گزارش كارآموزي مركز بهداشت شهداي والفجر

 كارآموزي مركز بهداشت شهداي والفجر

پيشگفتار
اينجانب پروژه كارآموزي خود را در مركز بهداشت شهداي والفجر شيراز گذرانده ام .
این پروژه شامل گزارش ها ، و تجربیاتی است که در اين مركز بهداشت شهداي والفجر شيراز به مدت 240 ساعت کارآموزی ، ثبت شده است و مقایسه اطلاعات و تئوری های مختلف صورت گرفته است. ودر پايان از زحمات مسئولين مركز بهداشت شهداي والفجر شيراز كمال تشكر رادارم .
مقدمه
يكي از اهداف اساسي و بسيار مهم سياستگذاران ايجاد ارتباط منطقي و هماهنگ صنعت و محيط كار با دانشگاه و دانشجو مي با شد كه هم در شكوفائي ورشد صنايع موثر بوده و هم دانشجويان را از يادگيري دروس تئوري محظ رهايي داده و علم آنها را كاربردي تر كرده و باعث مي شود آن را در عرصه عمل ، آزموده و به مشكلات و نا بسامانيهاي علمي و عملي محيط كار آشنا شده و سرمايه وقت خويش را در جهت رفع آنها مصرف نمايند ، كه براي جامعه در حال توسعه ما از ضروريات مي با شد .
با اين مقدمه شايد اهميت و جايگاه درس دو واحدي كارآموزي براي ما روشنتر شده و با نگاهي ديگر به آن بپردازيم .
ميزان رضايت دانشجو از اين دوره
اين دوره بسيار مفيد و براي دانشجوحاعز اهميت مي باشد و هدف آشنايي با محيط كارگاهي ، كسب تجربه ، ايجاد و درك روابط بين مفاهيم و اندوخته هاي تئوري با روشها و كاربردهاي عملي و اجرايي ، ايجاد ارتباط با محيط كار و تعيين ميزان كاربرد تئوري در عمل بوده است.
فصل اول :
( آشنايي كلي با مكان كارآموزي )

تاريخچه مرکز بهداشت شهرستان شيراز:

استان فارس يکي از پيشگامان اجرای طرح فراگير نظام شبکه های بهداشت و درمان در سراسر کشور، بوده است. اين طرح، ابتدا برای نمونه در فسا به اجرا درآمد و از سال 1362 پس از آماده سازی منطقه، در شهرستان شيراز آغاز گشت.
از آنجائيکه اين مرکز از امکانات بالقوه ای جهت مديريت شبکه برخوردار بود، بعنوان “مرکز بهداشت شهرستان شيراز” انتخاب گرديد و واحدهای مختلف ستادی در مرکز بهداشت استان فارس، با تفکيک فعاليتهای شهرستان از استان، بصورت ادغام يافته در نظام شبکه ای کار خود را در مرکز بهداشت شهرستان شيراز با مديريت دکتر کريم نادر، از مجريان طرح نظام شبکه بهداشت و درمان فسا آغاز کردند.
پس از گذشت 8 سال، شهرستان شيراز از نظر نظارت بر امور بهداشتي به دو منطقه تقسيم شد و مرکز بهداشت شهرستان شيراز با عنوانهای شهدای انقلاب و شهدای والفجر، عهده دار مديريت و برنامه ريزی بهداشتي مناطق مذکور گرديد. اما به دليل  کمبود امکانات فيزيکي، دوباره  ادغام يافت و تا سال 1383 همچنان به فعاليت خود به صورت واحد ادامه داد. با افزايش جمعيت و گسترش شهرستان و مراکز بهداشتي درماني شهری و روستايي تحت پوشش و به منظور ارائه خدمات بهينه به مردم و رسيدگي بهتر به امور بهداشت و درمان در مراکز، مجددا در مردادماه سال 1384 به دو مرکز بهداشت شهدای والفجر و شهدای انقلاب تقسيم گرديد و نواحي تحت پوشش و مراکز تابعه مشخص شد.

نمايي از مرکز بهداشت شهرستان شيراز (شهدای والفجر)

نقشه مرکز بهداشت شهرستان شيراز (شهدای والفجر)

آشنايي با وظايف و نحوه ارائه خدمات در مركز بهداشت شهرستان

مركز بهداشت شهرستان:

واحدی است كه اولين طرح تخصصي (يعني كارشناسي خدمات مختلف بهداشتي) را شامل مي شود. مسؤوليت مركز معمولاً به عهده پزشك مي باشد و کارشناسان ستادی زير نظر مسؤول مركز بهداشت در واحدهای زير به انجام وظيفه مشغول مي باشند:
اين مركز وظيفه اصلي هدايت، نظارت و پشتيباني واحدهای بهداشتي درماني تابعه «مركز بهداشتي درماني شهری – مركز بهداشتي درماني روستائي – پايگاه بهداشتي – خانه بهداشت» را به عهده دارد.

وظايف مركز بهداشت شهرستان  :

جمع آوری، طبقه بندی و تجزيه و تحليل اطلاعات مورد نياز برنامه های مختلف بهداشتي، آمارهای
حياتي و فعاليت واحدهای بهداشتي و تهيه گزارش
شناخت و دسته بندی مسائل بهداشتي منطقه و پيگيری حل آنها

فایل : 57 صفحه

فرمت : Word

39900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط