مقاله کامل درباره بررسي تاثير افسردگي در جوانان و مقايسه آنها در دختران و پسران

مقاله کامل درباره بررسي تاثير افسردگي در جوانان و مقايسه آنها در دختران و پسران

دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج
نام موضوع: بررسي تاثير افسردگي در جوانان و مقايسه آنها در دختران و پسران
به راهنمايي استاد: سركار خانم مهري موسويان
نام و نام خانوادگي : سارا بهادري فر
ترم پاييز 1385
«بسم الله الرحمن الرحيم »
__ با تشكر و قدرداني :
تقديم به تمامي دوستداران و علاقمندان به كسب دانش بيشتر
و با تشكر و قدرداني از زحمات شما استاد ارجمند و گرامي
__ پيشگفتار :
* تحقيقي كه در دست داريم در مورد بيماري افسردگي و عوامل ايجاد اين بيماري و نحوه بروز آن و علائم و نشانه هايي كه از خود بروز مي دهد و راههاي پيش گيري اين بيماري و درمان آن به طور كلي اين تحقيق علل و عوامل افسردگي را بررسي كرده و آن را در ميان قشرهاي مختلف جامعه مخصوصاً جوانان در گروهاي زنان و مردان مي باشد.
افسردگي از لحاظ تعريف پزشكي عبارت است از يك نوع آزردگي كه فعاليتها و قابليتها حياتي- جسماني- عقلاني را پايين مي برد. و به عبارت دقيق تر افسردگي عبارت است از كاهش يافتن نيرو و فعاليت جسماني و رواني به سبب آزردگي .
افسردگي پاسخ طبيعي آدمي به فشارهاي زندگي است. عدم موفقيت در تحصيل يا كار و از دست دادن يكي از عزيزان و آگاهي از اينكه بيماري يا پيري توان ما را به تحليل مي برد از جمله موفقيتهايي است كه اغلب موجب بروز افسردگي مي گردند.
به طور كلي افسردگيمساله هر روز هر جامعه اي مي تواند باشد و تقريباً همه از افسردگي و افسرده بودن حرف مي زنند . همه ما مي خواهيم خود را فردي با خلقيات متعادل و ثابت و ملايم و در همه حالات مسلط بر احوال خويش بنماييم. احساسات ما تابع يك الگوي ادواري است كه گهگاهي بالا يا
پايين و تغييرات كوچك آن لحظه به لحظه و ساعت به ساعت و روز به روز در حال تغيير مي باشد در واقع هدف اين تحقيق اين مي باشد كه در رابطه با اين ضميمه اطلاعات و آگاهي هايي را دراختيار افراد علاقمند قرار دهد.
فهرست مطالب :
عنوان
تشكر و قدرداني
پيش گفتار
فصل اول كليات
مقدمه
موضوع تحقيق
بيان مسئله
اهميت تحقيق
ضرورت تحقيق
فايده تحقيق
هدف يا اهداف تحقيق
سوالات تحقيق
فرضيه هاي تحقيق
پيش فرضهاي تحقيق
پيش بيني محدوديتهاي تحقيق
خلاصه فصل
كتابنامه :
1- مقدمه
2- بيان مسئله
3- اهميت و ضرورت و فايده
4- اهداف تحقيق
5- سوال پژوهشي
6- فرضيه پژوهش
7- پيش فرضها
8- متغيرها
9- پيش بيني محدوديتها
10- خلاصه فصل
فصل اول كليات:
مقدمه :
جواني زيباترين دوره زندگي افراد است. جوانان از ناهمواريهاي دوره كودكي و نوجواني و مسائل مختلف آن گذشته و مبدل به انسانهايي خوش اندام- نيرومند با ظاهري كاملاً آراسته و نظم يافته خود را در مي يابند. انديشه درباره آينده و فكر و شغل و پيشه آنها و انتخاب راهي كه مسير زندگي آنها را معين خواهد كرد جاي زيادي در زندگي جوانان را اشغال مي كند. آنها در حالي كه جدا درباره آينده خود مي انديشند به كمك بزرگتر ها شروع به اصلاح خود نيز مي كنند. در دوره جواني در رشد روحي و رواني دختران و پسران جوان تغييراتي حاصل مي شود و اصولاً در اين دوره جريان تفكر تغيير كرده و بيشتر حالت انتقاد به خود مي گيرد. جوانان به اندازه كافي از اندوخته اطلاعاتي خويش استفاده مي كنند خصوصاً‌از اطلاعات تعميمي و تجزيه و تحليل شده نهايت استفاده را مي‌برند.
در آغاز سالهاي جواني همراه با پيشرفت جسم- روح و روان جوانان نيز پيشرفت مي كند و سبب تقويت منابع معنوي و شخصيتي آنها مي گردد . در اين سنين جوانان شروع به بررسي شايستگي ها و رفع نقايص خود اقدام مي كنند و خصوصيات دروني و بيروني خود را مورد تجزيه و تحليل منطقي قرار مي دهند. علاقه به زيبايي شناسي و اخلاق كه در جريان تماس با طبيعت و هنر و مردم بروز مي كند داراي اهميت خاصي است. جوانان به سوي ادبيات و شعر و تئاتر كشيده مي‌شوند و بسياري از آنها به داستان گويي و داستان نويسي و كارهاي هنري گرايش پيدا مي كنند. در آغاز جواني اراده قوي تر مي گردد و ويژگي هاي دروني يعني پايداري- تصميم گيري و شجاعت
و انتقاد گيري و از خود و ابتكار رشد كرده و توسعه مي يابد. وجود تمام اين ويژگي هايي كه براي جوانان دردوره جواني بر شمرديم فقط جواناني از اين خصوصيات بهره مند مي گردند كه تحت تعليم و ترتيب صحيح و علمي قرار گرفته باشند . در اين راستا نقش جامعه- مدرسه و خانواده و مربيان از اهميت ويژه ايي برخوردار است. اگر غير از اين باشد به پسران و دختران جواني بر مي‌خوريم كه مايوس – گرفته و غمگين و خيالباف و… هستند و علل آن در نتيجه ناروايي محيط زندگي خانوادگي و يا روابط سرد بين والدين و غيره مي باشد كه منجر به افسردگي آنها مي گردد. خصوصيات رواني كه مشخص كننده دوره جواني هستند مي توان از تمركز اساسي و آگاهانه كه به جوانان در ارتباط با جامعه وحدت مي بخشد و قبول هدايت خاص جوانان است نام برد.
آنچه كه جوان را از بزرگسال متمايز مي سازد اين است كه طبيعت جوان با جامعه متزلزل مي‌ماند. فرد بزرگسال خود را نسبت به سبك ارتباط با موسسات اجتماعي مستقر متعهد مي داند. اين سبك ممكن است كجروانه- انقلابي- جناي و از روي همرنگي يا تناسب باشد اما به هر حال مقرر و معين است.
موضوع تحقيق:
بررسي ميزان افسردگي در جوانان و مقايسه آن در نمونه هاي دختران و پسران (مردان و زنان).
اهميت و ضرورت و فايده و هدف تحقيق :
همان طور كه در نوشته ها و كتابهاي مختلف از نويسندگان مختلف و هم چنين نظريه هاي گوناگون روانشناسان و روانپزشكان و متخصصين آمده است. افسردگي مسئله روز جوامع مختلف بشري محسوب مي گردد و به قولي افسردگي را بيماري قرن خوانده اند چرا كه در گذشته سازگاري
اجتماعي با سهولت بيشتري صورت مي گرفت و حال آن كه امروزه به علت تغييرات بسيار سريع مكانيسم هاي اقتصادي- اجتماعي و سياسي و فرهنگي و عاطفي و… در جوامع شهرنشيني و صنعتي اين كار دشوار است به ويژه كه عامل بسيار نيرومند اختلاط فرهنگي كه خود زاده تسهيل ارتباط بين شهري- ملي و قاره اي است هر چند كه تفاهمات بزگر را بيشتر كرده اما به سوء تفاهمات كوچك افزوده است كه اين سوء تفاهمات نهايتاً‌به ناتواني در سازگاري منجر مي گردد وافسردگي چيزي جزء احساس ناتواني در سازگاريهاي مختلف به انواع مختلف و مفاهيم آن نيست.
پس از شناسايي حدود و بحث و دامنه و مشمول اختلال ياد شده بين جوانان شهر نشين (دختر و پسر) و انتشار آنها و با عطف توجه به اين واقعيت كه نسل جوان كشور است كه در صورت اخذ تخصص و تجربه و با برخورداري از متعارف سلامت رواني مي توان نهال اميدهاي ملي را در زمينه هاي رشد و توليد مادي و فرهنگي به برگ و بار بنشاند و همچنين مي توان از اين كوشش و نظاير آن را قابل تبيين و توجه دانست و هدف را بيشتر بربهره وري در راههاي صحيح و علمي پيشرفت جامعه در نظر داشت.
بيان مسئله :
با توجه به موضوع تحقيق عوامل ايجاد كننده اين بيماري- شرايط تشكيل اين بيماري و نحوه بروز آن در افراد مختلف علايم و نشانه هايي را كه اين بيماري دارد و در افراد مختلف به شكلهاي مختلفي بروز مي كند راههاي جلوگيري و پيش گيري از اين بيماري و درمان آن و به طور كلي علل و عوامل اين بيماري را بررسي مي كند و اين بررسي ها در قشرهاي مختلف جامعه مي تواند باشد.
افسردگي پاسخ طبيعي آدمي به فشارهاي زندگي است و عدم موفقيت در تحصيل و كار و يا از دست دادن يكي از عزيزان و آگاهي از اينكه بيماري يا پيري توان ما را به تحليل مي برد از جمله عواملي است كه موجب بروز افسردگي مي شود.
به طور كلي افسردگي مي تواند مساله مورد توجه و بررسي در هر جامعه اي باشد و اين موضوعي است كه مي تواند باعث ايجاد مشكلات حادي شود.
اضطراب و افسردگي از اختلالات شايع دوران جواني است. اضطراب عبارت است از پاسخ عاطفي و فيزيولوژيكي به احساس خطر همه جانبه دروني است كه به سادگي كنار نمي رود و افسردگي با تغييراتي در خلق و خوي نوجوانان شروع مي شود و فرد دچار غم و اندوه مي گردد. اگر افسردگي ادامه يابد و در راه درمان آن اقدامي صورت نگيرد به تدريج فرد از مردم كناره گيري مي كند و حتي افكار خودكشي در او پديد مي آيد.
* در اين راستا مي توان اشاره كرد كه نقش مربيان- خانواده و مدرسه از اهميت ويژه اي برخوردار است.
اهداف پژوهش :
اين حقيق در نظر دارد كه افراد علاقمند را با بيماري افسردگي و علل و عوامل به وجود آورنده اش و راههاي جلوگيري و پيش گيري و درمان آن و همچنين ميزان درصد آن در افراد مختلف جامعه (مردان و زنان) را بيان مي كند.
سوال پژوهش
1- آيا افسردگي در دختران بيشتر از پسران است؟
2- آيا اقدام به خودكشي در زنان بيشتر از مردان است؟
3- شكلات ناشي از افسردگي در زنان مي تواند چند برابر مردان باشد؟

فایل : 20 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط