاعات پيچيده و بيشمار سرگردان مينمايد. از اين رو اين مجموعه به تبيين مشروعيت ولايت فقيه از ديدگان امام خميني (ره) ميپردازد و متذكر ميشود اين تحقيق دور از نواقص و كمبودهاي احتمالي كه يك محقق تازهكار با آن روبرو است، بركنار نيست.
در آخر از استاد محترم جناب آقاي دكتر مهدي ذاكريان و خانم شمسي كاظمي بخاطر ياري و به ثمر رساندن اين تحقيق مرا ياري كردهاند تشكر و امتنان قلبي خود را تقديم مينمايم و توفيق روزافزون آنجنابان را از خداوند متعال خواستارم.
سؤال اصلي: مشروعيت ولايت فقيه از ديدگاه امام خميني چيست؟
فرضيه سؤال اصلي: مشروعيت در انديشه سياسي امام خميني ب معني سازوارگي يا هماهنگي موضوع با مباني و منابع فقهي و شرعي ارتباط دارد از اينرو براي اثبات تئوري ولايت فقيه به متدلوژي فقهي و استنباط و حجت شرعي متوسل جستهاند.
سؤال فرعي1: چه ارتباطي ميان مشروعيت ولايت فقيه با مقبوليت مردم از ديدگاه امام خميني برقرار است؟
فرضيه سؤال فرعي1: مقبوليت مردمي از ديدگاه امام خميني، شرط تحقق مشروعيت است.
سؤال فرعي 2: چه ارتباطي بين مشروعيت ولايت فقيه با گسترهي اختيارات حكومتي ولايت فقيه در ديدگاه امام خميني برقرار ميباشد؟
فرضيه 2: مشروعيت و ولايت فقيه از ديدگاه امام خميني گسترهي اختيارات ولايت فقيه را افزايش ميدهد در سوالات فرعي مشروعيت به معني حقانيت و قانونيت ميباشد.
1- ماهيت جهانبيني توحيدي اسلام:
در ابتدا قبل از اينكه به موضع مشروعيت ولايت فقيه از ديدگاه امام خيمني (س) بپردازيم بايد ماهيت جهانبيني توحيدي را در مكتب اسلام و ضرورت وجود حكومت و دستگاه رهبري را از منظر و ديدگاه امام خيمني در مورد بررسي و كنكاش قرار دهيم:
در جهانبيني توحيدي اسلام برخلاف جهانبيني توحيدي مسيحيت آنچنانكه متفكران و روحانيون مسيحي عصر روشنگري درابتدا به آن تصريح كردهاند خدايي كه قائم به ذات نيست و استقلال و هويت مستقل از خود ندارد و بصورت موجودي مختار و صاحب ارادهي بالاتر و مستقل از موجودات ديگر مورد پرستش قرار نميگيرد بلكه در كنار موجودات و اسطورههاي ديگر مورد پرستش قرار ميگيرد و بصورت مستقل و زاويهدار نميتواند در تغيير جهان هستي مؤثر باشد چنانكه توماس مور[1] در آرمانشر خود ميگويد:
اهل يوتوپيا به اديان مختلف معتقدند برخي از مردم اجرام سماوي را ميپرستند اما از تحميل دين خود، بر ديگران ابا دارند. اما برخلاف اين ديدگاه، ديدگاه متفكران و روحانيان اسلامي، خدا قائم بذات و موجودي مستقل و صاحب اراده و ذيشعور و مؤثر در تغيير جهان هستي ميباشد، موجودي كه مافوق موجودات ديگر و خالق و آفريننده آنان است تنها اوست قابل پرستش است و پرستش غير او، باطل و شرك است لذا حضرت امام خميني ميفرمايند[2]: اعتقادات ما… اصل توحيد است، مطابق اين اصل ما معتقديم كه خالق در آفريننده جهان و همه عوالم وجود و انسان تنها ذات مقدس خداي تعالي است كه از همه حقايق مطلع است و قادر بر همه چيز است.
و در جايي ديگر ميفرمايند:
در تمام جهان هستي و دار تحقق، فاعل مستقلي بجز خداي تعالي نيست، و ديگر موجودات همانگونه در اصل وجود مستقل نيستند، بلكه ربط محضاند و وجودشان عين
[1] – توماس مور آرمانشهر مترجم نادر افشار نادري- داريوش آشوري انتشارات خوارزمي ج2- 1372.
[2] – علي اصغر توحيدي قرائت امام خميني پژوهشكده امام خميني و انقلاب اسلامي بهار 1381 صفحه 54
فهرست مطالب
عنوان صفحه
ماهيت جهانبيني توحيدي در ديدگاه متفكران مسيحي و امامخميني 3
دستگاه رهبري در ديدگاه متفكران غرب و امامخميني 5
گفتمان رهبري در اسلام، خلافت، سلطنت، امامت….. 10
طبقهبندي نظريات مختلف در مورد ولايت فقيه…… 16
سيري در تكوين انديشههاي امام خميني……….. 20
مشروعيت و مقبوليت و گستره اختيارات و لايت از ديدگاه امام خميني 22
نتيجهگيري……………………………… 42
تحقیق مشروعيت ولايت فقيه از ديدگاه امام خميني
- کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.