مقاله در مورد EFQMارزیابی سطح تعالی شرکت مخابرات استان اردبیل با استفاده از مدل تعالی سازمان 2

مقاله در مورد EFQMارزیابی سطح تعالی شرکت مخابرات استان اردبیل با استفاده از مدل تعالی سازمان 2

/
/
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تبریز
دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
رشته: مدیریت صنعتی
گرایش: تولید و عملیات
عنوان:
EFQMارزیابی سطح تعالی شرکت مخابرات استان اردبیل با استفاده از مدل تعالی سازمان
استاد راهنما:
دکتر هوشنگ تقی زاده
استاد مشاور :
دکتر علیرضا بافنده زنده
محقق:
شاهین هژبری تکچی
تابستان 1391
تقديم
به پدرومادر عزيزم كه بي دريغ، بي ادعا، بي چشمداشت و بي منت از خود گذشتند تا راه رستگاري و موفقيت را برايم فراهم آورند.
سپاسگذاري
تقدير و تشكر از تمامي كساني كه ما را در تحصيل علم و معرفت ياري نمودند.
چكیده:
امروزه بنگاههاي اقتصادي كشور در فرايند جهاني شدن و پيوستن به منظومه تجارت جهاني با چالشهاي بيشماري مواجه هستند.سازمانهايي مي توانند به بقاي خود ادامه دهند كه نسبت به خواسته ها وانتظارات مشتريان و ذينفعان پاسخگو باشند، همچنين به سود آوري و ثروت آفريني بعنوان شاخصهاي كليدي و برتر سازماني توجه كنند.در این پژوهش تحت عنوان ارزیابی سطح تعالی شرکت مخابرات استان اردبیل با استفاده از مدل تعالی سازمان EFQM سعی شده است با بررسی و مطالعه ی روش های شناخته شده موجود از بین روش های ارزیابی سطح تعالی، یک روش مناسب انتخاب و ضمن تطبیق با سازمان قلمرو پژوهش در حوزه کیفیت نسبت به ارزیابی سطح واقعی شرکت مخابرات استان اردبیل اقدام گردد. این پژوهش با تصویری دو بعدی یعنی سطح تعالی بر مبنای کیفیت تلاش نموده، چگونگی موقعیت شرکت مخابرات اردبیل و جایگاه واقعی آن را به نمایش بگذارد. جهت نیل به هدف از مدل ارزيابي سطح تعالي سازمان EFQM سود جسته و پس از جمع آوری اطلاعات لازم و استفاده از روش های آماری مناسب و تجزیه و تحلیل داده ها مشخص شده است اندازه تعالی رهبری، اندازه تعالی خط و مشی و استراتژی، اندازه تعالی کارکنان، اندازه تمامی شرکاء و منابع، اندازه تعالی فرآیندها، و نتایج مرتبط با مشتریان، کارکنان و جامعه در شرکت مخابرات استان اردبیل کمتر از متوسط بوده و نیازمند بهبود و تعالی در ساختار سازمانی و مدیریتی می باشد. نیز میزان سرآمدی شرکت مخابرات استان اردبیل از نظر رعایت شاخص های EFQM کمتر از حد متوسط است.
واژگان کلیدی:تعالی سازمانی، مدل EFQM، میزان سرآمدی، شرکت مخابرات، کارکنان، رهبری، مشتری، نتایج عملکرد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول – کلیات 1
مقدمه 2
1-1 بیان مسئله پژوهش 4
1-2 بیان ضرورت و اهمیت موضوع 10
1-3 اهداف پژوهش 10
1-4 سوالات تحقیق 11
1-5 فرضیه های تحقیق ……………………………………………………………………………………….12
1-6 قلمرو موضوعی تحقیق 13
1-7 تعاریف مفهومی متغر ها 13
1-8 تعاریف عملیاتی متغیرها ……………………………………………………………………………….15
1-9 محدودیتهای تحقیق 18
1-10 ساختار پایان نامه 19
فصل دوم – مبانی نظری و پیشینه پژوهش 20
بخش اول – مبانی نظری 21
مقدمه 21
2-1- ابعاد کیفیت 22
2-2- اصول سیستم مدیریت کیفیت 32
2-3- گامهای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت 33
2-4- رابطه بین گامهای اجرائی سیستم مدیریت کیفیت و اصول مدیریت کیفیت 34
2-5- جایگاه فنون مهندسی کیفیت در استقرار سیستم مدیریت کیفیت 35
2-6- سازمان متعالی 37
2-7- مدل تعالی EFQM 46
بخش دوم – معرفی پیشینه و سازمان قلمرو تحقیق 65
مقدمه 65
2-1-دامنه کاربرد 65
2-2-توزیع نظامنامه 66
2-3- استانداردهای مرجع 66
2-4- تعاریف 67
2-5- سیستم مدیریت کیفیت 68
2-6- مسئولیت و مدیریت 71
2-7- مدیریت منابع 72
2-8- تحقق محصول 75
2-9- اندازه گیری و تجزیه و تحلیل بهبود 79
2-10-فرآیندهای مدیریتی 82
2-11-فرآیندهای اصلی 84
2-12-پیشینه تحقیق 92
2-13-جمع بندی فصل دوم 101
فصل سوم: روش اجرای تحقیق 103
مقدمه: 104
3-1- روش تحقیق 105
3-2- جامعه آماری پژوهش 105
3-3- ویژگی جمعیت شناختی 105
3-4- روش نمونه گیری 106
3-5- حجم نمونه 107
3-6- ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات 112
3-7- روائی (اعتبار) و پایائی (قابلیت اعتماد) ابزارهای اندازه گیری 112
3-8- مقیاس اندازه گیری متغیرها 115
3-9- روش آماری تحقیق 115
3-10- روش تجزیه و تحلیل داده ها 118
فصل چهارم:جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل آنها 119
بخش اول – آمار توصیفی 120
مقدمه 120
بخش دوم – آمارهای استنباطی 143
مقدمه 143
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها 155
مقدمه 156
5-1-نتایج حاصل از تحقیق 157
5-2-پیشنهادها 160
فهرست منابع 165
پیوست ها 167
جداول 188
چکیده انگلیسی 193
فصل اول
کلیات
مقدمه
فهمیدن جایگاه واقعی شرکت مخابرات در بین شرکت های داخلی و خارجی با توجه به خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران و ورود آن به بورس و آماده شدن برای رقابت واقعی یک ضرورت است، تا انتخاب. استفاده از تجارب دیگران و مهم تر تجارب عملی آنها خود شروعی برای موفقیت می تواند باشد. از بین کشورهایی که مبانی فکری خود را به مدل ها و سپس عمل تبدیل کرده اند و در این راستا توفیق نیز داشته اند می توان آمریکا با مالکوم بالدریج و ژاپن با دمینگ و اروپا با EFQMو … را نام برد (الوانی، 1382، 65). اما در مقوله درک واقعی جایگاه یک سازمان با توجه به تنوع موضوعات از بین چندین محور در بعد اول به بررسی کیفیت خواهیم پرداخت و در بعد دوم مسیر تعالی سازمان است. به عبارتی برای اینکه موقعیت واقعی یک سازمان را ارزیابی کنیم ابتدا باید شرایط موجود را ازجهت کیفی بررسی کنیم وسپس با توجه به آن به بررسی چشم انداز و مسیری که سازمان جهت تعالی وارتقا مد نظردارد بپردازیم. در واقع هر سازمانی صرف نظر از نوع فعالیت، اندازه و ساختار و یا میزان کامیابی در تامین اهداف سازمانی نیاز به مدلی دارد که مطابق با آن میزان موفقیت خود را در نیل به آرمان ها و اهداف خویش مورد سنجش و اندازه گیری قرار دهد. تغییرات محیطی در حال تکوین و رو به گسترش باعث تغییر نگرش و مدیریت سازمان های تولیدی و خدماتی گردیده است به طوری که برای اغلب سازمان ها مشخص شده است با توجه به شتاب تغییراتی که تمامی ابعاد محیط اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده در صورت عدم توجه به مفهوم کیفیت و رقابت دیگر جایی برای فعالیت موجه نخواهد داشت لذا با توجه به تغییرات محیطی که پیش رو داریم که اساسی ترین آن مقوله جهانی شدن و الحاق به سازمان تجارت جهانی (WTO) می باشد، شرکت ها بایستی پیشاپیش خود را تجهیز کرده و آماده مقابله با رقبا شوند. در این خصوص و در راستای مقابله با رقبا و فعالیت در محیط رقابتی توجه به تعالی سازی در سازمان ها و شرکت ها اصلی ترین ابزار میدان رقابت محسوب خواهد شد.

فایل : 167 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط