مقاله کامل در مورد یادگیری الکترونیکی

مقاله کامل در مورد یادگیری الکترونیکی

مقدمه
چندي قبل يك دانشگاه آمريكايي طي نظرسنجي از اقتصاددانان – برنده جايزه نوبل، از آنان خواست بئويند در زمان حاضر، ثروت پايدار يك جامعه كدام است، در صورتي كه در گذشته معمولاً، برده ها، طلا، منابع كشاورزي و منابع طبيعي، صنايع، تجارت و غير ثروت پايدار بوده است، اقتصاددانان عموماً پاسخ داده اند كه در عصر فناوري پيشرفته، ثروت پايدار هر جامع، استعداد و نيروي انساني ماهر و خلاق آن جامعه است و پيشرفت و رفاه هر جامع به قطعه هاي آن بستگي مستقيم دارد.
امروزه نيز در همه كشورها به صورت آشكار مشخص شده كه موتور حركت هر جامعه اي منابع انساني توانمند (وجهي از توسعه پايدار) است و اين از طريق نظام آموزشي هر كشور ميسر مي شود كه مستلزم استفاده از دانش روز و فناوري و آموزش نوين در اين زمينه مي باشد.
عصر كنوني را عصر ارتباطات، عصر انفجار اطلاعات، عصر فراصنعتي، عصر دانش و … ناميده اند كه در اين عصر، قافلة دانش و فناوري با سرعتي باور ناپذير و شگفت انگيز به پيش مي رود و اكثر
جوامع بخواهند همپاي اين قافله راه بسپارند بايستي حركت كند و سنتي خويش را كنار گذاشته و آهنگي تند و سريع براي گام برداشتن اختيار كنند. كه اگر جز اين باشد از قافله باز مي مانند و اين به مفهوم گسستن حلقه ارتباط ايشان با جوامع ديگر است در اين چرخه تحولات و پيشرفت فناوي، آنچه بيش از همه جوامع بشري را تحت تأثير قرار داده ظهور فناوري ارتباطات و اطلاعات (ICT) است. اين فناوي نظريه مك لوهان را مبني بر كوچك شدن جهان و ايجاد دهكده جهاني محقق كرده و به گونه اي باور نكردني فاصله ها را از ميان برداشته و ارتباطات را بسيار سهل تر از پيش در سطح جهان برقرار ساخته است.
مهمترين خصوصيت و ويژگي فناوري اطلاعات و ارتباطات تكيه بر توليد، اشاعه و پردازش اطلاعات و در دسترس قرار دادن آن براي همگان در كمترين زمان ممكن با حداقل هزينه ها و همه زمانها و مكانها است. كه مستلزم استفاده از آموزش الكترونيك (E-Learning) به عنوان فرايند كمكي و تسهيل كننده انجام مي شود.
يادگيري الكترونيكي:
يادگيري الكترونيكي به مجموع فعاليتهاي آموزش اطلاق مي گردد كه با استفاده از ابزارهاي الكترونيكي اعم از صوتي، تصويري، رايانه‌اي، شبكه اي و مجازي و … صورت مي گيرد. به عبارتي كليه برنامه هايي را كه از طريق شبكه هاي رايانه به ويژه اينترنت، منجر به يادگيري مي شود يادگيري الكترونيكي مي نامند. اصطلاح يادگيري الكترونيكي، شامل مجموع وسيعي از كاربردها و عملكردها، از جمله آموزش مبتني بر «وب»، آموزش مبتني بر كامپيوتر، كلاس هاي مجازي و همكاري هاي الكترونيكي است.
يادگيري «آموزش» الكترونيكي به كمك رايانه ها از طريق رسانه‌هاي الكترونيكي، اينترنت، وب، شبكه هاي سازمان يافته مثل اكترانت و اينترانت و بخش ماهواره اي، ديك سخت، بسترهاي چند رسانه اي مانند DVD , CD-ROM و نوارهاي صوتي و تصويري ارائه مي‌شود. در واقع يادگيري الكترونيكي آموزش و يادگيري از راه دور بر مبناي فناوري است. به عبارت اينكه محتواي دورة آموزش با استفاده از انتقال صدا، تصوير و متن ارائه مي شود كه با بهره گيري از ارتباط دو سويه بين افراد فراگير و استاد يا بين فراگيران، كيفيت ارائه دوره آموزشي به بالاترين سطح خود مي رسد. استفاده از تجهيزات و
امكانات پيشرفته تر، امكان ارائه اطلاعات و دانش را با كيفيت بهتر و بالاتر فراهم مي سازد. مثلاً در كسب اطلاعات از طريق وب، هرچه پهناي باند ارسال داده ها بيشتر شود، اطلاعات بيشتري دريافت مي‌شود.
حرف C در واژه E-Learning از ديدگاه كاربران چنين تعبير مي شود.
1- Exploration (اكتشاف): براي فراگيران وب محور اين شيوه آموزشي وسيله اكتشافي براي دستيابي به اقيانوسي از اطلاعات و منابع است.
2- Experience (تجربه): وب مي تواند تجربيات آموزشي همه جانبه و فراگيري را از آموزش همزمان، سلسله مباحث، متوالي و خودآموز ، در اختيار فراگيران قرار دهد.
3- Engagement (سرگرمي و مشغوليت): وب با فراهم ساختن رويكردهاي خلاق آموزشي براي كاربران، و ايجاد حس مشاركت و همكاري، فراگيران را مشتاق و علاقه مند مي سازد.
4- Ease of use (سهولت استفاده): استفاده از وب نه تنها براي فراگيراني كه با قابليتهاي آن آشنا هستند، بلكه براي فراهم آورندگان
مطالب اينترنتي نيز ساده و آسان است، زيرا آنها مي توانند به راحتي مطالب را در كليه ساختارهاي حتي (همانند ويندوز، يونيكس و …) در اختيار كاربران قرار دهند.
5- Empowerment (اعطاي قدرت انتخاب): وسيله كمك مجموعه‌اي از ابزارها فراگيران را قادر مي سازد كه بهترين روش يادگيري را از ديدگاه خود برگزينند.
ويژگي هاي يادگيري الكترونيكي:
اهم خصوصيات يادگيري الكترونيكي را مي توان در موارد زير خلاصه كرد:
1- دانش آموز محور بوده و نقش معلم به عنوان راهنما و تسهيل كننده است.
2- دوره هاي آموزشي به صورت تعاملي (كاربرد تعاملي در امر ياددهي و يادگيري) هستند.
3- براي تمامي گروه هاي سني و در همه جا و همه وقت با شعار 7/24 فعاليت مي كنند.
4- يادگيري مشاركتي است. يادگيرندگان، معلمان و متخصصان را گردهم مي آورد.
5- يادگيري سريع، زنده و پويا و در عين حال كم هزينه است.
6- يادگيري فردي، يعني بر اساس علايق و تواناييهاي فردي است، جامع، يعني امكان استفاده از همه منابع و ابزارهاي آموزشي و يادگيري مثل كلاسهاي مجازي، شبيه سازي را دارد و فرصتهاي آموزشي برابر را در اختيار همگان قرار مي دهد.
7- كليه فعاليت ها از جمله مديريت، ثبت نام، دريافت شهريه و نظارت بر روي شبكه اينترنت انجام مي شود. به علاوه كليه خدمات آموزشي مثل ثبت نام، آموزش و اعطاي گواهينامه از همين طريق قابل انجام است.
8- دروس، توسط استاداني كه در محل هاي مختلف قرار دارند، تهيه مي شوند.
در يك جمع بندي كلي و با ترسيم جدول زير شايد بتوان ويژگي‌هاي مهم يادگيري الكترونيكي را براساس مقايسه دو نگرش سنتي و مدون نسبت به امر آموزش بهتر بيان نمود.
مزايا و محدوديتهاي يادگيري الكترونيكي:
الف) مزايا: به طور خلاصه مزايا عبارتند از:
1- ارتقاي سريع و مؤثر سطح دانش مورد نياز دانش آموزان، دانشجويان و فراگيران، متناسب با نوع فعاليت آنها.
2- سهولت دسترسي به منابع متعدد و مختلف آموزشي.
3- افزايش نيروي انساني مجرب و همگام با فناوري اطلاعات و ارتباطات روز.
4- امكان دسترسي فراگير، منابع آموزشي به صورت 7/24 (هفت روز در هفته و 24 ساعته)
5- گسترش آموزش براي هم، با هزينه بسيار كمتر.
6- كاهش زمان و هزينه رفت و آمد براي دانش آموزان، دانشجويان و فراگيران آموزشي.
7- امكان ثبت و ضبط فعاليت ها و برنامه هاي آموزشي و پيگير مستمر پيشرف تحصيلي دانش آموزان و دانشجويان.
8- اجازه تهيه و آماده سازي ارائه مدل هاي مختلف آموزشي توسط معلمان و استادان.
9- تسهيلات لازم و مناسب براي امر ثبت نام دانش آموزان و دانشجويان، خدمات تحصيلي و مشاوره اي به دانش آموزان و اولياي آنان و ساير خدمات آموزشي.
10. افزايش انگيزه هاي آموزشي فراگيران، ارتقاي سطح يادگيري، خودكار بودن دانش آموزان و پرورش همه جانبه استعدادهاي دانش‌آموزان و دانشجويان.
ب: محدوديت ها: به طور خلاصه محدوديتها عبارتند از:
1- افزايش هزينه هاي اوليه نسبتاً بالا.
2- محدوديت دسترسي همگان، اعم از دانش آموزان و دانشجويان در بهره برداري و دسترسي به رايانه و خدمات جانبي آن.
3- محدوديت اعمال مديريت و نظارت بر منابع آموزشي و هدايت نظام يافته آن ها.
4- محروم ماندن فراگيران در بهره مندي از روابط اخلاقي و تربيتي بين معلمان و دانش آموزان و استادان و دانشجويان.
5- كم بودن پهناي باند در ارسال چند رساله مطالب آموزشي.
مقايسه يادگيري الكترونيكي با آموزش سنتي:
يادگيري الكترونيكي نسبت به آموزش سنتي از مزاياي زير
برخوردار است:
1- قابل استفاده بودن در كليه ساعات روز و ايام هفته.
2- برخورداري از كيفيت بالاتر در ارائه خدمات تحصيلي و تربيتي.
3- برخورداري از پيوستگي و ارتباط بالاتر در امر آموزش.
4- قابل انداز بودن، نتايج آموزش.
5- خودكار بودن فراگير در امر آموزش.
6- قابليت نگه داري اطلاعات و منابع آموزشي و دسترسي آسان به آنها.
انواع يادگيري الكترونيكي:
در يك تقسيم بندي كلان مي توان يادگيري الكترونيكي را دو سطح بيان داشت:
الف- يادگيري الكترونيكي به صورت (Network Based Learning)- On line
ب – يادگيري الكترونيكي به صورت (Training CD & e-book) Of line
الف) يادگيري الكترونيكي به صورت On line
به كليه برنامه ها و فعاليت ها و خدمات آموزشي كه از طريق شبكه
(وب) به صورت On line (هميشه در دسترس) يا روي خط و بدون وقفه ارائه مي گردد، آموزش On line مي گويند.
به عبارت ديگر آموزش On line به آن دسته آموزشهاي از راه دور گفته مي شود كه به وسيله مجموعه وسيعي از نرخ اقرارهاي كاربردي و روشهاي آموزش مبتني بر فناوري و شامل آموزشهاي رايانه اي، وب، اينترنت و هم چنين مدرسه، كلاس و دانشگاه مجازي باشد (Net working based Learning)
آموزش On line به چند شكل ارائه مي گردد:
1- آموزش در سطح محدود (Local-e-Learning) كه در سه سطح ارائه مي گردد.
سطح اول – آموزش از طريق شبكه هاي محلي يا (LAN)
فناوري LAN ارتباط هاي با سرعت بالا را بين كامپيوترها فراهم مي آورد؛ اما نمي تواند در فواصل طولاني گسترش يابد. به طور مثال شبكه LAN به طور معمول يك ساختمان يا محيط دانشگاهي با دبيرستان كوچك را با سرعتي بين 4 مگابايت تا 2 گيگابايت در ثانيه تحت پوشش قرار مي دهد.
سطح دوم – شبكه هاي كلان شهريا (MAN)

فایل : 33 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط