مقاله کامل کاربرد فناوری نانو کامپوزیت های پلیمری در دندانپزشکی

مقاله کامل کاربرد فناوری نانو کامپوزیت های پلیمری در دندانپزشکی

کاربردفناوری نانو کامپوزیتهای پلیمری در دندانپزشکی
خلاصه
از زمانهای گذشته تا به امروز،ظاهر افرادو دارا بودن دندانهایی جذاب وسفیدبرای تمامی افراد اهمیت فراوانی داشته وبا گذشت زمان،این اهمیت روند رو بهرشدی را به خودگرفته است.باتوجه به پیشرفت روز افزون عموم مختلف واستفاده از فناوریهای نو ظهور همانند نانو در اکثریت این عموم و صنایع وابستهبه آنها، امروزه محققان و اندیشمندان به فکر استفاده از فناوری نانو،در قالبنانوربات، نانو موادونانو پودرهای گوناگون تولید شده،در علم دندان پزشکی و بطور خاص سفید کردن دندان‌‌‌ها و افزایش دوام آنها افتادهاند و تحقیقات در این زمینه نیز آغاز گشته است.پژوهش‌های انجام یافته با قطعیت، بر بهبود اثر نانومواد بر سفید کردن دندان‌‌‌ها به خصوص در عمل بلیچینگ تأکید داشته‌‌‌‌اند.
هدف از این مقاله، بررسی جدیدترین یافته‌‌‌ها در زمینه کاربردی فناوری نانو درعلم دندان پزشکی چه از دیدگاه دوام و خواص مکانیکی و چه از دیدگاه سفید وبارق کردن آنها، و همچنین مرور مقالات تحقیق شده در این زمینه است.دراین راستا، کاربردهای مستقیم و بالقوه (مانند ساخت نانورباتهای دندانی) وکاربردهای غیر مستقیم و بالفعل فناوری نانو (مانند نانو پودرها، نانو کامپوزیت‌‌‌ها در ایمپمنت‌های دندانی) به طور خاص بررسی گردیده و در ادامه،چشماندازآینده دندان پزشکی در تعامل با فناوری نانو ترسیم گردیده است.
کلمات کلیدی: نانو کامپوزیت،نانو ربات.
1.مقدمه
نانوکامپوزیت جامد چندفازی است که یک یا چند فاز آن ابعادی در اندازه نانومتر دارند. این امر منجر به خواص
منحصربهفردی در مقایسه با کامپوزیت‌های مرسوم می‌شود. خواص بهبودیافته نانوکامپوزیت‌‌‌ها شامل خواص مکانیکی بهتر،مقاومت شیمیایی بالا، کاهش نفوذ گازی، هدایت الکتریکی بالا در میزان کمتری از پرکننده‌‌‌ها در مقایسه با پرکننده‌های مرسوم، و همچنین قابلیت فرایندپذیری بهتر است. بیشتر پرکننده‌‌‌ها مانند خاک رس، کربن سیاه، نانولوله کربنی، کربید سیلیکون یا گرافندرون در ماتریسهایی از جنس پلیمر مانند پلیاستر، اپوکسی، و پلیآمید قرار میگیرند. خواص مواد سنتزشده بهطور قابل ملاحظه‌‌ای به پرکننده‌‌‌ها بستگی دارد. این مطلب بهخصوص برای نانوذرات صادق است. نانوذراتبهطور قابل ملاحظه‌‌ای نسبت سطح به حجم بالایی دارند که منجر به واکنشپذیری بالای سطح آنها‌‌‌ می‌شود. همچنین، ماتریس‌های فلزی، سرامیکی وکامپوزیت‌های بیولوژیکی نقش مهمیایفامیکنند.برخی نانوکامپوزیت‌‌‌هاکه تجزیه بیولوژیکینمیشوند تهدیدی برای طبیعت محسوب به شمار‌‌‌ می‌آیند.درسال‌های اخیر، تحقیقات بر روی نانوکامپوزیت‌های پلیمری ‌‌‌‌ بیولوژیکی که تجزیه میشوند گسترش یافته است، زیرا آنها ما را از سوخت‌های فسیلی بینیاز میکنند.[1-2]
شکل 1– کاربرد مواد نانوکامپوزیت
هیدروکسى آپاتیت، کاربردهاى فراوانى درپزشکى و دندانپزشکى از جمله جایگزینسازى بافت استخوانى و پوشش دهى کاشتنی‌‌‌هاى بدن دارد. پژوهش‌‌‌ها نشان داده اند که هیدروکسى آپاتیت نانو ساختار،خواص مکانیکی بالاتروزیست سازگاری مطلوب تری نسبت به نمونه‌های میکرومتری درمحیط بدن ازخودنشان مى دهد. این خواص، هنگامى در حالت بهینه قرار مى گیرند که ذرات نانومترى هیدروکسى آپاتیت از اندازه و شکل یکنواخت برخوردار باشند. رسوب دهى زیستى از جمله رو شهاى تولید هیدروکسى آپاتیت نانوساختاراست.
امروزه ساخت ربات‌‌‌ها در ابعاد میکرو و نانو یکى از اهداف گروه‌‌‌هاى تحقیقاتى پزشکى و دندان پزشکى به حساب مى آید؛ به گونه اى که جراحان آینده، شامل روبات‌‌‌هاى ریزى هستند که وارد بدن ما مى‌شوند و کار خودرا بدون اینکه نیاز به باز کردن بدن بیمار داشته باشند، از درون انجام مى دهند
هنوز از زمانى که استفاده از بیوسرامیک هیدروکسى آپاتیت به عنوان ماده اى مناسب جهت ساخت و پوشش دهىکاشتنی‌‌‌هاى مورد استفاده در پزشکى و دندانپزشکى آغاز شد، سال‌‌‌هاى زیادى نمى‌گذرد. در طى این سال‌‌‌ها، پژوهش‌‌‌هاى فراوانى پیرامون استفاده از این ماده صورت گرفته و بسیارى از قابلیت‌‌‌هاى پنهان آن جهت استفاده در مصارف زیستى شناخته شده است.
هیدروکسى آپاتیت ساختار و ترکیب شیمیایى مشابه با بخش معدنى استخوان و دندان دارد. این بیوسرامیک‌‌‌ می‌تواند برهم کنش مناسبى با بافت‌‌‌هاى استخوانى داشته باشد و سبب اتصال و رشد سلول‌هاى استخوانى شود. بدن انسان نیز هیدروکسى آپاتیت را به عنوان یک ماده بیگانه نمی‌شناسد و سبب دفع آن به وسیله ى سامانه ایمنى بدن نمى شود. تمام این خواص سبب ساز استفاده از هیدروکسى آپاتیت براى ساخت کاشتنی‌‌‌هاى پزشکى و یا پوشش‌دهى کاشتنی‌‌‌هاشده است. پوشش‌دهى کاشتنی‌‌‌ها با هیدروکسى آپاتیت سبب رشد استخوان درون پوشش شده و از این طریق تثبیت زیست کاشتنى در بدن صورت‌‌‌ می‌گیرد. [8]
مواد وروش‌‌‌ها
2. طبقه بندی نانوکامپوزیت‌‌‌ها
انواع نانوکامپوزیت را‌‌‌ می‌توان بر اساس ماده پایه آن‌‌‌ها به شرح زیر طبقه بندی کرد:
نانوکامپوزیت‌های پایه پلیمری(PMNCs)
نانوکامپوزیت‌های پایه سرامیکی(CMNCs)
نانوکامپوززیت‌های پایه فلزی (MMNCs)
در ادامه به بررسی خواص و کاربرد هر یک از این نانوکامپوزیت‌‌‌ها پرداخته‌‌‌ می‌شود .[3]
1-2

فایل : 15 صفحه

فرمت : Word

35900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط