مقاله کامل صنعت کامیون
مقاله کامل صنعت کامیون
توان صنعت كاميون ايران براي نوسازي ناوگان و مقابله با واردات
محسن شمشيري
همزمان با رشد صنعت خودروي سواري در ايران، توليد انواع كاميون، كاميونت و كشنده نيز در 40-30 سال اخير مورد توجه قرار گرفته است. توليد كاميون از 3173 دستگاه در سال 48 به 5171 دستگاه در سال 77 رسيده و ظرفيت توليد كاميون در سال 83 معادل 38 هزار دستگاه است. در سال جاري بيش از 30 هزار دستگاه كاميون و كشنده در كشور توليد خواهد شد.
برابر آمار رسمي وزارت صنايع و معادن، توليد انواع كاميون، كاميونت و كشنده توسط شركتهاي سايپاديزل و ايران خودروديزل در هفت ماهه سال جاري 13579 دستگاه بوده است. امسال توليد انواع كاميون و كاميونت 9915 دستگاه بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 188 درصد رشد داشته است و ميزان توليد كشنده نيز با 59 درصد رشد 3664 دستگاه بوده است. توليد انواع كاميون و كاميونت در سال 80 به 2553 دستگاه و در سال 81 به 2636 دستگاه رسيد كه اين ميزان در
سال جاري به 23 هزار و 370 دستگاه خواهد رسيد. همچنين توليد انواع كشنده از 101 دستگاه در سال 80 به 983 دستگاه در سال 81 رسيد و در سال 83 به 7600 دستگاه خواهد رسيد كه نشانه رشد قابل توجه فعاليت شركتهاي سايپاديزل و ايران خودرو ديزل است.
اگر چه توليد انواع كاميون، كاميونت و كشنده در سالهاي اخير رشد قابل توجهي را تجربه كرده است اما با توجه به فرسوده بودن ناوگان حمل ونقل كشور، رشد توليد و تجارت و خدمات حمل و نقل لازم است نرخ رشد و توليد انواع كاميون، كاميونت و كشندهها با لحاظ تنوع مدلها، برخورداري از تسهيلات ارزان قيمت بانكي، ارائه يارانه و وامهاي بلندمدت به رانندگان و شركتهاي ارائه دهنده خدمات عمومي همچنان حفظ شود و در سالهاي آينده نيز شاهد توليد بيشتر و ارتقاي كيفيت توليد كاميونهاي تجاري باشيم و سهم حمل ونقل از توليد تجارت كشور افزايش يابد.
در حال حاضر نقاضاي بسياري براي نوسازي و توسعه ناوگان كاميون و كشندهها وجود دارد اما رانندگان قدرت خريد كافي ندارند و محصولات توليدي نيز به علت مشكلات اداري پرداخت وام بانكي و … مدتي در انبار ميمانند. اگر
تسهيلات كافي از سوي موسسات اعتباري و نهادهاي متولي حمل ونقل در اختيار رانندگان قرار گيرد، تحويل خودروها به موقع صورت خواهد گرفت و اين موضوع سبب توسعه و نوسازي دائمي ناوگان حمل ونقل تجاري خواهد شد.
ويژگي استراتژيك كشور پهناور ايران و قرارگرفتن در مسير ترانزيت بينالمللي، توجه افزونتر به صنعت توليد كاميون و كشندهها و نيز ارائه تسهيلات بيشتر از سوي دولت به رانندگان و شركتهاي حمل بار و كالا را ضروري ميكند؛ تا حضور كاميونها و كشندههاي ايران در جادههاي كشور و كشورهاي مسير ترانزيت كالا افزايش يابد و به رشد صادرات و تجارت كالا و صنعت كشور كمك كند. به اين منظور بايد برنامه جامع و هماهنگي توسط وزارت صنايع و نهادهاي متولي حمل و نقل اجرا شود.
واردات كاميون دست دوم
عدهاي براي كاهش هزينههاي تمام شده حمل و نقل و صادرات و واردات كالا، واردات كاميون دست دوم با قيمتهاي پايين را پيشنهاد ميكنند. اين گروه معتقدند گراني كاميونهاي ساخت داخل عامل افزايش هزينههاي حمل و نقل است اما مخالفان ميگويند كاميونهاي مذكور در كشورهاي اروپايي بيش از حد مورد استفاده قرار گرفتهاند و در
مسيرهاي طولاني و به طور شبانه روزي در تردد بوده و تقريباً كار خود را كردهاند و واردات آنها تنها جادههاي ايران را به گورستان خودروهاي دست دوم و فرسوده تبديل ميكند و چهره ناوگان حمل و نقل را نازيبا خواهد كرد. آنها اقدام دولت براي تعيين تعرفه 160 درصدي واردات كاميون را بسيار شايسته و بجا ارزيابي كردهاند و معتقدند خودروسازان ايران بايد در مقابل موج تلاشهاي موجود براي واردات كاميون دست دوم مقاومت كنند.
آنها ميگويند در شرايطي كه توليد كاميون با رشد 188 درصدي رو به روست و تعدادي از كاميونها در انبارها باقي ماندهاند و منتظر ارائه تسهيلات بانكي به رانندگان هستند، دليلي ندارد كاميونهاي دست دوم از خارج وارد شود و نبايد مشكلات حمل ونقل كشور و هزينههاي بالاي صادرات و واردات را تنها به عامل گراني كاميونهاي ساخت داخل نسبت داد. در حال حاضر تنوع بيش از 60 نوع محصول توليدي در داخل كشور، هر نوع سليقه و انتظاري را پاسخ ميدهد و رضايت مشتري را جلب ميكند.
اما در هر حال عدهاي از موافقان واردات دلايل ديگري نظير شكستن انحصار خودروسازان داخلي و توجه به سليقه مشتري در انتخاب
خودروهاي خارجي را نيز مطرح ميكنند و به دنبال واردات خودروهاي دست دوم و كسب سود از محل واردات آنها با قيمت پايين و نيز دستيابي به سود حاصل از فاصله قيمت بازار داخلي و قيمت موجود در بازارهاي خارجي هستند.
عدهاي از كارشناسان نيز كندي روند توليد كاميون و كشنده را ابزاري براي توجيه واردات خودروهاي دست دوم عنوان ميكنند. در اين ميان بروكراسي اداري نيز عامل مهمي در عدم تحويل به موقع كاميونها به رانندگان و مشتريان است. در حال حاضر 1500 خودروي سنگين از قبيل كاميون و كشنده به دليل تاخير در پرداخت وام به مالكان آنها معطل ماندهاند. اصلاح ساختار اعطاي وام به خريداران كاميونها و تحرك بيشتر سيستم بانكي، بخش عمدهاي از اشكالات فعلي سيستم حمل و نقل كشور را رفع خواهد كرد.
عملكرد نظام بانكي، نهادهاي ذي ربط و خودروسازان در تحويل به موقع خودرو و خدمات پس از فروش و اعطاي وام، با ترويج و توجه به واردات خودروهاي فرسوده رابطه مستقيم دارد.
هم اكنون موضوع كاهش تعرفههاي واردات خودروهاي دست دوم و تبليغات وسيعي با عنوان «خودروهاي ارزان قيمت» از سوي واسطهها و عدهاي از تجار دنبال ميشود كه در صورت عدم تحرك لازم
دولت و خودروسازان و نظام بانكي در جهت جلب رضايت مشتريان، رانندگان و موسسات حمل ونقل، فشار آنها براي باز كردن درها و كاهش تعرفهها و واردات رنگارنگ خودروهاي دست دوم افزايش خواهد يافت.
ضرورت نوسازي ناوگان حمل ونقل ايران با استفاده از خودروهاي نو و برخوردار از تكنولوژي روز و متكي بر توان ساخت داخل، غيرقابل اجتناب است. نبايد جايگاه ترانزيت كالا و حمل و نقل كشور را در سطح جهاني با استفاده از خودروهاي دست دوم تنزل و نقدينگي كشور را هدر دهيم.
عدهاي از كارشناسان معتقدند استانداردهاي روز اروپا به برخي از اين خودروهاي دست دوم كه سالها به طور پيوسته در جادههاي آسيا و اروپا تردد كردهاند، اجازه تردد نميدهد و مالكان خودروهاي مذكور به جاي اسقاط آنها، دنبال جادهها و بازارهايي براي فروش خودروهايشان ميگردند تا در كنار سودي كه تا به حال از اين كاميونها بردهاند، پول ديگري را نيز بابت از رده خارج كردن آنها بگيرند.
برخي صاحبنظران هشدار دادهاند كه اگر واردات خودروهاي دست دوم را بپذيريم، به اين معني است كه استانداردها و وضعيت حمل ونقل و جادهها و كاميونهاي ما با استانداردهاي روز
جهان و اروپا منطبق نيست و برخي شركتها و سازمانهاي فروش و بيمه كالا حاضر نخواهند شد با كاميونهاي دست دوم و فرسوده ايراني به ترانزيت كالا بپردازند.
بنابراين خودروسازان و نظام بانكي و نهادهاي دستاندركار حمل و نقل كشور بايد با ارائه شايستگي و توان ساخت داخل، جايگاه حمل ونقل و سيستم خودروهاي سنگين كشور را ارتقا دهند و تقاضاي موجود را به بهترين نحو و با قيمت مناسب تامين كنند.
مهندس مجيد شيخاني مديرعامل ايران خودرو ديزل ميگويد: از واردات خودروهاي سنگين بيم نداريم زيرا با كاهش تعرفه واردات كاميون و حتي با واردات محصولات در سطح تكنولوژي بالاي بنز ميتوانيم بازار خود را حفظ كنيم زيرا شركت دايملر كرايسلر براي توليد موتورهاي سري جديد 900 و 457 در ايران برنامهريزي كرده و اين شركت در حال انتقال دانش فني به شركت ايدم است. براي توليد موتور نيز تيم فني شركت بنز در ايران مستقر شده و قرار است طي سالهاي آينده چند ميليون دلار موتور در ايران توليد و به آلمان صادر شود.
فایل : 30 صفحه
فرمت : Word
- کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.