مقاله کامل رهبري

مقاله کامل رهبري

رهبری
اصولا فرايند رهبري مبتني بر عشق ومحبت دربرگيرنده چهارم مفهوم اصلي است كه به ترتيب عيارتند از :
توجه كردن (Carring)
شريك شدن (Sharing)
احترام گذاشتن (Recpect)
مسئوليت (Responsibility)
ازآنجائيكه ما رهبري را با فرايند نفوذ (Influence) قرين ميدانيم يك مدير به عنوان يك رهبر موفق وموثر بايستي با توسل به مكانيزمهاي مختلف درقلوب كاركنانش نفوذ نمايد وسپس با فراهم آمدن اين پيش شرط اصلي با بكارگيري چهارم مفهوم فوق الذكر به يك رهبري موثر دست بزند.
فرآيند رهبري توأم با عشق ومحبت داراي سه مرحله اساسي است :
1- اظهار محبت از جانب رهبربه فرد
2- اظهار فرد نسبت به رهبر
3- اظهارمحبت رهبر به فرد (جامعه) بصورت متعامل رهبري مبتني بر عشق ومحبت
چهار نوع رهبري قابل تميز از يکديگرند.
مرد قوي : Strongman
معامله گر : Transactor
قهرمان دورانديش : Visionary hero
رهبربرتر : Super leader
هفت گام دررهبري برتر :
براي فوق رهبر جوهر تلاش وتقلاء رهبري پيروان به منظور کشف نيروهاي بالقوه دروني آنها مي باشد. چگونه يک فوق رهبر مي تواند سايرين را بنحوي رهبري کند که آنها بتديل به خود – رهبران موثر درجهت مثبت شوند ؟ چگونه يک فوق رهبر مي تواند سايرين را رهبري نمايد بنحوي که آنها خودشان را رهبري کنند ؟
ما هفت گام لازم جهت نيل به اين اهداف را نشان خواهيم داد. خواهيم ديد که بعضي از مشخصات
خلاصه شده براي ساير انواع رهبري بخشي از فوق رهبري مي باشند ( بعنوان مثال استفاده از پاداش)، ولي همانگونه که شکل 1 نشان مي دهد کانون توجهات فرايند رهبري وبنيان قدرت وروابط ميان فوق رهبروپيروان خيلي متفاوت مي‌باشند.
گام يک – خود رهبرشدن
قبل از آموزش چگونگي رهبري ديگران اهميت دارد ابتدا ياد بگيريم که چگونه خودمان را رهبري کنيم. درنتيجه اولين گام براي فوق رهبر شدن يک خود – رهبر شدن است.
درمصاحبه ضبط شده اي از آرشيو هاولت پارکاردوديويد پاکارد مؤسس شرکت هاولت پاکارد آمده که درزمان جواني چگونه عادت داشت که يک برنامه کارروزانه
بعنوان استراتژي براي انجام امورات خود داشته باشد.
(من مصمم بودم هر چيزي را به شکل سازمان يافته داشته باشيم، …. مشخص بود که چه کاري را درهرساعت از روز مي خواهم انجام بدهم …. فرصتهاي زماني را صبح ها جهت مطالعات معين اختصاص مي دادم …. شما مجبوريد که زمان خودتان را تخصيص بدهيدو….) درسنين جواني ديويد پاکارد مهارت هاي خود – رهبري را که براي موفقيت هاي اجزائي آينده اش بسيارحساس گشت رشد وتوسعه داد. خود – رهبري تسلط ونفوذي است که مابرروي خودمان اعمال مي کنيم تا خود- تحريکي وخود – هدايتي کافي را جهت رسيدن به هدف بوجود آورده باشيم. فرآيند خود – رهبري شامل ماتريسي ازاستراتژيهاي وابسته به دانش ورفتاري بمنظورافزون نمودن کارآئي شخصي مي باشد.
خود- رهبري جوهره پيروي مؤثرمي باشد. وقتي يکي از مديران از مديران اجرائي شرکت فورد اظهارداشت که ( ما مديريت مشارکتي را شروع کرديم ولي نمي دانستيم که براي زيردستان چه مفهومي دارد!) مسئوليت پيرو چه مي باشد؟ او درموقعيت مديريت مشارکتي چگونه رفتاري از خود نشان مي دهد ؟ توسعه مهارتهاي خود – رهبري پاسخ اين سؤال است. از نقطه نظرفوق رهبري پيروان کارآ ومؤثرتردرحق خود رهبرمي باشند. آنها دررهبري خودشان مهارت يافته اند.
گام دوم : مدل خود رهبري
وقتي خودمان درخود رهبري تسلط يافتيم قدم بعدي به نمايش گذاشتن اين مهارت ها به کارکنان مي باشد يعني رفتارهاي خود رهبري ما بعنوان الگو ومدل براي سايرين جهت يادگيري قرار مي گيرد. همانگونه که ماکس دي پي رئيس
هيئت مديره هرمن مايلر (مهم نيست که شما چگونه موعظه وپند مي کنيد بلکه مهم اينست که چگونه عمل ورفتار مي کنيد).
ساختن مدل مي تواند خود رهبري زيردستان را بر مبناي روز به روزبه دو طريق رشد وتوسعه بدهد. اوليناستفاده ايجاد رفتار جديد مي باشد. مخصوصا رفتارهايي خود رهبري نکته اصلي اينست که يک نفرکارمند مي تواند يک رفتار کاملا جديد را ياد بگيرد مخصوصا خود رهبري را بدون آنکه واقعا آن عمل را انجام بدهد. مديران اجرائي که «خود – آغازگر» ومنضبط اند دوست دارند که زيردستاني با همان خصوصيات داشته باشند. مجريان مخصوصا مسئوليت ويژه اي دارند تا بعنوان نمونه «خودرهبري» که مي خواهند زيردستانشان مشابه آن شوند باشند.
دومين استفاده شامل : تقويت رفتارهاي «خود رهبر» فرا گرفته قبلي است. رفتارهاي خودرهبري
از طريق مشاهده پاداش هاي دريافتي توسط سايرين براي رفتارهاي مطلوب شان مي تواند زيادترگردد. مشاهده شده است که بعنوان مثال وقتي که يک خانم مسن بدليل بهبود روش بازرسي جديدي که در تاندم کامپيوتر انجام داده بود موفق به دريافت جايزه اي شد اظهار خوشحالي نمود. او اين روش را با ابتکار مشخصي بوجود آورده بود. اومثل يک خود رهبر عمل نموده بود. اين رخداد بعنوان يک مدل سمبوليک براي سايرين کارکنان درمؤسسه تاندم مطرح گشت. مديريت با عکس العمل خويش روشن ساخت که آغاز نمودن استراتژيهاي (بازرسي رويه ها) مطلوب است واين نوع اعمال تشويق وپاداش داده مي شوند اميد به نيت قصد اينکه ديگر کارکنان رفتار ابداعي را درک مي کنند تا بطوربالقوه براي پاداش داده شوند بيش از اين اهداف تشويق شده اند

فایل : 53 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط