مقاله کامل آسيب هاي ورزشي

مقاله کامل آسيب هاي ورزشي

فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 5-4
فصل اول : آسيبهاي صورت 13-6
آسيبهاي چشم 8-7
آسيبهاي بيني 10-9
آسيبهاي گوش 11
شکستگيهاي صورت 12
آسيبهاي زبان 13
فصل دوم : آسيب هاي سرو گردن 14
آسيب هاي سينوس سباتي 15
آسيبهاي گردن 16
فصل سوم : آسيب هاي تنه : 20
آسيب هاي قفسه ي سينه 21
آسيب هاي قلب 22
آسيب هاي شکم 23
فصل چهارم : آسيب اندامهاي تحطاني : 24
آسيب هاي مچ پا 25
پارگي زرد پي آشيل 26
منابع و مآخذ 27
مقدمه
يکي از موارد بسيار مهم در کمکهاي اوليه که معمولاً ناديده گرفته مي شود ، محوطه تمرين و مسابقه هنرجويان است . محوطه تمرين. بايد عاري از هر گونه خطر براي هنر جو باشد. در گوشه و کنار بعضي از محوطه هاي تمرين . صندليهاي تاشو به طور پراکنده يافت مي شود؛ وزنه هاي هالتر در پايان هر جلسه ي تمرين در محوطه‌ي تمرين روي زمين باقي مانده اند و يا يک طرح ساختماني بدون حصار حفاظتي در گوشه اي رها شده است . در صورتيکه اين عوامل به عنوان زمينه ي خطر مورد توجه قرار نگيرند، هر کدام مي تواند منجر به نوعي صدمه شود. هنگاميکه مربي و يا صاحب سالن، فضايي را براي فعاليت هنرجويان آماده مي سازد، بايد حداکثر ايمني را براي آنها در نظر گيرد. در اينجا به فهرستي اساسي از اصول ايمني که بايد در نظر گرفته شود اشاره مي شود :
محوطه تمرين بازو و فاقد هر نوع مانعي باشد.
کف زمين تمرين بايد صاف، مسطح و تميز باشد.
محوطه تمرين بايد نور کافي داشته باشد.
تهويه بايد به خوبي صورت گيرد.
کليه لوازم (نگهداري و تعمير) بايد خارج از محوطه ي تمرين قرار گيرند.
وسايل تمرين از جمله وسايل آموزش وزنه برداري و وسايل بدنسازي بايد در جاي ديگر نگهدار مي شوند.
دفتر سالن ورزشي بايد در جوار محل تمرين و مجهز به شيشه نشکن يا بدون شيشه باشد تا ديد کافي از کل محوطه تمرين داشته باشد .
جعبه کمکهاي اوليه با لوازم کافي بايد همواره براي استفاده ي فوري موجود و در دسترس باشد.
فضاي کافي براي هر هنر آموز در نظر گرفته شود.
هنگاميکه هنر جويان کلاس، همگي با هم در حال انجام تمرينهاي ضربه زدن با پا هستند، وجود فضايي کافي در بين آنها بسيار اهميت دارد. براي فنوني که با دست اجرا مي شوند به فضاي کمتري احتياج است . در حرکات ضربه با پا به ويژه در گروههايي که درجه ي کمربند آنها پايينتر است، هنرجويان از هر سمت حداقل حدود 2 متر فاصله داشته باشند . بدين ترتيب فضاي کافي به اندازه ي 4 متر مربع براي هر هنر جو جهت اجراي بيشتر حرکات اصلي ، بجز فنون پرشي ايجاد مي شود. اين موضوع باعث جلوگيري از برخوردها در هنگام تمرينهاي زميني مي شود . بهتر است صاحبان سالنهاي ورزشي ورزشکاران را در مقابل آسيبهاي ايجاد شده در حين تمرين، آسيب در حين مسابقات، آسيبهاي احتمالي در طول سفرهاي ورزشي و حوادث حين هنرهاي رزمي ، بيمه درماني کنند . هنرهاي رزمي نيازمند آن است، که تحت پوشش بيمه درماني قرار گيرد . اين کار در تداوم سالنهاي ورزشي نقش موثري دارد .
فصل 1
آسيبهاي صورت :
آسيب هاي چشم
آسيبهاي بيني
آسيبهاي گوش
شکستگيهاي صورت
آسيبهاي زبان
آسيبهاي صورت
آسيبهاي چشم
ساختمانهاي استخواني اطراف چشم جاي امني را براي کره چشم، به خصوص در مقابل ضربه هاي ناشي از جسم بزرگ فراهم مي کنند . هر چه سطح جسم اصابت کننده با چشم کوچکتر باشد، احتمال آسيب ديدگي خود چشم بيشتر است.
بدين جهت از وارد کردن ضربه با انگشتان به چشم در هنگام تمرين يا مبارزه، به دليل وجود خطر جدي نابينايي دائمي يا اختلال ديد بايد جداً خودداري کرد. شرکت کننده اي که از قبل چشمش آسيب ديده است يا ضعف بينايي دارد بايد در حين تمرين و مبارزه از عينک محافظ استفاده کند. هنرجوياني هم که از لنز چشمي استفاده مي کنند در هنگام تمرين لنز خود را بايد بردارند يا در صورتيکه استفاده از آن ضروري باشد، در حين تمرين و مبارزه بايد عينک محافظتي بزنند . شايعترين آسيب چشم کبود شدن اطراف آن بر اثر ضربه ي مستقيم است . نخست بايد مطمئن شد که آيا آسيب جدي به خود چشم وارد آمده يا خير . به دنبال وارد آمدن ضربه به محل کاسه ي چشم، بخشهاي نرم دور چشم به طور ناگهاني متورم مي شوند و خونريزي مي کنند يک روش ساده براي تشخيص آسيب ديدگي چشم آن است که هر دو پلک چشم را معاينه کنيم و از حرکات طبيعي هر دو چشم به طور هماهنگ مطمئن شويم. (در صورتيکه چشمها هماهنگ با هم حرکت نکنند ممکن است استخوان دور چشم شکسته باشد، بنابراين بايد فوراً به پزشک مراجعه کرد.)

فایل : 26 صفحه

فرمت : Word

27500 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط