مقاله کامل جرم انگاری رفتارهای انتقال دهنده بیماری‌های جنسی

مقاله کامل جرم انگاری رفتارهای انتقال دهنده بیماری‌های جنسی

جرم انگاری رفتارهای انتقال دهنده بیماری‌هایجنسی

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر مطالعه جرم انگاری رفتارهای انتقال دهنده بیماری‌های جنسی بود. شیوع بیماری جنسی و ایدز در سالهای اخیر از یک سو و فقدان قانونی خاص جهت جرم انگاری و مجازات رفتارهای انتقال دهنده آن سبب شده است تا در این راستا توسل به نهادهای کیفری موجود مورد توجه قرار گیرد. در ایران عناوینی چون انتقال بیماری‌های آمیزشی، قتل عمد، شبه عمد و غیر عمد، شروع به قتل، وارد کردن ضرب و جرح عمدی و محاربه در خصوص این مورد قابل اعمال به نظر میرسد، حال آنکه عناوینی چون تهدید علیه بهداشت عمومی چندان مناسب نخواهد بود. پژوهش حاضر از نوع کتابخانه ای و اسنادی است. بنابراین، در این ارتباط، کتب و مقالات داخلی و خارجی، سایت های اینترنتی و تمام اسنادی که مرتبط با موضوع بوده و ما را در اهداف مورد نظر یاری می کردند، مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که عملی که نوعاً کشنده باشد حتی اگر فرد قصد قتل هم نداشته باشد از مصادیق قتل عمد محسوب میشود.

واژگان كلیدی: مسؤولیت كیفری، بیماری جنسی، ایدز، هپاتیت

مقدمه

یکی از اهداف مشترك مسؤلیت های کیفری و مدنی، جلوگیری از وقوع جرم، تنبه و اقدامات احتیاطی است و آن که انسان متعادل باید رفتاری محتاطانه داشته باشد. از سوی دیگر در بسیاری از موارد کار ناشایستی که سبب ایجاد مسؤولیت کیفری و مدنی می شود مشترك است، یعنی یک تقصیر باعث ایجاد هر دو مسؤلیت است. در مراحل نخستین زندگی اجتماعی، مجازات واکنشی بود که صرفاً برای رفع الم و ناراحتی ناشی از رفتاری خاص ابراز میشد و لاجرم تمایزی بین منشاء پیدایش درد و الم در انواع گوناگون آن قائل نمی شدند. این منشاء در هر حال موضوع مجازات قرار میگرفت و در برابر رفتاری که به نحوی در ایجاد درد و الم موثر بود مسئولیت کیفری داشت فارغ از این که انسان یا حیوان و یا حتی جماد باشد. در مراحل پیشرفته تر، مجازات به عکس العملی در برابر زیان ناشی از یک رفتار معین تبدیل شد در این مرحله بشر یک گام فراتر گذاشت و مسئولیت کیفری یک موجود را بر مبنای نوع و میزان خسارت مالی یا جانی که از ناحیه او بهم میرسید، معین میساخت. شیوع بیماری جنسی و ایدز در سالهای اخیر از یک سو و فقدان قانونی خاص جهت جرمانگاری و مجازات رفتارهای انتقالدهنده آن سبب شده است تا در این راستا توسل به نهادهای کیفری موجود مورد توجه قرار گیرد. در ایران عناوینی چون انتقال بیماری‌های آمیزشی، قتل عمد، شبه عمد و غیر عمد ، شروع به قتل، وارد کردن ضرب و جرح عمدی و محاربه در خصوص مورد قابل اعمال به نظر میرسد، حال آنکه عناوینی چون تهدید علیه بهداشت عمومی چندان مناسب نخواهد بود. به طور کلی در رابطه با جرمانگاری رفتارهای مجرمانة ناشی از انتقال بیماری‌های جنسی و ایدز دو دیدگاه متفاوت وجود دارد، گروه نخست را مخالفان جرمانگاری تشکیل میدهند. عمدة استدلال این گروه این است که جرمانگاری رفتارهای انتقال دهندة بیماری‌های جنسی و ایدز در عمل بدون فایده بوده و حتی در حاشیه قرارگرفتن مبتلایان به ایدز و یا اجتناب این گروه از قبول انجام آزمایشات تشخیص بیماری را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر آن بهتر است هزینه های مربوط به جرمانگاری، تعقیب و مجازات متهمین را صرف مقوله آموزش و پیشگیری نمود. در مقابل، موافقین جرمانگاری این چنین استدلال مینمایند که جرمانگاری رفتارهای انتقال دهنده ایدز سبب میشود که مبتلایان به این بیماری نسبت به رفتارهای خود با احتیاط بیشتری عمل کرده و احیاناً با مسامحه و تقصیر خود موجبات به خطر انداختن حیات و سلامت دیگران را فراهم ننمایند. به نظر ما اگر چه جرمانگاری رفتارهای انتقال دهنده بیماری‌های جنسی و ایدز بهترین راه ممکن برای جلوگیری از گسترش ایدز محسوب نمیگردد لکن در برخی شرایط به ویژه زمانی که بیمار با عمل عامدانه خود سبب ابتلا دیگری را فراهم میآورد کارگشا و مؤثر خواهد بود. در حال حاضر و در فقدان وجود قانونی خاص برای مجازات کردن رفتارهای انتقال دهنده بیماری‌های جنسی و ایدز، میتوان از عناوین سنتی حقوق جزای کنونی بهرهمند شد. در این میان اگر انتقال ایدز موجب مرگ بزه دیده شود، بنا بر مقررات مربوط به قتل عمد)با احراز سایر شرایط مربوطه) قابل تعقیب خواهد بود و چنان چه ایدز به عنوان سلاحی جهت کشتن دیگری مورد استفاده قرار گیرد، لکن نتیجة مزبور، خارج از ارادة فاعل آن محقق نگردد، استفاده از عنوان کیفری شروع به قتل عمد قابل توجیه میباشد. چنانچه انتقال ایدز بدون قصد قتل و بدون اطلاع از وضعیت ناقل بودن فرد صورت گرفته باشد، لکن وضعیت فرد به نحوی است که باید میدانسته که مبتلا به ایدز میباشد و یا احتمال ابتلا به این بیماری را دارد.

روش

جامعه آماری، نمونه و روش اجرای پژوهش: روش تحقیق در پژوهش حاضر ، مانند اغلب پژوهشهای علوم انسانی، کتابخانه ای و اسنادی است. بنابراین، در این ارتباط، کتب و مقالات داخلی و خارجی، سایت های اینترنتی و تمام اسنادی که مرتبط با موضوع بوده و ما را در اهداف مورد نظر یاری کند، مورد استفاده قرار گرفت است.

ابزار سنجش

پژوهش حاضر با توجه به اینکه از نوع توصیفی و کتابخانه ای بود ابزار مورد نظر تحقیق کتب و اسناد رسمی و منابع مورد تایید اساتید راهنما می باشند.

تعاریف و مفاهیم تعاریف بیماری ها ایدز HIV

«Human Immunodeficiency Virus» به معنای ویروس ضعیف سیستم ایمنی بدن می باشد. این همان ویروسی است که سبب بیماری ایدز خواهد شد. ویروسHIV نسبت به حرارت حساس است و در صورتی که سرم حاوی ویروس را در مدّت 33 دقیقه در معرض حرارت 56درجه سانتیگراد قرار دهیم، قدرت آلایندگی آن صدبار کمتر میشود و در مقابل اشعة یون زا و ماوراء بنفش بسیار مقاوم است. تحقیقات نشان داده است که در محیط خشک اتاق تا 7 روز و در آب تا 11 روز فعالیت و مکانیزم عفونت زایی خود را حفظ می کند. این ویروس از طریق تماس خونی یا ارتباط جنسی به دیگری منتقل خواهد شد. به علاوه مادران حامله ای که مبتلا به این ویروس می باشند ممکن است آن را در طول زمان حاملگی و یا زایمان به نوزاد خود منتقل نمایند. ویروس HIV از طریق شیر پستان مادر نیز به فرزند انتقال مییابد. ویروسها اجرامی هستند که سبب بروز بیماری در انسان ها می شوند؛ به عنوان مثال، سرخچه، آبله مرغان و آنفلانزا همگی به وسیلة ویروس ایجاد می شوند. ویروسها نمیتوانند به تنهایی تکثیر شوند و تنها راه تکثیر و زندگی آنها استفاده از بدن جانوران و انسانها است. در بدن انسان، ویروسهای مختلف، سلولهای متفاوتی را آلوده نموده و به تبع، سبب بروز بیماری‌های متفاوتی میشوند؛ به عنوان مثال، HIV سلولهای سیستم ایمنی را آلوده می نماید. این سلول ها در مبارزه با اجرام خارجی مورد استفاده قرار می گیرند فلذا با تأثیرHIV بر این سلول ها و تخریب آنها، اغلب کسانی که مبتلا بهHIV می شوند سرانجام به بیماری ایدز دچار خواهند شد. اصطلاح HIV-positive بدان معناست که آزمایش پادتن نشان داده است که فرد مبتلا به HIVمی باشد. این وضعیت الزاماً به معنای ابتلای فرد به ایدز نیست. بسیاری از مبتلایان بهHIV ممکن است اصلاً از وضعیت ابتلاء خود به این ویروس آگاهی نداشته باشند. این احتمال نیز وجود دارد که فرد 11 سال یا بیشتر ناقل ویروس بوده بدون اینکه علامت و یا عارضه ای از این وضعیت بر وی آشکار گردد. در چنین حالتی، مبتلایان همچون افراد عادی بوده و ماننددیگران احساس تندرستی می نمایند لکن در این مدت، فرد ناقل بوده و می تواند دیگران را به ویروس آلوده نماید. به این دورةنسبتاً طولانی در اصطلاح «دورة پنجره» گفته می شود.

چگونگی تبدیلHIV بهAIDS

ابتلا بهHIV سبب تضعیف تدریجی سیستم ایمنی بدن می شود. سلولای ایمنی بدن موسوم بهCD4+T در مواجهه باHIV زمین گیر و یا کشته می شوند. این سلول ها نقش مهمی را در واکنش های ایمنی بدن برعهده داشته و در اجرای هرچه بهتر وظایف سائر سلول های دستگاه ایمنی نقش مهمی را ایفاء می نمایند. در واقع کاهش این نوع سلول ها در بدن شخص مبتلا بهHIV بیانگر احتمال زیاد ابتلا به ایدز در آیندة نزدیک می باشد. یک فرد عادی و غیر مبتلا بهHIV به طور معمول دارای 800تا 1233 سلولCD4+T در هر میلیمتر مکعب از خون می باشد. در زمان ابتلا بهHIV تعداد این سلول¬ها به نحو فاحشی کاهش می یابد به طوری که میزان آن تا 233 سلول در میلیمتر مکعب پایین خواهد آمد.

فایل : 19 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط