مقاله فارسی در مورد پیشگیری از ایدز

مقاله فارسی در مورد پیشگیری از ایدز

وزارت آموزش و پرورش كشور
سازمان آموزش و پرورش استان خراسان شمالي
مديريّت سازمان آموزش و پرورش شهرستان بحنورد
پيشگيري از ايدز بر پايه آموزش مهارتهاي زندگي
تهيه كننده:
مباركه صديقي
نويسندگان: دكتر حسن ضياالديني، دكتر رضا ناوي پور، دكتر ربابه نوري قاسم آبادي، دكتر حميد عمادي كوچك ، دكتر محمد چينيان و فاطمه كمساري
بهار 1387
هدف موضوع تحقيق:
هدف از تدوين اين كتاب آن است كه اطلاعات مهم و ضروري راجع به «ايدز» را در اختيار معلمان قرار دهد تا آنها بتوانند اين اطلاعات را به دانش آموزان كه در معرض اين خطر هولناكند انتقال دهند به شايستگي به پرسشهاي آنان پاسخ گويند.
تعريف موضوع:
بيماري اچ آي وي «ايدز» به معني «بيماري نقص ايماني اكتسابي» مي باشد كه نقص ايمني به معناي «دستگاه ايمني بدن در بيماري ايدز خوب كار نمي كند.» و اكتسابي بيماري ژنتيكي يا مادرزادي نيست و فرد آن را از ديگران مي گيرد.
ايدز در حدود سال 1930 ميلادي در غرب آفريقا ميان انسانها رواج پيدا كرده است. در ميمونهاي ساكن جنگلهاي اين منطقه ويروسي وجود دارد كه با ويروس ايدز در انسان شباهتهاي بسياري دارد.
برخي معتقدند اين ويروس ابتدا از ميمونها به انسان منتقل شده و به سبب جهشي كه پيدا كرده است توانسته چنين بيماري مهلكي را پديد آورد.
در سال 1981 ميلادي «1360 شمسي» نوعي سرطان پوست بسيار نادر به نام «ساركوم كاپوسي» در چندين مرد همجنس گراي آمريكايي گزارش شد، و
نوعي بيماري سينه پهلوي نادر در مردان همجنس باز مشاهده شد كه اين بيماريها ناشي از ويروس اج آي وي «ايدز» بودند.
ايدز در ساليان اخير به يكي از مشكلات عمده سلامت در جهان تبديل شده است اما پرسش اصلي در اين است كه چرا از ميان اين همه بيماري ايدز تا اين اندازه مورد تاكيد و توجه قرار گرفته است؟
عواملي كه باعث شده ايدز پيش از بيماران ديگر مورد توجه قرار گيرد به شرح ذيل مي باشند.
1- بيماري مرگبار است و آسيبهاي فراواني به سلامت عمومي و اقتصاد ملي و جهاني دارد.
2- بيماري هيچ گونه درمان قطعي ندارد.
3- بيماري ايدز با تضعيف سيستم ايمني بدن انسان باعث گسترش دوباره برخي بيماريهاي عفوني مي شود.
4- بيماري به دليل رفتاري ناسالم و پرخطر منتقل مي شود.
مهمترين عواملي كه باعث مهار شدن يا كاهش بيماري ايدز در كشورهاي غربي شده است، آموزش گسترده و درست به عموم مردم بوده است.
البته اينجا سوالي پيش مي آيد كه چه عواملي باعث شده است كه بيماريهاي عفوني و واگيردار دوباره در جهان شايع شده اند؟
مگر بهداشت بالاتر نرفته است ، مگر داروها و فناوريهاي درماني جديد ابداع نشده اند؟ چرا به اين كارها انجام شده است ولي دلايل به وجود آمدن دوباره ي بيماريهاي عفوني در جهان به شرح ذيل مي باشند.
1- پيشرفتهاي صنعتي و ماشيني شدن زندگي انسانها، شيوه زندگي در رفتارهاي انسانها را تغيير داده است كه اين تغييرات موجب تضعيف دستگاه ايمني بدن مي شود.
2- تخريب محيط زيست انسانها و آلوده كردن آن با مواد شيميايي و هسته اي
3- فقر و تنگدستي روز افزون انسانها، جنگ، مهاجرت و رشد به رويه جمعيت مانع از دستيابي تعداد زيادي از مردم جهان به استانداردهاي تغذيه، بهداشت و پزشكي و آموزشي مناسب شده است.
4- از بين رفتن مرزها و رفت و آمد انسانها در جوامع مختلف دنيا با هم به عنوان مثال: بيماري سارس در تنها كمتر از يك ماه خيلي از مردم كشورها را مبتلا كرد.
5- استفاده پي رويه و نادرست از آنتي پيوتيك ها با مشكل مقاومت داروها يعني ميكروبها ديگر با استفاده از داروهاي قديمي از بين نمي روند و بيماريها سريع تر گسترش مي يابند.
بنابر تخمين روزانه 000/14 نفر در جهان به ويروس اچ آي وي آلوده مي شوند و اين يعني يك فرد آلوده جديد در هر 6 ثانيه راههاي انتقال بيماري ايدز از فرد آلوده به ديگران
1- تماس با خون آلوده به ويروس اچ آي وي
2- تزريق خون و فرآورده هاي خوني آلوده
3- سرنگ آلوده و مشترك (يعني دو يا چند نفر از يك سرنگ سوزن براي تزريق استفاده كنند)
4- زخمي شدن هنگام مراقبتهاي بهداشتي (بريدن غيرعمدي بدن خود با تيغ يا سوزني كه بوسيله شخصي آلوده استفاده شده است.
5- عملهاي جراحي و دندان پزشكي غيربهداشتي
6- خالكوبي
7- استفاده از تيغ مشترك و آلوده به بيماري مثلاً در آرايشگاهها
8- تماس غشاهاي مخاطي و جاهايي از بدن كه زخمي شده اند با خون يا ترشحات بدن فرد آلوده
9- تماس جنسي با فرد آلوده بدون استفاده از روشهاي ايمن
10- انتقال از مادر به كودك در هنگام آبستني، هنگام زايمان يا در زمان شيردهي
از چه راههايي بيماري ايدز منتقل نمي شود؟
1- تماس هاي معمولي اجتماعي مانند زندگي در يك خانه با فرد آلوده
2- مسافرت با وسايل نقليه عمومي و شلوغ، معاشرت معمول در جامعه
3- كار با افراد آلوده در يك محيط، همكلاسي بودن با فرد مبتلا و نشستن در كنار آنها.
4- تماس با پوست، ترشحات اشكي و بزاق افراد مبتلا (به شرطي كه پوست شما زخمي نباشد، دست دادن، روپوشي كردن و همسفر شدن.
5- استفاده از تلفن و كتاب مشترك يا ديگر وسايلي كه فرد مبتلا قبل به آنها دست زده است و اگرچه ويروس اچ آي وي در بزاق دهان شخص آلوده وجود دارد، اما ميزان آن كمتر از آن است كه بتواند بيماري را منتقل كند.
6- استفاده از مكانهاي مشترك مانند توالت ، حمام، استخر شنا، آبخوري و دستشويي قرار گرفتن در معرض عطسه و سرفه فرد مبتلا.
گزش حشرات مانند پشه يا احساسي كه فرد مبتلا را هم نيش زده باشد.
«راهي كه پيش از همه احتمال آلوده شدن در آن هست، تزريق خون و فرآورده‌هاي خوني مي باشد، اما شايع ترين راه انتقال بيماري ايدز در جهان «تماس جنسي» است.
علائم ايدز و روشهاي تشخيص آن موقتي كه فردي آلوده مي شود پس از دوره نهفتگي 2 تا 8 هفته اي دچار بيماريي شبيه سرماخوردگي مي شود كه با «تب، گلودرد، سردرد، عرق كردن، بزرگ شدن غده هاي لنفي، درد.
– ماهيچه ها و مفاصل و گاهي دانه ه و لكه هاي قرمز پوستي همراه است. اين بيماري اوليه خود به خود بهبود پيدا مي كنند در نتيجه فرد متوجه عفونت خود به اچ آي وي نمي شود.
ويروس در فرد به ظاهر سالم و بدون علامت آرام آرام با نابود كردن سلولهاي CD4+ دستگاه ايمني فرد را از كار مي اندازد. در اين مرحله بيماران مبتلا به ويروس اچ آي وي در مقابله آنچه به «عفونتهاي فرصت طلب» معروف آسيب پذير مي شوند.
چطور مي شود فهميد كه فردي دچار «ايدز» شده است؟ با آزمايش ساده خون اين آزمايش بسيار حساس است و نتيجه منفي آن تقريباً به صورت قطعي مي توان خيال فرد را راحت كند.
اگر مثبت باشد خود آزمايشگاه دوباره آزمايش اختصاصي تري را هم انجام مي‌دهد تا مطمئن شود البته براي تشخيص بيماري در اين دوره زماني هم آزمايشهاي ديگري وجود دارند كه وجود خود ويروس يا پادتن هاي آن را در خون بررسي مي‌كند، اما هزينه آنها خيلي زياد است.
عوارض بيماري ايدز: هنگامي كه فردي به مرحله پاياني بيماري ايدز برسد دستگاه ايمني او بسيار ضعيف مي شود و در نهايت به عفونتها و سرطانهايي دچار مي شود كه عبارتند از:
– سينه پهلوي ناشي از نوعي بيماريزا كه به طور معمول در هوا وجود دارد.
– اسهال ناشي از چند نوع تك يافته ميكروسكوپي كه در انسانهاي سالم نمي‌توانند عفونت جدي ايجاد كند. – لوكسوپلاسمور، انگلي است كه از تجربه هاي آلوده به انسان منتقل مي شود توكسوپلاسمورد مبتلايان به ايدز به مغز و چشم حمله مي كنند.
– انواع باسيلهاي غيرمعمول شبيه با سيل سل كه در افراد سالم باعث بيماري جدي نمي شود اما در مبتلايان به ايدز مي توانند مرگ بار باشند.
– لنفوم مغزي، نوعي سرطان مغز است اين بيماري در افراد سالم نادر است.
– لنفورم بوركيت: نوعي سرطان خون كشنده است.
– سرطان گردن رحم، كه در بيماران ايدز بيشتر ديده مي شود.
«درمان ايدز»: بهترين درمان كنوني براي ايدز، برنامه دارويي موسوم به «درمان ضد ويروسي بسيار فعال» است كه معمولاً از سه داروي ضد ويروسي با اثرات مختلف تشكيل مي شود. اين درمان البته عوارضي هم براي بدن دارد، اما مي تواند سطح ايمني را بالا ببرد و طول عمر افراد مبتلا را بيشتر كند.
چرا بيماران مبتلا به ايدز بيشتر از ديگران دچار مشكلات عصبي و رواني مي‌شوند؟
– عارضه هاي جسمي ايدز بسيار دردناك و رنج آور است.
– ترس از مرگ، نامعلوم بودن آينده، ديدن مرگ دوستان و بستگاني كه در دلم ايدز گرفتار بوده اند، به نام شدن در جامعه و دشواري در برقراري ارتباط با ديگران افسردگي شايع ترين مشكل رواني در مبتلايان به ايدز است كه در 4 تا 40 درصد بيماران ديده مي شود. البته با پيشرفت بيماري احتمال ابتلاي بيماران به افسردگي شديد باز هم افزايش مي يابد.
انجام مشاوره كه بر پايه ي علوم روانشناسي است به دلايل زير براي مبتلايان ضرورت و فايده دارد:
– سازگاري با بيماري، چون عفونت اچ آي وي پايدار و هميشگي است.
– برخورد با مشكلات جسمي ناشي از بيماري
– كاهش مشكلات رواني، وجود مشكلات اجتماعي در بيماران مبتلا به ايدز
– نياز به اطلاع رساني جهت كاهش رفتارهاي پرمخاطره از طريق آموزش و تشويق به پيگيري درمان مشاوره در ايدز براي 3 گروه مختلف انجام مي شود.
مبتلايان به بيماري و خانواده هاي آنها، افرادي كه جهت انجام آزمايش اچ آي وي معرفي
شده اند معتادان تزريقي و خانواده هاي آنها ارائه مشاوره در ايدز يكي از اركان مراقبت از اين بيماران به شمار مي رود.
«ايدز در ايران: اولين مورد ايدز در ايران در سال 1366 در كودك 6 ساله اي كه مبتلا به هموفيلي بود، گزارش شد. اين كودك از فرآورده هاي خوني آلوده و تزريق آن به دليل نياز مبتلا به ايدز شده بود، چون فرآورده خوني آلوده از اروپا وارد شده بود و آلوده به ايدز بود.
به تدريج تعداد بيشتري آلوده شدند در سال 1380 «2721» 1382 «4846» نفر 1384 «13357» نفر آلوده به ايدز بودند كه از اين تعداد 12627 نفر مرد 730 نفر زن بودند و اكثريت آنها در گروه سني 34-25 سال قرار داشتند.
در سال 1386 تعداد افراد مبتلا در ايران به 14544 نفر رسيد.
در ايران 5/95 درصد مبتلايان به ايدز مرد و تنها 5/4 درصد زن هستند. ابعاد فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي ايدز: ايدز دست كم 14 ميليون كودك يتيم را روي دست جامعه بيشتري گذاشته و بسياري از مدارس و موسسات را تعطيل كرده است.
در كشورهاي جنوب صحراي آفريقا، شركتها و موسسات مجبورند براي هر موقعيت شغلي 3 نفر را تربيت كنند تا خيالشان راحت باشد كه حتي اگر
هر دو نفر بر اثر ايدز بميرند، كسي باقي ماند كه كارشان را راه بيندازد.
ايدز و فقر: افراد مبتلا به بيماري ايدز علاوه بر اين كه به دليل بيماري نمي توانند به كار خويش ادامه دهند مجبورند هزينه سنگيني را براي درمان خود نيز بپردازند كه اين مسئله بار مالي زيادي بر بيماران و خانواده هايشان تحميل مي كند.
ايدز علاوه بر فقير كردن افراد، كشورها را هم فقير مي كند، همه گيري ايدز در مناطق مختلف جهان به خصوص در منطقه «جنوب صحراي بزرگ آفريقا» تاثيرات منفي زيادي بر پيشرفت كشورها داشته و اين كشورها را با پيشرفت مواجه كرده است.
امروزه ثابت شده است كه افزايش سلامت و طول عمر مردم يك كشور، رشد و پيشرفت اقتصادي آن كشور را به ارمغان مي آورد.
بسياري از كشورهاي پيشرفته امروز جهان، تنها پس از نابودي و مهار بيماريها در كشور خود توانستند به پيشرفت دست يابند. پيشرفت انگلستان و فرانسه در زمان اختلاف صنعتي، پيشرفت ايالتهاي جنوبي آمريكا در اوايل قرن بيستم و پيشرفت برخي كشورهاي جنوب اروپا پس از جنگ جهاني دوم همگي در سايه پيشرفتهاي عظيم در زمينه كنترل بيماريها به دست آمده است.

فایل : 12 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...