مقاله کامل تاریخچه وب

مقاله کامل تاریخچه وب

تاریخچه وب
سال 1989 را می‌توان مبدأ وب دانست، در ان سال” تیم برنرزلی” عضو انجمن اروپایی محققین فیزیک (CERN)، پروژه ای را مطرح کرد که هدف آن به وجود آوردن شبکه ای از اسناد و فرامتن، برای رد و بدل کردن اطلاعات بین اعضای انجمن بود.
درسال 1990 اولین نرم افزار وب با قابلیت نمایش، ویرایش و ارسال اسناد فرامتن به اعضاء از طریق اینترنت، تولید و بدین ترتیب وب پا به عرصه وجود گذاشت.
در سال 1991 مجلس ایلات متحده قانونی را مبتی بر تأسیس شبکه علمی-تحقیقاتیملی (National research andEducational Network – NREN) از تصویب گذراند، هدف از NREN برقراری شبکه‌های تحقیقاتی و علمی با ظرفیت و سرعت بالا و اجازه فعالیت‌های تجاری و تشویق آن در اینترنت بود.
در ژوئن 1993، مارک آندرسن و سایر محققین در NCSA یک مرورگر گرافیکی به نام MOSAIC 1.0 را عرضه کردند، که خیلی زود نسخه جدیدی از آن روی ویندوز مایکروسافت قرار گرفت.
در سال 1994 مارک آندرسن از NCSA جدا شده و با جیم کلارک، شرکتی را بنا نهادند که به زودی مرورگر آن به نام Netscape Navigator که دارای سرعت بیشتری بود، به بازار ارایه شد. این مرورگر ف مورد استقبال بسیار قرار گرفت و شرکت Netscapeاز رشد بی سابقه ای در صحنه تجاری بر خوردار شد.
بازرگانان و تجار، که از طریق شبکه” وب” بازارهای چند میلیونی را مقابل خود می‌دیدند، با سرعت زیادی به” وب” رو آورده و همگان سعی در اعلان حضور خود در این بستر گسترده کردند.
به زودی اخبار رادیو، تلویزیون، مجلات و روزنامه‌ها انباشته از رویدادهای مربوط به شبکه” وب” شد و اکنون روزی نیست که از یک پیشرفت تازه در خصوص” وب” به گوش جهانیان نرسد.
موج فزاینده مردم جهت ثبت نام در مراکز ارایه خدمات اینترنت، برای دستیابی به” وب” و گنجینه اطلاعات علمی، آموزشی و تجاری، بیش از پیش مشاهده می‌شود.
در اواخر 1996” وب” و دنیای جذاب آن، از طریق” تلویزیون وب “، با سرعت بسیار زیادی راه خود را به درون خانواده‌ها گشود و امروزه به صورت بخش لاینفک زندگی روزانه ما در آمده است.
تاریخچه اینترنت
وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا در سال 1969 میلادی شبکه ای طراحیکرد تا کامپیوترهای مرکزهایی را که در زمینه مسائل دفاعی تحقیق می‌کردند به همارتباط دهد. این شبکه آرپانت نام داشت.
هدف شبکه آرپانت مبادله اطلاعات در زمینه تحقیقات دفاعی بود. اما کمکم کامپیوتر‌های دانشگاه‌های بزرگ ایالات متحده آمریکا به آن پیوسته و از آن برایمبادله اطلاعات تحقیقاتی در رشته‌های گوناگون علوم استفاده کردند. به تدریج شمارکامپیوتر‌هایی که از آمریکا و سایر کشورهای جهان به این شبکه پیوستند افزایش یافت. آرپانت در سال 1977 میلادی به اینترنت تغییر نام یافت و در حال حاضر میلیون‌هاکامپیوتر در این شبکه قرار گرفته اند.
تاریخچه اینترنت در ایران
در سال 1372 هجری شمسی ایران نیز به شبکه اینترنت پیوست. نخستینرایانه ای که در ایران به اینترنت متصل شد مرکز تحقیقات فیزیک نظری در ایران بود. در حال حاضر نیز این مرکز یکی از مرکزهای خدمات اینترنت در ایران است.
منظور از وب چيست؟
وب شبکه ای است متشکل از تمامی کامپيوترهایدنيا، شبکه ای از شبکه‌هااينترنت، وب، WWW،web يا World Wide Web همگی يکچيزند. تمامی کامپيوترهای وب ميتوانند با هم ارتباط داشتهباشندکامپيوترهای موجود در وب با کمک استاندارد ارتباطی يا پروتوکل HTTP با همارتباط برقرار ميکنند.
نحوه کارکرد وب چگونه است؟
اطلاعات وب داخل فايلهائیبه نام Web Pages و يا صفحات وب قرار دارنداين فايلها يا صفحات روی Web Server يا کامپيوترهای سرويس دهنده وب ذخيره شده اندبرای ديدن صفحات وب ازنرم افزاری به نام مرورگر و يا Web Browser استفاده ميشوددو
مرورگر Internet Explorer و Netscape Navigator جزو معروفترين مرورگرها حساب ميشوندمرورگر Internet Explorer متعلق به شرکت مايکروسافت و مرورگر Netscape Navigator متعلق بهشرکت نت اسکيپ ميباشد
مرورگرها چگونه به خواندن صفحات وب ميپردازند؟
يک مرورگر با کمکيک Request درخواستی برای خواندن يک صفحه از وب سرور ميکنداين Request يادرخواست بر اساس استاندارد ارتباطی يا پروتوکل HTTP بوده و شامل آدرس صفحه مورد نظرميباشد
آدرس يک صفحه وب چيزی شبيهhttp://www.internet.com/faq.htmlاست. بخش //:http نوع پروتوکلو يا استاندارد ارتباطی را تعيين ميکند،www.internet.comنام دومين يا Domain است و faq.html نام صفحهای است که بايد خوانده شود
مرورگرها چگونه صفحات وب را نمايش ميدهند؟
چگونگی نمايش يک صفحهوب بصورت مستتر در آن وجود داردمرورگرها از روی دستورالعملهای داخل صفحات وبو با کمک تگ‌ها به نمايش صفحات ميپردازند
وظيفه اصلی تگ‌های اچتمل‌(HTML tags‌)بيان چگونگی نمايش اطلاعات ميباشديک تگ اچتمل چيزی شبيه

اين تگپاراگراف است

است
چه کسانی استاندارد‌های وب را تعيين ميکند؟
تعيين استاندارد‌هایوب ربطی به شرکتهای مايکروسافت و يا نت اسکيپ ندارد
World Wide Web Consortium يا W3C متولی تعيين استانداردهای وب استHTML, CSS and XML از مهمتريناستانداردهای تصويب شده وب ميباشند.
آخرين استاندارد HTML استاندارد XHTML 1.0 ميباشد.
استانداردهای وب
رویای تیم برنرز لی برای اختراعش، شبکه جهانی وب، یک فضای عمومی است. جائیکه کاربران می‌توانند اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند، کنار هم کار کنند، بازی کنند و روابط
اجتماعی داشته باشند ‌(شبکه جهانی وب، یک تاریخچه مختصر شخصی‌). ما به عنوان توسعه دهندگان وب، با ایجاد سایتهای آموزشی، اجتماعی و تجاری، این رویا را به واقعیت تبدیل می‌کنیم.
در این دوره از رشد وحشتناک، وب نیاز به راهنمایی دارد تا از پتانسیل کاملش آگاهی یابد. استانداردهای وب این راهنمایی هستند. استانداردها کمک می‌کنند تا مطمئن شویم که تمام افراد به اطلاعاتی که ما تامین می‌کنیم دسترسی دارند و همواره توسعه وب را سزیعتر و لذت بخش ترمی کند.
مطابقت با استانداردها استفاده از وب را برای افرادی با نیازهای خاص ساده تر می‌کند.افراد نابینا ممکن است سیستمهایی برای خواندن صفحات وب داشته باشند. افرادی با بینایی ضعیف ممکن است صفحاتی بخواهند صفحاتی دوباره مرتب شده و بزرگ شده برای خواندن راحتتر داشته باشند و افرادی که از دستگاههای جیبی استفاده می‌کنند می‌توانند به راحتی زمانی که از سیستمهای خود استفاده می‌کردند از وب استفاده کنند.
چنانکه شرح خواهیم داد، همواره دلایل مفیدی برای توسعه دهندگان وب وجود دارد که با استانداردهای وب هماهنگ باشند. برای نمونه موتورهای جستجو می‌توانند کار فهرست کردن سایتها را بهتر انجام دهند. استفاده از کدهای مختص یک مرورگر اغلب کار طراحی یک صفحه را دوبرابر یا سه برابر می‌کند. و زمانی که رسانه جدیدی مطرح می‌شود برای مطلوب شدن سایت کار زیادی باقی می‌گذارد. این وضعیت بدون مفهوم هدایت استانداردهای وب فقط وخیم تر خواهد شد.
بعضی از مردم ترس از این دارند که استانداردها در حال محدود کردن هستند. در حقیقت، آنها مقدار زیادی از کار خسته کننده مورد بحث در توسعه وب را حذف می‌کنند و به توسعه دهندگان وقت و اتعطاف پذیری بیشتری میدهند تا به درستی خلاق باشند. که هر دو به آینده بهبود یافته و متفکری نسبت به گذشته راه می‌یابند.
بسیاری از کاربردهای وب، از جمله بعضی‌ها که امروزه فقط در رویاهای ما هستند بدون گسترده شدن مطابقت با استانداردها ممکن نخواهد بود و یا مشکلتر خواهد بود. در حال حاضر، سیستمها و نرم افزارهایی وجود دارند که بسیار عمومی و ظاهرا فراگیر هستند، اما چی کسی می‌داند فردا چه اتفاقی
می‌افتد؟ مقید کردن خودمان با کنترل هر شرکت منفردی به این معنی است که آینده خودمان را به خوش اقبالی یا بداقبالی اینکه یک شرکت میتواند یا میخواهد که ما را تامین کند محدود می‌کنیم. حمایت کردن از فراگیری استانداردها به وب اجازه می‌دهد که تا زمانیکه مشوق نوآوری است زنده بماند و در همین مسیر ادامه دهد.
استانداردها چیزهای زیادی برای عرضه کردن دارند. این متن تنها نقطه آغاز است، به شما از اینکه چه استانداردهای موجود است، چه کاری انجام می‌دهند و چرا شما باید به آنها توجه داشته باشید، یک درک قوی خواهد داد. هر بار که ما یک تکه از وب را میسازیم به فضای عمومی اطلاعات که همان وب است کمک می‌کنیم. می‌توانیم آنرا هر چه بهتر بسازیم و یا آنرا سنگین تر کنیم که از هم گسیخته میشود. این انتخاب متعلق به ماست ؛ نتیحه آن متعلق به همه.
طراحي و ايجاد يك وب سايت نيازمند رعايت استانداردهايي است كه در صورتيكه به دقت و كامل رعايت نشود كليه هزينه اي كه براي ايجاد سايت خود مي كنيد بي فايده خواهد بود.
در زير فهرستي از اين استانداردها قرار دارد.
بارشدن صفحه در زمان استاندارد
امكان حركت راحت در كل سايت
امكان پيدا كردن سريع مطلب توسط كاربر
جلب توجه كاربر
ايجاد رغبت براي مراجعه كننده به سايت جهت بازگشت مجددد
دارا بودن رنكينگ بالا در موتورهاي جستجو گر
قابل استفاده بودن در كليه مرورگرها
رعايت استانداردهاي كدپيج فارسي و مشكل نداشتن با فونت
وب سایت‌ها چيستند وچگونه کار می‌کنند؟
یک “website”، “Web site” یا “WWW site”‌(گاهی کمی کوتاه تر،سایت) یک کلکسیونی از صفحات وب می‌باشد.به زبانی دیگر، مدارک “HTML/XHTML” قابل دسترستوسط”HTTP”در اینترنت
می‌باشد.تمام سایت‌های عمومی در دسترس موجودشامل”World Wide Web (www)” می‌باشند.آن صفحات وب سایتها قابل دسترس به وسیله ی”URL” می‌باشندو به همچنین صفحه اصلی سایت(Homepage‌)هم بر همانسرور فیزیکی قرار دارد.این “URL”ها از صفحات، آنان را به صورت سلسله مراتبی فرمان دهی و مرتب می‌کند.هرچند که “Hyperlink”‌های بین آنها کنترل می‌کندکه چگونه خواننده ساختمان کلی را بفهمدو چگونه رفت و آمد‌ها در بین قست‌های مختلف سایت جریان دارد.
وب سایت‌ها صفحاتنوشته و متحرک شده با “HTML” (Hyper Text Markup Language) است و به آن با نرم افزاری به نام “web browser” می‌توان دسترسی پیدا کرد وب سایتها از صفحات ثابت HTML یا صفحات قابل تغییر که از تکنولوژی مانند “Active Server Pages” (ASP) یا “Java Server Pages” (JSP) استفاده مي كنند تشكيل شده اند.
یک وب سایت همچنین به برنامه ای به نام “HTTP Server” مثل “Apache”نیاز دارد که معمولترین برنامه وب سرور در اینترنت می‌باشد یا برنامه “Microsoft Internet Information Server” (IIS).
اغلب وب سایت‌ها از اطلاعات طبقه بندی شده تشکیل شده اند.
“Plugins”هایی هم برای”Browser”ها موجود می‌باشد که به آنها اجازه می‌دهد تا چیزهای فعال مانند “Flash”, “Shockwave”,”Applet” نوشته شده توسط”Java Dynamic HTML”را نمایش دهد که آنها برای کاربر فعل و انفعالات را با به روز کردن صفحه، نمایش می‌دهد. ‌(به عنوان مثال صفحاتی که نیاز به بار گذاری و دوباره بارگذاری برا نشان دهنده تاثیر ندارند.)برای بازکننده صفحات مدرن بیشتر از “DOM” و “JavaScript” استفاده می‌شود.
بعضی (قسمتی) از وب سایت‌ها تیاز به تعهد پرداختپول بامخارجی که بایدپرداخت بشود(ماهانه) یا ثبت نامهای رایگان دارند. به عنوان مثال خیلی از سایت‌های اینترنتی غیراخلاقی، قسمتی از سایتهای اینترنتی، سایتهای بازی، مسیج بوردها،سرویس دهندگان ای- میل و سایتایی که اطلاعاتی در مورد بازار سهام و زمان ارائه می‌دهند.
نگاهی کلی به وب سایت‌ها
یک وب سایت می‌تواند اغلب به صورت شخصی و مستقل، بیزینس و شرکتی یا بر اساس یک موضوع و هدف مشخص دنبال کند.این تعریف کاملا مبهم می‌باشد.
بيشتر طراحان وب از نقطه نظر نگاه خود به طراحي وب مي پردازند، آنها علاقمند هستند که خودشان را با استعارات مشخص و با تبليغات فراوان نشان دهند. به هر جهت اينترنت براي شما ايجاد تجارت ونيز قابليتي براي ارتباط نزديک ارائه مي دهد.
کاربران ميتوانند اطلاعات و محصولاتي را که در خور نيازشان ميباشد را پيدا کنند.
اينترنت معمولي ترين رسانه واسطه اي است که کاربر را آماده ميسازد که تصميم بگيرد که چه اطلاعاتي را ميخواهد و بايد براي رسيدن به آن به کجا مراجعه کند. اين امر باعث ميشود که بر خلاف رسانه‌هاي انتشاري، اينترنت يک رسانه تبادلي ‌(دو طرفه‌) تلقي شود.
اکثراً رسانه‌ها تاثير گذار هستند و هدف آنها ايجاد علاقه کافي است تا اينکه که سرانجام بتواند تبادل مطلوب راانجام دهند.
ماهيت خواندن يک مجله و يا ديدن برنامه‌هاي تلويزيون ذاتي و بالفطره نيست و معمولاً کار انفرادي است. در اصل عمل خواندن مطبوعات يا تماشاي برنامه‌هاي تلويزيوني بالفطره عملي تبادلي نيست و در حقيقت بين عمل خواندن يا تماشاي تلويزيون با عمل تبادل تفاوت وجود دارد. تنها تبادل انجام شده در مورد خوانندگان و بينندگان، گرفتن اطلاعات از طريق خواندن يک کتاب يا مجله يا تماشاي برنامه تلويزيون است. ‌(بصورت يک طرفه) بنابراين ايجاد اطلاعات جهت رسانه‌هاي گروهي به راهکارهاي متفاوت تري نسبت به ايجاد اطلاعات مربوط به اينترنت نياز دارد.
مشاهدات بي عيب اينترنت مانند ثبت رويداد بر روي مرورگر وب،دلالت بر درخواست کاربران و واکنش سرور دارد. به عبارت ديگر انجام يک داد و ستد و تبادل مي باشد.
بعلاوه با اين طبيعت، اينترنت نميتواند بصورت خطي عمل کند. اگر کاربر تصميم به انجام داد و ستد و تبادل داشته باشد، ابتدا بايد به سايت راهنمايي و هدايت شود، و سپس براي تجارت در سايت بماند و گردش کند و در پايان دوباره به
سايت بازگرددو نيز بايد در نظر داشت که کاربر ميتواند براي انجام داد و ستد در هر لحظه به هر سايت ديگري مراجعه نمايد.
انواع وب سایتها
تعداد بسیار زیاد مدل وب سایت وجود دارد که هر کدام تخصصی برای سرویس دادن کاری هستند. تعدادی از وب سایت‌ها شامل این تقسیم بندی میباشند:
. Archive Sites: برای نگهداری کردن از فضا‌ها و اطلاعات الکترونیکی باارزش که قابل خراب شدن هستند استفاده می‌شود. دو مثال در این مورد می‌گویم “Internet Archive” که از سال 1996 از میلیاردها صفحات قدیمی و جدیدنگه- داری و آنها را بایگانی کرده است، و دیگری “Google Groups” که در اوایل سال 2005شروع به بایگانی کردن 845.000.000 پیغام پست شده”Usenet”در مورداخبار و بحثهای گروهی کرد.
Business sites: برای بهتر کردن امور تجاری و سرویسی.
Commerce Sites or eComerce Sites: برای فروش اجناس مانند “Amazon”
Community Sites: سایتی که اشخاص با علایق و سلایق مشابه با هم در ارتباط هستند، معمولا به وسیله “Chat” و “Message Board”ها.
Database:سایتی که استفاده اصلی آن جستجو و نمایش دادن اطلاعات ریز و جزئی مانند سایت “Internet Movie Database” یا “Political Gravyard”.
Development Sites: سایتی که هدف آن محیا کردن اطلاعات و منابع مرتبط به بهسازی نرم افزارهاو طراحی سایت‌ها می‌باشد.
Directory Sites: سایتی که دارای چیزهای مختلفی می‌باشد که موضوع و به موضوعهای مرتبط تقسیم می‌شود. مانند “Yahoo! Directory”، “Google directory” و “Open Directory Project”.
Download Sites: محیطی برای دریافت فایل‌ها و اطلاعات الکترونیکی مانند نرم افزارها، دموی بازیها و عکسهای کامپیوتری.
Game Site: سایتی که که در آن بازی و حتی محیط بازی وجود دارد که خیلی از مردم برای بازی به آنجا می‌روند، مثل
“Zone.com”، “Pogo.com” و “MMORPGs Planetarion” و “King Of Chaos”.
News Site: مشابه سایتهای اطلاعاتی ولی مختص به توزیع کردن اخبار و نظرات.
Porn: سایتی مربوط به مسائل جنسی و غیر اخلاقی که در آنها عکسها و ویدوهای غیر اخلاقی و جنسی به دید عموم گذاشته می‌شود.
Search Engines:سایتی که اطلاعات اساسی و اصلی را محیا می‌کند و برنامه ریزی شده است برای مدخل جستجو در دیگر سایتها. به عنوان یک مثال ساده “Google” و دیگری که بسیار معروف است “Yahoo!”
Shock Sites: شامل عکس‌ها و چیزهای دیگر که برای بعضی از تماشاگران زشت و بی ادبانه متهاجم می‌باشد.
.Weblog (or Blog): برای نوشتن مصالب آنلاین در اینترنت و پست کردن برنامه و خاطرات روزانه، که ممکن است که دارای اطاقهای گفتگو باشد.
Wiki: سایتی که کابران آن آنرا شاهکارانه ساخته اند. (مانند wikipedia)
خیلی از وب سایت‌ها مخلوطی از سبک‌ها می‌باشند. به عنوان مثالیک سایت تجاری می‌تواند فعالیت تجارتی کند ولی علاوه بر آن می‌تواند می‌تواند حاوی اطلاعات ارزشمندی باشد مثل “White Papers” یا بعضی سایت‌ها مانند سایتهای جنسی (Porn) می‌توانند یک تجارت کوچک اینترنتی به وسیله فورش عضویت و اجازه ورد به سایت کنند.
خیلی از سایت‌های تجاری تصاویری بروشور مانند دارند، یعنی تبلیغاتی که می‌تواند دست به دست بچرخد. بعضی از وب سایتها به عنوان یک وسیله ارتباطی می‌توانند به وسیله “Webchat” بین مردم ارتباط برقرار کند.
وب سایتها وادار به محدودیت‌های معماری شده اند. سایت‌های بسیار وسیع مانند Microsoft , Yahoo! , Google و بسیاری سایت دیگر سرورهاییرا به خدمت گرفته اند وتجهیزات را با بالانس مناسب بارگذاری می‌کند. همانند” Cisco Content Services Switches” یا راه حل‌های “F5 BigIP”.
طراحي سايت به چه معنا مي‌باشد؟
بعد از ثبت دامنه‌(Domain‌)و انتخاب ميزبان‌(Host‌)و اختصاص فضا، نوبت به طراحي سايت مي‌رسد.طراحي سايتمهيج ترين و خلاقانه ترين بخش اين كار است.
به طوري كلي دو نوع سايت وجوددارد:ثابتيا استاتيك (Static‌)،پوياياديناميك‌(Dynamic‌)
سايت ثابت يا(Static‌):
سايت استاتيكسايتي است كه ثابت است. عموما از سايت‌هاي استاتيك براي نمايش اطلاعاتي استفاده ميكنند كه تغيير نمي‌كنند و يا تغيير سايت در فاصله‌هاي زماني خيلي طولاني انجاممي‌گيرد. ‌(مثلا سالي يك بار‌) براي درك بهتر تصور كنيد كه سايت استاتيك يك كاتالوگالكترونيكي از يك شركت مي‌باشد كه مطالب ثابت و مشخصي را نشان مي‌دهد مثل محصولات ورزومه شركت. سايت استاتيك در واقع فايلي معمولي است كه هر بار به ازاي درخواستي كهكاربران ارائه مي دهند، توسط سرور براي آنها ارسال مي گردد.
سايت پويا ياديناميك‌(Dynamic‌)
‌ سايتديناميك سايتي است كه قابليت تغييردارد. عموما از سايتهاي ديناميك براي نمايشاطلاعاتي استفاده مي‌كنند كه قرار است مدام تغيير كنند. مثلا در يك قسمت از وبسايت برنامه با پرسيدن نام و اسم عبور از كاربر اطلاعات خاصي ‌(مثلا مقاله‌هاي قابلدريافت‌) را به كاربر نمايش مي‌دهد و يا در مثال قبلي اگر بخواهيم قيمت محصولي راكه هر روز تغيير مي‌كند نمايش بدهيم و هر هفته گزارشي از وضعيت تغيير قيمت محصول رابه كاربرنمايش دهيم بايد از سايت ديناميك استفاده كنيم.ديناميكبودن سايتمطلبي كاملا نسبي است و سايتهاي مختلف بر حسب نياز از درجات پويايي متفاوتي استفادهمي‌كنند
ASP بر مبنای ISAPI بنا شده است.ASP یک DLL است بنام ASP.DLL که معمولا در دایرکتوری‌های سیستمی ویندوز یافت می‌شود.IIS فایل‌های ASP را به ASP.DLL راهنمایی می‌کند، در اینجا موتور ASP فایل‌ها را پردازش می‌کند و سپس نتایج را برای کلاینت می‌فرستد. کلدفیوژن از پسوند CFM استفاده می‌کند.iis ازین پسوند برای تعیین مسیر درخواست‌هاو راهنمایی آنها به کلدفیوژن توسط ارتباط دهندهISAPI استفاده می‌کند.

فایل : 78 صفحه

فرمت : Word

35900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط