مقاله کامل مهارت انجام کار تیمی

مقاله کامل مهارت انجام کار تیمی

تعریف آموزش کار تیمی
آموزش کار تیمی مجموعه ای از محتوا، ابزار و روش‌های اجرا است که با هم یک استراتژی آموزشی را تشکیل‌ می‌دهند‌. محتوا شامل دانش، مهارت‌ها و نگرش‌های کار تیمی، ابزار شامل تجزیه و تحلیل وظایف تیمی و سنجش عملکرد و همچنین روش‌های اجرا شامل ارائه اطلاعات، نمایش دادن و روش‌های یادگیری عملی است‌. از نظر ویور و همکاران (Weaver et al) آموزش کار تیمی یک روش سیستماتیک است که ارتباطات، هماهنگی و همکاری در تیم مراقبت بهداشتی را بهینه‌ می‌کند‌. این روش محتوایی خاص و فرصت‌هایی برای تمرین و بازخورد دارد و از انتقال آموخته‌ها به عملکرد افراد در محیط مراقبتی حمایت‌ می‌کند (۲۲)
روش‌های آموزش کار تیمی
روش‌های مختلفی برای آموزش کار تیمی استفاده میشود‌. مکاوان (McEwan) و همکاران برنامه‌های آموزش کار تیمی را در چهار دسته طبقه بندی کردند‌. دسته نخست،آموزش به اعضای تیم در کلاس درس است که به طور متال سخنرانی در مورد اهمیت ارائه حمایت‌های اجتماعی درون تیم یا ترویج روش‌های مدیریت تعارض بین فردی در میان هم تیمی‌ها را‌ می‌توان نام برد‌. دسته دوم، روش‌هایی تعاملی تر مانند کارگاه آموزشی هستند که در آنها اعضای تیم در فعالیت‌های گروهی مختلف شرکت‌ می‌کنند و درباره موضوعاتی مثل اهداف تیم و بحث‌ می‌کنند (۲۳)، دسته سوم آموزش شبیه سازی است، که در آن تیم به طور تجربی مهارت‌های مختلف کار تیمی مثل برقراری ارتباط بین فردی و هماهنگی را در محیطی شبیه به محیط واقعی اجرا‌ می‌کنند‌. دسته چهارم نیز روش‌های آموزش در محل “In situ) هستند (۲۳) که افراد در محیط بالینی واقعی و با منابع و امکانات موجود در آن، مهارت‌های کار تیمی و اداره بیمار را به طور هم زمان تمرین‌ می‌کنند (۲۴)
ویور و همکاران نیز روش‌های آموزش کار تیمی را به سه دسته تقسیم کردند که شامل روشهای مبتنی بر ارائه اطلاعات(Information – based methods) (مثل سخنرانی)، روش‌های مبتنی بر نمایش دادن(methodsDemonstration
– based)مثل مدل سازی رفتاری و فیلم‌ها و روشهای مبتنی بر تمرین (practice – based methods) مانند شبیه سازی و بازی نقش هستند‌. البته آنها روش‌های شبیه سازی را شامل شبیه سازی در
محیط واقعی (در محل) و در محیط شبیه سازی شده‌ می‌دانند (22)
در برنامه‌های آموزش کار تیمی از استراتژی‌هایی برای آموزش قاطعیت، مدیریت خطا، فراشناخت، سازگاری تیمی و هماهنگی و آموزش متقابلCross-trainingیادگیری نقش‌ها، مسئولیت‌ها و وظایف سایر اعضای تیم استفاده شده است (۲۲)‌. با این حال، بسیاری از برنامه‌های آموزش کار تیمی در مراقبت بهداشتی، از برنامه آموزش کار تیمی که در صنعت هواپیمایی استفاده‌ می‌شود و به آن “مدیریت منابع کارکنان هواپیماCrew (Resource Management (CRM)گفته‌ می‌شود استفاده کرده اند‌. دلیل این کار نیز شباهت عملکردهایبالینی با عملکرد در هواپیمایی است، زیرا در هر دو، محیط کار پر خطر و پر استرس است، زمان اهمیت بالایی دارد، خطاها غالبا برگشت ناپذیرند، چندین نفر در انجام کار نقش دارند و کار تیمی و مهارت‌های بین حرفه ای اهمیت بسیاری دارند (۲)
استراتژی‌ها و ابزارهای تیمی برای افزایش عملکرد و ایمنی بیدار (تیم استین)Tearni Strategies and Toolsto Enhance Performance and Patient Safety(TeamSTEPPS)یک رویکرد سیستماتیک و مبتنیبر شواهد است که “موسسه کیفیت و پژوهش مراقبت بهداشتیAgency for Healthcare Research and Quality(AHRQ)در سال ۲۰۰۶ برای ادغام کار تیمی در عملکرد طراحی کرده است‌. این برنامه از “مدیریت منابع کارکنان هواپیما” اقتباس شده است وهدف آن بهبود کیفیت، ایمنی و کارآیی مراقبت بهداشتی است (۴)‌. این برنامه بر کار تیمی و ارتباط بین پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان برای ارائه مراقبت ایمن تربة خشبية بیماران تاکید دارد‌. اصول آن طوری طراحی شده که در فعالیت‌های روزانه مراقبت از بیمار ادغام شود تا خطاهای بالینی کاهش یافته و برآیندهای مربوط به بیماران و رضایت کارکنان بهبود یابد (۲۵)‌. علاوه بر این تیم استپس کمک‌ می‌کند تا افراد از موقعیت آگاهی داشته باشند و احترام متقابل بدون در نظر گرفتن نقش افراد تقویت شود این برنامه بر پايه مفهوم “قرشنگ منتقانه” است که در آن همه اعضای تیم صرف نظر از موقعیت خود، وظیفه دارند که نگرانی‌های امنیتی بیماران را بیان کنند‌. تیم استپس ارتباط باز را تشویق‌ می‌کند تا همه افراد، از جمله بیماران، بتوانند به راحتی صحبت کنند (۴)‌.
تیم استپس شامل ۵ کلید اصلی یعنی ساختار تیمی و چهار مهارت قابل تدریس- یادگیری است که شامل رهبری، پایش موقعیت، حمایت دوجانبه و برقراری ارتباط هستند (۲۶)‌.
1‌.مهارت رهبری: توانایی شلمانی فعالیت‌های اعضایتیم است به طوری که اطمینان حاصل شود که اقدامات تیم درگ‌ می‌شوند، تغییر در اطلاعات به اشتراک گذاشته‌ می‌شود و اعضای تیم متابع ضروری را دارند (۲۵)، اهمیت این مهارت در مطالعات مختلف نشان داده شده است به‌طوری که در مطالعات ایرانی، کارکنان کمیته‌های بیمارستانی (۲۷) و دانشجویان سال سوم پرستاری (۲۸) از بین همه مهارت‌های تیم استپس، بهترین تگرش را نسبت به بعد رهبری داشتند استراتژی‌ها و ابزارهای کاربردی که در مهارت رهبری استفاده‌ می‌شود شامل شفاف سازی(Brief)، اجتماع گروهی (Huddle) و جلسه پایانی (Debrief) است‌. این سه ابزار به ترتیب در سه مرحله قبل، حین و پس از انجام کار استفاده‌ می‌شوند‌.
– شفاف سازی: یک جلسه کوتاه قبل از شروع کار است که برای بحث با اعضای تیم و تعیین نقش‌های آن‌ها برگزار‌ می‌شود‌.
– اجتماع گروهی: جلسات تیمی است که برای حل مسأله و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تنظیم برنامه‌ها در حین اجرای کار برگزار‌ می‌شود‌. – جلسه پایانی: با هدف ارتقاء فرآیند بعد از انجام کار برگزار‌ می‌شود و در آن اقدامات انجام شده مرور میشود تا بازخورد فراهم شود و عملکرد تیم بهبود یابد (۳۵)‌.
٢‌. پایش موقعیت (Situation monitoring):فرآیندی که افراد به طور فعال رفتارها و اقدامات افراد اطراف خود، موقعیت و محیط را بررسی‌ می‌کنند، پایش موقعیت، سبب افزایش احترام متقابل و پاسخگویی تیمی‌ می‌شود و یک شبکه ایمنی برای تیم و بیمار فراهم‌ می‌کند(۲۵)‌. استراتژی‌ها و ابزارهای کاربردی پایش موقعیت شامل پایش متقابل (Cross monitoring) استپ (STEP) و چک لیست “من ایمن هستم”(I’M SAFE Checklist) است (۲۶)‌.
پایش متقابل: فرآیند پایش سایر اعضای تیم با هدف به اشتراک گذاشتن بارکاری و کاهش یا پرهیز از خطاها است‌. در این ایزار اطمینان حاصل‌ می‌شود که اشتباهات سريعة شناسایی‌ می‌شوند‌. این کار یک راه پشتیبانی از یکدیگر است (۲۵)‌.
استپ: ابزاری است که برای بررسی موقعیت به کار‌ می‌رود و نشان‌ می‌دهد چه چیزهایی را باید بررسی کنیم‌. واژه استپ مخففی است که از حروف اول اجزای آنساخته شده و شامل وضعیت بیمار (Status of patient) از نظر تاریخچه بیماری، علائم حیاتی، داروها، معاینات، برنامه‌ی (مراقبتی و موضوعات روانشناختی) اعضای تیم (Team members) از نظر بارکاری، خستگی، انجام وظایف، مهارت‌ها و استرس)، محیط( Environment) (از نظر اطلاعات مدیریتیمنابع انسانی، امکانات تریاژ و تجهیزات) و پیشرفت در جهت اهداف (Progress toward goal) (از نظروضعیت بیماران تیم، دسترسی به اهداف، وظایف تیم این که برنامه درمانی هنوز مناسب است یا نه؟) است (26)‌.
چک لیست “من ایمن هستم”: در این جا هر عضوی ازتیم مسئول بررسی وضعیت ایمنی خود است‌. این چک لیست از مخفف حروف اول کلمات تشکیل دهنده ی آن ساخته شده و شامل مواردی است که هر عضو تیم باید درباره خود بررسی کند که شامل بیماری (Illness)، داروها(Medication)، استرس(Stress)، الكل و داروهای غیر مجاز(Alcohol and drug)، خستگی (Fatigue) و نیاز به خوردن و دفعEating and eliminationاست‌.
٣‌.حمایتدوجانبه (Mutual Support
– کمک در انجام وظایف: اعضای تیم جوی را ایجاد‌ می‌کنند که در آن کمک خواستن و کمک کردن به طور فعال انجام‌ می‌شود (۲۵)‌.
– بازخورد: اطلاعاتی که به اعضای تیم ارائه‌ می‌شود تا عملکرد تیمی بهبود یابد که باید بموقع، محترمانه و ویژه باشد‌. به طوری که فورا پس از رفتار مورد نظر باشد، بر
رفتارها تمرکز کند نه بر شخصیت فرد و مربوط به 2 رفتارهای خاصی باشد که نیاز به اصلاح دارد (۲۶)
– دفاع و قاطعیت (Advocacy and assertion):زمانی که دیدگاه‌های اعضای تیم با تصمیم گیرندگان همخوانی ندارد، عضو تیم با قاطعیت و با رعایت احترام بر یک اقدام اصلاحی تأکید‌ می‌کند (۲۵)
– اصل دو چالش: این اصل زمانی به کار‌ می‌رود که رفتارقاطعانه اوليه ناديده گرفته‌ می‌شود‌. وظیفه اعضای تیم است که نگرانی خود را با قاطعیت حداقل دو بار تکرار کنند تا از شنیده شدن آن اطمینان یابند‌. فردی که چالش با او مطرح شده باید آن را بپذیرد‌. اما اگر برآیند هنوز قابل قبول نیست باید یک اقدام قوی تر مثل اطلاع به سوپروایزر انجام شود (۳۵)
– دستک اسکریپت: یک رویکرد سازنده برای مدیریت و رفع تعارض است که از حروف اول کلمات مرتبط ساخته شدهاست‌.
-موقعيت ويژه را توصیف کنید Describe
– نگرانی خود را درباره ی اقدام بیان کنید Expressyour concern
– گزینه‌های دیگر پیشان کنید (Suggest)
– نتایج باید بیان شوند (Consequences)
– برقراری ارتباط: فرآیندی است که در آن اطلاعات بهطور واضح و صحیح بین اعضای تیم منتقل‌ می‌شود‌.
استراتژی‌ها و ابزارهای کاربردی شامل موارد زیر است:
– اس بار(SBAR):یک چارچوب استاندار است کهاعضای تیم برای انتقال اطلاعات مهم مربوط به شرایط بیمار از آن استفاده‌ می‌کنند‌. مثلا پرستاران ممکن است از این تکنیک برای گزارش شرایط بیمار به پزشک استفاده کنند، اس بار مخفف کلمات تشکیل دهنده آن است‌.
برای بیمار چه اتفاقی افتاده است؟ (Situation)
تاریخچه بالینی با شرایط چیست ؟ (Background)
فکر‌ می‌کنم مشکل چیست؟ (Assessment)
اقداماتی که باید انجام شود را توصیه و درخواست کنید‌.(TA) (Recommendation)
– اعلام کردن (Call Out):استراتژی است که برای انتقال اطلاعات مهم یا حیاتی در شرایط اورژانسی استفاده‌ می‌شود‌. به این

فایل : 16 صفحه

فرمت : Word

36900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط