پروژه بررسی حسابداری آب و فاضلاب استان اردبیل

پروژه بررسی حسابداری آب و فاضلاب استان اردبیل

موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی شهریار آستارا
رشته تحصیلی : حسابداری
گزارش کارآموزی
شرکت آب و فاضلاب اردبیل
تهیه و تنظیم :
بهنام منادی
9117412104
سرپرست کا رآموزی:
جناب آقای احمد وند
زمستان 93
فهرست مطالب
فهرست مطالب 3
مقدمه 5
بیان مساله 6
اهمیت تحقیق 8
اهدف انجام پژوهش 9
هدف اصلی 9
اهداف فرعی 10
روش تحقیق 10
1-1-5- روش تحقيق توصيفي: ‏ 10
‏ تحقيق برآوردي، ارزشيابي و توصيفي 12
پیشینه بررسی 14
پژوهش های داخلی 14
پژوهش های خارجی 17
تاریخچه کلی 18
سیستم های مالی و نحوه نگهداری حساب ها قبل از اسلام 18
سیستم های حسابداری در ایران پس از ظهور اسلام تا دوران قاجاریه 19
سیستم های حسابداری از دوران قاجاریه تا انقلاب مشروطیت 20
سیستم های حسابداری از انقلاب مشروطیت تا اوایل دهه چهل 21
سیستم های حسابداری از اوایل دهه چهل تاكنون 22
تاریخچه سازمان 25
تاریخچه فعاليت 25
اساسنامه 26
موضوع و هدف شرکت 26
منابع 28
مقدمه
تاریخ پیدایش سیستم های حسابداری بی ارتباط با تاریخ تكوین حسابداری نیست چرا كه هركجا در مورد روش ارائه اطلاعات مالی و نحوه تهیه گزارشات صحبت شود، گوینده جهت انتقال نظریات خود ناچار از استفاده از مثال ها و ناگزیر از استناد به روش هایی است كه مجموعه این روش ها و سلیقه ها در حقیقت نشان دهنده سیستم خاصی از حسابداری در صنعت یا بخش اقتصادی مورد نظر است.
حتی اساتید صاحب نظر حسابداری نیز در كتاب های خود (به خصوص در كتب حسابداری مدیریت و شعبات آن مانند حسابداری صنعتی) سیستم های خاصی از حسابداری را به عنوان دانش یا فن حسابداری مطرح كرده و ناخودآگاه از روش یا سلیقه خاصی به عنوان اصل و اساس یاد كرده و از آن دفاع نموده اند. حسابداری را در اصل یك سیستم اطلاعاتی می دانند و اما قدمت حسابداری و یا بهتر بگوییم سیستم حسابداری به زمانی مربوط می شود كه انسان اولیه با شمارش آشنا شد.
آثار تاریخی به دست آمده از تمدن های باستانی نشان می دهد كه در حكومت های نخستین و حتی قبایل و اقوام اولیه نیز برای ثبت اطلاعات مربوط به مبادلات تجاری و گرفتن مالیات و طرح و پرداخت مخارج حكومتی، روش هایی ابداع شده كه اگر شباهتی با حسابداری امروز ندارد ولی نشان از قدمت و سابقه تاریخی این رشته از دانش اجتماعی بشر دارد.
با وجود این سابقه طولانی، عمر حسابداری نوین به قرون وسطی و انقلاب صنعتی در اروپا محدود می شود. عصری كه افزایش چشمگیر تولیدات صنعتی، رونق مبادلات تجاری و تولد موسسات و شركت های بزرگ را به ارمغان آورد. از این تاریخ بود كه دیگر اداره كنندگان موسسات و شركت ها لزوماً صاحبان آن نبودند.
سرمایه گذاران نگران اندوخته هایشان، مدیران در اندیشه ارزیابی عملكردهای خود و دولت ها در فكر تامین مخارج اداره مملكت و بانك ها و موسسات اعتباری نگران وصول مطالباتشان، همه و همه نیازمند اطلاعاتی بودند كه فراهم كردن آنها با روش های قبلی
ممكن نبود و این عوامل باعث ابداع روش ها، پذیرفتن قراردادها و اصول و موازینی شد كه تدوین این اصول و روش ها، حسابداری نوین را پایه گذاری كرد. بررسی تحولات سیستم های حسابداری در ایران خود نیازمند تحقیقی پردامنه است و آنچه در این رساله به آن پرداخته شده، مروری بر مقالات و نوشته هایی است كه در این زمینه انتشار یافته و در دسترس بوده است.
بیان مساله
در هر سازمانی،‌مدیریت، مسؤول پاسخگویی درباره عملکرد سازمان است و در برابر طرفهای داخلی و خارجی سازمان، مسؤولیت دارد. برای جوابگویی به تمامی مدعیان داخلی و خارجی، مدیران به اطلاعات مربوط، به موقع، دقیق وکافی نیاز دارند و هرگونه مسامحه یا بی دقتی در ارائه این اطلاعات به طرف مقابل، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در امر اداره سازمان یا به دردسر افتادن خود مدیران شود. سهامداران، دولت،‌مشتریان ، تأمین کنندگان کالا و خدمات و حتی کارکنان شرکت (به عنوان شخصیتهای حقیقی مستقلی که با سازمان قرارداد انجام کار بسته‌اند) در خیل استفاده کنندگان خارجی اطلاعات سازمان بشمار می‌روند. در داخل سازمان نیز قسمتهای مختلف، بسته به نوع فعالیتشان، اطلاعاتی از مدیران دریافت می‌کنند. علاوه بر اطلاعاتی که مورد مطالبه طرفهای داخلی و خارجی سازمان است،‌اطلاعات بسیار بیشتری نیز مورد نیاز خود مدیران برای تصمیم گیریها و انتخابهای درست و آگاهانه است. نیازهای اطلاعاتی مدیران نیز بخاطر پیچیده‌تر شدن روز به روز شرایط محیطی و محاطی شرکتها و سازمانها، تنوع و پیچیدگی بیشتری یافته وامروزه استفاده کننده اصلی اطلاعات یک سازمان، خود مدیران می‌باشند.
نکته حائز اهمیت، این است که در قریب به اتفاق سازمانها، بخش عمده‌ای از اطلاعات موردبحث در قلمرو اطلاعات مالی است و به همین دلیل اهمیت و نقش برجسته این قبیل اطلاعات در افزایش توان جوابگویی و تصمیم گیری مدیران کاملاً مشهود است.
آنچه بیان شد نشانگر اهمیت بسیار زیاد اطلاعات مالی در اکثر سازمانهاست. طبعاً ضعف نظام اطلاعاتی حسابداری یا بدکار کردن آن می‌تواند موجبات فلج شدن سازمان در مواجهه با شرایط محیطی و محاطی را فراهم آورد. با این اوصاف مدیران علی القاعده باید تلاش بسیاری را در جهت برقراری یک نظام صحیح و کارآمد اطلاعاتی مصروف کنند تا بتوانند وظایف روزمره خود را به انجام برسانند. اما متأسفانه در عمل چنین اتفاقی کمتر رخ می‌دهد. طبعاً این سؤال مطرح می‌شود که چرا مدیران نقش و جایگاه سیستم اطلاعاتی مدیریت و در نتیجه سیستم اطلاعاتی حسابداری را جدی نمی‌گیرند.در این پژوهش بررسی سیستم حسابداری شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل مورد پژوهش قرارگرفته و می تواند به مسائلی در زمینه سیستم های حسابداری پاسخ مناسبی ارائه نماید.
اهمیت تحقیق
نظام اطلاعاتی مدیریت علاوه بر سیستم اطلاعاتی حسابداری زیر مجموعه‌های دیگری نیز دارد که برخی از آنها عبارتند از سیستمهای اطلاعاتی تولید،بازاریابی، پرسنل، (منابع انسانی)، موجودیهاو در سالهای اخیر سیستم اطلاعاتی مدیریت اجرایی .
آنچه بیان شد نشانگر اهمیت بسیار زیاد اطلاعات مالی در اکثر سازمانهاست. طبعاً ضعف نظام اطلاعاتی حسابداری یا بدکار کردن آن می‌تواند موجبات فلج شدن سازمان در مواجهه با شرایط محیطی و محاطی را فراهم آورد. با این اوصاف مدیران علی القاعده باید تلاش
بسیاری را در جهت برقراری یک نظام صحیح و کارآمد اطلاعاتی مصروف کنند تا بتوانند وظایف روزمره خود را به انجام برسانند. اما متأسفانه در عمل چنین اتفاقی کمتر رخ می‌دهد. طبعاً این سؤال مطرح می‌شود که چرا مدیران نقش و جایگاه سیستم اطلاعاتی مدیریت و در نتیجه سیستم اطلاعاتی حسابداری را جدی نمی‌گیرند؟ در این بخش از مقاله بیشتر درصدد پاسخ به این پرسش هستیم که چرا نظامهای اطلاعاتی حسابداری در سازمانهای ایرانی جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده اند؟ آیا بدون چنین نظامهایی مدیران قادر به تصمیم‌گیری و جوابگویی در برابر محیط خود هستند؟
بنابراین بررسی سیستم های حسابداری در ادارات و سازمان ها مسائل بسیاری از جمله دریافت و پرداخت حقوق و عملیات حسابداری را برای ما روشن می سازد
اهدف انجام پژوهش
هدف اصلی
هدف از گرد آوری این پژوهش بررسی سیستم حسابداری سازمان آب و فاضلاب استان اردبیل می باشد
اهداف فرعی
1- بررسی سیستم دریافت و پرداخت مالی در سازمان
2- بررسی هزینه های موجود در سازمان و …
3- آشنایی با روش های مالی در سیستم های حسابداری
روش تحقیق
روش گرد آوری اطلاعات در این پروژه از نوع توصیفی می باشد
1-1-5- روش تحقيق توصيفي: ‏Descriptive research method
‏ تحقيق توصيفي كه گاهي به عنوان تحقيق غيرتجربي ناميده مي‌شود، با روابط بين متغيرها،‌ آزمودن فرضيه‌ها، ‏پروراندن مفاهيم و قوانين كلي، اصول و يا نظريه‌هائي كه داراي روائي جهان شمول است، سروكار دارد. چنين ‏تحقيقي به روابط تابعي ‏ توجه دارد. انتظار مي‌رود كه اگر متغيرx‏ به طور سيستماتيك با متغير‏y‏ مربوط باشد، ‏احتمال پيش‌بيني پديده‌اي امكان‌پذير بوده و نتايج حاصل احتمالاً فرضيه جديدي را مطرح مي‌كند كه بايد مورد ‏آزمايش قرار گيرد. برخلاف طرح تجربي، محقق در اجراي يك طرح تحقيق توصيفي، متغيرها را دست‌كاري نمي‌كند ‏و يا براي وقوع رويدادها، شرايطي را به وجود نمي‌آورد. در واقع، اگر هيچگونه مشاهده يا تحليلي نيز انجام ‏نمي‌گرفت، وقايعي كه مشاهده و توصيف مي‌شوند اتفاق مي‌افتادند. تحقيق توصيفي شامل وقايعي است كه قبلاً ‏اتفاق افتاده‌اند كه ممكن است به وضعيت زمان حال ارتباط داده شوند.‏
‏ روش تحقيق توصيفي به ويژه براي مطالعه در علوم رفتاري مناسب است،‌زيرا شرايط بروز بسياري از انواع ‏رفتارهائي را كه مورد علاقه محقق است نمي‌توان در يك موقعيّت واقعي ايجاد كرد. اعمال بعضي از متغيرهاي مهم ‏براي انسان به عنوان موضوع مطالعه،‌ ممكن است زيان بخش و تهديد كننده باشد. ملاحظات اخلاقي غالباً مانع از آن ‏مي‌شود كه انسان را در معرض دستگاريهائي كه بالقوه ممكن است برايش زيان‌بخش باشد قرار دهند. چنانكه تجويز ‏كشيدن سيگار به افراد مورد مطالعه براي كشف رابطه ميان سيگار و سرطان ريه يا گلو و يا ايجاد شرايطي براي وقوع ‏تصادف اتومبيل غيرقابل تصوّر است. چنانكه مثلاً‌ براي مطالعه تاثير بستن كمربند و ديگر وسايل ايمني در كاهش ‏زيانهاي ناشي از سوانح اتومبيل از مدل انسان استفاده شود.‏
‏ اگر چه برخي مطالعات تجربي مربوط به رفتار انسان را هم در آزمايشگاه و هم در موقعيّت‌هاي معمولي مي‌توان ‏انجام داد، اما بايد دانست كه روش متداول علوم رفتاري همانا روش توصيفي است. رفتار انسان را مي‌توان در ‏شرايطي كه به طور طبيعي در خانه، در كلاس،‌ در مراكز تفريحي، در اداره و يا در كارخانه روي مي‌دهد، به طور ‏سيستماتيك مورد مطالعه و تجزيه و تحليل قرار داد وشباهت های زيادی که ميان انواع مطالعات توصيفی وجود ‏دارد، ممکن است سبب شده باشد كه به آساني از يكديگر متمايز نشوند. از جمله ويژگيهائي كه درباره همه آنها ‏صادق است. طرح پرسشهاي منظم، نياز به تخصص، عينيّت و اجراي توأم با دقّت. همه آنها به توسعه دانش كمك ‏مي‌كنند و به دانستني‌هاي پيشين انسان مي‌افزايند. در همه آنها از فنون مشابه مشاهده، توصيف و تحليل استفاده ‏مي‌شود. تفاوت ميان آنها به انگيزه پژوهشگر، نحوه كار با داده‌ها،‌ كيفيت استنتاج و استفاده از يافته‌ها مربوط ‏مي‌شود.‏ ‏ به عبارت ديگر مطالعات توصيفي جهت كسب اطلاعات در مورد وضعيت كنوني پديده‌، طرحريزي شده ‏است. تحقيق توصيفي به گونه‌اي اجرا مي‌شود كه ماهيت يك موقعيت را به صورتي كه در زمان بررسي وجود دارد ‏تعيين مي‌كند. ‏
‏ تحقيق برآوردي، ارزشيابي و توصيفي
‏ در بعضی از کتب روش تحقيق، اصطلاح تحقيق توصيفي براي توصيف سه نوع تحقيق كه اساساً متفاوتند به ‏صورت نادرست به كار رفته است. شايد شباهت‌هاي ظاهري آنها سبب شده است كه تفاوت‌هاي آنها ناديده گرفته ‏شود. در هر يك از اين سه نوع، از فرآيند تحقيق منظم از راه جمع‌آوري و تجزيه و تحليل داده‌هاي تجربي استفاده ‏مي‌گردد و همه آنها سبب توسعه دانش مي‌شوند. براي اجراي كامل هر يك از آنها، وجود محقق متخصص، دقيق و ‏منظم مورد نياز است. يك توضيح مختصر ممكن است مفهوم درست هر يك را روشن كند.‏
‏ الف-روش تحقيق برآورد

فایل : 22 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط