مقاله کامل درباره بلوغ و بحران بيولوژيكي عاطفي

مقاله کامل درباره بلوغ و بحران بيولوژيكي عاطفي

يا لطيف
سازمان آموزش و پرورش 3 كرج
موضوع:
بلوغ و بحران بيولوژيكي عاطفي
تهيه كننده:
فرح پشم چي
فهرست
1-مقدمه 2
2-بلوغ 5
3-انواع بلوغ 5
4-سن بلوغ 7
5-نشانه هاي بلوغ 9
6-بلوغ و بحران بيولوژيكي 11
7-بلوغ و بحران عاطفه 15
8-منابع 26
در جريان رشد انسان دوران حساسي وجود دارد كه در شكل گيري شخصيت و زندگي فرد نقش مهمي ايفا مي نمايد سالهاي آغازين كودكي و دوره نوجواني از اين مراحل سرنوشت ساز مي‌باشد.
شناخت دنياي پر رمز و راز نوجواني كه دوران تحول سريع جسماني، تحول در رفتار و شخصيت، دوران بازسازي تجربه ها، نظام ارزش ها و بالاخره دوران پي بردن به هويت خويشتن است، از اهميت والايي برخوردار است نوجواني دوره اي است از تغييرات زيستي، رواني و اجتماعي. هر نوجوان عضوي از يك خانواده و جامعه است كه آنها نيز در حال تغييرند. در پي تغييرات اجتماعي و اقتصادي در قرن كنوني، زندگي خانوادگي امروزي با قرن گذشته تفاوت بسياري يافته است. كامپ نر نشان داد كه روابط خانوادگي مطمئن در نوجواني، تحول «هويت من»
را بهبود مي بخشد. همچنين بحرانهاي دوره نوجواني قابل پيش بيني و پيشگري است. لازمه آن آشنايي كافي با ويژگيهاي رشد در دوره نوجواني است والدين ممكن است اطلاعات لازم را در مورد آنچه قابل توجه است و آنچه قابل توجه نيست و چگونه مي توان با تهديدهاي ناشي از بلوغ مقابله كرد، در اختيار نوجوان قرار دهند. حفظ ارتباط مثبت بين والدين و نوجوان، مي تواند يادگيري نوجوان را، در مورد آنچه به شايستگي هاي اجتماعي او مربوط مي‌شود، تسهيل كند، زيرا روابط متقابل با خانواده، نوجوان را در جهت اجتماعي شدن سوق مي‌دهد.
عدم موفقيت نوجوان در شكل دادن به يك هويت فردي اعم از اين كه به علت تجارب نامطلوب كودكي و يا شرايط نامساعد كنوني باشد، سبب ايجاد بحراني مي گردد كه اريكسن آن را «بحران
هويت» نام برده است. بحران هويت يا گم گشتگي در نقش اجتماعي در بسياري از موارد نمودي از عدم توانايي در انتخاب شغل و يا عدم ادامه تحصيل دارد. بسياري از نوجوانان در اين بحران هويت احساس پوچي، از خودبيگانگي و تنهايي و غربت مي كنند و گاهي به دنبال هويت منفي مي گردند، هويتي كه درست در خلاف چيزي است كه اولياء يا جامعه براي آنها در نظر گرفته است.
بلوغ
بلوغ در زبان فارسي به معناي رسيدن و به حد رشد رسيدن است.
يكي از بحراني ترين دوره هاي زندگي هر فرد، دوره بلوغ است. بلوغ مرحله اي از رشد است كه براي همه نوجوانان اعم از پسر و دختر، خواه ناخواه حاصل مي شود. تعابير مختلف دين پژوهان و روانشناسان از اين دوره، حاكي از اهميت و حساسيتي است كه آنها براي پديده بلوغ قائلند ژان ژاك روسو، بلوغ را ولادت دوم مي خواند. گويي نوجوان در آستانه ورود به دوره بلوغ با جهاني نو آشنا مي شود و ديگر بار متولد مي گردد و افق‌هاي جديدي در برابر ديدگاهش گشوده مي شود. تحول و تغيير و عدم ثبات در رفتار در اين دوره به حدي است كه بعضي آن را زندگي تشنج آميز و دوران منفي ناميده اند.
انواع بلوغ
با توجه به موارد استعمال اين واژه مي توان به انواع بلوغ كه مهم ترين آنها عبارت اند از
1-بلوغ جسمي
ارگانيزم بدن انسان در 5 سال اول زندگي به سرعت رشد مي‌كند و سپس به كندي مي‌گرايد و دوباره در دوره نوجواني و بلوغ سرعت دوباره خود را بازيافته و در سن خاصي به هدف نهايي خود مي رسد.
2-بلوغ شرعي
كه همان سن تكليف ديني است براي دختران پايان 9 سالگي و براي پسران پايان 15 سالگي (قمري)
3-بلوغ عقلي
در شرايطي حاصل مي شود كه فرد در اكثرمواقع بتواند تصميمات منطقي اتخاذ نمايد.
4-بلوغ جنسي
به معناي رسيدن به سن توليد مثل است كه باز ازدياد هورمون ها آغاز مي شود.
5-بلوغ رواني
بلوغ ناشي از رشد روان است كه مستلزم وجود جنبه هاي مختلف از قبيل، هوش، پختگي و درك مفاهيم اخلاقي مي‌باشد.
6-بلوغ اجتماعي:
بلوغي است كه در آن نوجوان اعم از پسر يا دختر مسئول رفتار خود مي شوند و به آن سن قانوني نيز مي گويند كه بر اساس قوانين موجود در ايران سن 15 سالگي مي‌باشد.
7-بلوغ شخصيتي
زماني نوجوان داراي بلوغ شخصيتي مي گردد كه بتواند مستقلاً تصميم بگيرد و عمل نمايد و

فایل : 41 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط