مقاله کامل شهرري

مقاله کامل شهرري

شهر ری یکی از قدیمیترین شهرهای ایران و از شهرهای استان تهران است.
نام کهن آن «رگا» است که «راگا» نيز گفته‌اند. بنابرآنچه که در اوستا آمده ری سيزدهمين شهری است که درجهان ساخته شده است.
ری درلغت بمعنای شهرسلطنتی است. ری دوران های بسيارپرشکوهی راپشت سرگذاشته است. شهرري به عنوان يكي از شهرستان هاي استان تهران ، با وسعت 27 كيلومترمربع ، جمعيّتي نزديك به يك ميليون نفر را در خويش جاي داده است . محدوده شهر از شمال به بزرگراه آزادگان، از جنوب به كهريزك ، از شرق به محلّه 13 آبان و از غرب به دولت آباد منتهي مي شود و داراي سه بخش به نام هاي : مركزي، فشايويه، كهريزك و شش دهستان: حسن آباد، وهن آباد، قلعه نو، كهريزك، فشايويه، غني آباد و سه شهر به نام حسن آباد، كهريزك و باقر شهر است. شهرت اصلي شهرري بيشتر به خاطر وجود بارگاه ملكوتي حضرت عبدالعظيم علیه السّلام در آن بوده است . به طوريكه تا سال ها پيش از آن به ( شاه عبدالعظيم ) ياد مي شد ، ضمن اينكه اين شهر از قديمي ترين مناطق كشور نيز به شمار رفته ، آثار باستاني فراواني را در خويش جاي داده است . در واقع شهرري را مي توان مادر تهران دانست امّا با گسترش تهران و انتخاب آن به عنوان پايتخت ، از توجّه به ري كاسته شد اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي تغييرات و تحوّلات بسياري در بافت شهري و معماري منطقه بوجود آمد به طوريكه چهره شهر كاملا دگرگون شد و مراكز متعّدد فرهنگي ، تفريحي و اجتماعي در آن تأسيس و نقاط مختلف شهر به وسيله خيابان هاي مدرن ، بزرگراه و پل هاي روگذر و زيرگذر به هم متّصل شد. نزديكي شهرري به حرم مطهّر حضرت امام خميني(ره) و فرودگاه بين المللي امام ، و قرارداشتن پالايشگاه تهران در محدوده آن ، اهمّيّت جغرافيايي ، اقتصادي و اجتماعي آن را دوچندان كرده است . ری به دليل قرارگرفتن مرقد امامزادگان بسياری که معروفترين آنها حضرت عبدالعظيم می‌باشد يکی از قطب‌های مذهبی ايران محسوب ميگردد.
ساکن و اهل ری را رازی می‌نامند که در نام‌های زکريا رازی و ابولفتوح رازی و دیگران دیده می‌شود.
کوچه‌های انتهای خیابان عظیم‌آباد شهر ری را تا چندی پیش، سر کوره‌ها می نامیدند چرا که در اطراف این
محله کوره‌های آجرپزی بود. محمد محمدی ری‌شهری، از فعالان عمده نزدیک به آیت‌الله خمینی اهل این محل بوده.[۱]
در حدود شش كيلومتري جنوب شرق تهران ، چشمه اي نسبتا پر آب از پاي صخره اي عظيم از دل سنگ بيرون مي آيد . اين چشمه را امروزه چشمه علي گويند . لكن در روزگاران پيشين آن را نهر سورني ( ظاهرا منسوب به خاندان بزرگ سوران همزمان با سلسله اشكانيان و ساسانيان ) ميناميده اند .مورخان و جغرافي دانان از قديم الايام در باب بزرگي و پهناوري شهرري و اندازه و ابعاد آن اشاراتي داشته اند مانند جمله منسوب به ايزيدور خاراكسي يوناني كه در قرن اول ميلادي و همزمان با سلسله اشكانيان گفته است:ري از تمام شهرهاي مادر بزرگتر بود. همچنين در شهرري حرم حضرت عبدالعظيم الحسني معروف به سيد الكريم وحرم يكي ازفرزندان37 گانه حضرت امام موسي بن جعفر(ع)به نام حمزه وحرم امامزاده طاهركه نسب ايشان باهشت واسطه به امام زين العابدين (ع) ميرسد
تاريخ دانان يوناني از ري به نامهاي راگا و راگيا نام برده اند .در خصوص اين عنوان لازم به ذكر است كه در حدود سي كيلومتري كرمانشاهان در كمرگاه كوهي به نام بستون ، كتيبه اي وجود دارد . در روي اين كتيبه كه به زبان پارسي عهد هخامنشي ، عيلامي و بابلي كنده كاري شده ، نام ري بصورت رگا نوشته شده است . نام هاي مختلف اين شهر در طول دورانها دلالت بر قدمت اين شهر كهن دارد .در قرون اسلامي شهر ري در علوم و فنون رونق  و رواج بسيار داشت . لكن در عهد پايتختي يعني در زمان آل بويه و سلجوقيان ظهور بيشتر يافت .كتابخانه ها و مدارس مشهوري در آنجا به وجود آمد.شاهان آل بويه ، دانشمندان و عالمان را مورد بزرگداشت و تجليل قرار ميدادند و تدريس فنون مختلف از طب و نجوم و حكمت و كلام و فقه ، بازاري پر رونق  يافت . گفته اند در ري باستان ، كتابخانه صاحب بن عباد به تنهايي به اندازه تمام كتابخانه هاي آن زمان اروپا كتاب داشت .
در زمان سلجوقيان ، طغرل نخستين و بركيارق ، ري را دارالملك قرار دادند و علم و فرهنگ را در اين شهر سخت رونق دادند .  كه از اين ميزان حدود 20 درصد معادل 3500 متر مربع زير بناي ساختمان شماره يك و حدود 65 درصد معادل 6500 متر مربع زير بناي ساختمان شماره دو بوده است .تعداد كل كلاسهاي واحد در اين
مقطع 19 كلاس بود .در اين زمان شماره دو به عنوان ساين ورزشي و سالن امتحانات مورد استفاده قرار ميگرفت .
در فاصله سال 1368 تا بهمن 1372 زير بناي ساختمان شماره  يك حدود 30 درصد  رشد يافته و از 3500 متر مربع به 5000 متر مربع افزايش يافته است . ساختمان شماره دو نيز حدود 20 درصد رشد يافته است و از 6500 متر مربع به حدود 8046 متر مربع افزايش پيدا ميكند . تعداد كل كلاسهاي درسي در اين مقطع 54 كلاس بوده است . از اين تعداد 19 كلاس در واحد شماره يك و 35 كلاس در واحد شماره دو بوده است .لازم به توضيح است در اين دوره از ساير امكانات رفاهي دانشگاه ميتوان به مواردي از قبيل آزمايشگاه و كارگاههاي تخصصي ، سلف سرويس ( در مجموع 850 متر مربع )
به طوري كه عبدالجبار ابن علي القمري رازيدر مدرسه خود در اين شهر براي حدود 400 شاگرد تدريس ميكرد . شاهان آل سلجوق نيز به ايجاد مدرسه و نشر معارف  و ترويج هنر اهتمامي كافي داشتند . مجالس موعظه و خطابه نيز در آن روزگاران اهميتي بسيار داشت و در حكم مدارس عمومي به شمار مي آمد و از جميع اصناف در آن شركت كرده و در بحث هاي مختلف شركت ميكرده اند.
اماكن مذهبي در شهرري به شرح ذيل مي باشد:

زمينهاي كشاورزي ( براي كارهاي علمي دانشجويان گروه علمي كشاورزي ) ، مراكز ورزشي ( به تعداد 2 دستگاه ساختمان شماره دو ) اشاره كرد .
بر اساس آمار و اطلاعات سال 1377 به دنبال برنامه ريزيهاي وسيعي كه در زمينه وسعت بخشيدن به فضاي آموزشي ، رفاهي ، زيربنايي و … به مورد اجرا گذاشته شد ، همچنين عمليات ساختماني مجتمع يادگار امام در جوار حرم مطهر امام راحل  از 5 ديماه سال 1377 شروع شد  . ميزان پيشرفت كار به حدي وسيع و سريع بود كه موجب تعجب و تحسين بازديد كنندگان مي شد .
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر خود به شهرستان ری از تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران بازدید و در جریان روند بهداشت تصفیه خانه فاضلاب تهران قرار گرفت.غلامعلی حداد عادل در ادامه سفر یک روزه خود به شهرستان ری در جمع مدیران و مسئولان شرکت فاضلاب تهران و تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران در شهر ری این طرح را یکی از طرح های ضروری و حیاتی خواند و اظهار داشت: اقدامات انجام شده در زمینه فاضلاب تهران نشانه جامع نگری مدیران ذیربط است.
وی افزود: در حالی که قرن 20، قرن نفت بوده است قرن 21 قرن آب است و منشا قدرت در جهان خواهد بود.
“امروز کشورهایی که مناطق کوهستانی دارند و از نظر کشاورزی عقب هستند اما آب دارند به آینده خود امیدوارند که هم  به دیگران آب بفروشند و هم از طریق سد آبی انرژی تولید کنند.”
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جنگ های بزرگی بر سر آب برپا خواهد شد تصریح کرد: نمونه آن اختلاف عراق و ترکیه بر استفاده از آب فرات و یا سوءاستفاده اسرائیل از منابع آبی اردن است. اینها نمونه هایی از مسائل حقوقی دنیای فعلی و آینده خواهد بود که با افزایش جمعیت و حفظ تعادل میان مصرف آب و منابع موجود نشانه مدیریت صحیح است.
وی افزود: مدیریت آب و جلوگیری از هدر رفتن آن مسئله مهمی است. دشت تهران از دشت های حاصلخیز است و احتیاج دارد که از آن محصولات کشاورزی تولید شود و این برای تهران یک نعمت است.
حداد عادل خاطرنشان کرد: اولویت این است که آب سالم را برای شرب استفاده کنند و از پسآب برای کشاورزی استفاده نمایند.
وی وضعیت آبی شهرری را نامناسب خواند و گفت: با افزایش مصرف آب در تهران وضعیت روستای اطراف شهرری غیر قابل سکونت شده است. یک واقعیت منفی دیگر استفاده از فاضلاب برای زمین های کشاورزی است که این مورد بسیار خطرناک است که البته با تصفیه فاضلاب آب سالم به مردم و کشاورزان خواهد رسید.
رئیس مجلس با بیان این که با مشاهدات عینی انگیزه بیشتری برای همکاری با وزارت نیرو خواهیم داشت، ادامه داد: متاسفانه تهران گول ظاهر خود را می خورد هر کس تهران را ببیند تصور می کند تهران هیچ احتیاجی ندارد و شهری برخوردار است. در حالی که واقعیت چیز دیگری است . تهران ، مظلوم حجم ظاهر فریب خود قرار گرفته که با واقع بینی باید این مورد اصلاح شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به تاسیات پایین دستی فاضلاب را مهم خواند و گفت: سد ساخته شده، اما کانال های کشاورزی ایجاد نشده است. پشت سر هم سد افتتاح کردن و بی توجهی به تاسیسات پایین دستی خود یک غفلت است.
“مشکل این است که شهر ظرف25 تا 350 از 2 میلیون به 10 میلیون جمعیت افزایش یافته و ما باید کاری کنیم روستاییان امکانات زندگی شان فراهم شود تا کمتر به شهرها مهاجرت کنند.”
وی در پایان سخنان خود در حمایت دولت و استفاده از منابع داخلی و خارجی تاکید کرد.
گفتنی است رئیس مجلس در ادامه سفر خود از جریان روند فاضلاب تهران در منطقه شهر ری بازدید کرد.
حداد عادل در جمع خبرنگاران:باید به دنبال الگویی برای تقسیم بندی کار بین تهران و ری باشیم|رييس مجلس گفت :مهمتر از مسائل مالی در شهر ری مسئله مدیریتی است و در این راستا باید به دنبال الگویی برای تقسیم بندی کار بین تهران و ری باشیم.
غلامعلی حداد عادل در پایان سفر یک روزه خود به شهرستان ری در جمع خبرنگاران حضور یافت و با بیان اینکه منطقه شهر ری یک بخش مهم از حوزه انتخابیه نمایندگان تهران است، اظهار داشت: به دلیل جمعیت قابل توجه نزدیک به یک میلیون نفر و همچنین به علت پیچیدگی مسائلی که در مجاورت تهران و تنوع مسائلی که دارد، نیازمند توجه ویژه است.
وی افزود: نمایندگان شهر تهران تصمیم گرفتند در یک بررسی خاص از مسائل شهر ری داشته باشند به همین جهت با برنامه ریزی آقای فدایی از صبح امروز در گروه های شش گانه هر کدام به یک بخشی از این منطقه رفتند و یک دسته خاص از مسائل را بررسی کردند.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: ما جمع بندی این بازدیدها را در جلسه ای با حضور شورای اداری شهر ری و منتخبان منطقه در میان گذاشتیم، امیدواری با آگاهی بیشتر و دقیق تر از مسائل منطقه بتوانیم مشکلات این شهر را کم و به پیشرفت ها اضافه کینم.
“شهر ری در سال های گذشته پیشرفت هایی داشته است که نباید از آن غافل بود اما ما همچنان با مشکلات زیادی در این منطقه روبرو هستیم.”
غلامعلی حداد عادل در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر تشریح اهداف سفر به اینکه خواسته های مطرح شده تا چه میزان عملیاتی است، اظهار داشت: مهمترین دستاورد ما از بازدید دسته جمعی و برنامه ریزی شده امروز آگاهی بیشتر از واقعیات و مشکلات این شهرستان بوده، مسلما وقتی ما از نزدیک واقعیت این منطقه را بشناسیم می توانیم در تصمیم گیری در مجلس صحیح تر عمل کنیم و می توانیم در لایحه ای مثل لایحه بودجه به اولویت های این منطقه اهمیت دهیم.
رئیس شورای اسلامی گفت: با حضور رئیس سازمان برنامه ریزی استان تهران و دیگر مسئولان در این سفر متوجه شدیم طرح های ناتمام تا چه میزان بودجه می خواهد و از هم اکنون می توانیم دولت، استانداری و سازمان برنامه ریزی کشور را تشویق کنیم که در تنظیم لایحه بودجه به این نکته توجه داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که لایحه بودجه به مجلس می آید می توانیم کمک کنیم کمبودها در بودجه دیده شود، البته همه مسائل به بودجه مربوط نیست مهمتر از مسائل مالی مسائل مدیریتی است.
رئیس مجلس در پایان اظهار داشت: باید به دنبال این باشیم که بهترین شیوه مدیریت اداری در این شهرستان چه شیوه ای است و همچنین یک الگویی برای تقسیم کار بین تهران و ری پیدا کنیم تا آن شیوه مدیریت بازده خوبی داشته باشد.
گفتنی است حداد عادل پس از حضور در جمع خبرنگاران در آخرین مرحله سفر خود از طرح توسعه حرم عبدالعظیم حسنی بازدید کرد. رئیس مجلس در همایش مشترک شورای اداری، فرهنگیان و منتخبین شهرستان ریوجود دانشمندان بسیار نشانه تمدن و فرهنگ سرزمین ری است رئيس مجلس گفت : همه باید فکری کنیم که ساختار مدیریتی شهر ری چگونه باشد، این کار یک کار کارشناسانه و عاقلانه را می طلبد تا متوجه شویم ارتباط این شهر با شهری مثل تهران چگونه باید باشد. غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر یک روزه خود به شهرستان ری در جمع اعضای شورای اداری و منتخبان شهر ری که در محل تالار اجتماعات شیخ صدوق در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد با اشاره به حضور نمایندگان تهران و پیگیری سرسختانه مشکلات این منطقه توسط آنان اظهار داشت: بعید می دانم در هیچ کشور دیگری در دنیا چنین احساس مسئولیت و پیوندی میان مردم و مسئولان وجود داشته باشد.
“مشکلات زیاد است اما نور امیدی وجود دارد و این اعتقاد و ایمان نمایندگان برای خدمت به خلق است.”
وی با بیان اینکه شهر ری یکی از مراکز باستانی و تمدنی کشور ما است، افزود: شهر ری جزو یکی از شهرهای عالم اسلام بوده و قبل از اسلام صاحب تمدن و

فایل : 30 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط