مقاله فارسی بهداشت ورزشي

مقاله فارسی بهداشت ورزشي

بهداشت ورزشي
هدف از رعايت بهداشت ورزشي، پيشرفت پرورش و تامين سلامت دانشجويان و ورزشكاران مي‌باشد و آن شامل سلامت جسمي، فكري، اجتماعي و رواني است. كساني كه تربيت بدني و ورزش از برنامه هاي هفتگي و ماهانه آنهاست مسئوليتي بزرگ برعهده دارند. به طوري كه علاوه بر توجه دادن ورزشكاران و دانشجويان خود به رعايت بهداشت بايد خود نيز به امر بهداشت ورزشكار و دانشجوي خود توجه بيشتري نشان دهند.
د اين جا توجه ورزشكاران را با اصول بهداشتي كه در زمان فعاليتهاي ورزشي بايد رعايت كنند جلب مي نمائيم ؛
1- موضوع اساسي اين است كه چگونه ورزش كنيم تا بتوانيم براي كارهائي كه در‌ آينده بايد انجام دهيم توانائي داشته باشيم و كدام رشته از ورزش را انتخاب كنيم تا به بدن ما صدمه اي وارد نشود وقتي به فعاليتهاي ورزشي مي پردازيد و عمل تعريق براي تنظيم درجه حرارت بدن فعال مي شود پس از اتمام ورزش و فعاليت، بخشي از مواد زائد عروق بدن بر روي پوست باقي مي ماند كه بايد از سطح پوست بدن پاك شود. بنابراين دانشجويان بايد حتي الامكان سعي كنند كه بعد از فعاليتهاي بدني و ورزشي براي حفظ و رعايت بهداشت پوست بدن خود، استحمام كنند و با آب و صابون بدن خود را خوب بشويند و سپس خشك كنند. به ويژه بايد مواظب باشند كه بعد از ورزش با بدني كه بوي عرق مي دهد در كلاسهاي درس حاضر نشوند.
در شست و شو و استفاده از صابون نبايد زياده روي كرد و بيش از اندازه از آن استفاده كرد زيرا اين امر سبب از بين رفتن چربي طبيعي پوست بدن مي شود و چون چربي طبيعي بهترين عامل حفاظت پوست بدن مي باشد با اين عمل پوست بدن خشك و زير مي شود. براي افرادي كه هر روز بدن خود را شست و شو مي دهند دوش آب گرم بعد از ورزش به منظور پاك شدن عرق بدن كافي مي باشد.
2- بعد از فعاليتهاي ورزشي، سعي كنيد كه لباسهاي ورزشي را بشوئيد و زير نور آفتاب خشك كنيد در صورتي كه به اين امر توجه نكنيد و لباسهاي ورزشي و آغشته به عرق بدن را در جاي نمناك و كم نور قرار دهيد محيط مناسبي براي رشد قارچ خواهد بود و بعد از استفاده مجدد لباسها به بيماري پوستي پارچي مبتلا مي شويد.
اگر جورابهاي شما پس از مدتي استفاده به اين نوع قارچها آلوده شود قارچها به سرعت به پاها و انگشتان پاي شما منتقل مي شوند و چون لاي انگشتان پا محل مناسبي براي رشد و توسعه اين نوع قارچها است لذا اين انگشتان به بيماري قارچي مبتلا مي شوند. براي جلوگيري از اين امر حتماً بايد پس از ورزش جورابها و لباسهاي خود را با آب گرم شسته و در مقابل نور آفتاب قرار دهيد. سعي كنيد هنگام ورزش از جورابهاي نايلوني يا الياف مصنوعي كمتر استفاده نمائيد استفاده از جوراب نخي يا الياف طبيعي بهتر است. در صورتي كه به اين عارضه دچار شديد سريعاً به پزشك بيماريهاي پوستي مراجعه كنيد.
3- كفش يكي از عوامل و وسائل مهم راه رفتن، دويدن، كوهپيمايي، و ورزشهاي مختلف مي‌باشد و كفش مناسب و استفاده آن از اهميت بسزايي برخوردار است در خريد كفش بويژه ورزشي توجه بيشتري نشان دهيد و سعي كنيد كفش نه كوچك باشد نه بزرگ بايد به صورتي باشد كه پا در آن به راحتي قرار گيرد و دويدن با آن راحت باشد زيرا كه در ورزش بويژه دو ميداني، پرش و كليه حركات بدني كه نياز به تحرك و جنبش دارد كفش نقش اساسي را بازي مي‌كند. چنانچه در پرش به صورت صحيح بايد پس از فرود با پنجه هاي پا فرود بيايند در صورتي كه ناخنهاي پا بلند باشد صدمه زيادي به انگشتان پا مي زند و باعث خون مردگي و يا خون ريزي اطراف ناخن مي شود بويژه اگر كفش كوچك باشد و تنگ اين ناراحتي دو چندان مي گردد. همچنين كفشهاي بزرگ و گشاد در دويدن و جهش ها باعث ايجاد صدمات پيچ خوردگي پا و يا
دررفتگي مي‌شود. استفاده از كفشهاي ميخ دار بر روي آسفالت يا سالن هاي بازي غيربهداشتي است و ايجاد ناراحتي بويژه در ساق پا و كمر مي كند. از اين رو سعي شود در سالنها از كفش هاي كتاني يا ورزشي كه كف آنها لاستيك يا مواد مشابه به صورت شياردار استفاده شود. استفاده از كفشهايي كه باعث از بين رفتن يا ايجاد صدماتي در قوس عرضي و طولي پا مي شود مناسب نيست و نبايد استفاده شود. در ورزشهاي مانند بسكتبال و كشتي حتماً بايد از كفشهاي ساقه بلند استفاده كرد چون در اين ورزش ها صدمات مچ پا زياد مي باشد كه با اين امر از اين صدمات جلوگيري بعمل مي آيد.
4- كساني ورزش مي كنند بويژه ورزشكاران بايد بدانند كه در بدن آنها منابع و مراكز چركي وجود نداشته باشد زيرا در زمان فعاليت و ورزش گردش خون تسريع پيدا مي كند و در اثر بودن منبع چركي مانند دندان چركي و يا لوزه چركي اين چرك از طريق خون به قلب راه پيدا مي كند و باعث صدمات اركاني مي شود و در درازمدت رماتيسم قلبي براي افراد ايجاد مي كند با اين سبب اطلاع از اين منابع و در جهت از بين بردن آن امريست ضروري ـ ناراحتيهاي چركي از قبيل لثه چركي، يا سينوزيت و … باعث پيدايش بيماريهاي عفوني قلب و يا ناراحتيهاي كليوي مي شود كه عواقب بدي را بدنبال خواهد داشت.
5- استفاده از لباسهاي مناسب ورزشي از قبيل پيراهن، شورت، گرمكن شلوار و در بعضي مواقع ساق بند، زانوبند، ضروري است و باعث راحتي ورزش كنند در هنگام ورزش مي شود. استفاده از لباسهاي پلاستيكي و شمعي يا مشابه بويژه در هنگام دويدن و يا ورزشهاي سنگين مناسب نيست اكثر كساني كه اين لباسها را مي پوشند براي تعريق زياد است و اين عمل صحيح نمي باشد زيرا پوشيدن اين گونه لباسها از تبخير سطح پوست و در نتيجه خنك شدن بدن جلوگيري مي كنند و خستگي زودرس به انسان دست مي دهد. براي رعايت بهداشت

فایل : 4 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...