مقاله کامل رابطه مهارتهاي فراشناختي و كمال گرايي با اهمال كاري در دانشجويان

مقاله کامل رابطه مهارتهاي فراشناختي و كمال گرايي با اهمال كاري در دانشجويان

رابطه مهارتهای فراشناختی و كمال گراییبا اهمالكاری در دانشجویان
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مهارتهای فراشناختی و کمال گرایی با اهمالکاری در دانشجویانبود. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر(به تعداد 3200 نفر) دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر در سال 98-97 بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 246 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند انتخاب شده و پرسشنامه های مهارتهای فراشناختی (اونیل و عابدی، 1996)، کمال گرایی (راث و بلوم، 1984) واهمالکاری(فراست، 1990) را تکمیل کردند.
جهت آزمون فرضیه ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین مهارتهای فراشناختی، کمال گرایی رابطه مثبت ومعنی دار وجود دارد.همچنین بین کمال گرایی و اهمالکاری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. رابطه مهارتهایفراشناختیواهمال کاری منفی می باشد. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن است که مهارتهای فراشناختی سهم بیشتری در پیش بینیاهمال کاری دارد و 7/24% درصد اهمال کاری را پیش بینی میکند.
نتایج این پژوهش می تواند در شناسایی افراد اهمال کارو ارائه راهکارهای روانشناختی مناسب جهت کاهش اهمال کاری مفید باشد.
واژه های کلیدی: مهارتهای فراشناختی، کمال گرایی، اهمالکاری
مقدمه
اهمال کاری زمانی اتفاق می افتد که فرد کاری که باید انجام دهد به دلیل مشغول بودن به فعالیت غیر مرتبط به
تعویق می اندازد. فرد اهمال کار دارای علائمی چون رفتار وقت کشی و اتلاف وقت، احساس غرق شدن در مسئولیت ها، ناتوانی در رسیدن به اهداف مهم زندگی، انجام کارها با سرعت زیاد در آخرین دقایق، خیالبافی و آرزو به جای انجام کارها و نداشتن برنامه ریزی مداوم برای زندگی است. اهمال کاری موجب بی قراری شبانه و خواب نامناسب، سطوح بالای استرس و هراس، عقب افتادن به دلیل کمبود زمان یا تکمیل نامناسب تکالیف می شود(کاگان، کاگر، لیهان و کاندمیر،2010).
تحقیقات بسیاری در حوزه اهمال کاری تحصیلی به بحث در خصوص تعیین کننده های آن پرداخته و درک فرآیندهایی که منجر به اهمال کاری می شود را در دستور کار خود قرار داده است. تحقیقاتی نظیر سو (2008)؛ ولترز (2004)،استیل (2007)،فرن(2004) عوامل متعددی را بعنوان علل اهمال کاری شناسایی کرده اند که از آن جمله می توان شخصیت،ویژگی های فردی، برداشت فرد درباره تکلیف، راهبردهای مطالعه و رویدادهای زندگی را نام برد.
همانطور که اشاره گردید عوامل متنوعی می توانند منجر به شروع و تداوم اهمال کاری شوند. از جمله عللی که در بحث از ویژگی های شخصیتی اهمال کاران توجه زیادی را در ادبیات تحقیق به خود جلب کرده است کمال گرایی و انتخاب استانداردهای در حد افراطی است(سو، 2008).
بسیاری از محققان معتقدند که کمال گرایان و افراد اهمال کار در برخی ویژگی ها مشترک هستند. هر دو استانداردهای بالا دارند و خواستار دستیابی به انتظارات غیرمنطقی خود هستند(بسویک،راث بلوم و مان، 1988). به علاوه هر دو گروه آنها ترس از اشتباه را تجربه می کنند.
در زمینه انگیزه اصلی اهمال کاری پژوهشها،نشان داده اند که ترس از شکست و تنفر از انجام تکلیف، می توانند دو انگیزه اساسی برای افراد مبتلا به اهمال کاری باشند (بلونت و پسیل، 1998؛ میلگرام، باتوری و ماورر، 1993؛ اسکوونبرگ، 1993؛ سولومن و دیگران، 1995؛ به نقل از شهنی ییلاق و همکاران، 1385). ترس از شکست یکی از مشخصه های اصلی افراد کمال گرای منفی می باشد. این افراد به دلیل انتظارات غیر واقع بینانه ای که از عملکرد خود دارند، همواره نگران نتیجه کار خود می باشند و این نگرانی و ترس از عدم موفقیت باعث می شود که آنها کارهای خود را به تعویق بیندازند. وقتی میزان توقع فرد، بیش از حد توانایی اوست، کار برای فرد کسل کننده می شود. مثلا وقتی فردی انتظار دارد نمره او همواه«الف» باشد و به کمتر از آن هم قانع نیست، در چنین وضعی به ادامه کار تشویق نمی شود، زیرا همواره می ترسد که نمره عالی به دست نیاورد (الیس و نال، به نقل از فرجاد، 1382).
کمال گرایی به عنوان مجموعه ای از معیارهای بسیاربالا برای عملکرد است که با خود ارزیابی ها منفی، انتقادات و سرزنش خود همراه می باشد. بر اساس تقسیم بندی بهنجار – نوروتیک دو نوع کمال گرایی را متمایز کرده اند.کمال گرایی مثبت یا انطباقی با استانداردهایشخصی سطح بالا اما قابل دسترس، گرایش به نظم و سازماندهیدر امور، احساسرضایت مندیاز عملکرد خود، جستجو برای تعالی در امورو انگیزش برای رسیدن به پاداش های مثبت شخص می شود وکمال گرایان نابهنجار محدودیت فعالیت خودرا برای رسیدن به معیارهای مورد نظرشان نمی پذیرند چنین افرادی
به دلیل ترس از شکست به پیش می روند وبرای عالی بودن کار نمی کنند وبه همین دلیل از خود یا عمل خود خیلی راضی نیستند.(ابوالقاسمی و همکاران، 1386).
طی سالهای اخیر تئوری های متعددی در زمینه ماهیت کمال گرایی ارائه شده است که ازآن میان می توان به تئوری هویت و فلت(2005، 1991) اشاره کرد. هویت و فلت(2005) مدلی چند بعدی از کمال گرایی مطرح می کنند که کمال گرایان را براساس منبع استانداردهای بالایشان از هم متمایز می کند. کمال گرایان خود مدار استانداردهای خیلی بالایی برای خودشان برمی گزینند در حالیکه کمال گرایان جامعه مدار در تلاش برای دستیابی به استاندارد هایی بالایی هستند.که تصور می کنند دیگران برایشان برگزیده اند و کمال گرایاندیگر مدار انتظار دارند.دیگران به کمال دست یابند.
از سوی دیگرمیل به دانستن و تلاش برای دانستن و فهمیدن از ویژگی های جدایی ناپذیر وجود آدمی است. از این رو،ذهن انسان همواره درگیر انبوهی از پرسش ها بوده است. در این میان، این پرسش اساسی که فرد درباره دانستن چه می داند،و چگونه و تا چه حد می داند جایگاه خاص خود را داشته است. پرسش هایی از این گونه ما را به سمت مفهومی هدایت می کند که امروزه در روان شناسی یادگیری، فراشناخت نامیده می شود.
فراشناخت یک سازه روان شناختی و یک بعد تفکر است. که چندین چهره دارد. فراشناخت”دانش یا آگاهی فرد از نظام شناختی خود”،”دانستن در باره دانستن “تفکر در باره فکر کردن”،”اداره کردن تفکر”، یادگیری چگونه یادگرفتن و گسترش مجموعه ای از فرایندهای فکری است که می تواند
برای حل مسائل جدید، نو و چالش انگیزکاربرد داشته باشد(سیف، 1398).
اهمیت فراشناخت در حوزه تعلیم و تربیت از جمله فرایتد یاددهی –یادگیری به حدی است که به زعم صاحب نظرانی از جمله وینمن و همکاران (1994(، پرسلی وآفلرباخ،2000) عنصر کلیدی برای آموزش و یادگیری محسوب می شود و آموزش را با انتقال از پارادایم سنتی بهپارادایم جدید مواجه ساخته است.به اعتقاد این صاحب نظران پارادایم سنتی بر “انتقال دانش” و تاکید بر “نتیجه”ولی پارادایم جدید بر “تولیددانش “و تاکید بر” فرایند “استوار است.در پارادایم جدید معلم از گرداننده اصلیصحنه کلاس به راهنما مبدل می شود.بر این اساس با دگرگونی نقش معلم در فرایند یاددهی –یادگیری، مسئولیت های جدیدی براییادگیرندگان مطرح خواهد شد بدین معنی که یادگیرندگان در پارادایم جدید، افرادی فعال، مشارکت جو، خودانگیخته، مستقل، مسئولیت پذیر، خود ارزشیاب خواهند شد.
بنابراین در پژوهش حاضر پژوهشگر به دنبال پاسخ به این سوال است که : آیا بین کمال گرایی و مهارت های فراشناختی با اهمال کاری رابطه معنادار وجود دارد؟
روش
این پژوهش با استفاده از روش همبستگی صورت گرفت. که در آن رابطه مهارتهای فراشناختی و کمال گرایی با اهمال کاری در دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهرکه در سال تحصیلی 98- 97مشغول به تحصیل
بودند.به تعداد (3200 نفر) که براساس جدول مورگان 246 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مر حله ای انتخاب شدند. ابتدا به روش تصادفی ساده 5 رشته انتخاب شد.
واز بین آنها 15 کلاس به طور تصادفی انتخاب و از هر کلاس 18 تا 20 نفر انتخاب شد.
پس از انتخاب نمونه پژوهش با استفاده از پرسشنامه هایمهارتهای فراشناختی (انیل و عابدی، 1996)، کمال گرایی (فراست، 1990) و اهمال کاری(سولومون و راث بلوم، 1984) داده ها واطلاعات مورد نیاز مربوط به متغیر های پژوهشی جمع آوری شد. بعد از جمع آوری داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسونو رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
پرسشنامه حالت فراشناختی
پرسشنامه حالت فراشناختی، ابزاری است که برای اندازه گیری تفکر سطوح بالاتر یا مهارت های فراشناختی پیشنهاد شده است. این پرسشنامه با تلاش مشترکانیل وعابدی(1996) ساخته شد. پرسشنامه حالت فراشناختی به صورت فردی و گروهی قابل اجراست و همه دانش آموزان بالاتر از دوره ابتدایی می توانند با مطالعه راهنمای پرسش نامه، شیوه پاسخ دادن به پرسش ها را بدانند.
ضرایبپایایی گزارش شده از 70% تا 83% متغیر بوده و نویسندگاننتیجه گرفته اند که ابزار فراهم شده از پایایی کافی برخوردار است.
1-پرسشنامه کمال گرایی فراست(FMPS)
پرسشنامه کمال گرایی (FMPS) کمال گرایی چندبعدیفراست FMPSیک پرسشنامه 35 سؤالی است که توسط فراست(1990) به منظور سنجش کمال گرایی ساخته شده است.
اعتبار این مقیاس در مطالعه فراست و همکاران (1990) برای کمال گرایی کل 90/0، نگرانی از اشتباه 88/0 انتظارات والدین 84/0،انتقاد والدین 84/0، شک و تردید در عمل 77/0، معیارهای شخصی 83/0 و سازماندهی 93/0 گزارش شده است.
2- مقیاس اهمال کاری
مقیاس ارزیابی اهمال کاری(PASS)1: این مقیاس را سولومون و راث بلوم (1984) ساخته و آن را مقیاس اهمال کاری تحصیلی نام نهادند. این مقیاس را دهقان (1387،به نقل از علی مدد، 1388) برای اولین بار در ایران به کار برده است. مقیاس ارزیابی اهمال کاری تحصیلی دارای27 گویه می باشد.در پژوهش دهقان (1387،به نقل از علی مدد، 1388) پایایی آزمون به روش آلفای کرونباخ 79/0 به دست آمده است در پژوهش علی مدد (1388) نیز برای تعیین مقیاس از روش آلفای کرونباخ استفاده شده که ضریب 78/0 به دست آمده است.
در مورد روایی مقیاس نیز،سولومون (1998؛ به نقل از علی مدد، 1388) با استفاده ازروایی همسانی درونی، ضریب 84/0 گزارش داده است. دهقان میزان روایی همسانی درونی مقیاس را در بعد آمادگی برای مقاله، 78/0 گزارش داده است.
در پژوهش علی مدد(1388)جهت تعیین روایی مقیاس از همبستگی نمره کلی مقیاس با تک تک سؤالات تشکیل دهنده مقیاس استفاده شده است که همه ضرایب همبستگی در سطح 01/0>Pمعناداربوده اند.
یافته ها
همانگونه که در جدول (1) مشاهده می شود این سه پرسشنامه ها بر روی دانشجویان انجام شده و همچنین با توجه به میاتگین این نمرات مشاهده شد که میانگین کسب
شده توسط در متغیر کمال گرایی بیشتر از متغیرهای مهارتهای فراشناختی و اهمال کاری بود.
جدول 1: شاخص های توصیفی متغیرهای پژوهش
همانطور که در جدول 2 ملاحظه می شود همبستگی بین کمال گرایی و اهمال کاری در بین کل آزمودنیها292/0می باشدکه با توجه به اینکه 01/0 می باشدنتیجه می گیریم که ضریب همبستگی بین کمال گرایی و اهمال کاری در سطح 01/0 معنی دار می باشد. همچنین همبستگی بین مهارتهای فراشناختی و اهمال کاری در بین همه آزمودنیها393/0-می باشد.
این مقدار با علامت منفی نشاندهنده ییک رابطه معکوس بین این دو متغیر (مهارتهای فراشناختی و اهمال کاری) می باشد که با توجه به اینکه که 01/0 می باشد نتیبجه گرفته می شود که همبستگی بین اهمال کاری با مهارتهای فراشناختی در سطح 01/0 معنی دار می باشد. البته لازم به ذکر می باشد که رابطه بین مهارتهای فراشناختی و اهمال کاریمعکوس می باشد یعنی با افزایش (کاهش) مهارتهای فراشناختی اهمال کاری کاهش (افزایش) می یابد.
جدول 1: ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای پژوهش
جدول 3 رابطه اهمال کاری با هریک از خرده مقیاس های متغیر کمال گرایی (نگرانی از اشتباه، انتظارات والدین، انتقاد والدین، شک و تردید در عمل، معیارهای شخصی، سازماندهی، بعد مثبت و بعد منفی) را نشان می دهد که با توجه به جدول مشاهده می گردد که اهمال کار ی با نگرانی از اشتباهات، انتقاد والدین رابطه مثبت و معنی داری دارد (01/0)همچنین اهمال کاریبا شک و تردید در عمل رابطه مثبت و معنی داری دارد (05/0). اما بین انتظارات والدین،استانداردهای شخصی و سازماندهی با اهمال کاری رابطه معنی داری مشاهده نشد.
جدول 3 : ضریب همبستگی مولفه های کمال گرایی با اهمال کاری
جدول4 رابطهاهمال کاری مولفه های فراشناخت (آگاهی، راهبردفراشناختی، برنامه ریزی، خودبازبینی) را نشان می دهد که با توجه به جدول مشاهده می گردد که اهمال کار ی مولفه های فراشناخت( آگاهی، راهبردفراشناختی، برنامه ریزی،خودبازبینی(رابطه منفی و معنی داری دارد (01/0).
جدول 4 : ضریب همبستگی مولفه های فراشناخت با اهمال کاری
برای بررسی اینکهبیناهمال کاری با مهارتهای فراشناختی و کمال گرایی همبستگی چندگانه وجودارد از رگرسیون
چندگانه استفاده می شود که یافته مربوطه در جدول 5 آورده شده است. البته برای داده های این پژوهش فرضهای رگرسیونی مربوط به درستی برازش خط رگرسیونی بررسی شده است و درستی تمامی فرض های مربوطه مورد تایید قرار گرفته است. حال با توجه جدول 3 مشاهده می گردد که ضرایب رگرسیونی مدل برازش داده شده با توجه بههمگی در سطح 01/0 معنی دار می باشند.
ضرایب رگرسیون استاندارد شده بیانگر آن است که کدام متغیر سهم بیشتری در پیش بینی اهمال کاری دارد جدول شماره 5 نشان می دهد که مهارتهای فراشناختی سهم بیشتری در پیش بینیاهمال کاری دارد.
جدول 5
جدول 6مربوط به یافته های تکمیلی (مربوط به برازش مناسب خط رگرسیونی) در موردمدل رگرسیون می باشد. با توجه به یافته های این جدول مشاهده می شود که مقدار ضریب تعیین مربوط به مدل برابر با 0.247 می باشد یعنی 7.24 درصد از داده ها توسط مدلذکر شده در بالا ارائه می گردد که مقدار مناسبی می باشد و می توانیم نتیجه بگیریم که مدل مناسب می باشد. اما قابل ذکر می باشد که این ضریب تحت تاثیر تعداد متغیرهای مستقل می باشد یعنی با افزایش متغیرهای مستقل این ضریب افزایش می یابد که اعتبار این معیار برای برررسی مناسب بودن مدل زیر سوال
می رود. برای رفع این مشکل از ضریب تعیین تعدیل شده که در جدول 6 آورده شده، استفاده می شود.مقدار این ضریب برای مدل بالا 232/0 می باشد که مقدار مناسبی می باشد. همچنین در جدول 6مقدار اماره ی دوربین واتسن آمده کهنشان می دهد باقیمانده های مدل ذکر شده در بالا همبسته نمی باشند یعنی اعتبار مدل زیر سوال نمی رود.
جدول 6: مدل رگرسیون
بحث و نتیجه گیری
نتیجه تحقیق نشان داد که بین مهارتهای فراشناختی و اهمالکاری دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.و همچنین بین کمال گرایی و اهمالکاری دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه تحلیل رگرسیون نشان می دهد که مهارتهای فراشناختی و کمال گرایی می تواننداهمالکاری را تبیین نمایند.
این نتایج با نتایج پژوهشهای زیر همسو می باشد:
انووک بوزی(2000(؛ و فراری(2002(، رابطه معنی دار بین اهمال کاری تحصیلی وکمال گرایی وجود دارد. مارتین وهمکاران(2003(؛بین اهمال کاری وبعد اجتماعی کمال گرایی رابطه مثبت ومعنی داری وجود دارد. کاکی(2003)، رابطه منفی ومعنی داری بین اهمال کاری آموزشی وکمال گرایی وجود دارد. لای(1986)،بین کما ل گرایی خود کار واهمال کاری رابطه وجود دارد. باسکو(1998)، کمال گرایی خود مدار بطور منفی بر اهمال کاری آموزشی تأثیر دارد. سادلرو ساکس (1993) نشان داد که بین کمال گرایی اجتماع مدار و اهمال کاری آموزشی رابطه وجود دارد.
لموس(2002) فراشناخت با اهمال کاری رابطه منفی دارد؛ زیمرمان(2002)، استفاده از مهارتهای فراشناخت برای کاهش اهمال کاری؛ ناتان وسالسمن(2008)، آموزش مدیریت اهمال کاری موجب تغییر مؤلفه های فراشناخت می شود؛

فایل : 17 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط