مقاله کامل در مورد عشق

مقاله کامل در مورد عشق

مقدمه پژوهش
در زمانهاي قديم و دوران باستان عشق يك احساس بي پيرايه و شخصي نبود كه به ازدواج در آينده ختم شود بلكه ازدواج بر حسب رسوم متداول انجام مي شد و عشق بعد از ازدواج و در زندگي مشترك روي مي داد. از سه نسل گذشته تا به امروز تحولي در مورد انتخاب معشوق به وجود آورد و مفهوم (عشق رمانتيك) در دنياي غرب عموميت يافت. در نهايت ديده مي شود كه امروزه مردم به دنبال عشق رمانتيك مي گردند و مي خواهند كه شخصاً عشق خود را بيابند و آن را به ازدواج منتهي كنند.
ازدواج نخستين سنگ بناي تشكيل خانواده اجتماع و جامعه است كه داراي نتايج و آثاري از قبيل ارضاي غريزه جنسي،‌توليد مثل و بقاي نسل، و آرامش انسان مي شود و ازدواج و زناشويي به معناي شروع كردن زندگي مشترك بين زن و براي تشكيل خانواده و بقاي اجتماع و جامعه است.
و ازدواج به جز ارضاء غرائز جنسي به انسان و امنيت روحي و رواني مي دهد و فرد را از لحاظ فكري ،‌اخلاقي، رواني و … به آرامش مي رساند و با وجود عشق و محبت انسان را به درجات و شكوفايي و كمال مي رساند و فرد با دوست داشتن و مورد محبت قرار دادن و يا قرار گرفتن مي تواند بهداشت رواني زندگي خود را تأمين كند و هدف نهايي يعني رشد و كمال و آرامش برسد.
بنابر اين ازدواج هايي كه بر اساس داغي عشق و دلباختگي بنا شود، پايه هاي اين ازدواج معمولاً‌در همان اوايل ازدواج بعد از چندين ماه پس از فرو نشستن عشق از بين مي رود و زندگي و آرامش رواني آن را مختل مي كند و معمولاً به طلاق مي انجامد. و اگر اين عشق و محبت در طول زندگي به وجود بيايد فرد را بهتر و عميق تر به هدف مي رساند. و با بيشتر
شدن اين عشق و علاقه نسبت به هم زندگي معنا دار تر مي شود و اين رابطه سالم و خوب انسان را به معرفت و بينش كامل نسبت به يكديگر مي رساند.
و با بيشتر شدن اين عشق و علاقه نسبت به هم زندگي معنا دار تر مي شود و يا رابطه سالم و خوب انسان را به معرفت و بينش كامل نسبت به يكديگر مي رساند.
بنابر اين مسئله ازدواج يكي از مسائلي است كه از سوي بهداشت رواني نهايت اهميت را دارد و چون در ازدواج رابطه بسيار نزديك و طولاني بين زن و مرد برقرار مي گردد از قبل از ازدواج شرايطي را كه لازم زناشويي موفقيت آميز است بايد در نظر گرفت و از آنجائيكه نياز زن و مرد به آشنايي و رابطه قبل از ازدواج يك نياز طبيعي و غريزي است لذا بايد اين نياز و رابطه از راه درست و صحيح انتخاب شود.
اكثر جوانان معتقدند كه رابطه بين دختر و پسر قبل از ازدواج مي تواند در زمينه شناخت همسر آينده مؤثر باشد و بعضي ها هم عكس اين عقيده را دارند كه اين روابط قبل از ازدواج نبايد باشد و دختر و پسر نبايد قبل از ازدواج با هم رابطه داشته باشند در نتيجه نگرش جوانان به اين مسئله مي تواند راهگشايي براي زندگي آينده فرداي آنها باشد.
بيان مسئله ي پژوهش
در زندگي بشر هيچ چيز به اندازه ي روابط بين افراد اهميت ندارد. يعني اگر بين افراد روابطي وجود نداشته باشد و هركس بخواهد براي خود زندگي جداگانه و به تنهايي تشكيل دهد قادر به ادامه زندگي در طولاني مدت نخواهد بود. بنابر اين ازدواج امري طبيعي، مهم و سرنوشت ساز براي هر انساني است. ازدواج به مفهوم وصال يك فرد از جنس مذكر با يك فرد از جنس مؤنث مستلزم عشق و محبت واقعي دو طرفه است. عشق و محبتي كه اگر نباشد زندگي انسان ادامه نخواهد يافت. زيرا همه ي انسان ها فقط به خاطر عشقي كه به
يكديگر دارند و دلخوشي كه به هم دارند قادر به ادامه ي زندگي هستند هرچند گاهي در اين محبت ها و عاطفه ها افراط مي شود و احساسات و هيجانات يكي از دو طرف بر انگيخته شده و مانع از تصميمگيري هاي عاقلانه مي شود. از آنجايي كه يكي از عواملي كه براي ازدواج هر انساني لازم است بلوغ فكري و عقلي است اگر عقل در كنار احساسات و عواطف وجود نداشته باشد تشكيل يك زندگي دو نفره تقريباً چندان پايدار نخواهد ماند و برعكس در برخي از ازدواج ها به دليل اصرارهاي بي جاي پسران يا دختران فرصت مطالعه و بررسي هر كدام از طرفين از ديگري گرفته خواهد شد. به عبارتي زماني كه يك دختر و پسر به اصطلاح عرفي عاشق و معشوق يكديگر مي شوند و اكثر خانواده هاي خود را مجبور به رضايت به اين ازدواج مي كنند به نوعي زندگي خود را تباه كرده و والدين خود راگرفتار مي كنند همان طور كه گفته شد در اين طور ازدواج ها عقل دخالتي نداشته و اين عدم دخالت موجب زايل شدن زندگي است زيرا زماني كه دختر و پسري عاشق يكدگير شده اند و بي صبرانه منتظر رسيدن به هم هستند ، ديگر هيچ يك از موقعيت هاي اجتماعي و فرهنگي را نمي سنجند. پس از گذشت مدت كوتاهي از وصال، تازه متوجه خواهند شد كه اين دو، گاهاً از نظر اجتماعي يا از نظر فرهنگي يا اعتقادي شباهتي به يكديگر نداشته و در اين جاست كه همان عاشقان ديروز، دوستان امروز يكديگر خواهند شد. همچنين است در عشقهاي خياباني يا دوستي هاي دختران پسران جوان كه معمولاً احساساتشان بر آنها غالب و عقل شان مغلوب مي شود. در اين روابط دختران ساده لوح قرباني خواهند شد چرا كه لازمه ي ازدواج يك دختر عفت و پاكدامني است كه معمولاً در اين دوستي ها اين عفت از بين خواهد رفت زيرا معمولاً اين دوستي ها به فريب دختران منتهي شده كه ديگر روي برگشت به خانه ي پدري ندارند. زيرا دختران فريب خورده و به محيط فحشا كشيده شده ديگر
اميدي به زندگي سالم نداشته و به دليل اين نا اميدي به دنبال آن نخواهند رفت. بنابر اين مي توان گفت زماني كه ازدواج دختران و پسران جنبه ي رسمي و عقلايي نداشته باشد و از عرف جامعه و محيط فرهنگي زندگي فرد به دور باشد چندان پايدار نخواهد بود. در اينكه ازدواج و نيازهاي متقابل زن و مرد يك انسان بايد داراي خود كنترلي بوده و احساسات و غرايظ خود را تا حد متعارف كنترل كند تا باعث تباهي زندگي خود در آينده نشود. البته بايد خاطر نشان كرد كه در كشورهاي غربي و توسعه يافته نه تنها داشتن رابطه بين پسر و دختر اشكالي ندارد كه جلوگيري كردن از اين امر را زشت و بد مي شمارند زيرا معتقدند كه دوستي هاي قبل از ازدواج باعث شناخت بيشتر دختر و پسر از يكديگر مي شود بنابر اين اين قضيه نياز به بررسي هاي متعدد دارد.
سؤالات آغازين
آيا دوستي هاي قبل از ازدواج در استحكام زندگي زناشويي مؤثر است.
آيا علايق پس از ازدواج به شدت قبل از ازدواج خواهد بود.
آيا روابط قبل از ازدواج تأثيري در بهداشت رواني افراد پس از ازدواج دارد.
آيا در اين نوع ازدواج ها رضايت خانواده ها تا چه حد مي تواند مؤثر باشد.
آيا براي چنين ازدواجهايي تنها عشق كافي است.
آيا عشق در اين ازدواج بايد 2 طرفه باشد يا عشق يك طرف كفايت مي كند.
جوانان امروز چه تفكري در مورد چنين ازدواج هايي دارند.
اهداف پژوهش
بررسي ميزان تأثير دوستي هاي قبل از ازدواج در موفقيت پس از ازدواج
بررسي تفكرات و نگرش هاي اسلام در مورد اين نوع ازدواج ها
بررسي ميزان پايداري بنيان خانواده در اين نوع ازدواج
مقايسه ي بهداشت رواني افرادي كه در قبل از ازدواج رابطه داشته با افرادي كه رابطه نداشته اند.
تعاريف نظري
دوست : كسي كه انسان به ميل و رغبت خود انتخاب مي كند.
دوستي : در لغت به معناي رفاقت و ياري و مهر و در اصطلاح به معني محبت و مودت و خير خواهي است.
و دوستي ارتباط بين دو نفر بر مبني اعتماد، نجابت،‌ راستي، ادب و تفاهم مي باشد.
دوستي هاي بين دختر و پسر در اين پژوهش: شامل دوستي در حد تلفني،‌نامه (SMS) ، اينترنت (چت)، لمسي-فيزيكي و ارتباط جنسي مي باشد.
بهداشت رواني : توانايي كامل براي ايفاي نقشهاي اجتماعي، رواني، جسمي، عاطفي است در حدي كه با بهداشت رواني ديگران منطبق شود و براي فرد مطلوبترين رشد را ممكن سازد.
بهداشت رواني از نظر روش خود را با واقع بيني كامل طرح مي كند تا به هنگام پياده شدن منجر به بروز احساس حقارت غير قابل جبران نگردد. تأكيد در مكتب آدلر بر روابط بين فردي موجب تحقيقات گسترده اي در عوامل اجتماعي، بيماري هاي رواني شده است.
بهداشت رواني در اين پژوهش : با پرسشنامه عمومي GHQ سنجيده مي شود. پرسشنامه سلامت عمومي يك پرسشنامه سوئدي است كه مبتني بر روش خود گزارش دهي در مجموعه باليني است با هدف رديابي كساني كه داراي يك اختلال رواني
هستند. و گلد برگ آن را در سال 1970 تهيه كرده است و نيك و همكارانش آن را در سال 1977 اصلاح كردند.
در اين پرسشنامه به دو طبقه اصلي از پديده ها توجه مي شود. ناتواني فرد در برخورداري از يك كنش وري سالم و بروز پديده هاي جديد با ماهيت معلول كننده مي باشد.
ازدواج : در لغت به معني جفت كردن، شوهر كردن، قرين كردن، پيوند كردن و مزاوجه است و در اصطلاح به معني پيوندي است بين زن و مرد كه بر پايه روابط پاياپاي جنسي شكل مي گيرد تا بچه هايي كه آن زن به دنيا مي آورد فرزندان مشروع والدين شناخته شوند. (مهدوي – 1377)
زناشويي : تزويج با هم بين زن و مرد را گويند و تشكيل زندگي مشترك بين دو نفر (دهخدا – 1328)
موفقيت : توفيق، كاميابي،‌كامروايي، دستيابي به آرزو يا انجام دادن كاري .(جعفر شهيدي)
رابطه : علاقه و آنچه بدان چيزي را به چيزي پيوند دهند.
و در هر ارتباط با ديگران آگاهانه و نا آگاهانه به طور مستقيم و غير مستقيم، خواسته يا ناخواسته پيامي را با كلام و يا رفتار انتقال داده شده است. (امروز 1379)
ازدواج به معني زندگي با شخصي نيست كه دوستش داريد بلكه به معني زندگي با شخصي است كه بدون حضورش قادر به ادامه حيات نيستيد/
تعريف ازدواج
ازدواج با هم جفت شدن ، زن گرفتن و شوهر كردن و زناشويي است. در اصطلاح علم بديع آن است كه شاعر در شعر خود دو كلمه كه در تلفظ شبيه به هم و در معني مختلف باشد بياورد. چنانكه در اين شعر آمده.
اي ز لعل آتشينت در دل گلنار نار غير دل بودن نداري اي بت مكار كار
همچنين نكاح در لغت به معني بهره برداري و اختلاط است.
ازدواج را مي توان يك قرارداد اجتماعي مبتني بر توافق و سازش بين زن و مرد براي دوام جامعه دانست.
ازدواج از كلمه زوج به معني جفت است و معني آن جفت شدن يا دو تا شدن مي باشد. در اصل ، فردي كه تا به حال مجرد و تنها بوده، تشكيل كوچكترين واحد يك جامعه يعني خانواده را مي دهد. در تعريف نكاح گفته اند: نكاح عقد قراردادي است كه مقصود از آن شركت در زندگي و ايجاد يك نوع اتحاد قانوني و شرعي است و در مقابل نكاح، ارتباط آزاد جنسي بين زن و مرد كه خارج از دايره قانوني است قرار مي گيرد.
نكاح مصدر تلاش و از ريشه نكح، ينكح مي باشد.
علماي اخلاق گفته اند ازدواج عبارت است از مردي با زني با در نظر گرفتن تعهدات اخلاقي زندگي مشترك را آغاز كنند تا در غم و شادي، لذت و رنج يكديگر سهيم باشند و مشكلات زندگي را به ياري يكديگر حل كنند.
جامعه شناسان گفته اند: ازدواج به معني شريك قراردادن جنس مخالف در زندگي است تا بدين وسيله خانواده يعني كوچكترين واحد اجتماعي تشكيل شود و توليد نسل صورت گيرد. عده اي ديگر از علما گفته اند : ازدواج نزديكي دو جنس مخالف به هم، براي استفاده از شهوات بطور منطقي و توليد نسل و تربيت آن به منظور تشكيل جامعه مي باشد. دسته اي فلاسفه، نظري ابراز داشتند كه : ازدواج به معني بوجود آوردن رابطه مودت آميز عشقي ميان يك مرد و زن براي تشكيل خانواده و توليد نسل و تربيت آن مي باشد.
بيان نظر قرآن : خداوند مي فرمايد : براي شما انسانها، همسراني از جنس خودتان آفريديم تا بوسيله نزديكي به يكديگر، روح شما آرام گيرد و خداوند به واسطه همين ازدواج در ميان شما مودت و رحمت بوجود آورد. (سوره نور آيه 32) در سوره نور نيز مي فرمايند : جوانان و مردان بي زن و دختران و زنان بي شوهر، خود را به ازدواج يكديگر در آوريد و كلفت و نوكرهاي صالح خود را نيز به ازدواج يكديگر درآوريد و اگر فقير باشند، خداوند تبارك و تعالي از فضل خود آنها را بي نياز مي كند و خداوند آگاه به امور آنان است. سوره نور آيه 32
انواع زناشويي (ازدواج)
1-زناشويي جهت باردار شدن : اين نكاح از شرم آورترين زناشويي ها مي باشد. چنين بود كه اگر مردي مايل بود فرزندي با قيافه و شكلي خاص يا دلير و شجاع يا سخنور، يا شاعر و يا كاهن و امثال آن … داشته باشد و خود متصف بااين صفات نبود، زنش را بدون احساس كمترين ناراحتي و اميدداشت تا مدتي (با قرار و مذاكرات قبلي) با مردي كه
داراي صفات مورد نظر است. همبستر و از او باردار شود، فرزند متولد شده در حالي كه از ديگري بود، طبق سنت رايج، متعلق به شوهر رسمي همين زن بود.
2- زناشويي تعويضي : هر مردي كه از زن ديگري خوشش مي آمد رسوم و قوانين غير مدون محيط به او اجازه مي داد تا به آن مرد پيشنهاد معاوضه كند يعني زن خودش را به او داده و زن او را بگيرد، مدت معاوضه نيز مربوط به تمايل طرفين بود،‌اين مبادله را معمولاً پيشنهاد كننده با اين الفاظ خاص به مرد ديگر ابراز مي داشت «تو از مركوبت،‌يا زنت بنفع من پياده شو و كنار رو ،‌من نيز از مركبم يا زنم به نفع تو پياده مي شوم»
3- زناشويي همگاني : ثروتمندان عرب به منظور تكثير ثروت خود كنيزاني زيبا تهيه كرده ، و يا زنان بي بند و بار را با انعقاد قراردادي جمع نموده و آنها را به نزد اساتيد فن رموز ادب و موسيقي و عشوه گري مي آموختند سپس هر يك را در منزلي مهيا جا داده و بر بام آن، پرچمي خاص كه حكايت از آزادي ورود براي همگان داشت نصب مي كردند. اين چنين زنان به نام «قينات» خوانده مي شود. و از سوي ديگر به پرچمداران معروف بودند محيط جاهليت نه تنها اين نوع كسب و ارتزاق را براي ثروتمندان محكوم نمي كرد. بلكه فرزندي كه ثمره ي اين چنين نكاحي بود با كمك قيافه شناسان و كاهنان به يكي از آن همه مردها كه با مادر فرزند همبستر شده بودند منتسب مي شود! و فرزند مشروع و رسمي آن مرد قلمداد مي گرديد.
4- زناشويي دوستانه :
زنان و مرداني كه بعلل و موانع و شرايطي از عياشي آزادانه نصيبي كمتر داشتند، مي كوشيدند تا با فرد مورد پسند خود روابط محرمانه اي برقرار كنند. البته نه آنچنان محرمانه كه كسي نفهمد بلكه تا آن حدي كه زن شهره ي به فاحشه گي نشود و مورد

فایل : 52 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط