مقاله کامل يوگا عامل تندرستي

مقاله کامل يوگا عامل تندرستي

یوگا عامل تندرستی
چکیده
پرداختن به یوگا، نیازهای سلامت جسمی و آرامش درونی را مورد توجه قرار می دهد. یوگا ریشه در كشور هندوستان دارد و در اواخر سال 2000 توسعه یافت. یوگا به بهبود جراحات و بیماری ها كمك كرده و در كل توانمندی را تقویت می كند. از سوی افرادی كه تمرینات یوگا را در سال های میانی و اواخر عمر، و با عیوب جسمی قابل توجه آغاز كرده اند، نتایج الهام بخش متعددی گزارش شده است. آنان توانسته اند قدرت، انعطاف پذیری، انرژی و سطحی از سلامتی را كه گمان می كردند با سپری شدن دوران جوانی از بین رفته است، بازیابند. در یوگا درمانی، از حركات یوگا، كنترل تنفس، آرام سازی، مراقبه و تغذیه جهت رهایی از فشارهای هیجانی و عضلانی، افزایش تمركز، بالا بردن سطح اكسیژن خون و همیاری جسم در بهبودی خود استفاده می كنند، در نتیجه ورود درمان های مكمل به مسیر اصلی درمان های پزشكی، پرستاران و دیگر شاغلین گروه پزشكی نیاز به درك بنیادین كیفیت این درمان ها دارند تا قادر به ارایه توصیه های لازم به بیماران خود باشند.
واژگان کلیدی: پرستاری، یوگا، تندرستی
مقدمه
در علوم پزشکی غرب، گسترش شناخت رابطه روح، جسم و ذهن به تمایل فزاینده ای به انجام تمرینات سلامتی سنتی از قبیل یوگا منجر شده است (Herrick, 2003 و Ainsworth). مطالعات نشان می هد که، 5/7 درصد از بزرگسالان آمریکایی (5/16 میلیون نفر) به تمرینات یوگا می پردازند که نسبت به سال قبل 6/5 درصد و نسبت به سال 2002، 43 درصد افزایش یافته است. از این تعداد، گروه سنی 24-18 سال سریع ترین میزان رشد را در پیوستن به تمرین کنندگان یوگا دارند (Anonymous, 2005). اگر چه عوامل محیطی می تواند از علل متنوع بروز بیماری باشد اما بیماری یک واقعه کاملا خارجی نیست، ذهن و روح شامل افکار، احساسات و هیجانات نیز به همان میزان جسم در فراهم آوردن زمینه تندرستی و بهبودی بیماری دخیل هستند. استرس ناشی از بحران های هیجانی، روحی و روانی منجر به بیماری های جسمی می گردند (Bar, 1998). روابط منفی و بدگمانی ارتباط بسیار نزدیکی با پایین آمدن سطح سلامت روانی دارند (Corbin, 1998). در یوگا درمانی، از حرکات یوگا، کنترل تنفس،آرام سازی، مراقبه و تغذیه، جهت رهایی از فشارهای هیجانی و عضلانی، افزایش تمرکز، بالا بردن سطح اکسیژن خون و همیاری جسم در بهبودی خود استفاده می کنند (Adams, 2003). و به فرد می آموزند تا رابطه اش را با درون خود از سر گیرد (Muscat, 1998). از سوی افرادی که تمرینات یوگا را در سال های میانی و اواخر عمر و با عیوب جسمی قابل توجه آغاز کرده اند نتایج الهام بخش متعددی گزارش شده است. آنان توانسته اند قدرت، انعطاف پذیری، انرژی و سطحی از سلامتی را که گمان می کردند با سپری شدن دوران جوانی از بین رفته است، باز یابند(Reale,
2003). این مقاله به بررسی کلی یوگا و فوایداین تمرین می پردازد.
نگاه اجمالی به یوگا
احتمال دارد یوگا تصاویری از مردم را در حال انجام حرکات دلنشینی تداعی نماید، اما در مورد این فن باستانی مسائل بیشتری وجود دارد. کلمه یوگا از زبان سانسکریت گرفته شده است، تعابیر زیادی دارد و اغلب به عنوان اتحاد ذهن، جسم و روح تعریف می شود. سابقه یوگا تقریباً به 4000 سال پیش و در Indeus River در جنوب شرقی آسیا برمی گردد. بیشتر سبک های یوگا بر اساس مسیر هشت گانه ای است که در یوگا سوترا (Yoga Sutra)، متنی که حدود 2000 سال قبل توسط حکیمی به نام پتنجلی (Patanjali) نوشته شده است، توصیف گردیده است. این مسیر هشت گانه شامل حرکات، تمرینات تنفسی، گام های موثر بر تمرکز حواس، مراقبه و رفتار های اخلاقی است. محور اصلی تفکر در یوگا، کنترل نوسانات فکر است. هشت مرحله یوگا از تقویت تمرکز و آرام کردن فکر حمایت می کند. ورزش یوگایی که به طور صحیح انجام شده باشد می تواند فوایدی بر سطوح ساختاری، فیزیولوژیکی، احساسی- روانی و روحی داشته باشد. در غرب، تمرینات بدنی (Asana) و کنترل تنفس (Prayanama) تمرکز های اولیه فن یوگا هستند. به نظر می رسد حدود 2000 حالت یوگا وجود داشته باشد، حال آنکه می توان از انجام تنها 20 حالت آن فوائد زیادی کسب کرد. به هنگام تمرین این حالت ها، فرد به کشش ستون فقرات، پیوستگی حرکات با تنفس و آگاهی از آنچه بدن با هر یک از حرکات تجربه می کند، توجه می نماید. در این فن بر ترویج کیفیت های آرامش و هوشیاری تاکید شده است. با گذشت زمان، یوگایی که به این ترتیب به آن پرداخته شده است به توانمندی فزاینده،
نیروی حیات، انعطاف پذیری، تعادل و آرامش منجر خواهد شد. افرادی که فن یوگا را انجام می دهند اغلب بیان می دارند که دارای انرژی، نیروی حیاتی و احساسات تعادل بیشتری شده اند. وضعیت کلیدی در یوگا، حالت آرامش است که در آخر جلسه انجام می شود. در این وضعیت، فرد تمرین کننده با دراز کشیدن به مدت 5 تا 10 دقیقه و آرام سازی پیشرونده، حرکاتی را که قبلا انجام داده است کامل می کند. پرانایاما نیز یک ابزار اساسی در یوگا است. هدف اولیه پرانایاما روشن کردن و تمرکز ذهن است. کلمه پرانا (Prana) معنای مترادفی در زبان انگلیسی ندارد اما آن را می توان به عنوان انرژی کامل یا نیروی حیات که در همه جا موجود است در نظر گرفت. به طور خلاصه، پرانایاما راهی برای زیستن و افزایش نیروی حیات ماست. یوگا می آموزد که هر گاه نیروی حیات مسدود شود بیماری عارض خواهد شد.
بر طبق این دیدگاه هر جا نیروی حیات نباشد، حیات نیز نخواهد بود. برای تندرستی و درمان بهینه، تنفس صحیح امری اساسی است. در حالی که اغلب ما در فرهنگ های مدرن، تنفس سطحی انجام می دهیم که این امر به تحریک سیستم عصبی سمپاتیک، کمبود انرژی و تنش های جسمی و عاطفی کمک می کند.
تنفس ابزاری است که در طول زندگی، جهت کنترل تنش ها دائماً در اختیار ماست. در یوگا اساس الگوی تنفسی، تنفس عمیق، موزون و دیافراگمی است. در صورت استفاده مناسب از دیافراگم، فواید ساختاری، فیزیولوژیکی و روانی زیادی عاید فرد می گردد. هر چه فرد آرامش و راحتی بیشتری را بر روی پتوی یوگا احساس کند، این آگاهی فزاینده، تاثیر خود را برالگوهای زندگی خارج از آن پتو نیز اعمال می نماید(Herrick, 2003 و Ainsworth).
استفاده های درمانی
یوگا گذشته از افزایش میزان آرامش و احساس سلامتی و شادابی، به طور گسترده ای جهت رفع دردها و اضطراب هائی مورد استفاده قرار می گیرد که اغلب با بیماری های مزمن به خصوص بیماری های قلبی، دیابت، سردردهای میگرنی، افزایش فشار خون و آرتریت همراهند (Anonoymous, 2001). در مبتلایان به سرطان، انجام تمرینات یوگا می تواند علائم بیماری را کنترل کرده، استرس را کاهش دهد و کیفیت زندگی بیماران را ارتقاء بخشد (Cohen, 2005). زنان مبتلا به سرطان سینه که در برنامه های کاهش استرس مبتنی بر مراقبه شرکت می کنند، عملکرد سیستم ایمنی و کیفیت زندگی خود را ارتقاء می دهند (Anonoymous, 2005). مطالعات متعددی تاثیر یوگا در تعدیل فاکتورهای خطر بیماری های قلبی-عروقی و نوتوانی بیماران انفارکتوس قلبی را نشان می دهند (Jayasinghe, 2005). یوگا به تخفیف علائم آسم کمک کرده و تحمل مولتیپل اسکلروز را آسانتر می نماید (Guthrie, 2005). به علاوه می تواند برای بیماران یائسه جانشین متناسبی برای هورمون درمانی باشد (Adams, 2003). همچنین تمرینات منظم یوگا از افزایش وزن افراد دارای وزن طبیعی در دوره میانسالی جلوگیری کرده و به کاهش وزن افراد چاق نیز کمک نماید (Kristal, 2005). با آموزش یوگا به افراد کمک می شود تا اضطراب و استرس خود را بدون اتکاء به درمان های پزشکی کنترل نمایند (Wilson, 2004Rothو Anonymous, 1999). تمرین کنندگان حرکات یوگا اشکال کمتر و رضایت بیشتری از ظاهر خود و نیز کاهش اختلال در خوردن غذا را ابراز می دارند (Daubenmier, 2005). در مبارزه با آلرژی، محققین کاهش میزان هیستامین سرم افراد مبتلا را نیز به یوگا نسبت می دهند (Anonoymous, 2001). یوگا به عنوان روشی برای رسیدن
به مرحله تفوق بر خود، ارتباطات اولیه روحی را تقویت نموده، قلب فرد را روشن، و تفکر فردی را تشجیع می نماید. هدف یوگا درمانی، مداوای بیماری نیست بلکه تمرکز بر کلیت فرد است (Herrick, 2003 و Ainsworth). روش های یوگا می تواند برای نیازهای مردم با هر وضعیت جسمی و هر سنی از 5 سال به بالا مناسب باشد. حتی اگر برخی از افراد نتوانند بعضی از حالات فیزیکی لازم را انجام دهند، باز هم قادر خواهند بود تا از تکنیک های تنفسی و تفکری آن بهره مند گردند (Anonoymous, 2001).
تجهیزات
یوگا را در یک محیط آرام و خصوصی که به دور از پریشانی است باید انجام داد. اگر با افراد دیگری تمرین می کنید، دقت نمائید تا فضای آزاد و کافی داشته باشید تا بدون لمس یکدیگر، یا پرت شدن حواس خود و دیگران به تمرینات بپردازید. منظور از تجهیزات عبارت است از یک پتوی کوچک، حوله یا حصیر برای انجام برخی حرکات، لباس راحت و در صورت نیاز دمپائی یا جوراب های مناسب (Anonoymous, 2001).
عوارض
اگر حرکات را به طور صحیح انجام ندهید یا اگر بخواهید به زور حرکتی را انجام دهید ممکن است به عضلات شما آسیب وارد شود اما یک مربی خوب می تواند به شما نحوه انجام صحیح حرکات را بیاموزدو به شما یاد دهد که چگونه پیش بروید(Anonoymous, 2001).
جنبه های پرستاری
اگر بیماران شما در مورد یوگا سؤال کنند:
به آن ها توصیه نمائید قبل از آغاز برنامه با پزشک خود مشورت نمایند زیرا برخی از حالت های یوگا برای افرادی با مشکلات سلامتی خاص مناسب نیست.
به آنها یادآوری کنید که یوگا تنها یک راه درمانی مکمل است نه علاج بیماریشان، و این که آن ها نیاز خواهند داشت تا به درمان های داروئی متداول خود ادامه دهند.
به آن ها هشدار دهید تا حرکات متفاوت را به طور هشیارانه انجام دهند و یاد آوری نمائید که عده بسیار کمی هستند که قادرند در آغاز، تمامی حرکات را انجام دهند.
آنان را آگاه سازید که یوگا مستلزم تمرین منظم است تا مؤثر واقع شود (Anonoymous, 2001).
نتیجه گیری
با شناخت هر چه بیشتر روح، جسم و ذهن، دست اندرکاران سلامت به منظور کاهش استرس و ارتقاء سطح سلامتی به سمت درمان های جایگزین یا مکمل نظیر طب سوزنی، یوگا و مراقبه روی می آورند (Rozzano, 2001و Herrick, 2003 و Ainsworth).
پرستاران و دانشکده های پرستاری دیر زمان است که به رابطه میان مراقبت از خود، با سلامتی آگاهی دارند.
هر چه مفهوم مراقبت از خود بیشتر پذیرفته می شود جایگاه کنترل سلامتی بیشتر و بیشتر به سمت خود فرد تغییر جهت می دهد، تمایل به تکنولوژی های ترویج سلامتی نظیر یوگا سریعتر افزایش می یابد (Herrick, 2003 و Ainworth). اشکال متنوع درمان همچون لمس درمانی، آرام سازی، مراقبه، تجسم فکری و استفاده از امکانات محیط (رنگ، موسیقی، بوهای خوش ملایم) همیشه قسمتی از عملکردهای پرستاری بوده است. درمان های مکمل دیگر نظیر یوگا می تواند از طریق پرستاران با قوانین همه جانبه مراقبت های پرستاری در هم آمیزد (Anonoymous, 1998). در نتیجه ورود درمان های مکمل
به مسیر اصلی درمان های پزشکی، پرستاران و دیگر شاغلین گروه پزشکی نیاز به درک بنیادین کیفیت این درمان ها دارند تا قادر به ارائه توصیه های لازم به بیماران خود باشند. یوگا دامنه وسیعی از فواید را داراست که به ارتقاء سطح سلامتی کمک می کند. با این حال جهت دستیابی به منافع دراز مدت، تمامی فنون مراقبت از خود مستلزم آگاهی، انگیزه و تعهد می باشد.
تقدیر و تشکر
پژوهشگر بدین وسیله مراتب تشکر و قدردانی خود را از تمام کسانی که اینجانب را در تدوین و نگارش این مطالعه همراهی نموده اند، اعلام می دارد.
منابع
Anonymous (2005). Fitness amp; wellness; Yoga magazine releases ‘Yoga in America’ market study, women’s Health weekly. 111.
Anonymous. (2005). Just Say “Om”, prevention. 57(10): B1-B3.
Anonymous (2001). Discovering Yoga, Nurs. Horsham. 31(2):20.
Anonymous (1999). Yoga, meditation, help teen sex offenders, J-Psych-Nurs. 37(6): 6.
Anonymous (1998). ANF policy on complementary therapies, Aust-Nurs-J. 5(9):25.
Adams, J. (2003). Exploring Yoga to relieve menopausal symptoms, Holistic-Nurs-Practice. 17(3): 166-167.
Bar, B. (1998). The effect of holism on the health care system, Hospital Material Management Quarterly. 20(1): 70-81.
Cohen, L. (2005). Complementary and Alternative Medicine; Texas hospital announces collaboration with India Yoga research institution, Health and Medicine Week. 530.

فایل : 9 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط