مقاله در مورد نقش سبک های فرزند پروری والدین در پیش بینی اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی دانش آموزان

مقاله در مورد نقش سبک های فرزند پروری والدین در پیش بینی اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی دانش آموزان

عنوان پایاننامه به فارسی:
نقش سبک های فرزند پروری والدین در پیش بینی اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی دانش آموزان
عنوان پایاننامه به انگلیسی:
The role of parenting styles in prediction of test anxiety and social anxiety in students
اطلاعات مربوط به دانشجو: تلفن :
اطلاعات مربوط به استاد راهنما:
اطلاعات مربوط به اساتید مشاور:
نظر کميته تخصصی گروه:
نظر شورای پژوهشی دانشکده :
نظر شورای پژوهشی واحد:
عنوان پایان نامه به فارسی:
نقش سبک های فرزند پروری والدین در پیش بینی اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی دانش آموزان
عنوان پایان نامه به انگلیسی:
The role of parenting styles in prediction of test anxiety and social anxiety in students
فرزند پروری – اضطراب امتحان- اضطراب اجتماعی
پرسش اصلی پژوهش :
آیا سبک های فرزند پروری در پیش بینی اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی دانش آموزان موثر است ؟
بیان مسئله:
اضطراب به منزله بخشي از زندگي هر انسان، در همه جوامع، به عنوان يك پاسخ مناسب و سازگار تلقي ميگردد .فقدان اضطراب يا اضطراب بيمارگونه ممكن است ما را با مشكلات و خطرات زيادي مواجه سازد . اضطراب در حد متعادل و سازنده ما را وا مي دارد كه براي انجام امور خود، به موقع و مناسب تلاش كرده، بدين ترتيب زندگي خود را بادوام تر و بارورتر سازيم(1).
بندرت اتفاق مي افتد كه در خلال فرآيند نوجواني بحرانهاي اضطراب مشاهده نگردند، گاهي اين اضطراب به طور ناگهاني و زماني به صورت تدريجي ظاهر مي شود . گاهي فراگير است و زماني بالعكس در خلال چند ساعت پايان مي پذيرد . بنابراين، اضطراب به منزله بخشي از زندگي كودكان و نوجوانان ، يكي از مولفه هاي ساختار شخصيت آنها را تشكيل مي دهد و از اين زاويه است كه پاره اي از اضطرابهاي دوران كودكي و نوجواني را مي توان بهنجار تلقي كرد و تاثير مثبت آنها را بر فرآيند تحول پذيرفت . چون اين فرصت را براي افراد فراهم مي آورد كه مكانيزم هاي سازشي خود را در جهت مواجه با منابع استرس زا و اضطراب آور گسترش دهند . بالعكس ، اضطراب مرضي نيز وجود دارد كه به منزله منبع شكست و سازش نايافتگي به شمار مي رود و طيف وسيعي از اختلالهاي شناختي و بدني تا ترسهاي غير موجه و وحشتزدگي را شامل مي شود و فرد را از بخش عمده اي از امكاناتش محروم مي كند(2).
بين تمام سندرمهاي مورد مطالعه روانشناسي، ناهنجاري اختلالات اضطرابي از همه شايعتراست(9)در مطالعات مختلف، شيوع اضطراب بر حسب جنسيت ، متفاوت گزارش شده است(10).
یکی از ترسهای رایج در بین کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه اضطراب اجتماعی است که با توجه به مدت، شدت و تکرار آن نیاز به مداخله درمانی دارد .بیشتر درمانگران با توجه شدت ترس یک دوره کوتاه سه ماهه را برای مداخله کافی میدانند(3).با توجه به تحقیقات انجام شده اضطراب اجتماعی در نوجوانان موجب سطح بالاتری از اثرات منفی به نسبت اضطراب اجتماعی کودکان و بزرگسالان می شود و این اثرات منفی به شکل بدبینی های اجتماعی ،سوء مصرف الکل و غیره میشود (11).
در جريان رشد، كودكان و نوجوانان طيف وسيعي از اضطرابها را تجربه مي كنند گاه اين اضطرابها از آنچنان شدتي برخوردار هستند كه زندگي روزمره و تحصيلي آنان را دشوار مي سازند . اضطراب امتحان نوعي شايع از اضطراب عملكرد است كه در بررسي هاي مختلف 10 تا30درصد دانش آموزان و دانشجويان را درگير مي سازد(4) بورك معتقد است كه اضطراب امتحان ممكن است خيلي زود حتي در سنين پيش دبستاني ظاهر شود (12)اما شوارژر معتقد است، اضطراب امتحان بين سنين 10 تا 11 سالگي شكل گرفته، ثبات مي يابد و تا بزرگسالي تداوم مي يابد . او اظهار مي دارد كه نمره هاي اضطراب امتحان در مدارس ابتدائي با افزايش سن بيشتر مي شود اغلب دانش آموزان اظهار مي دارند كه موقع امتحان دچار استرس، هيجان زدگي و احساس درماندگي و شيوع اضطراب امتحان، در دو جنس تفاوت معنادار داشته است(5).
اضطراب امتحان به عنوان يك پديده متداول ومهم آموزشي، رابطه تنگاتنگ با عملكرد و پيشرفت تحصيلي كودكان و نوجوانان دارد(1) اضطراب امتحان اصطلاح كلي است كه به نوعي از اضطراب با هراس اجتماعي خاص اشاره دارد كه فرد را درباره توانايي هايش دچار ترديد مي كند و پيامد آن كاهش توان مقابله با موقعيتهايي مانند موقعيت امتحان است، موقعيتهايي كه فرد را در معرض ارزشيابي قرار مي دهند و مستلزم حل مشكل يا مسئله هستند، بنابراين مي توان چنين اظهار داشت كه فرد دچار اضطراب امتحان مواد درسي را مي داند اما شدت اضطراب وي مانع از آن مي شود كه معلومات خود را هنگام امتحان نشان دهد . افراد داراي اضطراب امتحان با لا به فعاليتهاي نامربوط وا داشته مي شوند كه اين رفتارها به عملكرد آسيب رسانده يا آن را مختل مي كنند(6).
يکي از عوامل تأثيرگذار در شکل گيري ابعاد شخصيتي،الگوهاي رفتاري و سلامت روان فرزندان، فضاي خانواده و نوع ارتباط والدين با فرزندان مي باشد. هر خانواده از سبک و شيوه خاصي در تربيت فرزندان خود استفاده مي کند. مجموعه
نگرش ها، اعمال و اظهارات غيرکلامي و کلامي والدين که ماهيت تعاملات والد – کودک را در موقعيت هاي مختلف مشخص مي کند تحت عنوان سبک فرزند پروری شناخته می شود(13).
اکثر محققاني که فرزند پروري را توصيف کرده اند به مفهوم “سبک هاي فرزند پروري دايانا بامريند” تکيه کرده اند. بامريند بر اساس تحقيقات خود سبک هاي تربيتي والدين را به سه دسته تقسيم کرده است: 1- مستبدانه :صميميت اندک همراه با کنترل و انضباط سخت گيرانه.2- اقتدار – منطقي :صميميت و محبت در عين اعمال کنترل. 3- سهل گيرانه :رابطه گرم و صميمي بدون کنترل و نظارت بر رفتار کودکان مطالعات و پژوهش هاي متعدد حاکي از نقش تعيين کننده و تأثيرات زودرس و ديررس سبک هاي فرزند پروري بر ابعاد مختلف سلامت رواني – رفتاري و اضطراب فرزندان در تمام طول زندگي شان مي باشد(13).
فلذا با توجه به این مسائل محقق در پی پاسخ به این مسئله است که آیا سبک های فرزند پروری در پیش بینی اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی دانش آموزان موثر است ؟
پیشینه پژوهش (در بیان مختصر پیشینه پژوهش دانشجو باید به کلیه مراجع ذکرشده در بخش فهرست مراجع اشاره کند رجوع به مراجع باید براساس شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان باشد بدیهی است که در صورت استفاده از هریک از حالت های فوق، مراجع معرفی شده در بخش فهرست مراجع نیز باید برحسب شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان مرتب شده باشد):
در بررسی سوابق مربوط به موضوع ابتدا از تحقیقات انجام شده در داخل کشود و سپس تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور را مورد مطالعه و بحث قرار گرفته است .
ابولقاسمی اضطراب امتحان به عنوان يك پديده متداول ومهم آموزشي، رابطه تنگاتنگ با عملكرد و پيشرفت تحصيلي كودكان و نوجوانان دارد(1) .
دالوندی به نقل از جعفری در پژوهشی بدست آورد شيوه هاي فرزند پروري نقش مهمي در كاركرد خانواده و كاركرد خانواده نقش موثري در سلامت رواني كودكان دارد)5(.
سرگلزایی به نقل از جعفری در جريان رشد، كودكان و نوجوانان طيف وسيعي از اضطرابها را تجربه مي كنند گاه اين اضطرابها از آنچنان شدتي برخوردار هستند كه زندگي روزمره و تحصيلي آنان را دشوار مي سازند . اضطراب امتحان نوعي شايع از اضطراب عملكرد است كه در بررسي هاي مختلف 10 تا 30% دانش آموزان و دانشجویان را درگیر می سازد)5(.
گلفزانی به نقل از جعفری در پژوهشی بدست آورد مادران کودکان سالم بيش از مادران کودکان داراي اختلال افسردگي به داشتن الگو ي تربيتي اقتدار منطقي گرايش دارند و مادران کودکان داراي اختلال افسردگي، اضطرابي و وسواس فکري عملي بيش از مادران کودکان سالم از شيوه هاي فرزند پروري مستبدانه استفاده مي کنند)5(.
حسینیان در پژوهشی بدست آورد ،بین عملکرد خانواده و سلامت روانی(اضطراب ، افسردگی) نوجوانان رابطه معناداری وجود دارد)5(.
لیو به نقل از شاملو در تحقیقی نشان داد که توجه افراطی به کودکان ،آن نوع مراقبت است که با سن و شرایط کودک مناسب نیست و این امر سبب عدم رشد صحیح عاطفی ،به ویژه عدم اتکا به نفس در کودک می شود . طبق این تحقیقات کودکان دارای مادران مستبد دچار اضطراب زیاد و بی کفایتی در برقراری روابط صحیح اجتماعی هستند و دچار ناسازگاری اجتماعی و مشکلات رفتاری و عاطفی می شوند )14(.
نوابخش وسروش با بررسی شیوه های فرزند پروری و سازگاری اجتماعی فرزندان ونتایج حاصل از این بررسی نشان داد:چهار نوع شیوه های تربیتی در خانواده ها والدین بر فرزندان اعمال می کنند که عبارتند از:1)شیوه تربیتی استبدادی 2)شیوه تربیتی قاطع 3)شیوه تربیتی سهل انگار4)شیوه تربیتی مسامحه کار.هر کدام از شیوه های تربیتی حاکم بر خانواده ها که والدین در جهت تربیت فرزندان بکار می گیرند خود دارای تاثیراتی در جهت سازگاری اجتماعی فرزندان دارد)8(.
روهر در پژوهشی بدست آورده بين خانواده و بهداشت رواني حاكم بر آن رابطه وجود دارد، يعني بين سبكهاي فرزند پروري و بهداشت رواني افراد ارتباط مي باشد. در صورتيكه والدين مستبد بيش از ساير والدين، اضطراب فرزندان را فراهم مي آورند، بعد از اين سبك والدين بي اعتنا قرار دارند)16( .
لیو در پژوهشی بدست آورد رابطه قوي بين عملكرد تحصيلي و سطح اضطراب امتحان دارند در صورتيكه در بعضي از مطالعات اين ارتباط با شدت كمتر مشاهده شده و در يك مطالعه هيچ رابطه معني داري مشاهده نشده است )14(.
بورنستن و زلتونیک در تحقیقی با بررسی سبکهای فرزند پروری و اثرات آن نشان داد که شیوه های فرزند پروری در مراحل ابتدایی کودکی آشکار است و بر خلق وخو؛روابط دلبستگی؛موفقیت تحصیلی و توسعه روانی تاثیر گذار است)16(.
نومن در پژوهشی بدست آورد سبک فرزند پروري بر سوء مصرف الکل و سيگار، موفقيت تحصيلي و انطباق اجتماعي روانی نيز تأثير قابل توجه ي دارد)17(.
فلذا با توجه به پژوهش هایی که در این زمینه و در مطالب فوق گزارش شده است جملگی نتایج نسبتا مشابه و این چنین استنباط می شود که بین سبک های فرزند پروری ، اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی دانش آموزان رابطه وجود دارد .
فرضیه ها:
فرضیه اصلی:
بین سبک فرزند فرزند پروری با اضطراب امتحان دانش آموزان رابطه وجود دارد.
بین سبک فرزند فرزند پروری با اضطراب اجتماعی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
فرضیه های فرعی:
بین سبک فرزند پروری استبدادی با اضطراب امتحان دانش آموزان رابطه وجود دارد .
بین سبک فرزند پروری سهل گیرانه با اضطراب امتحان دانش آموزان رابطه وجود دارد.
سبک فرزند پروری منطقی با اضطراب امتحان دانش آموزان رابطه وجود دارد.
بین سبک فرزند پروری استبدادی با اضطراب اجتماعی دانش آموزان رابطه وجود دارد .
بین سبک فرزند پروری سهل گیرانه با اضطراب اجتماعی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
سبک فرزند پروری منطقی با اضطراب اجتماعی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
اهداف پژوهش:
اهداف کلی
تعیین ارتباط سبک فرزند فرزند پروری با اضطراب امتحان دانش آموزان
تعیین ارتباط سبک فرزند فرزند پروری با اضطراب اجتماعی دانش آموزان
اهداف اختصاصی
تعیین ارتباط سبک فرزند پروری استبدادی با اضطراب امتحان دانش آموزان
تعیین ارتباط سبک فرزند پروری سهل گیرانه با اضطراب امتحان دانش آموزان
تعیین ارتباط سبک فرزند پروری منطقی با اضطراب امتحان دانش آموزان
تعیین ارتباط سبک فرزند پروری استبدادی با اضطراب اجتماعی دانش آموزان
تعیین ارتباط سبک فرزند پروری سهل گیرانه با اضطراب اجتماعی دانش آموزان
تعیین ارتباط سبک فرزند پروری منطقی با اضطراب اجتماعی دانش آموزان
جنبه نوآوری یا هر ویژگی جدید تحقیق فعلی نسبت به تحقیقات قبلی ( توسط استاد راهنما تکمیل شود):
در این پژوهش به بررسی سبک فرزند فرزند پروری در پیش بینی اضطراب امتحان و اضطراب اجتماعی دانش آموزان پرداخت می شود که در مقالات و سایت های علمی داخلی و لیست پایانامه های دانشگاهها ،تحقیقی با این عنوان یافت نشد و اولین پژوهشی است که متغیر های اضطراب امتحان ، سبک فرزند پروری، اضطراب اجتماعی را باهمدیگر مورد بحث و بررسی قرار داده است.

فایل : 9 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط