مقاله کامل آمار توصيقي
مقاله کامل آمار توصيقي
فهرست مطالب
پيشگفتار 1
دیدگاههایی درمورد آمار 1
دید کلی 2
نقش آمار در زندگی روزمره 2
نقش آمار در پژوهشهای علمی 2
کاربرد آمار 3
فصل اول
آمار توصيفي
جمعيت 4
نمونه 5
متغير 5
مقياسهاي اندازهگيري 6
داده 7
فصل دوم
جدولهاي آماري
فراواني مطلق 9
فراواني نسبي 9
فراواني تجمعي 11
فراواني نسبي تجمعي 12
فصل سوم
نمودارهاي آماري
هيستوگرام 13
چندبر فراواني 13
چندبر فراواني تجمعي: 13
منحنيهاي فراواني و فراواني تجمعي 13
نمايش نمودار تنه و شاخه 14
نمودار جعبهاي 14
فصل چهارم
معيارهاي مركزي
ميانگين 22
ميانگين حسابي 23
ميانگين وزني 23
ميانگين هندسي 24
ميانه 25
نما 27
چندكها 29
مقايسه معيارهاي مركزي 32
داده پرت 32
فصل پنجم
معيارهاي پراكندگي
دامنه 34
ميانگين انحراف از ميانگين 34
واريانس 35
انحراف معيار 36
ضريب تغييرات 37
ضريب چولگي و كشيدگي 38
منحنيهاي فراواني 39
ضريب چولگي 40
ضریب کشیدگی 43
نمودار جعبهای 44
تشخیص داده پرت به روش چارکها و رابطه داده پرت با نمودار جعبهای (نمودار جعبهای اصلاح شده) 49
منابع 54
پيشگفتار
در عصر حاضر كسي نميتواند منكر این واقعیت باشد كه آمار نقشي لاینفک در زندگي روزمره ما بازي ميكند. اخبار روزانه رسانههاي گروهی با گزارشی از وضع هوا به پایان ميرسند و در طول اخبار، به جریانهای بازار بورس و سهام اشاره ميشود و روزنامهها خبر از افزایش نرخ اجناس ميدهند.
آمار به عنوان پايه يك روش و راه موثر در بررسی مسائل موجود، در بسیاری از زمينههاي علمي از جمله جامعه شناسي، کشاورزی، فيزيك و …. به كار گرفته ميشود. در دانش امروزي، معمولاً سعی ميشود كه اطلاعات موجود در يك زمينه خاص، در قالب اعداد نمایش داده شود تا به هنگام تجزیه و تحلیل اطلاعات، فهم بهتری از پدیده مورد مطالعه به دست آمده و امکان مقایسه فراهم گردد. در يك جمله آمار مجموعهاي از روشهای جمع آوری، تهيه و تنظیم و تجزیه و تحلیل اطلاعات است كه براي كسب يك يا چند نتیجه به خدمت گرفته ميشود.
دیدگاههایی درمورد آمار
تهيه آمار كاری وقتگير و زمان بر و اصولا كسالتآور است.
آمار گورستانی از اعداد و ارقام است كه در هر اداره و سازمان نمونهای از آن پيدا میشود.
آمار مجموعهای از روابط و فرمولهای رياضی پيچيده و گيجكننده است.
آمار شامل نمودارها و جدولهايی از اعداد است.
آمار فرايندی است كه در آن هر ده سال افرادی را به منازل فرستاده و اطلاعات خانوارها مانند تعداد فرزندان، سن افراد خانوار را از آنها كسب میكنند.
آمار ابزاری است كه بسياری با توسل به آن افكار عمومی را به نفع خود جلب میكنند.
آمار مفهومی است كه براي ثبت و نمايش اطلاعات عددی به كار میرود، مانند تعداد بيكاران، جمعيت نواحی جنوب
شهر تهران، تعداد افراد تلف شده در اثر شيوع يك بيماری يا مقدار مسافت طی شده در زمان معينی به وسيله برنده مسابقه دو.
دید کلی
بیشتر مردم با کلمه آمار، به مفهومی که برای ثبت و نمایش اطلاعات عددی بکار میرود، آشنا هستند: تعداد بیکاران، قیمت روزانه بعضی از سهام در بازار بورس، مثالهایی از این مفهوماند. ولی این مفهوم با موضوع منطبق با موضوع اصلی مورد بحث آمار نیست. آمار عمدتا با وضعیتهای سروکار دارد که در آنها وقوع یک پیشامد بطور حتمی قابل پیش بینی نیست. استنتاجهای آماری غالباً غیر حتمیاند زیرا مبتنی بر اطلاعات ناکاملی هستند. معادل کلمه آمار در زبان انگلیسی Statistics است که از لحاظ تاریخی از کلمه لاتین Status مشتق شده است.
نقش آمار در زندگی روزمره
پی بردن به واقعیات امور از طریق گردآوری و تعبیر دادهها، منحصر به پژوهشگران حرفهای نیست. این امر در زندگی روزمره همه مردم که میکوشند آگاهانه، ناآگاهانه مسائلی را درباره جامعه، محیط زندگی خود و کل دنیا درک کنند، معمول است. برای کسب اطلاع از وضع بیکاری، اثر یک مسکن در رفع بیماری و سایر مسائل مورد علاقه در زندگی روزمره، اطلاعات و ارقام را جمعآوری و آنها را تفسیر مینماییم یا کوشش میکنیم که تفسیرهای دیگران را بفهیم. بنابراین، هر روز از طریق تجزیه و تحلیل ضمنی اطلاعات مبتنی بر واقعیات، عمل کسب آگاهی انجام میگیرد.
نقش آمار در پژوهشهای علمی
موضوع آمار عبارت است از هنر علم جمع آوری، تعبیر و تجزیه و تحلیل دادهها و استخراج تعمیمهای منطقی در مورد پدیدههای تحت بررسی. با توجه به مراحل اساسی یک تحقیق علمی که عبارتند از: مشخص کردن هدف، جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل دادهها و بیان یافتههای آشکار
است که آمار بطور وسیعی در قلمرو تمام تحقیقات علمی بکار میرود. به ویژه، در مرحله جمع آوری اطلاعات، آمار راهنمای محقق در انتخاب روشها و وسایل مناسب برای جمعآوری دادههای اطلاعاتی است. در مراحل بعد از گرد آوری دادهها، نیاز بیشتری به روشهای آماری وجود دارد.
کاربرد آمار
کاربرد روشهای آماری در قلمروهای گوناگون از علوم انسانی، علوم مهندسی، رشتههای علمی جدیدی پدید آورده است که در ارتباط متقابل با آمار هستند. نظیر آمار زیستی، روانسنجی، آمار مهندسی، آمار بازرگانی، اقتصادسنجی و جمعیتشناسی. به علاوه علم آمار در رشتههای بسیار دیگری که هنوز از ترکیب آنها با آمار شاخههایی با اسامی خاص پدید نیامده، از قبیل علوم سیاسی، هواشناسی و محیطشناسی نقش عمدهای ایفا میکند.
فصل اول
آمار توصيفي
براي اينكه نتايج مناسب و مطلوب از اطلاعات كه در آمارگيريها جمعآوري ميكنيم، به دست آيد بايد:
اعداد نماينده واقعي مشاهدات بوده و غيرواقع يا غلط نباشند
به نحو مفيدي تهيه و تنظيم شوند
به نحو صحيح تجزيه و تحليل گردند
قابل نتيجه گيري صحيح باشند
به طور كلي، روشهایی که بوسیلة آنها میتوان اطلاعات جمعآوری شده را تنظیم، طبقهبندی و خلاصه نمود و آنها را بوسیلة نمودارهایی نمایش داد، به آمار توصیفی موسوم است. هدف آمار توصيفي توجيه نيست، بلكه توصيف استخراج نكات اساسي و تحقق بخشيدن به تركيب اطلاعات به كمك زبان اعداد است. برای معرفی این روشها نیاز به برخی اصطلاحات داریم که در ذیل به معرفی آنها میپردازیم.
جمعيت
مجموعة تمام افراد یا اشیایی که مطالعات آماری در مورد یک یا چند صفت آنها در یک مکان و زمان معین انجام میگیرد به جمعیت موسوم است. هر یک از این افراد یا اشیا را یک عضو جمعیت مینامند و تعداد اعضای جمعیت را اندازة جمعیت مینامند.
مثال1: اندازه قد يا وزن دانشجويان بيست ساله يك شهر، تعداد لامپهاي سالم و يا ناسالم توليد شده در يك كارخانه و در يك روز معين، مثالهايي از جمعيتهاي آماري هستند.
مثال2: اگر بخواهیم معدل دانشجویان یک دانشکده در یک نیمسال را مورد بررسی قرار دهیم آنگاه جمعیت مورد نظر کلیة دانشجویان آن دانشکده میباشند و صفت مورد مطالعه معدل نیمسال تحصیلی آنها است. همینطور اگر بخواهیم میزان کالری موجود در غذاهای کنسرو شده در یک کارخانه
کنسرو سازی در یک روز معین را مورد بررسی قرار دهیم آنگاه جمعیت مورد نظر تمامی غذاهای کنسرو شده کارخانه در آن روز و صفت مورد مطالعه میزان کالری موجود در آنها میباشد.
نكته:
معمولا مطالعه ويژگيهاي مورد نظر، به هنگامی كه جمعیت آماری بسیار گسترده باشد، مستلزم صرف هزینه و وقت زيادي ميباشد و در بسیاری از مواقع، اين امر اصولا امکان پذیر نیست. بنابراین در چنین موردی، براي مطالعه ویژگی مورد نظر، به قسمتی از جمعیت آماری اکتفا ميكنيم
نمونه
زیر مجموعهای از جمعیت که طبق یک قاعده و ضابطة خاصی برای مطالعة صفتی از جمعیت انتخاب میشود را یک نمونه گویند. تعداد اعضای نمونه به اندازة نمونه موسوم است.
نکته:
اين نمونه وقتي مفيد و قابل قبول خواهد بود كه بتواند نماينده خوبي براي كل جمعيت مورد مطالعه باشد. با توجه به اهميت اين موضوع شاخهاي از آمار تحت عنوان نظريه نمونهگيري با بررسي نمونهاي به اين امر مهم ميپردازد. در بسياري از موارد، معمولا نمونه تصادفي ساده را در نظر ميگيرند.
مثال: براي بررسی اندازه قد دانشجویان بیست ساله يك شهر، انتخاب مثلاً 150 نفر از بین اين جمعیت به طور تصادفی، يا انتخاب 100 لامپ به تصادف از لامپهاي توليدي يك کارخانه در يك روز معین، براي تعيين كيفيت لامپهاي توليدي اين کارخانه مثالهايي از نمونه تصادفی هستند.
متغير
خصوصیت مورد مطالعه، از فردی به فرد دیگر، يا از شي به شي دیگر در جمعیت آماری تغيير ميكند، كه آن را اصطلاحاً متغير ميناميم.
معمولاً دو نوع متغير در آمار مورد نظر هستند:
متغيرهاي گروهي، نظير رنگ، نژاد، شغل و گروه خوني كه شامل چند گروه يا طبقه ميباشند.
متغيرهاي عددي كه ممكن است نتيجه شمارش باشد، مانند تعداد احشام هر خانوار در يك روستا،تعداد حوادث در يك كارخانه در روزهاي مختلف و يا نتيجه اندازهگيري باشد، مثل قد دانشجويان بيست ساله در يك شهر، حجم شربت مولتي ويتامين با استاندارد خاص.
متغير:
متغيرهاي گسسته
متغيرهاي گروهي
متغيرهاي عددي كه از راه شمارش بهدست آمده اند
متغيرهاي پیوسته
متغيرهايي را كه از طريق اندازهگيري به دست آمده باشند
مقياسهاي اندازهگيري
در بسیار از مسائل پيشرو، اندازهگيري ویژگی يك متغیر مستلزم آگاهی و شناخت خاصي است. به طور كلي چهار نوع مقیاس براي اندازهگيري وجود دارد:
مقياس اسمي
مقياس ترتيبي
مقياس فاصلهاي
مقياس نسبتي
مقياس اسمي:
اين نوع مقياس اندازهگيري عمدتاً براي طبقه بندي دادهها به كار ميرود و منظور از آن اطلاق يك عدد طبيعي به دادههاي متفاوت است.
مثال: اختصاص اعداد 1 تا 4 به گروههاي خوني A, B, AB, O.
توجه داشته باشيد كه:
اين اعداد را نميتوان براي مقايسه يا چهار عمل اصلي به كار برد
مقياس ترتيبي:
اين نوع مقياس اندازهگيري عموما براي طبقه بندي دادهها به منظور يك نوع برتري به كار ميرود.
مثال: در يك كارخانه ممكن است كارگران را به سه دسته ساده، نيمه ماهر و ماهر تقسيمبندي كنيم. اطلاق به ترتيب اعداد 1 تا 3 به اين سه دسته يك مقياس ترتيبي است.
توجه داشته باشيد كه:
اين اعداد تنها براي مقايسه به كار ميروند و نميتوان با آنها چهار عمل اصلي را انجام داد.
مقياس فاصله اي:
اين نوع مقياس اندازهگيري عموما در زمينههاي كه علاوه بر حفظ ترتيب به نحوي فاصله بين ويژگيها را نيز حفظ ميكند. به عبارت ديگر در چنين مقياسي نسبت تفاضلها ثابت ميماند.
مثال: اندازهگيري ضريب هوشي دانش آموزان كلاس اول دبستان در شهر اصفهان.
توجه داشته باشيد كه:
در اين نوع مقياس، عدد صفر يك مفهوم قراردادي است.
مقياس نسبتي:
اين نوع مقياس اندازهگيري علاوه بر حفظ فاصله، نسبت را نيز حفظ ميكند. به عبارت ديگر در اين نوع اندازهگيري نسبت دو مقدار بستگي به واحد اندازهگيري ندارد.
داده
در یک بررسی آماری، بایستی صفت مورد مطالعه را به صورت اعداد و ارقام نمایش دهیم. اگر صفت مورد مطالعه کمی، مانند وزن، حجم، درجة حرارت و غیره باشد آنگاه این عمل به سادگی با اندازهگیری امکان پذیر است اما اگر صفت مورد مطالعه کیفی، مانند گروه خون، شغل، رنگ چشم و غیره باشد آنگاه بایستی با یک قاعده معین این مسائل کیفی را با اعداد و ارقام نشان داد. در هر صورت این اعداد و ارقام را داده ها گویند که به دو صورت گسسته و پیوسته میباشند. دادههای گسسته دادههایی هستند که بین دو مقدار متصور آنها هیچ عدد دیگری وجود نداشته
باشد، مانند تعداد فرزندان یک خانواده که شامل مقادیر 0، 1، 2 و… است و همچنین صفت شغل افراد که به آن مثلاً اعداد 1، 2، 3 و… را نسبت میدهیم و بین این مقادیر عدد دیگری در رابطه با صفت موردنظر وجود ندارد. دادههای پیوسته داده هایی هستند که بین هر دو مقدار متصور آنها همواره عدد دیگری وجود دارد، مانند وزن افراد که بین دو نفر با وزنهای نزدیک به هم همواره میتوان فردی را با وزنی بین وزن دو فرد یاد شده در جمعیت یافت. از جمله دادههای گسسته میتوان دادههای مربوط به صفات گروه خون، رنگ، نژاد، شغل، تعداد کالاهای تولیدی و غیره را برشمرد و از جمله دادههای پیوسته میتوان دادههای مربوط به صفات وزن، طول قد، فشار گاز، قطر لوله تولیدی یک کارخانه و غیره را برشمرد.
داده خام:
معمولا به دادههاي جمع آوري شده كه انبوهي عدد است و هيچ نوع پردازشی روي آنها انجام نشده است داده خام ميگويند.
در آمار بعد از جمعآوری دادهها به بررسی آماری بر روی آنها میپردازیم. در مرحلة نخست با توجه به اهداف بررسی، داده ها را تنظیم، طبقه بندی و خلاصه میکنیم به طوری که بتوانیم اطلاعات مفیدی برای نیل به اهداف و نتایج مورد نظر به دست آوریم. انجام این کار در سه مرحله به شرح زیر صورت میپذیرد:
الف) تنظیم و طبقه بندی دادهها در یک جدول
ب) ترسیم نمودارهای گوناگون از روی مقادیر ارائه شده در جدول
ج) خلاصه کردن داده ها به یک یا چند عدد موسوم به شاخص یا آماره
سه موضوع فوق از موضوعات اساسی بحث آمار توصیفی است که در ذیل به معرفی و بررسی آنها میپردازیم.
فایل : 55 صفحه
فرمت : Word
- کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.