مقاله فارسی گياهان مورد استفاده در باغ

مقاله فارسی گياهان مورد استفاده در باغ

گياهان مورد استفاده در باغ :
شما مي توانيد باغي زيبا داشته و هر روز تا دوازده ماه سال از آن لذت ببريد شرايط محيطي كه در آن زندگي مي كنيد مهم نيست بلكه تطابق گونه ها با شرايط محيطي موجود مهم است .
تصوير و نمايش دايمي باغ ، بايد اصول خاصي پياده شود بايد با استفاده از در خچه هاي پراكنده و مناسب باغ را زيبا جلوه داده و به ويژه زماني كه گلهاي فصلي از بين مي روند جلوه آن بيشتر مي شود .
براي ايجاد تصويري در باغ ،‌نياز داريد اطلاعاتي در مورد گياهان به دست آوريد . به همان ترتيب كه يك نقاش مجبور است در مورد رنگها و طرز استفاده ارآنها آگاهي كامل داشته باشد . شما بايد پتانسيل و توانايي طرح را در رابطه با درختان ، درخچه و گلها بشناسيد . سپس از گياهاني كه به باغ شما يك بنياد اساسي دايمي مي دهند ، استفاده كنيد . اگر استخوان بندي و كالبد يك طرح درست بنا شود پايان آن ،‌باغي اصولي و زيبا خواهيد داشت .
در آغاز تشخيص گياهان چوبي ( درختان و درخچه ها ) كه داراي ساختار دايمي مي باشند از گياها ن علفي ( گلهايي كه هر سال مي ميرند ) لازم است شما باغ را با درختان و درخچه ها قالب بندي كنيد . در استفاده از درختاني كه براي تأكيد به كار مي روند بايد اطراف آنها با ساير درختان و درخچه ها ارتباط داشته باشد سپس مي توانيد گياهان علفي را نيز به اين طرح اضافه كنيد .
درختان و درخچه ها به سه گروه تقسيم مي شوند :
گياهان خزان دار ،‌هميشه سبز مخروط دار ( سوزني برگان ) ،‌پهن برگهاي هميشه سبز ،‌ گياهان بالارونده كه خزان پذير هستند گاهي جزء درختان هميشه سبز به شمار مي روند و اين بستگي به گونه مورد استفاده دارد كه چه وظيفه اي را در طرح به عهده بگيرد .
نوع ديگر كه قدرت رنگ كمتري نسبت به سوزني برگان دارند ، هميشه سبزهاي پهن برگ هستند .
اين تفاوت رنگ و نقشي كه آنها در طبيعت مي گذراند كاملاً آشكار است يعني هنگامي كه شما به يك دامنه كوه نگاه مي كنيد مخروطيان هميشه سبز در بهار داراي رنگهاي سبز تيره هستند و با
درختان خزان پذير كه در كنار آنها كاشته شده اند مثل افراها ،‌ غانها و درختان خزان پذير ديگر كه برگ آنها در پاييز رنگ زرد كمرنگي به خود مي گيرد تفاوت زيادي دارند به ويژه هنگامي كه رنگ برگها در اواخر پاييز زردي به قرمزي گرايش مي يابد و بعد مي ريزد در قمابل مخروطيان كه معمولاً داراي رنگ سبز سير هستند تضاد را كاملاً مي توان مشاهده كرد . اما در اتبستان كه درختان خزان پذير رنگ برگهايشان سبز تيره است در اين موقع هم مخروطيان تغيير رنگي از خود نشان نمي دهند ، اما بعداً رنگ سوزني برگان به سبز مايل به سياه درآمده و آن زماني است كه درخت بيشترين نور را جذب كرده است و باز آن زماني است كه هميشه سبزهاي پهن برگ درختان خزان پذير داراي بازتاب نوري بالايي هستند . بطور كلي نتيجه مي گيريم كه رنگ برگ مخروطيان هميشه سبز ، در بيشتر موارد تيره به نظر مي رسد و براي استفاده از تيره كردن باغ به كار مي روند ، به همي ن دليل بايد در استفاده كردن آنها دقت شود چون باغ نبايد غم انگيز جلوه كند . شايد باغ شما خيلي تيره به نظر آيد شما بايد با حذف چند سوزني برگ آن را فرح بخش جلوه دهيد . اگر نگاهتان را به يك سوزني برگ هميشه سبز بياندازيد و به آن خيره شويد پس از مدتي رنگ تيره برگها با آرايشي كه روي درخت دارا هستند به شما اثر آرام بخشي مي دهند دوام برگهاي درخچه ها و درختان هميشه سبز پهن برگ مانند سوزني برگان مخروطي است . اما سطح برگهاي آنها زياد و براق بوده و جذب نور آنها بالاست و هرگز تيره رنگ نيستند ،‌ در نتيجه هميشه سبزهاي پهن برگ مي توانند كمبودهاي مخروطيان را جبران كنند تفاوت اندازه برگها بسيار است يعني ار باريكترين آنها كه بوته اي هستند تا برگهاي بزرگ مانند ماگنولياها ، گيلاس غار ، رودوندرون برگ پهن ، برگهاي مخروطيان هميشه سبز داراي شكل خطي هستند كه اصطلاحاً به آن الگوي خطي گفته مي شود و برگهاي گياهان پهن برگ هميشه سبز كه نقشهاي گوناگوني دارند به آن الگوي نقشه اي گويند .
درخچه هاي هميشه سبز پهن برگ مهمترين عامل تزيين كننده باغ هستند و به ندرت باغي وجود دارد كه نتواند به وسيله اينگونه گياهان اصلاح شود . كليه درخچه هاي پهن برگ هميشه سبز ، در آينده بافت باغ را توسط برگهايشان نشان مي دهند . يعني يك
درخچه با برگهاي انفرادي كوچك ،‌توليد بافت ظريف و زيبا كرده وديگري با برگهاي بزرگ ، ‌توليد بافت زير و خشن مي كند . لازم به يادآوريست كه بسياري از درختان هميشه سبز پهن برگ در مقابل سرما ناتوانند و بايد در شرايط اقليمي گرمتري اين درختان را مرود استفاده قرار داد .
درختان خزان پذير منظره زيبايي را در باغ ، به خصوص در زمستان ، ايجاد مي كنند . زيرا با تغيير فصل ،‌باغ را جذاب جلوه مي دهند . وجود اينگونه درختان به علت دارا بودن شكوفه در فصل رويش كاملاً در باغ ضروريست ولي باغي كه منحصراً داراي درخچه هاي خزان پذير است . هرچند كه نور و تهويه هوا در آنجا زياد خواهد بود ولي جز باغهاي ضعيف نسبت به باغهايي كه از سوزني برگ نيز استفاده شده است ، به شمار مي رود . بهرحال اينگونه درختان و درخچه ها در شرايط اقليمي مناسب نقش دوم را پس از مخروطيان بازي مي كنند .
درخچه هاي خزان پذير به ويژه هنگامي كه براي پس زمينه براي گياهان علفي به كار مي روند ،‌ زيبا خواهند بود و درختان خزان پذير تاكيدي مهم در برابر هميشه سبزهاي پهن برگ هستند .
در بعضي از طرحها درختان خزان پذير به تنهايي در يك باغ غالب شده و شكل خطي شاخه هاي آنها ،‌نقش مهمي در طرح دارد .
عامل بعدي كه بايد مورد توجه قرار گيرد ، چمنها هستند كه عنصري مهم در طرح مي باشند چون بافت خوبي دارند . ناحيه بزرگي كه داراي بافتي ظريف است به ناحيه كوچكتري كه بافتي زيرتر دارد ، نيازمند است . گراسها متداولترين گياهان پوششي فرش زمين به شمار مي روند البته نبايد فرض كنيد كه گراسها تنها گياه پوششي هستند ولي غالباً به علت پاخور بودن ، مورد توجه قرار مي گيرند .
براي بهبودي وضع گياهان آنها را بايد به دقت رشد و پرورش دهيد و گياهاني كه داراي شرايط اقليمي و كشت مشترك مي باشند بايد داراي خصوصيان مشترك نيز باشند . مثلاً گيهان چوبي سايه پسند برگهاي سبز مايل به زرد دارند ،‌گلهاي آنها كوچك و از سفيد كرم تا زرد كمرنگند .
گياهان پوششي داراي برگهاي شبيه به هم بوده و غالباً متراكم و زيادند ‌،گلهاي انها زيبا و رنگ آنها نسبت به گياها ن خشبي روشنتر و براقتر است . اثر تركيبي آنها به وسيله مشخصات طبيعي گياه معلوم مي شود .
گروه بندي بر اساس مشخصات طبيعي به شما طرح رنگ را مي دهد . برگهاي گياهان بياباني داراي كركهاي پشمي بوده و رنگ آنها سبز مايل به خاكستري است و يا اينكه گياهان باتلاقي داراي برگهاي سبز مايل به زرد روشن مي باشند .
اگر شما گياهان را گروه بندي كنيد كشت آنها بسيار ساده خواهد بود و هزينه نگهداري آنها كم خواهد شد .
اگر شما بدانيد كه درخت چه مفهومي ب هطرح مي دهد ،‌ مي توانيد بر اين اساس آنرا انتخاب كرده و جاي آنرا در باغ مشخص كنيد .
آيا شما آگاهانه درختان را همچون نقاط تأكيدي در باغ به كار برده ايد ، بله به همين دليل باغ همسايه شما فرق بين درخت و درخچه را تشخيص نداده است . . تنه درختان مشخص و واضح بوده و مي توان آنرا از درخچه تميز داد و يك اصله درخت در باغ ، تأكيد را در مقابل توده اي از درخچه ايجاد مي كند .
اگر شما طرحي بنا كنيد كه در موقع اجراي آن را خط كشي كرده و اگر در آن درختي وجود نداشته باشد و نشانه گذارده شده ، احتمال مي رود كه به وسيله رهگذراني مانند پسر بچه هاي دبستاني آن نشانه ها به هم خورده و از بين بروند در نتيجه تركيبات طرح به هم ريخته مي شود و نهايتاً اثر مطلوب نخواهد گذاشت و به همين دليل درختان در طرح نقش خود را همچون تأكيد نشان مي دهند و شما مي بايد به تعداد كم از آنها استفاده كنيد .
باغتان را آنقدر شلوغ نكنيد كه شبيه خزانه نهال فروشي شود . متأسفانه هنوز باغهايي ديده مي شود كه به شكل جمع آوري نمونه گياهان در آمده و ناهنگني و ناجور بافتي در آنها ديده مي شود .
با استفاده از تعدادي درخت مناسب مي توان رعض باغ را به طور فريبنده اي باريك جلوه داد و بايد از درختان جذاب استفاده كرد . اولين گام در طراحي باغ ، در نظر گرفتن مقياس واندازه است و ابعاد درخت مي تواند اندازه باغ شما را رقم بزند . مثلاً
درختي كه رشد زيادي دارد ، مي تواند در بزرگ ركد نباغ صخره اي كوچك نقش به سزايي داشته باشد و يا اينكه يك درخت بلوط كه ارتفاع زيادي دارد در فضايي سبز ، مانند گياه غالب عمل مي كند و فضا را بزرگتر جلوه مي دهد .
زماني كه شما درختان را براي باغتان انتخاب مي كنيد بايدد به موارد زير توجه كنيد :
اندازه كل باغ
اندازه خانه
اندازه درختان ديگر طرح .
اگر خانه شما بيش از حد بزرگ است براي متناسب كردن ، مي توانيد از درخت خيلي بزرگ استفاده كنيد كه آشكار اندازه خانه را كمتر جلوه مي دهد و يا اينكه شما داراي كلبه زيبايي هستيد و مي خواهيد جذابيت آن را بيشتر كنيد ، مي توانيد از چند درخت كوچك استفاده كنيد مراقب باشيد كه از درختان نازك و باريك استفاده نكنيد زيرا كلبه شما كوچكتر به نظر خواهد رسيد به عبارت ديگر خارج از مقياس واقعي ديده مي شود و طرح شما ناقص خواهد شد . اگر شما داراي درختان كهنسال و سايه داري هستيد ،‌به آنها اجازه دهيد كه مقياس باغ شما را تعيين كنند . يك درخت غول پيكر ،‌در يك ناحيه بزرگ مطلوبتر است ، در اينجا بايد از فني كه براي كوچكتر جلوه دادن بخشي از صحنه باغ به كار برده مي شود ، استفاده كرد ، ناحيه اي كه به وسيله درختي مشخص مي شود ناحيه غالب ناميده مي شود و حوزه ميدان ديد را محيط مؤثره مي نامند .
جاي عكس
اين نقاشي ها خطوط فرضي « محيط مؤثره را نشان مي دهد و به شما مي گويد كه ارتفاع نهايي درختان چقدر است و شما چگونه مي توانيد از آنها استفاده كنيد و همچنين درختاني را كه در يك محيط موثره قرار دارند حساب مي كند و حداكثر ارتفاع آنها را به دست مي آورد .
پس اگر درختاني را به ترتيب بكاريد ، از شلوغي درختان در دايره « محيط موثره جلوگيري شده و طرح شما داراي احساس آرام و
لطيفي خواهد بود . در محدوده اي كه محيط موثره در حد متوسط است شما مي توانيد در آنجا 5-4 درخت بكاريد و ارگ يكي از درختان عظيم الجثه بود ،‌شما بيش از 3-2 درخت نمي توانيد در آن محيط استفاده كنيد .
اگر شما ناحيه اي جنگلي داريد ، به جاي اينهك يك درخت را براي نقاط تأكيد بكاريد ، درختاني كه داراي تنه ستوني شكل و تاج بزرگ مي باشند را براي نقاط تأكيدي انتخاب مي‌كنيد كه مجموعه اين درختان يك فرك ساده طبيعي براي شما ايجاد مي كند .
اگر در اين حالت شما درختان ديگري مابين آنها بكاريد نقاط تأكيدي شما نامناسب خاوهد شد . بنابراين بهتر است محيطهاي خالي را با درخچه پر كنيد . لازم به يادآوري است كه كشت سرتاسري درخت در باغ زماني موفقيت آميز است كه نياز به سايه داشته باشيد و صرفاً بخواهيد از سايه درخت استفاده كنيد .
درختان خزان پذير ،‌ غالباً مي توانند كليد طرح باغهاي ناحيه معتدل سرد باشند ‌، اما در نواحي گرمسيري جنوب آمريكا ، استفاده از تعداد محدودي از درختان هميشه سبز پهن برگ در باغها اهميت زيادي دارد و در اين نواحي درختان هميشه سبز پهن برگ جانشين گياهان خزان پذيرند و نقش كليدي دارند .
فرم شاخه هاي درختان خزان پذير ،‌خطوط عمودي روشني را بيان مي كنند و رشد عمودي خيلي سريعي دارند . تاج درخت بيد مجنون گرچه داراي فرم گردي است با اين وصف خط عمودي را نشان مي دهد و خيلي زيبا به پايين مي رسد . استفاده از مسير خطوطي كه شاخه هاي درخت ايجاد مي كنند . ممكن است نامطلوبي ايجاد كند ولي اگر شما آنها را درست در طرحتان استفاده كنيد ،‌نتيجه مطلوبي به دست خواهيد آورد . مثلاً به ياد داشته باشيد كه بيد مجنون در كنار درياچه يا جويبار اثر مطلوبي به طرح شما يم دهد ، ‌زيرا شاخه ها ، نگاه شما را به طرف پايين هدايت مي كند .
درختي كه داراي شاخه هايي به شكل طاق در آمده در بالاست بايد به كنار درخچه هاي هميشه سبز پهن برگي كه برگهاي آنها هب سمت پايين افتاده است قرار گيرد .
درختي كه داراي شاخه هاي باريك و به سمت بالاست بهتر است با درخچه هاي هميشه سبز پهن برگي كه داراي برگهايي به سمت بالا است ، همراه باشد .
در محل تلاقي خطوط عمودي و افقي يك ساختمان از درخت يا درخچه اي كه فرم طاقي اياجد مي كند بسيار مفيد است . به عبارت ديگر در يك فاصله دور ،‌اگر چشم شما به نماي كوه بيافتد كه در‌ان از درخت و درخچه استفاده شده اس ت منظره جالبي را براي شما ايجاد مي كند . استفاده از درخت با خطهاي عمودي نگاه شما را به ستم بالا هدايت مي كند كه در ناحيه اي كوچك اثر نامطلوب خواهد گذاشت زيرا خطهاي عمودي درخت نگاه شما را به سمت بالا هدايت مي كند و سپس به طور ناگهاني متوقف مي شود . استفاده از درخت بيد در جاي مناسب چشم شما را به سمت پايين هدايت مي كند .
در مرحله جواني نمي توانيد روي درخت قضاوت كنيد و جايز نيست كه روي يك درخت در مرحله جواني برنامه ريزي كرد . شما بايد حداكثر بلندي آنرا بدانيد و در طرح به كار بريد . گرچه از درختاني كه طاقي شكل هستند در مرحله جواني شكل زيبايي ندارند و زاويه شاخه هاي آنها بسيار تند است اما با زياد شدن سن آنها خود را به سمت پايين انداخته و خطوط شاخه ها دلپذيرتر مي شوند ،‌ بعضي از درختان هم شاخه هاي گسترده پيدا نمي كنند .
بعضي از درختان داراي شاخه هاي ضخيم هستند كه به سرعت به طرف بالا كشيده مي شوند .
خيلي از گونه هاي بلوط تنه قوي وشاخه هاي خميده گره خورده دارند كه فرم اصلي ساختمان طرح و دوام آنها را تضمين مي كنند .
اينگونه درختان بهترين گونه هايي هستند كه به صورت تك درخت در طرح ها مورد استفاده قرار مي گيرند و به گونه هاي انفرادي معروفند .
درخت بالغ هميشه سبز پهن برگ داراي شاخه هاي مشخصي است كه ساختار اصلي طرح را در سرتاسر سال تأمين مي كند و اين شاخه ها توسط برگهاي ميشه سبز پوشيده شده اند . براي اينكه يك طرح مؤثر ايجاد كنيم بايد از درختاني استفاده كنيم كه شاخه‌هاي درختان در رسيدت نور و هوا موثر است .
درختان هميشه سبز پهن برگ كه در اين طبقه بندي قرار دارند ،‌شامل بلوطهاي هميشه سبز ، ماگنولياهاي هميشه سبز و مادروناي شمال غربي اقيانوس آرام مي باشند .
استفاده از مخرويان در فضاي سبز سئوال برانگيز است . توانايي شدت تأثير آنها به علت تيرگي بسيار بالاي آنهاست . به همين دليل با احتياط آنها را مرود استفاده قرار دهيد . اگر اين ردختان به صورت پراكنده و نامشخص قرار گيرند ، طرح باغ از بين رفته و شكل نامناسبي به خود مي گيرد .
يك سري از مخروطيان ستوني شكل ، اگر در يك رديف قرار گيرند سئوال برانگيز مي شوند . اگر در جلوي خانه اي ،‌يك درخت مخروطي بكاريم نه تنها به معماري خانه چيزي اضافه نمي شود بلكه شمال باغ را كوچكتر حلوه مي دهد يك جفت مخروطي سوزني برگ اگر به صورت پراتكنده كشت شوند باعث به هم ريختن نقشه باغ نامنظم خواهند شد ، اما اگر در مقابل ديوار آجري و سنگها كاشته شوند بسيار نامناسب است و طرح شما از استحكام بيشتري برخوردار مي شود .
برگهاي مخروطيان هميشه سبز داراي قامتي هستند كه گاهي بلند بوده و خيلي سريع به سمت بالا رشد كرده و آسمان را سياه جلوه مي دهند ، به طوري كه سوزني برگان بلند ، اثر بافت درشت از خود به جاي مي گذارند .
تضاد اين گونه ها با سوزني برگان شبيه سركوهي و شبه سروهايي كه داراي قامتي كوتاه مي باشند اثر دلپذير و آرام بخشي مي گذارد .
بعضي از برگهاي سوزني برگ به شكل منحني در مي آيند شبيه درختي از انواع سرو آزاد كه برگهاي آن داراي اين ويژگي است . در طرح برگهاي سرخدارها ،‌شدت تأثير آنها متوسط است .
بيشتر سوزني برگان درخت هستند و كمتر در آنها درخچه ديده مي شود . تنه كاملاً مشخصي داشته و حتي آنهايي كه داراي فرم افقي پاكوتاه هستند ،‌گياهان كوچكي هستند كه بيشتر از چند دسيمتر ارتفاع ندارند . كوچكترين گياهان مخروطي ( سوزني برگ ) در باغ صخره اي استفاده مي شوند . مثل تعدادي از سروكوهي ها ، سرخدارها كه جزء درخچه ها به شمار مي روند .
مخروطيان پاكوتاه يا نسبتاً پاكوتاه متعلق به باغهاي انگليسي و آمريكايي هستند ، گرچه بيش از چند قرن نيست كه ژاپني ها به ارزش آنها پي برده اند و در طرحهايشان از آنها استفاده مي كنند ، اين بدان معني نيست كه مثل ساير ردختان ژاپني ديگر در
اثر گرسنگي ،‌هرس و تشنگي كوتاه هستند بلكه در شرايط طبيعي ذاتاً پاكوتاه هستند .
حدود 100 گونه از اين درختان موجودند كه حداكثر ارتفاع آنها 3 متر است اينگونه مخروطيان ( پاكوتاه ) معمولاً در خزانه‌ها و نهالستانها كشت شده و براي فروش آماده اند . آنها به نظر گران مي آيند اما ارزش بالاتري نسبت به مخروطيان ارزانتر دارند .
درخچه هايي كه گلدهنده هستند ،‌شكوفه هاي انها منظره زيبايي در باغ اياجد مي كنند ، اما چطور مي توان در بقيه طول سال از زيبايي آنها استفاده كرد ، اين موضوع قابل بحث است .
موضوع مهمي در اينجا مطرح است و آن اين است كه رنگ گياه بايد مشخص باشد البته خيلي از مردم وقتي كه مي خواهند گياهي بخرند به شكوفه آن فكر مي كنند اما حقيقت امر اين اس ت كه به اندازه برگ ،‌شكل طرح شاخه ها و رنگ گياه كه فاكتورهاي مهم و موثري در انتخاب مي باشند بايد انديشيد . زيرا اين فاكتورها هستند كه سرتاسر سال به باغ زيبايي مي دهند و مدت شكوفه دهي ممكن است محدود باشد درخچه هايي كه شكوفه مي دهند بيشتر سه هفته تا يك ماه گل دارند ،‌ پس براي 11 ماه ديگر چه بايد كرد ؟
بازتاب نور طبيعي از هميشه سبزهاي پهن برگ ،‌ ما از نظر اندازه و شكل برگهاي منفرد آگاه مي سازد و همچنين طرز قرار گرفتن برگها روي شاخه ها ، بافت برگها و شاخه بندي آنرا نيز مشخص مي كند . هر درخچه اي داراي بافت مخصوصي است و اگر گياهي داراي برگهاي بزرگ و منفرد باشد ،‌ بافت درشت ايجاد مي كند و گونه اي كه داراي برگهاي كوچك باشد اثر بافت ريز و زيبا از خود باقي مي گذارد .
بهترين راه براي استفاده از اينگونه درخچه ها ، تركيب كردن آنها با گياهان ديگر باغ با در نظر گرفتن تسلسل اندازه است يعني شما بايد همان اختلاف اندازه بين برگ اول و دوم را داشته باشيد كه برگ دوم با سوم دارد و همانطور به ترتيب … اين موضوع را مي توان به شرطي كه قدمها يك اندازه باشد و به آساني و بدون لغزش تا پايين پله ها بيايد و همين واقعيت وجود دارد كه مجموعه اي از اندازه برگها با رعايت تسلسل اندازه آنها ، به نظر خوشايند مي آيند .
يكي از اصول اوليه تركيب برگها در طراحي كاشت ، استفاده از مقايسه در يك محيط كوچك با بافت خشن و در يك محيط بزرگ با استفاده از بافت ظريف است .
راه ديگر براي به كار گيري تسلسل كه بايد خيلي استادانه و دقيق انجام شود ، اين است كه شما مي توانيد گياهي كه داراي بافت درشت است را به تعداد كم استفاده كنيد ، يعني يك درخچه هميشه سبز پهن برگ با برگهايي كه داراي اندازه بزرگ است در طرح شما براي تأكيد قرار رگفته و سپس با استفاده از درخجه هايي كه برگ كوچكتر دارند به نسبت مناسب ،‌مي توانيد كميت برگهاي كوچك را بالا ببريد .
بنابراين همانطور كه به طور هماهنگ از درشتي بافت كم مي كنيد ، كميت هر درخچه بافت ظريف نيز به سرعت زياد مي شود در واقع شما همان قانون اول را به كار مي بريد ،‌يعني يك ناحيه كوچك از بافت برجسته و مشخص با ناحيه بزرگ از بافت ظريف مورد مقايسه قرار مي گيرد .
هماهنگي و تسلسل در ميان بافتها باعث افزايش زيبايي باغ مي شود . توجه كنيد كه حتي بزرگترين درخچه هاي خزان پذير در برابر حتي كوچكترين هميشه سبزهاي پهن برگ اثر بافت قوي را ندارند بنابراين شما مي توانيد با تركيب درخچه هاي خزان پذيري كه داراي برگهاي بزرگ هستند با درخچه هاي پهن برگ هميشه سبز كه داراي برگهاي كوچك هستند قدرت بافت بزرگي كه درخچه هاي خزان پذير ايجاد مي كنند را كم كنيد .
درخچه هاي خزان پذير در زمان شكوفه دهي ،‌رنگهاي زيبا را ايجاد مي كنند . گلدهي آنها مهراه با تغيير رنگ برگها به طور پيوسته صورت مي گيرد يعني از سبز روشن در اول بهار تا سبز تيره در تابستان و بالاخره زرد برنز و قهوه اي تا قرمز در پاييز بنابراين تأثير زيبايي درخچه هاي بدون برگ در زمستان خيلي كمتر از هميشه سبزهاي پهن برگ است .
در اب و هواي سردتر استفاده از درخچه هاي خزان پذير بيشتر است و از هميشه سبزهاي پنه برگ كمتر استفاده مي شود بعضي از درخچه ها در نواحي گرمتر تقريباً هميشه سبز بوده و در نواحي سرد خزان پذيرند . چند درخت پهن برگ هميشه سبز هستند كه در سردترين آب و هوا مقاومت بسياري از خود نشان مي دهند . در نواحي كه درخچه
هاي خزان پذير غالب هستند ، برف زمستانه به صورت پوششي روي شاخه هاي آنها زيبايي بيشتري نسبت به هميشه سبزهاي پهن برگ به وجود مي آورد .
درخچه هاي خزان پذير غالباً سريعتر از ساير درخچه ها رشد مي كنند و به همين دليل ارزانتر از هميشه سبزهاي پهن برگند . بنابراين بايد تركيبي مناسب از هر دو گروه درخچه كه گياهان دايمس هستند در باغ ايجاد كرد .
برگهاي ظريف درهچه هاي خزان پذير ، زمينه مناسبي براي گياهان علفي است به ويژه زماني كه برگهاي چرمي و براق هميشه سبزهاي پهن برگ نگاه انسان را به سمت دور هدايت مي كند .
سطح نرم و ظريف برگهاي درخچه هاي خزان پذير مي تواند با بافت خشن گياهان علفي و هميشه سبزهاي پهن برگ هماهنگي مناسبي ايجاد نمايند . ظرافت برگهاي درخچه هاي خزان پذيري كه داراي برگهاي بزرگ هستند ،‌ حتي بيشتر از برگهاي كوچك هميشه سبزهاي پهن برگ است به همين دليل اندازه برگ يك هميشه سبز پهن برگ فاكتوري موثر در طرح است اما با اين اندازه وصف قدرت تأثير آن به اندازه برگهاي درخچه خزان پذير نيست . به هر صورت اين دو درخچه يعني خزان پذير و هميشه سبز بايد در طرح با هم تركيب شوند تا ارتباط درستي بين آنها از نظر رنگ و رشد ظاهري به وجود آيد .
گياهان علفي ،‌پوشش لطيف باغ به شمار مي روند كه توليد ظرافت ، نرمي و رنگ مي كنند و ممكن است يك ساله ،‌دوساله و يا چند ساله باشند ‌،به هرحال صورت گياهاني هستند كه از بين مي روند و هميشه نمي توانند باغ را زيبا جلوه دهند بنابراين ساختار اصلي طرح به شمار نمي روند ( بسياري از مردم اشتباهاً از گياهان علفي بعنوان ساختار باغ استفاده مي كنند ) .
در حقيقت گيهان علفي تابعي از گيهان اصلي شما هستند و ظرافت و انعطاف آنها در مقابل عوامل جوي مثل باد ،‌ايجاد آرامش و شادي خواهد كرد .
زمينه طراحي بايد هماهنگ با گيهان علفي باشد نه اينكه با آن رقابت كند ، اين بدان معني نسيت كه زمينه در طراحي اهميت ندارد ،‌بلكه بايد توجه روي وابستگي گونه ها با ظرافت كامل انجام شود .
پرچينها چه پيسوته باشند و چه از هم دجا قرار گرفته باشند ، به هر صورت بعنوان مرز باغ و زمينه شناخته نشده اند درختان و درخچه هاي برگ بزرگ مثل برگ بوي انگليسي براي استفاده بعنوان پرچين قابل قبول نيستند زيرا بافت خشني دارند و اثر نامطلوب ايجاد مي كنند . گونه هايي كه برگ با بافت ظريف دارند براي استفاده جهت پرچين مناسب هستند و زمينه خوبي براي گلها مي باشند .
ريشه بعضي از گونه ها كه براي پرچين به كار مي روند موقتاً به بستر گلها نفوذ مي كند و ممكن است مواد غذايي خاك را مصرف كند و در واقع خاك پاي گلها را فقير كنند بنابراين بايد با استفاده از كودهاي مناسب خاك محل كاشت گلها را تقويت نمدو . هزينه اوليه ايجاد ديوار از هزينه كاشت گياهان پرچيني بيشتر اس ت . در مدت طولاني ،‌نگهداري پرچينها به هزينه زيادي نياز ندارند و معملولاً نگهداري زيادي هم نمي خواهند .
اگر از گياهان پرچيني استفاده يم كنيد دقت كنيد كه با كشت گياهان علفي ،‌باغ شلوغ به نظر نرسد .
طرح ساده با يك ديوار يا پرچين مي تواند زمينه خوبي به ويژه هنگامي كه زيبا و لطيف باشد و همچنين با گلهاي خزان پذير كشت شود ،‌به وجود بياورد مثل كلماتيس و پيچ الدوله .
با يك چنين زمينه اي كه شما فضا را محصور كرده ايد گلها شبيه نگين در انگشتر مي شوند . بسياري از گيهان علفي نياز به مراقبت بيشتري نسبت به درختان و درخچه ها دارند به همين دليل اگر باغي فقط از گياهان علفي يا چمن درست شده باشد در مدت طولاني جذابيت خدو را از دست مي دهد مكر اينكه فضا مستمراً ترميم شود يعني گلهاي ان مرتباً تعويض شوند ، در اين حالت هزينه نگهداري اين چنين باغي بالاست .
كشت گياهان علفي را ساده در نظر بگيريد ،‌شما خوانده ايد كه چطور در طول تابستان مي توان انبوهي از گل را داشت .
عمليترين راه اين است كه شما فضاي مطلوبي را انتخاب كنيد ، گياهاني را كه فصلي هستند و بيشتر آنها تگ فصل هستند ،‌ در نظر بگيريد مثل گلهاي بهاره گلهاي تابستانه و سپس فضاي ديگري انتخاب كنيد كه رشد گياهان و گلدهي آنها در نيمه تابستان است
و گلهاي ديگر كه شكوفايي انها در پاييز است را در نظر بگيريد .
اين بدان معني نيست كه اگر فضاي انتخابي شما گل نداشته باشد ناقص است . در فصل غيرگلدهي ، رنگ برگ گياهان مي تواند جاذبه ايجاد كند .
سير تاريخ باغ سازي در دنيا :
انسان در طول تاريخ سعي دارد در شناسائي و ارزيابي محيط خود كرده است ، بر همين معيار تلاش نموده بنحوي با طبيعت ارتباط صحيح و مناسبي برقرار كند ، اين كوشش گاهي به گونه اي بوده است كه موجب تخريب محيط گشته و گاه نيز همگام با آن حركت كرده است . بنابر نظريه محققين زيست شناس اين پديده عكس العملي است كه انسان در مقابل طبيعت نشان داده اشت و بطور كلي انسان متأثر از محيط زيست خود بوده و گاهي در بازسازي طبيعت ، تخيلات و ايده آل ها هم نيز در جهت مناسب و موافق آن قرار مي گيرند و شرائط و امكانات اكولوژيكي خود تنوع وسيع گياهي را در سرزمين ها پديد مي آورد . اگر به تاريخ و افسانه هاي اساطيري به دقت توجه شود ، قصه باغ نمرود و شداد ( كه بهشت موعود را تصوير كرده است ) بيانگر سير تاريخ باغ سازي است و به حدود بيش از سه هزار سال قبل از مسيح مي رسد . ولي در رهگذر تاريخ ، زمان فراعنه و حضرت موسي ، نمايانگر آن است كه در اطراف رود نيل باغهاي مشجر زيتون و طرح هاي هندسي بسياري معمول بوده و در اطراف معابد ، مقابر و اخ ها درختان كهن همراه با گياهان زينتي معطر ، پيچك ها و گياهان رونده كاشته مي شده است . اگر توجه كنيم در مورد هنر باغسازي در سير تاريخ ، يكي از عجايب هفتگانه باغ هاي معلق بابل بوده كه بخت النصر پادشاه بابل براي ملكه خود در ششصد سال قبل از ميلاد مسيح ساخته است . آنطور كه در داستان ها آمده است ان باغ ها پنج طبقه بوده و بفاصله پنجاه پا بر روي هم قرار داشته اند كه در هر طبقه آن درختان بزرگ و گياهان زينتي كاشته شده بوده اند . ولي اكنون آثاري از آن برجاي نماينده است . برخي از محققين بر اين عقيده اند كه باغ هاي تفريحي پارسيان و مصريان در طول تاريخ مخصوصاً قبل از ميلا مسيح ، بزرگترين منبع الهام بخش هنر باغ سازي در
يونان قديم به ويژه در دوران افلاطون و ارسطو . بوده است . در يونان قديم اينگونه پارك ها و باغها محل تجمع فلاسفه بوده است . در مورد باغ هاي پيش از ميلا مسيح مدارك و اسناد بسياري وجود دارد ، از جمله اظهار نظر پلانو در مورد باغي كه در آتن در چهارصد سال قبل از ميلاد مسيح در شهر ويولت بوده و در آنجا با سقراط به بحث مي پرداخته است . پليني در كتاب تاريخ طبيعي خود كه مبناي گياه شناسي دارد ، از باغ هاي بزرگ و وسيعي كه در روزگاران روم قديم وجود داشته سخن به ميان آورده است و در آن از اغ هاي پوشيده از گل ها ، جدول بندي و نوعي طرح قرينه بحث مي كند .
بطور كلي سبك باغ هاي قديم روم به گونه اي گسترش يافت كه در منازل بصورت باغه ها و تراس بندي مرسوم گشت . امروزه كم و بيش در بسياري از قسمت ها ايتاليا ميتوان باغ هاي تراس بندي شده را كه متأثر از تاريخ است مشاهده نمود . بايستي گفته شود در قرون وسطي نيز هنر باغ سازي توسعه چنداني نيافته ، ولي بتدريج در طول قرون رو به تكامل نهاده و به نوعي اشاعه يافته است . شايد اين جا مناسب باشد به زيباترين باغ پس از اسلام اشاره شود كه باغ قصرالحمرا مي باشد . اين باغ در جنوب اسپانيا و نزديك به گرانادا واقع شده است . در اين باغ حوضچه ها و حوض خانه هائي كه در حد وسط ساختمان و فضاي آزاد است احداث شده . يكي از شاهكارهاي مهم آن نحوه آبرساني و استفاده از ني و كانال مي باشد . در اين باغ اطاقهائي همانند تراس هاي سرپوشيده با گياهان سبز ، نحوه ارزتباط فضاي داخل و بيرون را مشخص مي كند .
بطور كلي سبكي كه در اين باغ به كار رفته كاملاً ايده هاي شرقي داشته و وجود آب نماها و فواره ها در بيرون و داخل ساختمان ، دليل بارزي از ورود طبيعت به داخل ساختمان مي باشد .
هنر پارك و باغ سازي از اوائل قرن سيزدهم بتدريج رو به تكامل نهاده است . آثار آن به صورت تابلوهاي نقاشي در موزه هاي انگلستان و فرانسه ديده مي شود . در اواخر قرن شانزدهم و اوائل قرن هفدهم كه دوران جهش هاي بزرگ علوم طبيعي و فلسفه است ، سبك ها و روش هاي باغ سازي اختصاصي ، در بعضي از ممالك مشخص گرديده و از همين قرن حفظ فضاي سبز و طرح و ايجاد
مكانهاي زيبا جهت زيباسازي محيط براي متخصصين و مردم عادي مفهوم يافت . بنابراين ساختن قصرهائي در ميان انبوهي از درختان جنگلي كه متداوم بوده به تدريج منسوخ گشته و سعي بر آن نمودند كه اطراف ساختمان فضاي باز و گسترده اي همراه با گل هاي دائمي احداث نمايند . آثار تاريخي زيبائي در طول تاريخ پديد آمده كه كم و بيش تعدادي از آنها با بازسازي باقي مانده است . بعنوان مثال باغهاي ورساي ، لوكزامبورك و تويلئري ، سبك هاي اختصاصي در طراحي آنها بكار رفته و مشابه آنها در ايتاليا ( سرزمين هنر معماري و طراحي ) ، انگلستان و اطريش … وجود دارد . مناسب است براي آشنائي با سبك طرح هائي كه كم و بيش جنبه تاريخي و اصولي دارند و در بسياري از كشورهاي اروپائي و مشرق زمين باقي است تعدادي را مورد بررسي قرار دهيم .
سبك باغ سازي در انگلستان :
بطور كلي دوران جديد باغ سازي در انگلستان از سال 1519 شروع شده است . در طرح هاي سنتي و قديمي انگلستان سعي بر اين بوده كه از خطاي چشم در مورد تركيب رنگ ها ، كاشت درختان و درخچه ها با نظم رديفي استفاده شود . در اين گونه طرحهاي كلاسيك قديمي خيابان ها باريك و از دو طرف پوشيده از درختان و همچنين كاشت تك درخت در فضاي بزرگ مرسوم بوده است .
سبك باغ سازي تا اواخر سلطنت اليزابت اول همچنان ثابت بوده و تغييرات چنداني پيدا نكرده است . بر اساس تاريخ ، ياغ سازي به سبك خاص انگليسي از اوائل سلطنت جيمز اول (1603-1625) آغاز شد و در اين سبك پياده روها عريض تر و مقدار گلكاري كمتر بوده است . اولين باغ گياه شناسي انگليس در سال 1620 در دانشگاه آكسفورد احداث گرديد در همين اوان در فضاي كوچك اطراف خانه هاي مسكوني باغچه هاي كوچكي احداث و نيز گاهي از جعبه هاي گل در اطراف پنجره استفاده نمودند .
بطور كلي هنر باغ سازي در انگلستان به نوعي با فرهنگ رومانتيك انگليسي همبستگي داشته ، مدعان اين مطلب نيز ايجاد باغ و پاركي كه خصوصيات دورنماي تابلوي نقاشي را نشان مي دهد ، بيشتر مورد پسند واقع مي شده است . در هنر پارك و باغ سازي شايد بتوان گفت خلق هر شكل و طرح در طول تاريخ جائي خاص دارد
كه به ابتكارات فردي متعلق است . بنابراين از ديدگاه ويليام كنت در سال 1685 ، فكر ايجاد پرچين در اطراف باغها بر مبناي فلسفه همه طبيعت يك باغ است در منطقه اي به نام روسام در آكسفورد پديد آمد . همچنين به دنباله اين مكتب و طرز فكر لانسلوت براون ابتكار استفاده از چهار چوب هائي در اطراف پارك ها به مرحله عمل درآمد . به دنباله آن ها مفري رپتون (1752-1818) بنوعي دگرگوني در سيستم باغهاي رسمي و مصنوعي را در قرن هيجدهم پدرد آورد او سعي بر آن داشت كه باغها نشانه و نمايانگر كامل حالات كوچك و خصوصيات طبيعت باشد . بنظر نگارنده اين خود نوعي برگشت به طبيعت است و لمس و درك بيشتر آن تولد ديگري براي بشر مي باشد . شايد امروزه درك اينگونه افكار عميقاً ريشه هاي رومانتيكي پيدا كنند ولي هرگز با هيچ تلاشي نمي توان بشر را از دامان واقعي طبيعت جدا كرده و دور نگاهداشت . هامفري رپتون سعي بر آن داشته كه سطح چمن كاري در باغ زياد و از انبوهي كاشت درختان و درختچه ها كاسته شود بعبارت ديگر كشت متعادلي از درختان را توصيه كرده است و شايد بتوان گفت روبينسون مخترع حاشيه گلكاري در باغ و پارك است و گرترود جكيل را معماري بزرگ و آگاه در مورد چگونگي كاربرد مجسمه ها در باغ ، ايجاد پله هاي پوشيده از خزه و داربست هاي پوشيده از گل نام برد .
خانم جكيل ابتكاراتي از قبيل محل هائي سرپوشيده براي استراحت كه پوشيده از گياهان معطر بود ارائه داده است . ناگفته نماند كه سبك باغ سازي در انگلستان كم و بيش متأثر از سبك هاب ايتاليائي و فرانسوي بوده ، بايد اضافه كرد باغهاي انگليسي از تأثير افكار و ايده هاي خاور دور بي بهره نبوده مخصوصاً در قرن هيجدهم اين تأثير با مسافرت اروپائيان به خاور دور شكل گرفته است . بعنوان مثال كارويليام چمبر در احداث باغ گياه شناسي سلطنتي كيو را مي توان نام برد.
طرح مزبور آميخته اي از سبك انگليسي و سبك باغهاي خاور دور است و امروزه اينگونه باغسازي در انگلستان بنام سبك باغسازي انگليسي معروف مي باشد . در انگلستان باغهاي قديمي و پاركهاي افسانه اي بسياري مي باشند ، بهمين دليل امروز تعدادي از آنها جزء منابع طبيعي ملي ، منابع طبيعي ناحيه اي ، منابع طبيعي
جنگلي و منابع طبيعي جنگلي و منابع خصوصي دسته بندي مي نمايند ، بعنون مثل باغ زيباي لوانس هال دروست مورلند است است كه داراي پرچين هاي زيبائي از شمشاد و درختان مورد مي باشد و درختان زيباي راش آن كه حدود پانزده پا بلندي دارد همچنان تا امروز باقي مانده اند . باغ ويلت شير در استوحد در دشت سالسبوري قرار دارد كه در قرن هجدهم بوجود آمده است ، در زمان سلطنت ژرژاول و پسر او هنري دوم معماري دورنما در آنجا پياده شده و در زمان وي جنگلهاي مصنوعي احداث گرديده است . درختان آن از قبيل نراد و راش بوده و امروزه راشهاي عظيم آن به تنها هاي نقره اي دويست ساله زبائي خاص را دارا مي باشند . همچنين در اين باغ يك معبد گل زيبائي كه با سنگهاي طلائي و پرده اي از برگ درختان سبز آرايش يافته وجود دارد . بنابراين مثالهاي بسيار وجود دارد . در هر حال امروزه در باغهاي انگليسي طراحهائي اجرا مي شود كه با تكيه بر عدم تقارن و ايجاد پرچين هاي كوتاه ، حفظ درختان كهن ، ايجاد استفاده از وسائل مدرن و تأتر از تكنيك هاي پيشرفته قرن حاضر بنوعي در طبيعت دخل و تصرف نموده اند .
سبك باغ سازي در ايتاليا :
در يكي از شش جلد كتاب پليني چنين آمده است كه در روزهاي اقتدار روم ، پرورش گلها و گياهان فقط به منظور تهيه عطر و دارو بوده است . همچني در روزهاي جشن و اعياد لباس لژيونرها توسط گياهي بنام پاليدا دالماتيكا معطر مي شده است . بطور كلي باغ هاي رومي تركيبي از مجموعه درختان زينتي و پوشش هائي از گياهاني مانند مورد و شمشاد ايلكس بوده است . در اين باغ ها سنگ ريزه ها انواع صدف هاي دريايي را براي تزئين بكار مي بردند و بتدريج در طول تاريخ كاربرد مجسمه در باغها و پاركهاي اطراف قصرها مرسوم گرديد .
در زمان هاي بسيار دور قبل از آنكه اولين باغ توده اي در انگلستان بوجود آيد ، طراحي باغ در ايتاليا ، همانند ديگر تغيرات محيطي دوره تحولي وسيعي را شروع كرد و سبك باغ سازي منحصر به قطعات بزرگ و نوع تراس بندي بود . سبك مزبور بتدريج تا اوائل قرن شانزدهم به كشورهاي مجاور مانند فرانسه برده شد
. بعنوان مثال چارلز هشتم در سال 1495 از ناپل ، به خانواده اش در پاريس مي نويسد شما نمي توانيد تصور كنيد كه چه باغ هاي زيبائي در اين جا وجود دارد و من آنها را ديده ام . چارلز تعدادي از افراد ورزيده را همانند آنهائي كه در ايتاليا ديده بود احداث نمود . بنابراين انواع باغهاي ايتاليائي خود راهنمائي در قرن پانزده و شانزده براي احداث باغها و پاركها در اروپا شد كه نوعي گسترش فرهنگ و خصوصيات ايتاليائي را نشان مي دهد . از اين تاريخ به بعد در انواع طرحهاي باغهاي انگليسي و فرانسوي بخوبي رد پاي سليقه افكار ايتاليائي ها و هنر طراحان آن باقي است . حال اگر به طور خلاصه در مورد معماري باغهاي ايتاليايي بخواهيم سخني بميان آوريم بايد گفته شود ، باغهاي با وسعت بسيار ، تراس بندي ، بنوعي متأثر از سبكهاي معماري همراه با مجسمه ها ، درختان ، درختچه هاي دائمي و گلكاري هاي حاشيه اي در فضاي باز مرسوم شده بود . امروزه سعي مي شود در طراحي هاي جديد تغييرات زيادي نسبت به طرح هاي گذشته داده نشود ، ولي چگونه مي توان بطور مطلق و يك سويه قضاوت كرد زيرا اين طبيعي است كه روان و احساس انسان فارغ از تأثيرات مسائل زمان خود نخواهد بود . در هر حال در دوره رنسانس رعايت قرينه سازي در طرح ها مرسوم بوده .
لذا هر نوع تغييرات كوچكي كه ممكن است تصور شود و بفكر طراحان خطور نمايد ، نشانه ذوق و سليقه خاص هنري مردم ايتاليا مي باشد . در پاركهاي كلاسيك ايتاليائي ، گاهي سعي شده است كه از مساحتهاي كوچك حداكثر استفاده را بنمايد . بعنوان مثال باغ لاگامبرايا در نزديك فلورانس را مي توان نام برد . در اين باغ حاشيه هاي زيباي گلكاري همراه ، با پرچين ها جلب توجه مي كند در زمان جنگ دوم جهاني اين باغ به تصرف آلمانها در آمد ، قسمتي از آن از بين رفته و دوباره بازسازي شده است . همانطوريكه در بالا گفته شد برخي از باغها و پاركهاي ايتاليا بصورت تراس بندي مي باشند ، بعنوان مثال باغ باروك كه در دامنه يك تپه . مانند پرطاووس جلوه گري مي كند. اين پارك داراي چشمه هاي متعدد و پله هائي زيبا است و در بلندي آن آبشار زيبائي وجود دارد و در اين باغ سروهاي بلند سر به اسمان كشيده ، زيبائي خاصي را پديد آورده و بعرات ديگر يكي از
زيباترين باغهاي ايتاليا است كه متأثر از طرحهاي دوره رنسانس مي باشد .
باغ سازي در مشرق زمين :
آثار و شواهد موجود در باغهاي كهن شرقي نمايانگر آن است كه شرق مهد تمدن و هنر بوده است و امروزه بسياري از آن آثار بصورت نقوش ، كتيبه ها و نقاشي در بسياري از موزه هاي اروپا و آمريكا باقي است . بطور كلي وجود سبك و فرمهاي خاص در هنر نقاشي و باغسازي خود نمايانگر فرهنگ اصيل اين سرزمين و همچنين نشانگر ارتباط انسان و گياه در طول تاريخ مي باشد . همچنان كه قبلاً گفته شد باغهاي تفريحي مصريان و پارسيان خصوصاً قبل از ميلاد مسيح ، خود بزرگترين منبع تاريخ هنر باغسازي مي باشد و كهن ترين دوره اي كه در آن هر باغ سازي را مي توان به محك نقوش و كتيبه ها جستجو كرد مصر قديم مي باشد ، شايد اين دوره درست همزمان با دوره طلائي مصر بين سلطنت رامسس اولب و دوم باشد ، در اين دوره مصر به حد اعلاي شكوفائي هنر معماري خود رسيده بوده ، بعبارت ديگر كليه شاهكارهاي هنري مصر قديم متعلق به اين دوره مي باشد . تاريخ دوران فرعنه از حضرت موسي . و بعد از نمايانگر آن است كه جريان اصلي حيات زندگي مصريان رود نيل بوده . اين رود از كوههاي سودان سرچشمه گرفته و طغيان همه ساله آن موجب باروري و حاصلخيزي خاك مي گرديده است . بنابراين قابل تصور و توجه است كه اين سيستم آبياري ، امكان احداث باغهائي افسانه اي را با شرائط خاص پديد مي آورد ، باز مي توان چنين تعبير و تفسير كرد كه سيستم باغسازي در مصر قديم بر پايه باغ سازي كشاورزي بوده است ( مانند باغهاي معروف زيتون ) . شايد بتوان گفت كشت گياهان در آن دوران ، بر مبناي روشهاي خاصي مطالعه شده و محاسبه و بر حسب توزيع و مقدار آب انجام مي شده است . ولي به طور كلي بر اساس خصلت و ماهيت حكومت ، چنين بنظر مي رسد كه باغهاي لوكس دو تفريحي . براي مردم عادي كمتر متداول و معمول بوده . و فقط منحصر و محدود به باغهاي اطراف قصرهاي سلطنتي و مزارع مي شده است .
بنابر نظريه اسرتبون ( در قرن اول ميلاد مسيح مي زيسته ) كيفيت ساختماني و اصولي مهندسي اين نوع باغها با بغهاي كشاورزي
اختلافاتي داشته است . در اين گونه باغها ( اطراف قصرهاي سلطنتي ) اغلب گياهان پا بلند از قبيل انواع نخل ، افرا و اوكاليپتوس متداول بوده است .
ارتباط مصريان قديم با برخي از كشورها مانند يونان قديم موجب شد ، برخي از درختان مانند ، انار ، انجير ، ميموزا به مصر برده شوند ( بر اساس صورت نقوش و كتيبه هاي باقيمانده شايد در باغ هاي فراعنه درختان سيب زميني پاكوتاه و فرم گرفته به منظور ايجاد دكوراسيون خاص وجود داشته است ) . نكته مهم در باغهاي مصري ( در زمان فراعنه ) تنظيم طرح بر اصول محورسازي است . در تنظيم اين هم آهنگي ، محور اصلي را از درب ورودي باغ آغاز و به پارك يا قصر حياط كوچك و حياط بزرگ مرتبط مي كرده اند ، ( بايد اضافه كرد در اين باغ ها آلاچيق هائي در اشكال مختلف در كنار نهرهاي كم عمق وجود داشته است ) .
تزئينات در باغ هاي مصري ، مخصوصاًَ در اطراف قصرها ؤ از روشهاي خاص مهندسي برخوردار و ايجاد داربست هاي يك طرفه . يا دو طرفه در كنار ديواره ها ، و راه روها مرسوم بوده . همچنين در فضاي باغ ، و حوض و حوضخانه هاي بسيار بزرگ احداث مي شده است . به منظور تزئين اطراف حوض و حوضخانه ها از گياهان زينتي پاكوتاه و براي جداسازي قطعات از يكديگر از ديواره يا پرچين هاي كوتاه با طول زياد ( كه هميشه سبز بوده اند ) استفاده مي شده است . از آنجائيكه فراعنه خدايان بودند ، نصب مجسمه هاي آنان و خدايان قديمي عظمتي به باغ و قصر مي بخشيده است . در برخي از قصرها پس از احداث ساختمان ، درياچه يا بركه بزرگي را مي ساختند كه رشته هاي آن به رود نيل متصل مي گرديد و در روي آن قايق راني مي كردند . همچنين در قصر يكي از فراعنه ستون بلندي در وسط باغ قرار داده بودند كه در روي آن با خط هيروگليف مطلبي مربوط به سياست و امور كشوري و … حك شده بود و عظمت آن خود زيبائي را خلق مي كرد .
بطور كلي تنوع گلكاري در مصر قديم بسيار كم و محدود به تعدادي از گياهان دارئي و دائمي بوده است . بنظر نگارنده طرز ساختمان باغ در مشرق زمين اصولاً بر مبناي دو اصل باغسازي ( محور و سايه ) قرار داشته ، شايد اجراي اين روش مربوط به خشكي هوا و نياز به سايه بوده است .

فایل : 21 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...