مقاله در مورد مقایسه شیوه های فرزند پروری ، سبک های هویت و طرح واره های ناسازگار اولیه در بین فرزندان افراد معتاد و عادی

مقاله در مورد مقایسه شیوه های فرزند پروری ، سبک های هویت و طرح واره های ناسازگار اولیه در بین فرزندان افراد معتاد و عادی

بسمه تعالی
دانشگاه آزاد اسلامي
واحد اردبیل
Ardabil Branch, Islamic Azad University
فرم پيشنهاد تحقيق
پايان‏نامه‌ی كارشناسي ارشد و دکتری حرفه ای
اطلاعات مربوط به دانشجو
اطلاعات مربوط به استاد راهنما اول
اطلاعات مربوط به استاد راهنما دوم
اطلاعات مربوط به استاد مشاور اول
– اطلاعات مربوط به استاد مشاور دوم
اطلاعات مربوط به پايان‏نامه:
عنوان تحقيق به فارسي: مقایسه شیوه های فرزند پروری ، سبک های هویت و طرح واره های ناسازگار اولیه در بین فرزندان افراد معتاد و عادی
عنوان تحقيق به انگلیسی:
Comparing identity style parenting strategies and early maladaptive schemas among the children of addicts with normal
پرسش اصلی پژوهش:
شیوه های فرزند پروری و سبک های هویت و طرح واره های ناسازگار اولیه در بین فرزندان افراد معتاد و عادی متفاوت است.
بیان مسئله: بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق به صورت مستند) :
امروزه دولت ها هزینه گزافی برای مبارزه با سوء مصرف مواد متحمل می گردند چرا که این پدیده به عنوان معضلی فردی و اجتماعی کانون توجه متخصصین در حوزه های مختلف قرار گرفته است. اهمیت ایجاد راهبردهای پیشگیری و درمان موثر بی شک سالهاست که بر همگان روشن شده است. اما علیرغم تلاش های روز افزونی که در راستای پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد صورت می گیرد ما همچنان شاهد انتشار آمارهای فزآینده ای از سوی سازمان بهداشت جهانی و انجمن روانپزشکی آمریکا در زمینه شیوع سوء مصرف مواد و مشکلات وابسته به آن هستیم. (لووینسون ، میل مانو لانگ رود ، 1997).امروزه اعتیاد یک بیماری زیستی- روانی اجتماعی قلمداد می شود و عوامل متعددی در گرایش به سوء مصرف مواد مخدر موثر است.در حال حاضر سوء مصرف مواد به این صورت تعریف میشود : الگوی ناسازگارانه مصرف مواد که ظرف یک دوره 12 ماهه روی می دهد و به اختلال یا پریشانی شدید منجر می شود که با یک مورد زیر یا بیشتر مشخص می شود :(1) ناتوانی در برآورده کردن تعهدات (2) مصرف مواد در موقعیت هایی که از لحاظ جسمانی خطرناک هستند (3) مشکلات قانونی، یا (4) مشکلات میان فردی. افرادی که مواد را سوء مصرف می کنند، در می یابند که زندگیشان از چند جهت تحت تاثیر قرار گرفته است. آنها تعهدات شغلی خود را نادیده می گیرند و تعهدات آنها در قبال خانه و خانواده تحلیل می رود. (ریچارد پی، هالجین و همکاران ، 2003، یحیی سید محمدی ، 1387).در نظر سنجی به عمل آمده، بالغ بر 85 درصد مردم پس از بیکاری و فقر مقوله اعتیاد و مواد مخدر را به عنوان سومین عامل تهدید کشور مطرح کرده اند. (صرامی حمید 1387) بتابراين با توجه به اهميت شيوع سوء مصرف مواد و آثار جانبي آ ن ضرورت مي طلبد كه علل و عوامل موثر در گرايش به سوء مصرف مواد شناخته شوند نا از اين طريق پيشگيري ودرمان مناسبي صورت گيرد.اولين متغیری که در پژوهش حاضردر مورد بيماران مبتلا به سوء مصرف مواد مورد بررسی قرار می گیرد طرحواره های ناسازگار اولیه است به باور یانگ (1990) طرحواره های ناسازگار اولیه ساختارهای شناختی عمیق شامل باورهایی درباره خود می باشد. طرح واره ها سازمانهايي از واقعيت هستند كه به صورت نتيجه تجربيات عيني از محيط رشد مي يابند. بويژه آنهايي كه از اوايل
زندگي به وجود آمده اند تاثير معنادارتري دارند رشد طرحواره هاي اغلب به دوران كودكي باز مي گردد مطابق نظر يانگ (1999) بعضي از افراد به خاطر تجارب كو دكي منفي طرحواره هاي ناسازگار اوليه را ايجاد مي كنند كه بر شيوه تفكر احساس و رفتار آنها در روابط صميمانه بعدي و ساير جنبه هاي زندگيشان تاثير مي گذارند طرحواره هايي كه در سنين اوليه رشد يافته اند اغلب خارج از حوزه آگاهي قرار دارند و زماني كه محركهاي زندگي يك يا چند طرحواره را تحريك مي كنند آن وقت فعال مي شوند. و اطلاعات شخصي را مطابق با اين طرحواره ها به صورت اتوماتيك پردازش مي كنند) يانگ معتقد است. كه طرحواره ها به دليل ارضاء نيازهاي هيجاني اساسي دوران كودكي بوجود مي آيند كه اين نيازها عبارتند از: دلبستگي ايمن به ديگران، خود گرداني كفايت و هويت، آزادي در بيان نيازها و هيجانهاي سالم، خود انگيختگي و تفريح، محدوديت هاي واقع بينانه و خويشتن داري (يانگ و همكاران، ترجمه حميدپور و اندرز، 1383). از سوي ديگر با توجه به مراحل رشد رواني اجتماعي در ديدگاه اريكسون (1950) مي توان چنين استدلال كرد كه حل موفقيت اميز هر يك از مراحل به يك طرحواره سازگار منجر ميشود در حاليكه شكست در آن مرحله باعث ايجاد يك طرحواره ناسازگار مي گردد(ايلوت، لاسن، 1997). معمولاً ماهيت ناكارآمد طرحواره ها وقتي ظاهر ميشود كه بيماران در روند زندگي روزمره خود و تعاملاتشان با ديگران به گونه اي عمل كنند كه طرحواره هاي آنها تاييد شود، حتي اگر برداشت اوليه آنها درست باشند طرحواره هاي ناسازگار اوليه و راههاي ناكارآمدي كه بيماران از طريق آنها ياد مي گيرند با ديگران كنار بيايند، اغلب زيربناي نشانه هاي مزمن محورI در طبقه بندي و تشخيصي و آماري اختلات رواني (DSM) مثل اضطراب، افسردگي، سوء مصرف مواد و… بشمار مي رود. از طرفي طرحواره ها حالت ابعادي دارند بدين معنا كه از نظر شدت و گستردگي فعاليت در ذهن با يكديگر فرق دارند. بطور كلي هر چه طرحواره ها شديدتر باشد فرد به هنگام برانگيخته شدن طرحواره ها عواطف منفي بيشتري را تجربه مي كند و فعال بودن آن در ذهن مدت زمان بيشتري به طول مي انجامد. برخي معتقدند كه براي هر يك از طرحواره هاي ناسازگار اوليه يك طرحواره سازگار نيز وجود دارد (ايلوت، لاسن، 1997).طرحواره ها مطابق با پنج نياز تحولي كودك به پنج حوزه بريدگي و طرد، خود گرداني و عملكرد مختل، محدوديت هاي مختل، ديگر جهت مندي و گوش بزنگي بيش از حد و بازدارري تقسيم شده اند. طرحواره هاي ناسازگار اوليه، الگوهاي هيجاني و شناختي خود آسيب رساني هستند كه در ابتداي رشد و تحول در ذهن شكل گرفته اند و در مسير زندگي تكرار ميشوند. طرحواره هاي ناسازگاره اوليه براي بقاء خودشان مي جنگند اين امر نتيجه تمايل بشر به هماهنگي شناختي است. اگر چه فرد مي داند طرحواره منجر به ناراحتي ميشود ولي با اين طرحواره احساس راحتي مي كند و همين احساس راحتي فرد را به اين نتيجه مي رساند كه طرحواره اش درست است. افراد به سمت وقايعي كشيده ميشوند كه با طرحواره هايشان همخواني دارند. و به همين دليل تغيير طرحواره ها سخت است. طرحواره ها نقش عمده اي در تفكر، احساس، رفتار و نحوه ي برقراري ارتباط افراد با ديگران بازي مي كند طرحواره ها در اوايل دوران كودكي يا نوجواني يا نوجواني بازنمايي هاي دقيق از محيط پيرامون ايجاد مي كند. اين طرحواره ها در طول زمان به حركت خود ادامه مي دهند و خود را به تجارب بعدي زندگي تحمل مي كنند. (يانگ 2003؛ ترجمه حميد پورواندرز، 1386).در پژوهش رضايي و شمس عليزاده (2013) اين نتيجه رسيدند كه ما بين افراد مبتلا به سوء مصرف مواد افيوني، آمفتامين و گروه بهنجار تفاوت معناداری در بين دو گروه وجود دارد همچنين بين دو گروه مصرف كنندگان افيوني و آمفتاميني از لحاظ طرحواره هاي ناسازگار اوليه تفاوت معني داري وجود ندارد. همچنين در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد نسبت به افراد بهنجار طرحواره هاي ناسازگار اوليه و مشكلات سلامت روان در سطح بيشتري قرار دارد. (كاظمي، ديده روشني 1389).بنابراين بنظر مي رسد طرحواره هاي ناسازگار اوليه در گرايش به سمت سوء مصرف مواد و بيماري رواني نقش بارزي را دارد و پژوهش در اين حيطه مي تواند موجب شناخت بهتر علل اعتياد، پيشگيري و درمان بهتر سوء مصرف كنندگان گردد.مطالعه هويت، در ارتباط با سوء مصرف مواد مي تواند به ادبيات مربوطه به حوزه اعتياد كمك كند. فهم تحول هويت ها، ما را آگاه مي كند كه چطور افراد هويتشان را توليد و باز توليد مي كنند و رفتارشان را در درون زمينه اجتماعي بزرگتر شكل مي دهند. مهمتر اينكه هويت ها رفتار را بر مي انگيزانند. بنابراين مطالعه هويت، سرانجام در شناخت تغييرات در رفتار نيز، به ما كمك مي كند.
به نظر جونز (1994، نقل از لوبي، 1379) اگر تلاش هايي كه در مدارس غربي جهت پيشگيري از مشكلات رفتاري نوجوانان مثل سوء مصرف مواد مي شود، معطوف به كمبودهاي رشد زير بنايي مي شد، اين مداخلات اساسي تر و موثرتر بوده و احتمال كاهش این رفتارها مشاهده شده است. در واقع براي پيشگيري از رفتارهاي پر خطر بايد مداخله هاي مناسب مربوط به رشد را انجام داد و با اصلاح وكمك به بلوغ هويت در افراد، از شيوع مشكلات مربوط به شكل گيري هويت ناسالم كاست.كنش متقابل گرايان در بررسي رفتارهاي انحرافي و دوره هاي اعتياد و بيماري، اهميت تغيير هويت در پيدايش، ادامه و خاتمه اعتياد به مواد، الكسيم، جرم و بيماري رواني را مورد كاوش قرار داده اند. خرده فرهنگ مصرف مواد، فرصت هايي مهمي را براي تغيير هويت مرتبط با مواد تدارك مي بيند.اندرسون (1993، 1995، 1998). در چارچوب “اصول نظريه كنش متقابل نمادين” نشان داده است كه احراز هويت در خرده فرهنگ و انطباق
با هويت مرتبط با مواد مخدر، رضامندي فرد را نسبت به هويتي شخص افزايش مي دهد و يا از ميزان رنج آوري هويت از اين طريق مي كاهد. اريكسون هويت را تعادلي بين تعهد و سردرگمي نقش (نقشي كه فرد در جامعه به عهده مي گيرد) مي داند. الگوي پايگاه هويت مارسيا بيشتر بر پايه نظريه اريكسون و در رابطه با شكل گيري هويت در نوجوانان است. مارسيا (1966)، مفهوم هويت من اريكسون را به عنوان پايگاه هويت، عملياتي كرده است. پايگاه هويت نتيجه دوران بحران هويت است كه در اواخر نوجواني (22-18 سالگي)، فرد به يك پايگاه هويت مستقل مي رسد.خود وصفي هاي سازمان يافته و احساس اعتماد بنفس متمايز شده نوجوانان، شالوده شناختي را براي تشكيل هويت فراهم مي آورند. پژوهشگران با استفاده از روش مصاحبه باليني كه جيمز مارسيا (1980) آن را ابداع كرد يا با پرسشنامه كوتاه، پيشرفت در تشكيل هويت را بر اساس دو ملاكي كه از نظريه اريكسون بدست آمده است ارزيابي مي كند؛ بررسی و احساس تعهد تركيبات مختلف آنها، چهار وضعيت هويت را به بار مي آورد: كسب هويت، احساس تعهد نسبت به ارزش ها،‌عقايد، و هدف ها بعد از يك دوره كاوش؛ وقفه هويت كاوش بدون رسيدن به احساس تعهد؛ ضبط هويت، احساس تعهد بدون كاوش؛ و پراكندگي هويت حالت بي تفاوتي كه مشخصه آن فقدان كاوش و احساس تعهد است. (لورابرگ 2007؛ يحي سيد محمدي 1389) يكي از حوزه هاي جالب توجه رابطه پايگاههاي هويت و چگونگي مصرف مواد مخدر و داروهاي روانگردان است در حال حاضر در بين نوجوانان سراسر جهان شيوع روز افزون مصرف مواد مخدر به چشم مي خورد. (كوئر و همكاران 2013). اكبري زردخانه خدا جوادي (1388)، در پژوهشي بدين نتيجه است يافتند كه رابطه با پدر، رابطه با مادر و هويت معوق به ترتيب از بيشتر به كمتر توانايي پيش بيني عضويت افراد در گروههاي معتاد و غير معتاد را دارند. تحول و پيشرفت هويت باعث كم شدن فشار همسالان در نوجوانان مي شود(دوماس،الیسو ولف ،2012).یکی از مسائلی که در هویت یابی نوجوانان دخیل است شیوه های فرزند پروری والدین می باشد . تربیت فرزندان یکی از وظایف دشوار پدر و مادر است. روان شناسان رشد از دهه 1920 به بعد علاقمند بودند بدانند که چگونه والدین، رشد اجتماعی و شایستگی را در کودکان پرورش می دهند یکی از نیرومندترین رویکردها در این زمینه مطالعه ای تحت عنوان شیوه های فرزندپروری است (دارالینگ ، 1999).شیوه های فرزند پروری به عنوان مجموعه یا منظومه ای از رفتارها تعریف شده است که تعاملات والد ـ کودک را در طول دامنه گسترده ای از موقعیت ها توصیف می‌کند و فرض بر این است که یک جو تعاملی تأثیرگذار را بوجود می‌آورد (علیزاده و آندرایس ، نقل از محرابی، 1383).اکثر محققاني که فرزند پروري را توصيف کرده اند به مفهوم “سبک هاي فرزند پروري دايانا بامريند” تکيه کرده اند. بامريند بر اساس تحقيقات خود سبک هاي تربيتي والدين را به سه دسته تقسيم کرده است: 1- مستبدانه :صميميت اندک همراه با کنترل و انضباط سخت گيرانه.2- اقتدار – منطقي :صميميت و محبت در عين اعمال کنترل. 3- سهل گيرانه :رابطه گرم و صميمي بدون کنترل و نظارت بر رفتار کودکان مطالعات و پژوهش هاي متعدد حاکي از نقش تعيين کننده و تأثيرات زودرس و ديررس سبک هاي فرزند پروري بر ابعاد مختلف سلامت رواني – رفتاري و اضطراب فرزندان در تمام طول زندگي شان مي باشد(اسلیکر ،2005).شیوه های فرزندپروری عاملی تعیین کننده و تأثیرگذار است که نقش مهمی را در آسیب شناسی روانی و رشد کودکان ایفا می‌کند. بحث در مورد هریک از مشکلات فرزندان بدون در نظر گرفتن نگرش ها، رفتارها و شیوه های فرزندپروری والدین تقریباً غیرممکن است (علیزاده و آندرایس، 2013). طبق تحقیقات انجام شده شیوه های فرزندپروری مستبدانه، سهل گیرانه و بی اعتنا با اضطراب، ترس و رفتار ضداجتماعی در دوران نوجوانی و بزرگسالی رابطه دارد (هنری ماسن ، مترجم، یاسایی، 1380). فرزندان والدین مستبد معمولاً واپس زده و تهاجمی هستند و فرزندان والدین سهل گیر خیلی ناپخته اند و معمولاً پرجنب و جوش و عبوس و تهاجمی هستند (راتوس ، مترجم گنجی، 1388). با توجه به نقش فرزند پروری در شکل گیری هویت و طرحواره های منفی و بروز رفتار های انحرافی و با در نظر گرفتن اینکه افراد معتاد از سبکهای آسیب زای فرزند پروری در تربیت فرزندانشان استفاده می کنند در این پژوهش محقق در پی مقایسه شیوه های فرزند پروری و سبک های هویت و طرح واره های ناسازگار اولیه در بین فرزندان افراد معتاد و عادی می باشد.
اهمیت و ضرورت انجام تحقيق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهاي تحقيقاتي موجود، ميزان نياز به موضوع، فوايد احتمالي نظري و عملي آن و همچنين مواد، روش و يا فرآيند تحقيقي احتمالاً جديدي كه در اين تحقيق مورد استفاده قرار مي‏گيرد):
اگر دوره ي نوجواني بدون مشكل سپري شود، نوجوان به بزرگسال سالمي تبديل خواهد شد و نقش بزرگسالي خود را خوب ايفا خواهد كرد، اما اگر در اين گذر دشواري هايي به وجود آيد، بهداشت روان نوجوان، از جاده ي اصلي منحرف و به بيراهه كشيده خواهد شد. براي تضمين بهداشت رواني، كسب هويت و استقلال، سالم ترين راه اين است كه روابط نوجوان با والدين دائمي و صميمي باشد. به اعتقاد فايركلوس (2012) هويت در محيطي شكل مي گيرد كه فرد در آن واقع شده است و همين هويت شكل گرفته پاسخي به محيط سازنده ي آن است. نوجواناني كه والدين خود را هميشه حاضر در صحنه مي بينند و احساس مي كنند كه مي توانند بر آن ها متكي باشند، بهتر رشد مي يابند و روان سالم تري
نيز دارند(لطف آبادی ،1385).همچنین مواد مخدر يكي از معضلات جامعه جهاني است و ازاين رهگذر خطرات فراواني به جامعه و افراد مي رسد،يكي از عوامل شيوع اعتياد، دسترسي آسان و سريع به مصرف مواد مخدر است . در عين حال بايد توجه داشت، اعتياد در اكثر موارد سير فزاينده دارد . به اين معني كه مصرف مواد به طور معمول از مواد مخدر سبك و داراي قدرت تخريبي اندك شروع و به موادمخدر سنگين و مخرب منتهي مي شود كه سرانجام باعث به هم ريختگي شخصيت، سلامت و زندگي فرد منجر مي شود. وجود 218 ميليون نفر معتاد درسراسرجهان و هم جواري ايران با مراكز عمده توليد و قرار گرفتن در كوتاه ترين مسير ترانزيت موجب پيچيدگي وضعيت قاچاق مواد مخدر شده است، به گونه اي كه به رغم تمهيدات اتخاذ شده در ابعاد گوناگون دامنه اعتياد در اقشار گوناگون به ويژه جوانان گسترش يافته است. وجود 000/200/1 افراد وابسته به مواد و000/800 نفر مصرف كننده تفنني ، از معضلات عمده اي است كه موجب فروپاشي خانواده ها و مشكلات متعاقب آن مي شود . با در نظر گرفتن سابقه طولاني مصرف مواد افيوني در ايران مي توان به شدت آسيب پذيري جامعه پي برد(صرامی،1382) . سوء مصرف مواد غيرقانوني بر زمينه هاي متعدد عملكرد افراد تاثيرگذاشته و تشخيص همزمان بيماريهاي ديگر در 60تا 75درصد بيماران مبتلا به اختلال هاي مربوط به مواد ديده مي شود(سادوک و سادوک ؛2010، ترجمه ارجمند،رضایی و فغانی جدیدی؛ 1390).نتایج این پژوهش میتواند در کاهش زمینه های موثر فردی و خانوادگی در زمینه اعتیاد موثر بوده و همچنین در پیشگیری از ابتلا به اعتیاد موثر واقع شود.در این صورت از آسیب های اجتماعی و فرهنگی و خانوادگی کاسته شده و هزینه های هنگفتی که در زمینه اعتیاد و درمان آن در جامعه صرف می شود به نوعی صرفه جویی به عمل آورد. لذا میتوان از لحاظ نظری با انجام دادن این پژوهش به فهم فرایندهای زمینه ساز اعتیاد کمک کرد یکی دیگر از ضرورت های تحقیق حاضر این است که زمینه ساز فهم ساختار شخصیتی افراد وابسته به مواد است که با توجه به شناخت چنین افراد میتوان در پیشگیری و درمان این افراد گامهای مهمی برداشت.چرا که تربیت کودکان این افراد نشق بسزایی در بهبود جامعه و پیشرفت آن خواهد داشت.
پیشینه پژوهش (در بیان مختصر پیشینه پژوهش دانشجو باید به کلیه مراجع ذکرشده در بخش فهرست مراجع اشاره کند رجوع به مراجع باید براساس شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان باشد بدیهی است که در صورت استفاده از هریک از حالت های فوق، مراجع معرفی شده در بخش فهرست مراجع نیز باید برحسب شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان مرتب شده باشد):
رضايي و شمس زاده (2011) در مطالعه اي نشان داده اند طرحواره هاي ناسازگار اوليه در ميان افراد سوء مصرف كننده مواد افيوني و آمفتامينها نسبت به افراد بهنجار تفاوت معني داري وجود دارد. و تفاوت معني داري بين مصرف كنندگان مواد افيوخي و آمفتامينها نسبت به يكديگر در EMS پيدا نشد.
ويلي و سونز (2007) در مطالعه اي بررسي كردند كه آيا طرحواره هاي ناسازگار اوليه (EMS) كه توسط يانگ فرض شده بود در نوجوانان پايا است و يا در جامعه وجمعيت هاي باليني متفاوت مي باشد. پرسشنامه طرحواره ها براي نوجوانان (SQC) دوبار توسط 77 كودك (9 يا 10 ساله) با فاصله 6 ماه پر شد. SQC توسط گروه جامعه (هر 46 نفر) مدرسه محلي پر شد و افرادي را كه در يك كلينيك سلامت ذهن كودك درمان شده بودند (53 نفر) همچنين اين پرسشنامه را پر كردند. همبستگي معنادار در طول زمان بدست آمد. همچنين تفاوت معني داري بين جامعه و گروه ارجاع داده شده به اندازه 10 تا 12 در خرده مقياس EMS يافت شد.
كاظمي و ديده روشني (1389) در مطالعه اي با عنوان مقايسه طرحواره هاي ناسازگار اوليه و سلامت روان در سوء مصرف كنندگان مواد و افراد عادي با 32 نفر سوء مصرف كننده مواد و 32 نفر افراد عادي بدين نتيجه دريافتند كه بين دو گروه مصرف كننده مواد وافراد عادي در طرحواره هاي ناسازگار اوليه تفاوت معنادار ديده ميشود.
غفاري نژاد و همكاران (1389) در مطالعه اي با عنوان آشفتگي هويت و وابستگي به مواد در بيماران مبتلا به اختلال شخصيت مرزي((BPD با 40 نفر مبتلا به BPD و 40 نفر سالم به اين نتيجه رسيدند كه آشفتگي هويت يكي از معيارهاي اساسي اختلال شخصيت مرزي مي باشد. اما نقش زير گروههاي آن در جوامع مختلف متفاوت است. از طرف ديگر ارزيابي زير گروه هاي آشفتگي هويت در بررسي وابستگي به مواد بيماران اختلال شخصيت مرزي ارزشي ندارد.
سماوي و حسين چاري (1387) مطالعه اي با عنوان سوء مصرف مواد مخدر و پايگاه هويت در دانشجويان واحد بندرعباس انجام دادند كه با نمونه 160 دانشجوي پسر انجام شد به اين نتيجه رسيدند كه نتايج رگرسيون چندگانه نشان داد كه هويتهاي تحميل شده و پراكنده پيش بيني كننده مثبت و معنادار سوء مصرف مواد هستند و هويت هاي موفق و معوق نتوانستند سوء مصرف مواد را پيش بيني كنند.
جونز و همارتمن (1988) در مطالعه اي دريافتند كه بر خلاف نوجوانان با هويت تحميل شده، نوجوانان با هويت پراكنده، دو برابر در مصرف مواد استششاقي و پنج برابر در مصرف كوكائين درگير بوده اند. اين محققان فراواني
مصرف نوجوانان داراي هويت موفق و معوق را در ميان محدوده ي مصرف نوجوانان با هويت تحميل شده و پراكنده گزارش كرده اند.
پيشاب و ديگران (2002)، رابطه خطي معكوس و اعتبار را بين پيچيدگي پايگاه هويت و نمره هاي دانش جويان در آزمون مصرف الكل گزارش كرده اند. هم از نظر تعداد دفعات مصرف و هم از نظر مقدار مصرف دانش جويان با پيچيدگي هويت كمتر، سطح بالاتر مصرف الكل را گزارش كرده اند. علاوه بر آن، يك رابطه خطي معكوس بين پيچيدگي پايگاه هويت سن و سطح سالانه مصرف الكل مشاهده شد.
عفيفي و سالم (2004)، رابطه بين مصرف سيگار و كيفيت هويت مذهبي را در نوجوانان بررسي كرده اند. نتايج نشان دادند كه پس از كنترل عوامل جمعيت شناختي و عوامل خطرساز رفتاري، شخصي و محيطي، بين هويت مذهبي و مصرف منظم سيگار در دانشجويان پسر و دختر رابطه معكوس وجود دارد. الگوي رابطه بين هويت مذهبي ضعيف و مصرف سيگار حاكي از ان است كه مكانيزم هاي خطرساز ممكن است به علت تمايز نايافتگي فرد موثر بوده است
سیف نراقی و نادری(1379) بدست آورد در زمينه ي چگونگي تأثير رفتار و رابطه ي مادر و پدر يا فرزند، به طور جداگانه و با هم، بر شخصيت فرزند، پژوهش هاي زيادي انجام گرفته و برخي از پژوهشگران به جاي بررسي و مطالعه ي روابط والدين بر كودكان، به پژوهش دربارة فضاي حاكم بر خانواده پرداخته و در نتيجه به كودكان به عنوان محصول اين فضا علاقه نشان داد ه اند.
برجعلی(1380) در پژوهشی بدست آورد جواناني كه در مراحل بالاي هويتي قرار داشتند گزارش كردند كه والدينشان استقلال را تشويق و كنترل كمي را اعمال مي كردند. جوانان با هويت آشفته معتقد بودند كه والدين آن ها شيوه ي فرزند پروري غير ثابتي را اعمال مي كردند. جوانان با هويت دنباله رو نشان دادند كه والدينشان كنترل زيادي بر آن ها اعمال مي كردند و استقلال را كمتر تشويق مي كردند.
الیس (2012) در پژوهشی بدست آورد فرزند پروری مناسب و پيشرفت هويت باعث كم شدن فشار همسالان در نوجوانان مي شود.
جنبه جديد بودن و نوآوري در تحقيق: جنبه نوآوری یا هر ویژگی جدید تحقیق فعلی نسبت به تحقیقات قبلی ( توسط استاد راهنما تکمیل و امضاء شود):
با توجه به اینکه پژوهش حاضر چند بعد مختلف از جمله نقش خانواده، سبک های هویت، و طرح واره های ناسازگار اولیه را در افراد معتاد مورد بررسی قرار میدهد و به لحاظ اینکه تاکنون پژوهشی با این متغیر ها صورت نگرفته است میتواند جدید و نو آورانه باشد.
اهداف پژوهش:
هدف اصلی
تعیین تفاوت شیوه های فرزند پروری و سبک های هویت و طرح واره های ناسازگار اولیه در بین فرزندان افراد معتاد و عادی.
هدف های فرعی
تعیین تفاوت افراد معتاد و غیر معتاد در میزان استفاده از شیوه فرزند پروری مستبدانه
تعیین تفاوت افراد معتاد و غیر معتاد در میزان استفاده از شیوه فرزند پروری سهل گیرانه
تعیین تفاوت افراد معتاد و غیر معتاد در میزان استفاده از شیوه فرزند پروری آزاد منشانه
تعیین تفاوت درصد فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد دارای هویت آشفته
تعیین تفاوت میانگین نمرات هویت آشفته فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد
تعیین تفاوت درصد فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد دارای هویت زود شکل گرفته
تعیین تفاوت درصد هویت پیشرفته در بین فرزندان افراد معتاد و عادی.
تعیین تفاوت درصد فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد دارای طرحواره بريدگي و طرد.
تعیین تفاوت میانگین نمرات طرحواره بریدگی و طرد فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد
تعیین تفاوت درصد فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد دارای طرحواره خود گردانی
تعیین تفاوت میانگین نمرات طرحواره خود گردانی و طرد فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد
تعیین تفاوت درصد فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد دارای طرحواره محدودیت مختل
تعیین تفاوت میانگین نمرات طرحواره محدودیت مختل افراد معتاد و غیر معتاد
تعیین تفاوت درصد فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد دارای طرحواره دیگر جهت مندی
تعیین تفاوت میانگین نمرات طرحواره دیگر جهت مندی و طرد فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد
فرضیه ها ی تحقیق:
میانگین نمره شیوه فرزند پروری مستبدانه در بین فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد تفاوت معنی داری دارند.
میانگین نمره شیوه فرزند پروری آزاد منشانه در بین فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد تفاوت معنی داری دارند
میانگین نمره شیوه فرزند پروری سهل گیرانه در بین فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد تفاوت معنی داری دارند
تفاوت معنی داری بین درصد فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد دارای هویت آشفته وجود دارد.
میانگین نمرات هویت آشفته فرزندان افراد معتاد با غیر معتاد تفاوت معنی داری دارد
تفاوت معنی داری بین درصد فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد دارای هویت زود شکل گرفته وجود دارد.
میانگین نمرات هویت زود شکل گرفته فرزندان افراد معتاد با غیر معتاد تفاوت معنی داری دارد
تفاوت معنی داری بین درصد فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد دارای هویت تعویق افتاده وجود دارد.
میانگین نمرات هویت تعویق افتاده فرزندان افراد معتاد با غیر معتاد تفاوت معنی داری دارد
تفاوت معنی داری بین درصد فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد دارای هویت پیشرفته وجود دارد.
میانگین نمرات هویت پیشرفته فرزندان افراد معتاد با غیر معتاد تفاوت معنی داری دارد
تفاوت معنی داری بین درصد فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد دارای طرحواره بریدگی و طرد وجود دارد.
میانگین نمرات طرحواره بریدگی و طرد فرزندان افراد معتاد با غیر معتاد تفاوت معنی داری دارد
تفاوت معنی داری بین درصد فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد دارای طرحواره خودگرداني و عملكرد مختل وجود دارد.
میانگین نمرات طرحواره خودگرداني و عملكرد مختل و طرد فرزندان افراد معتاد با غیر معتاد تفاوت معنی داری دارد
تفاوت معنی داری بین درصد فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد دارای طرحواره محدوديت مختل و طرد وجود دارد.
میانگین نمرات طرحواره محدوديت مختل و طرد فرزندان افراد معتاد با غیر معتاد تفاوت معنی داری دارد
تفاوت معنی داری بین درصد فرزندان افراد معتاد و غیر معتاد دارای طرحواره ديگر جهت مندي وجود دارد.
میانگین نمرات طرحواره ديگر جهت مندي فرزندان افراد معتاد با غیر معتاد تفاوت معنی داری دارد
نام بهره‏وران در صورت داشتن هدف كاربردي:
تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی: (به صورت مفهومی و عملیاتی)
طرحواره های ناسازگار اولیه :الگوهای شناختی و هیجانی خود-ویرانگری هستند که شکل گیری آنها از اوایل دوره رشد و تحول فرد آغاز می گردد و در طول زندگی فرد تکرار می شوند . براساس این تعریف ، رفتار فرد قسمتی از طرحواره او نیست ، بلکه یانگ باور دارد که رفتارهای ناسازگارانه به عنوان پاسخی در پاسخ به طرحواره های ناسازگار اولیه شکل می گیرند .بنابراین ، رفتارها توسط طرحواره ها برانگیخته می شوند ، ولی قسمتی از طرحواره ها نیستند. طرحواره های ناسازگار اولیه الگویی گسترده و نافذ است که شامل ؛ خاطره ها ، هیجان ها ، شناختارها و حسی های بدنی است که در ارتباط با فرد و رابطه های بین فردی او با دیگران است و در طول سال های کودکی یا نوجوانی شکل می گیرد و در طول زندگی فرد گسترش می یابد و به گونه چشمگیری مختل و ناکارآمد است (یانگ ،2003).
منظور از طرحو اره های ناسازگار اولیه در این پژوهش میزان نمره ای است که هر آزمودنی در پرسشنامه طرحواره یانگ کسب می نماید. مقیاس اندازه گیری این متغیر فاصله ای است .
فرزند پروری:روش های فرزندپروری ترکیبی از رفتارهای والدین هستند که در موقعیتهای گسترده روی می دهند و فرزندپروری بادوامی را بوجود می آورند (برک،2007). شیوه های فرزندپروری شامل دو معیار عمده هستند محبت و کنترل والدین. کنترل والدین آن دسته از رفتارهای والدین را شامل می شود که در خدمت جامعه پذیری (فرایند انتقال ارزشهای متقابل اجتماعی از والدین به فرزندان) کودک قرار دارد این امر به صورت توانایی والدین در اعمال رهنمود، ثبات، توانایی تحمل رفتارهای نامطلوب و استفاده از مشوق ها، تقویت ها نمود دارد. صمیمیت نیز شامل علاقه و مهربانی و عاطفه والدین می باشد (ظهیری زاده،1390).
در این پژوهش شیوه های فرزند پروری نمره ای است که آزمودنی در پرسشنامه شیوه های فرزند پروری بامریند کسب میکند .مقیاس اندازه گیری این متغیر فاصله ای است.
سبک هویت :مارسیا (1980:به نقل از خوش نسب،1386)،هویت را به عنوان ساختار خود تعریف میکند، سازمانی پویا ، خودساخته و درونی از سائق ها ، توانایی ها و اعتقادات و تاریخچه زندگی ، هویت ایجاد هماهنگی بین تصور فرد از خود و تصویری مورد انتظار از خودش است. . هویت وابسته به گذشته تعیین کننده ی آینده است ، چرا که در کودکی ریشه دارد و پایه ای است که وظایف زندگی آینده بر مبنای آن به ظهور میرسد(کروکر،2010).
منظور از سبک هویت در این پژوهش نمره ای است که دانشجویان در پرسشنامه سبک هویت اریکسون بدست آورده اند.
روش کار:
الف – روش پژوهش :(ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :
جهت بررسی این پژوهش بنا به ضرورت از دو روش استفاده شده است. ابتدا از روش توصیفی به منظور تعیین ارتباط بین متغیر ها و روش دوم از نوع علی مقایسه ای به منظور مقایسه متغیر ها در دو گروه استفاده شده است.
پرسشنامه شيو ه هاي فرزندپروري و دياناباوم ريند : اين پرسشنامه كه در سال ١٩٧٢ توسط دياناباوم طراحي شد، شامل ٣٠ جمله است كه ١٠ جمله آن به شيوه سهل گيرانه، ١٠ جمله به شيوه مستبدانه و ١٠ جمله ديگر به شيوه قاطع و اطمينان بخش مربوط ميشود. الگوي پاسخگويي به سؤالها از مقياس ٥ درجه اي ليكرت تبعيت ميكند. بدين صورت كه از مادر خواسته مي شود تا از بين ٥ پاسخ كاملا موافقم، موافقم، مطمئن نيستم، تقريبًا مخالفم و مخالفم، پاسخي را انتخاب كند كه مطابقت بهتري با وضعيت موجود دارد.علاوه بر الگوي پاسخدهي، نمره گذاري سؤالات پرسشنامه دياناباوم نيز برمبناي مقياس ليكرت صورت مي گيرد كه با جمع نمرات سؤالات مربوط به هر شيوه، سه نمره مجزا بدست مي آيد.اعتبار و روایی آزمون 86/0 بدست آمده است (موسوی پور،1375).
پرسشنامه هویت یابی : نسخه 64 آیتمی براساس نظريه ي اريكسون، به دست بنيون و آدامز تهيه شده است. اين پرسشنامه، شكل گيري هويت را براساس جنب ههاي ايدئولوژيكي و شخصي، اندازه م يگيرد. اين پرسشنامه شامل 4 خرده مقياس هويت آشفته، هويت زودشكل گرفته، هويت به تعويق افتاده، و هويت پيشرفته است. دامنه سني مطلوب براي استفاده از اين پرسشنامه، 15 الي 30 سالگي است. متوسط آلفاي كرونباخ اين پرسشنامه در20 مطالعه 66/0 و دامنه ي تغييرات آن بين 30/0 تا 90/0 برآورد شده است. شواهد معتبري هم براي روايي اين آزمون اعم از روايي ملاكي محتوايي و سازه يافت شده است . هم چنين روايي اين مقياس و سايرخرده مقياس هاي آن در پژوهش اميديان و شكركن (1387)تائید شده است شده است. در اين پژوهش نيز پايايي دروني مؤلف ههاي پرسشنامه ي مذكور از طريق آلفاي كرونباخ به اين ترتيب به دست آمد: هويت آشفته 89/0 ، هويت شكل گرفته 80/0، هويت به تعويق افتاده 75/0 ،هویت پیشرفته 71/0 از آیتم های مربوط به ارتباط با همسالان و نفوذ والدین این پرسشنمه برای سنجش میزان ارتباط دانش آموزان دختر با همسالان خود و میزان نفوذ والدین آنها زندگی شان استفاده شد.
پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ (YSQ):این پرسشنامه ابزار خود گزارش دهی برای سنجش طرحواره هاست. در این پرسشنامه آزمودنی بر اساس توصیف هر جمله، خودش را در یک مقیاس لیکرت شش درجه ای می سنجد که از 1 تا 6 نمره گذاری می شوند. سوالات پرسش نامه ها به وسیله طرحواره ها دسته بندی می شوند. این پرسشنامه هم به صورت فرم کوتاه وهم به صورت فرم بلند وجود دارد. فرم بلند آن 205 سوال و 16 طرحواره ناسازگار اولیه را می سنجد، فرم کوتاه (YSQ) 75 جمله کوتاه دارد و از پنج سوالی که در فرم بلند بیشترین بار تحلیل عاملی را داشته است و 15 طرحواره ناسازگار اولیه را می سنجد که دو حرفی که پس از چند جمله می آید به محقق نشان می دهد که این سوالات مرتبط به کدام طرحواره اند با این وجود اسمی از طرحواره یانگ توسط اسمیت، جونز، یانگ و تلچ (1995) انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد که برای هر طرحواره ناسازگار اولیه ضریب آلفایی از 38 /0(طرحواره خود تحول نیافته (گرفتار)، تا96/0 (برای طرح واره نقص/ شرم) به دست آمد و ضریب باز آزمایی در جمعیت غیر بالینی بین 50/0 تا 82/0بود. خرده مقیاس های اولیه پایانی آزمون – باز آزمون و ثبات درونی بالایی نشان دادند.
ب – متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:
جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):
جامعه آماری این پژوهش را کلیه فرزندان افراد معتاد و عادی که در شهر اردبیل در سال 1394ساکن هستند، تشکیل خواهد داد .از بین این تعداد افراد 50به منظور بالا بردن اعتبار پژوهش نفر به عنوان نمونه عادی و 50نفر به عنوان نمونه معتاد که به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می کنند و بصورت نمونه گیری در دسترس مورد بررسی قرار خواهند گرفت.با توجه به اینکه در تحقیقات علی و مقایسه ای تعداد 25 نفر برای هر گروه کافی است(دلاور،1388).
روش گرد آوری اطلاعات :
روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه می باشد.
روش دقیق اجرای تحقیق:
جهت بررسی این پژوهش نمونه گیری بصورت انفرادی پس از کسب مجوز های لازم در کلینیک های ترک اعتیاد انجام خواهد گرفت.بدین صورت که ابتدا در مورد پژوهش اطلاعات لازم به افراد داده شده و سپس پرسشنامه ای پژوهشی بصورت انفرادی به نمونه های مورد مطالعه توزیع و در نهایت نتایج تجزیه و تحلیل خواهد شد.
روش تجزیه وتحلیل اطلاعات :
برای بررسی داده ها ابتدا از آمار توصیفی متشکل از میانگین ، انحراف معیار ، همچنین جداول فراوانی و درصد فراوانی، برای آزمون فرضیه ها از روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) و روش های رگرسیون و همبستگی استفاده شده است .
فهرست منابع (ابتدا منابع فارسی و سپس منابع انگلیسی به تفکیک نوشته شوند)؛
( مراجع معرفی شده در این بخش باید بر حسب شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان مرتب شده باشد):
موسوي پور، سعيد (1375)بررسي رابط هي بين شناخت خويشتن والدين فرهنگي و غيرفرهنگي با هويت يابي فرزندآنها در شهرارا . ك پايان نامه ي كارشناسي ارشد، دانشگاه تربيت معلم تهران.
ماسن، پاول هنری. (2005). رشد شخصیت کودک. ترجمه یاسایی، مهشید. (1383). تهران. نشر مرکز، ص 150-156
راتوس، اسپنسر. (2003). روانشناسی عمومی، ترجمه حمزه گنجی.( 1388). نشر ساوالان، ص 236.
برجعلي، احمد (1380) تحول شخصيت در نوجوانان تهران: وراي دانش.
سيف نراقي، مريم؛ نادري، عزت (1379) ). نارساييهاي ويژه در يادگيري و چگونگي تشخيص روشهاي بازپرور ي تهران: انتشارات مكيال.
کاپلان-سادوک (2005). دستنامه روانپزشکی بالینی، مترجم؛ محسن ارجمند(1390) تهران:ارجمند.
دلاور، علي، (1380). روش تحقيق در روان شناسي و علوم تربيتي، تهران، نشر ويرايش.
ماسن، پاول هنری. (2005). رشد شخصیت کودک. ترجمه یاسایی، مهشید. (1383). تهران. نشر مرکز، ص 150-156
ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد. (1384) آزمونهای روانشناختی. انتشارات باغ رضوان.
صرامی، حمید؛ مواد مخدر بزرگترین شوک هزاره سوم،ایران پاک ،شماره هفتم، مردادماه، ص22.
کاظمی، رضا؛دیده روشنی، سونیا.مقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه وسلامت روان در سوء مصرف کنندگان مواد و افراد عادی. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ،(چکیده دهمین همایش سالیلنه انجمن علمی روانپزشکان ایران(1389).
یانگ ،جفری ؛کسلو ،ژانت ؛ ویشار ،بارجوری؛ طرحواره درمانی راهنماي كاربردي براي متخصصان باليني (2003)؛ ترجمه حسن حميد پور و زهرا اندوز، تهران انتشارات اجمند و نسل فردا، 1386.
سماوی، عبدالوهاب؛حسین چاری، مسعود. سوء مصرف مواد مخدر و پایگاه هویت در دانشجویان ؛ فصلنامه روان شناسان ایران ش.2 ،323-331، تابستان1388.
غفاری نژاد، علیرضا؛ خردمند، علی؛طوفانی، خاطره.آشفتگی هویت و وابستگی به مواد در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی.2(1-2)31-41 ، (1389).
Darling، N.(1999). Paternal and maternal in Fluences on the Psychological well being of Chinese Adolescents. Genetic social Pschology monographs. Vol.125. Issue3. P69-297.
– Alizade, H., and Andries, C.(2013). Interaction of parenting styles and attention deficit hyperactivity disordev in Iranian Parent child family Behavior Therapy, Vol.24(3) , 37-52
Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York: Norton
Rezaei, F. Shams Alizadeh (2011). Early maladaptive schemas in methamphetamine and opioid addicts. European psychiatry, volume 26, supplement 1, 2011, pages 93.
Young. J. E. (1990). Cognitive therapy for personality disorder. Sarasota, FL; professional recourse press.
استفاده از امكانات آزمايشگاهي
آيا براي انجام تحقيقات نياز به استفاده از امكانات آزمايشگاهي واحد اردبیل مي‌باشد؟ بلي خير
در صورت نياز به امكانات آزمايشگاهي لازم است نوع آزمايشگاه، تجهيزات، مواد و وسايل مورد نياز در اين قسمت مشخص گردد.
جدول مواد مصرفی مورد نیاز:
آیا برای انجام تحقیقات نیاز به حمایت از سایر مراکز خارج از واحد اردبیل می باشید؟ بلي خير
فهرست آزمایشهایی که لازم است خارج از دانشگاه انجام شوند :
سایر ملزومات:
پیش بینی زمان بندی فعالیت ها ومراحل اجرایی تحقیق و ارائه گزارش پیشرفت کار
تاریخ شروع:…………………………… ب- مدت زمان انجام تحقيق:……………………..ج- تاريخ اتمام:…………………..
توجه:
1- زمان و نوع فعالیت های اجرایی پایان نامه حتی الامکان باید با مندرجات جدول منطبق باشد.
حداقل زمان قابل قبول برای پیش بینی مراحل مطالعاتی و اجرایی پایان نامه کارشناسی ارشد 6 ماه و حداکثر 12 ماه می باشد.
نتایج تحقیقات و پایان نامه های دانشجویان و درآمدهای مالی ناشی از آن متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل بوده و هیچ شخصیت حقیقی یا حقوقی بدون اجازه دانشگاه حق بهره برداری از آن را نخواهد داشت.لذا دانشجو واساتید راهنما ومشاور متعهد می شوند کلیه مفاد بخشنامه های 75384/87 مورخ 22/3/86 و 251094/87 مورخ 29/7/87 را در رابطه با حفظ حقوق مادی و معنوی دانشگاه رعایت کنند ومسئولیت عواقب حاصل ازعدم رعایت مفاد بخشنامه های فوق را می پذیرند.
همچنین امضا ء کنندگان متعهد می شوند که آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل را چه در مقالات فارسی و چه در مقالات انگلیسی مطابق بخشنامه 507492/87 مورخ 23/12/89 بنویسند ( این بخشنامه در سایت اینترنتی حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل قرار دارد) در غیر این صورت کلیه عواقب حاصل از این تخلفات حقوقی به عهده نویسنده رابط خواهد بود و موضوع به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی همراه با مستندات گزارش خواهد شد تا تصمیم گیری در این مورد انجام گیرد.
بند 6 صورت جلسه شورای معاونین منطقه 2 دانشگاه آزاد اسلامی به شرح زیر است :
درخصوص مقالات منتج از پایان نامه ها و طرح های پژوهشی در صورت اضافه شدن نام فرد دیگر در مقاله ( که در پروپوزال پیش بینی نشده باشد). باید مجوز لازم از شورای پژوهشی واحد مربوطه باید اخذ شده باشد.
بدیهی است که در صورت عدم رعایت مصوبه فوق مسئولیت عواقب حاصل از تخلف به عهده نویسنده رابط مقاله خواهدبود.
نام و نام خانوادگی و امضاء استاد راهنما : نام و نام خانوادگی و امضاء استاد مشاور 1:
نام و نام خانوادگی و امضاء دانشجو: نام و نام خانوادگی و امضاء مدیر گروه رشته :
نام و نام خانوادگی و امضاء رئیس دانشکده یا مدیر تحصیلات تکمیلی:
فرم شماره 1
فرم تعهد اساتيد در قبال نتايج حاصل از پايان‌نامه كارشناسي‌ارشد يا رساله دكتري
اينجانبان اساتيد راهنما و مشاور پايان‌نامه / رساله، خانم/آقاي …………………………………، دانشجوي مقطع……………………… رشته ….. گرايش……….. باعنوان«…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… متعهد مي‌شويم بدون در نظر گرفتن حقوق دانشگاه آزاد اسلامي واحد اردبیل نسبت به انتشار نتايج حاصل از تحقيق مذكور (در قالب كتاب، مقاله، طرح تحقيقاتي، اختراع، اكتشاف و …) اقدام ننمائيم.
نام و نام‌خانوادگي استاد راهنما: نام و نام‌خانوادگي استاد مشاور:
تاريخ و امضاء تاريخ و امضاء
فرم شماره 2
فرم تعهد دانشجويان در قبال نتايج حاصل از پايان‌نامه كارشناسي‌ارشد يا رساله دكتري
اينجانب ……………………………………… دانشجوي ورودي ………………………. مقطع ………………………… رشته ………………….. گرايش …………………….. كه موضوع پايان‌نامه/رساله‌ام تحت عنوان: «………………………………………………………………………………………………………………………………………………….» در شوراي گروه تخصصي به تصويب رسيده، متعهدمي‌گردم:
الف) كليه مطالب و مندرجات پايان‌نامه/ رساله ام بر اساس اصول علمي و حاصل از تحقيقات خودم تهيه شود و در صورت استفاده از مطالب، نتايج تحقيقات، نقل قول‌ها، جداول و نمودارهاي ديگران در پايان‌نامه/رساله، منابع و ماخذ آن به نحوي كه قابل تشخيص و تفكيك از متن اصلي باشد قيد گردد.
ب) در صورتيكه از نتايج تحقيقاتم علاوه بر پايان نامه / رساله، كتاب ، مقاله، اختراع، اكتشاف و هر گونه توليدات علمي حاصل شود، صرفاً بنام دانشگاه آزاد اسلامي واحد اردبیل بوده و اين موضوع صراحتاً در مكاتبات و توليدات اينجانب درج و بر اساس ضوابط دانشگاه اقدام نمايم.

فایل : 16 صفحه

فرمت : Word

36900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط