مقاله در مورد مقایسه سبک های فرزندپ روری، اطمینان جویی بین فردی و حساسیت به نفرت بین افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی و عادی

مقاله در مورد مقایسه سبک های فرزندپ روری، اطمینان جویی بین فردی و حساسیت به نفرت بین افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی و عادی

دانشگاه آزاد اسلامي
واحد علوم و تحقيقات (اردبیل)
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Ardabil
فرم پيشنهاد تحقيق
پايان‏نامه‌ی كارشناسي ارشد
عنوان تحقيق به فارسي: مقایسه سبکهای فرزندپروری، اطمینان جویی بین فردی و حساسیت به نفرت بین افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی و عادی
نام دانشجو: سمیه دانشکده: روانشناسی عمومی
نام خانوادگی دانشجو: محمدی اورنج گروه تخصصی: روانشناسی عمومی
رشته تحصيلي:روانشناسی عمومی گرايش:روانشناسی عمومی
نيمسال ورود به مقطع جاري:دوم92 -91 نيمسال شروع به تحصيل :دوم92 -91
نام و نام خانوادگی استاد راهنما: نام و نام خانوادگی استاد (اساتيد) مشاور:
1-دکتر سجاد بشر پور 1-
2-
تاريخ تصويب در شوراي گروه تخصصي: تاريخ تصويب در شوراي پژوهشي واحد علوم و تحقیقات اردبیل :
تأیید کارشناس پژوهشی تائيد مدير پژوهشي تائيد رئيس
واحد علوم و تحقیقات اردبیل: واحد علوم و تحقیقات اردبیل: واحد علوم و تحقیقات اردبیل:
تاريخ ارسال به حوزه پژوهشي واحد علوم و تحقیقات(تهران):
تاريخ بررسي وتاييد امور پژوهشي واحد: تأييد مديركل پژوهشي:
تأييد معاون پژوهشي واحد:
.
اطلاعات مربوط به دانشجو:
نام: سمیه نام‏خانوادگي: محمدی اورنج شماره دانشجويي:911083566
مقطع:کارشناسی ارشد رشته تحصيلي:روانشناسی عمومی گروه تخصصي: روانشناسی عمومی
گرایش:روانشناسی عمومی نام‌دانشكده:روانشناسی سال ورود به مقطع جاري:91
نيمسال ورودي:دوم
آدرس پستي در اردبیل: شهرک زرناس-کوچه ی زرناس 7 -پلاک 12
آدرس پستي در شهرستان:………………………………………………………………………………………………………………………… تلفن ثابت محل سكونت:04518810574 تلفن همراه:09104074872 تلفن محل كار: ………………………… دورنگار:…………………………… پست الكترونيك: so_mo_2013@yahoo.com
اطلاعات مربوط به اساتید راهنما و مشاور:
تذكرات:
دانشجويان دوره كارشناسي ارشد می‌توانند يك استاد راهنما و حداكثر دو استاد مشاور و دانشجويان دوره دكتري حداكثر تا دو استاد راهنما و دو استاد مشاور مي‏توانند انتخاب نمايند.
در صورتي كه اساتيد راهنما و مشاور مدعو مي باشند، لازم است سوابق تحصيلي، آموزشي و پژوهشي كامل ايشان (رزومه كامل) شامل فهرست پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‏هاي دكتري دفاع شده و يا در حال انجام كه اساتيد مدعو، راهنمايي و يا مشاوره آنرا بر عهده داشته‏اند، به همراه مدارك مربوطه و همچنين آخرين حكم كارگزيني (حكم هيأت علمي) ضميمه گردد.
اساتيد راهنما و مشاور موظف هستند قبل از پذيرش پروپوزال، به سقف ظرفيت پذيرش خود توجه نموده و در صورت تكميل بودن ظرفيت پذيرش، از ارسال آن به دانشگاه و حوزه پژوهشي و يا در نوبت قراردادن و ايجاد وقفه در كار دانشجويان جداً پرهيز نمايند. بديهي است در صورت عدم رعايت موازين مربوطه، مسئوليت تأخير در ارائه پروپوزال و عواقب كار، متوجه گروه تخصصي و دانشكده خواهد بود.
اطلاعات مربوط به استاد راهنما:
نام و نام خانوادگي:سجاد بشر پور آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي دکتری
تخصص اصلي:روانشناسی رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): استاد یار تلفن همراه: 09141402212
تلفن منزل يا محل كار:04515516686
آدرس پست الکترونیکی(Email): basharpoor_sajjad@yahoo.com
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور اول:
نام و نام خانوادگي:…………………………………………….آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي ……………………
تخصص اصلي:……………………. رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:…………………………….. آدرس پست الکترونیکی(Email): …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور دوم:
نام و نام خانوادگي:……………………………………………..آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي ……………………
تخصص اصلي:……………………. رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:…………………………….. آدرس پست الکترونیکی(Email): …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
4- اطلاعات مربوط به پايان‏نامه:
الف- عنوان تحقیق
1- عنوان به زبان فارسی:
مقایسه سبکهای فرزندپروری، اطمینان جویی بین فردی و حساسیت به نفرت بین افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی و عادی
2- عنوان به زبان انگليسي/(آلماني، فرانسه، عربي):
Comparesion parenting styles, interpersonal ressurenconsd disgust sensitivity between people with OCD & normal
ب – تعداد واحد پايان‏نامه: 6 واحد
ج- بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق به صورت مستند) :
بیان مساله:
اختلال وسواس فکری ـ عملی (OCD) نشانگان عصبی ـ روانپزشکی پیچیده‌ای است که مشخصه اصلی آن، افکار ناخواسته، تکراری و مزاحم (افکار وسواسی) و نیز رفتارهای تکراری و آزاددهنده آیین‌مند (اعمال وسواسی) است که به منظور اجتناب از اضطراب یا خنثی کردن افکار وسواسی انجام می‌شود(سادوک، سادوک،2010؛ ترجمه رضاعی و همکاران، 1390).بعبارتی دیگر اختلال وسواس فکری- عملی اختلال روانشناختی نامتجانس است که به بازگشت تکانه ها، افکار فراهم، تصاویری که اضطراب و استرس در رفتارهای تکراری را فرا می خواند. رفتارهای تکراری در اختلال OCD به منظور کاهش استرس انجام می گیرد(کالاماری و کی روش، 2011).عمل وسواسی می‌تواند یک آیین ذهنی جهت کاهش اضطراب باشد و تفاوت در رفتاری یا فکری بودن نیست، بلکه در اضطراب آفرین یا کاهنده اضطراب بودن است (سادوک، سادوک،2010؛ ترجمه رضاعی و همکاران، 1390). در طی سال‌های اخیر این توجه را می‌توان به افزایش شیوع این اختلال طی سه دهه گذشته نسبت داد. تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که همپوشی قابل ملاحظه‌ای بین اختلال وسواس فکری ـ عملی و دیگر اختلالات روانی وجود دارد (راسموزن و آیزن، 1992). عوامل متعددی در سبب‌شناسی این اختلال مطرح شده‌اند از جمله عوامل زیستی، محیطی، شخصیتی، اجتماعی، شیوه‌های ارتباط والدین و … (سادوک، سادوک،2010؛ ترجمه رضاعی و همکاران، 1390).در این میان یکی از عواملی که مرتبط با اختلال وسواسی ـ فکری ـ عملی که تحقیقات چندی را نیز متوجه خود ساخته است، سبک‌های فرزندپروری (ویل کاس و همکاران، 2008؛ بلک و همکاران، 2003).بامریند (1971) در زمینه شیوه‌های فرزندپروری تحقیق‌های گسترده‌ای انجام داده و براساس تحقیقاتش، سه شیوه فرزندپروری مقتدرانه، مستبدانه و سهل‌گیرانه را تشخیص داده است که براساس ابعاد گرمی و کنترل با هم در تفاوت هستند. در پژوهشی خانجانی و همکاران (1391) تحت عنوان نقش شیوه‌های فرزندپروری در پیش‌بینی افکار اضطرابی و علایم وسواس فکری عملی، نشان دادند که شیوه‌های فرزندپروری بر علایم اضطرابی و وسواس فکری عملی فرزندان تأثیر دارد. بطوری که والدین دارای شیوه‌های فرزندپروری مقتدرانه، فرزندانی با افکار اضطرابی و علایم وسواس فکری و عملی پایینی داشتند. همچنین ویل کاس و همکاران (2008) در پژوهشی ارتباط بین فرزندپاروری و اختلال وسواس فکری ـ عملی را در فرزندان خانواده‌های در معرض خطر بررسی کردند. نتایج نشان داد که، مراقبت والدین در ابتلا به وسواس فرزندان، به عنوان یک عامل محافظت کننده محسوب نمی‌شود و محافظت بیش از حد مادران با اختلال وسواس فکری و عملی فرزندان مرتبط است. متغیر دیگری که با اختلال وسواس فکری عملی ارتباط تنگاتنگی دارد، اطمینان جویی بین فردی و حساسیت به نفرت است. اطمینان جویی بین فردی در روابط مستقیم و چهره به چهره بین اشخاص یافت می شود. هم زیستی مستقیم بین تعامل کنندگان از ویژگی هایی است که اطمینان جویی بین فردی را از دیگر شکل هاي اطمینان و اعتماد جدا می کند. اطمینان جویی بین فردی را میتوان در تعامل و ارتباط میان همسایگان، دوستان و … مشاهد کرد. این نوع اعتماد با دیگر انواع اعتماد تفاوت چندانی ندارد، فقط موضوع آن عینی تر و سطح آن خرد تر است(زتومکا، 2004، ترجمه غفاری، 1386). به طوري که زتومکا بیان می کند، حضور هم زمان کنش گران در یک مکان، ویژگی هاي منحصر به فردي را پدید می آورد که اطمینان جویی بین فردی را از دیگر شکل هاي اعتماد متمایز می کند(زتومکا، 2004، ترجمه غفاری، 1386).به نظر می رسد افراد داری وسواس فکری عملی در اطمینان جویی بین فردی دچار مشکل باشند. بطوری که موریس و همکاران (2013) در پژوهشی تحت عنوان تردید بین فردی (عدم اطمینان جویی بین فردی) در اختلال وسواسی جبری نشان دادند که افراد مبتلا اختلال وسواسی جبری در اطمینان جویی بین فردی دچار مشکل هستند.همچنین
در پژوهش مشابهی بيفولكو و همكاران (2002) نشان دادند كه سبكهاي ناايمن با عوامل آسيب پذيري از جمله روابط صميمي و اطمينان – بخش (اطمینان جویی بین فردی)و عزت نفس در چارچوب يك مدل از اختلال وسواسی جبری ارتباط متقابل دارند.
همچنین حساسیت به نفرت نیز نقش قابل ملاحظه در اختلال وسواس اجبار ایفا نماید. بطوری که تراپی، پیتل و سیموندز (2003) در پژوهشی تحت عنوان ارتباط بین حساسیت نفرت، اضطراب و وسواس، نشان دادند که رابطه معناداری بین حساسیت به نفرت و اضطراب با اختلال وسواس وجود دارد و این متغیر می تواند اختلال وسواس در افراد را پیش بینی نماید. همچنین تراپی و همکاران (2003) در پژوهشی تحت عنوان ارتباط بین حساسیت نفرت، اضطراب و وسواس، نشان دادند که رابطه معناداری بین حساسیت به نفرت و اضطراب با اختلال وسواس وجود دارد و این متغیر می تواند اختلال وسواس در افراد را پیش بینی نماید.بنابراین پژوهش حاضر در راستای پاسخگویی به این سوال انجام خواهد گرفت که آیا سبکهای فرزندپروری، اطمینان جویی بین فردی و حساسیت به نفرت بین افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری و عادی تفاوت دارد؟
د – اهمیت و ضرورت انجام تحقيق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهاي تحقيقاتي موجود، ميزان نياز به موضوع، فوايد احتمالي نظري و عملي آن و همچنين مواد، روش و يا فرآيند تحقيقي احتمالاً جديدي كه در اين تحقيق مورد استفاده قرار مي‏گيرد):
اختلال وسواس فکری ـ عملی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی می‌باشد که در حوزه آسیب‌شناسی روانی پژوهش‌های زیادی را به خود اختصاص داده است. میزان شیوع این اختلال در جمعیت عمومی 2 تا 3 درصد تخمین زده شده است و حدود 10 درصد بیماران سرپایی مراکز بالینی و روانپزشکی را این بیماران تشکیل می‌دهند. این اختلال بر روی کارکردهای خانوادگی، شغلی، اجتماعی و … تأثیر می‌گذارد و همه ساله هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی هنگفتی را تحمیل جامعه می‌کند. که این موضوع یکی از اهمیت و ضرورت انجام چنین پژوهشی و همچنین انگیزه محقق برای انجام تحقیق بیشتر در خصوص این اختلال می باشد. عوامل بسیار در سبب‌شناسی این اختلال مورد توجه است، یکی از این عوامل که پژوهش‌های چندی را متوجه خود ساخته است، شیوه‌های فرزندپروری می‌باشد.با وجود ارتباط تنگاتنگ بین این اختلال با شیوه‌های فرزندپروری، بسیاری از خانواده‌ها از این ارتباط آگاهی ندارند، بنابراین یکی از اهمیت و ضرورت این پژوهش دادن آگاهی به خانواده‌ها در این خصوص می‌باشد.همچنین با توجه به نقش برخی از متغییر های روانشناختی مانند اطمینان جویی بین فردی و حساسیت به نفرت در این اختلال و با در نظر گرفتن این مطلب که پژوهش اندکی در این خصوص صورت گرفته است، یکی دیگر از اهمیت و ضرورت انجام چنین پژوهشی نمایان میشود.در نهایت اینکه با توجه به اینکه تاکنون چنین پژوهشی در داخل کشور انجام نگرفته است، نتایج این تحقیق می تواند راهگشا و راهنماینگر پژوهشگران آتی باشد. بنابراین پژوهش حاضر با در نظر گرفتن اهمیت و ضرورت های بیان شده، تحت عنوان مقایسه سبکهای فرزندپروری، اطمینان جویی بین فردی و حساسیت به نفرت بین افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری و عادی صورت خواهد گرفت.
ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بيان مختصر پیشینه تحقيقات انجام شده در داخل و خارج کشور پيرامون موضوع تحقیق و نتايج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظري تحقیق با ارائه منابع):
فرضی و همکاران (1382) در تحقیقی به مقایسه شیوه‌های فرزندپروری مادران کودکان دارای اختلالات وسواس فکری ـ عملی، افسردگی و اضطرابی با مادران کودکان عادی پرداختند. نتایج نشان داد که مادران کودکان دارای اختلال‌های وسواس فکری ـ عملی، افسردگی و اضطرابی در مقایسه با مادران کودکان عادی، از شیوه‌های فرزندپروری مستبدانه‌ای استفاده می‌کنند.
رحمتی، اعتمادی و محرابی (1386) در پژوهشی تحت عنوان مقایسه عنوان اختلالات روانی نوجوانان با توجه شیوه‌های فرزندپروری والدین، نشان دادند که در افسردگی، وسواس ـ اجبار، حساسیت در روابط متقابل، هراس، روان‌پریشی و شکایات جسمانی، دانش‌آموزانی که میزان بیشتری از اختلالات را نشان داده‌اند، دارای والدین بی‌توجه و مستبدی بودند.
رفیعی (1388) در پژوهشی تحت عنوان ارتباط سرشت و نگرش‌های فرزندپروری با نشانه‌ها اختلالات وسواس فکری و عملی در نوجوانان، نتایج نشان داد که بین شیوه‌های فرزندپروری و وسواس رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
خانجانی، اسماعیلی و غلام‌زاده (1391) در پژوهشی تحت عنوان شیوه‌های فرزندپروری در پیش‌بینی افکار اضطرابی و علایم وسواس فکری ـ عملی نوجوانان، نشان دادند علایم وسواس فکری ـ عملی و افکار اضطرابی رابطه مثبت معنی‌دار با شیوه‌های فرزندپروری مستبدانه و سهل‌گیرانه و رابطه منفی با شیوه‌های فرزندپروری مقتدرانه دارد. شیوه‌های فرزندپروری توانایی پیش‌بینی سطح علایم وسواس فکری ـ عملی و افکار اضطرابی نوجوانان را دارند
نونهال (1392) در پژوهشی به بررسی رابطه ويژگي هاي شخصیتی و شيوههاي فرزند پروری با اختلال وسواس فکری- عملی پرداخت. نتایج بررسی او نشان داد که بین ویژگی‌های شخصیتی و شیوه‌های فرزندپروری دارای اختلال وسواس فکری ـ‌ عملی رابطه معناداری وجود دارد. به طوری که از بين مولفه‌هاي شخصیتی، برونگرایی، وظیفه‌شناسی، گشودگی به تجربه و توافق و رابطه مستقیم و معناداری با مؤلفه روان رنجورخویی دارد و از بین شیوه‌های فرزندپروری، شیوه‌ فرزندپروری سهل‌گیرانه و استبدادی رابطه معنادار معکوس و شیوه فرزندپروری قاطع و اطمینان‌بخش با اختلال OCD رابطه مستقیم معنادار وجود دارد.
موریس و همکاران (1999) در پژوهشی به بررسی حساسیت به تنفر، اضطراب صفت و علائم اضطراب در کودکان نرمال پرداختند. نتایج بررسی آنان نشان داد که رابطه معناداری بین حساسیت به تنفر، اضطراب صفت و علائم اضطراب وجود دارد.
تراپی و همکاران (2003) در پژوهشی تحت عنوان ارتباط بین حساسیت نفرت، اضطراب و وسواس، نشان دادند که رابطه معناداری بین حساسیت به نفرت و اضطراب با اختلال وسواس وجود دارد و این متغیر می تواند اختلال وسواس در افراد را پیش بینی نماید.
الونس و همکاران (2004) در پژوهشی خود، گرمی و عطوفت پایینی را در والدین افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری ـ عملی گزارش کردند.
بریت و بونمی وهمکاران (2007) در بررسی ویژگی حساسیت تنفر در پیش بینی رفتار اجتناب از ترس آلودگی ( در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری ـ عملی)، نشان دادند که حساسیت تنفر می تواند رفتار اجتناب از ترس آلودگی را پیش بینی نماید.
ویل کاس و همکاران(2008) در پژوهشی ارتباط بین فرزندپاروری و اختلال وسواس فکری ـ عملی را در فرزندان خانواده‌های در معرض خطر بررسی کردند. نتایج نشان داد که، مراقبت والدین در ابتلا به وسواس فرزندان، به عنوان یک عامل محافظت کننده محسوب نمی‌شود و محافظت بیش از حد مادران با اختلال وسواس فکری و عملی فرزندان مرتبط است.
اهیوباخ (2008) در پژوهشی نشان دادد که والدین افراد دارای وسواس فکری ـ عملی در مقایسه با والدین گروه نرمال، فقدان عواطف و گرمی و کنترل رفتاری زیادی نسبت به نوجوانان داشتند.
استیک تی (2009) در پژوهش خود تحت عنوان اختلال وسواس فکری ـ عملی، نشان دادند که والدینی که دارای خصوصیاتی مانند داشتن حمایت بیش از حد، توقعات زیاد، باریک بینی و حساسیت زیاد هستند، دارای فرزندانی هستند که سطح بالای علایم و وسواس فکری ـ عملی دارند.
موریس و همکاران (2013) در پژوهشی تحت عنوان تردید بین فردی (عدم اطمینان جویی بین فردی) در اختلال وسواسی جبری نشان دادند که افراد مبتلا اختلال وسواسی جبری در اطمینان جویی بین فردی دچار مشکل هستند. بطوری که از بین نمونه مورد پژوهش 59 درصد افراد دارای اختلال از عدم اطمینان جویی بین فردی برخوردار بودند و این در حالی بود که این آمار در بین گروه سالم 12 درصد بود.
و – جنبه جديد بودن و نوآوري در تحقيق: (ذیل این قسمت توسط استاد راهنما امضاء شود)
با توجه به این پژوهشی زیادی در مورد اختلال وسواس اجبار صورت گرفته است، اما پژوهشی به مقايسه اطمینان جویی بین فردی و حساسیت به نفرت با در نظر گرفتن سبكهاي فرزندپروري در افراد مبتلا به این اختلال و افراد عادي نپرداخته است. بنابراين پژوهش حاضر از نظر مقایسه این متغیرها بديع بوده و داراي جنبه نوآوري مي‌باشد.
ز- مشخص تحقيق (شامل اهداف آرماني، کلی، اهداف ويژه و كاربردي):
هدف كلي پژوهش:
مقایسه سبکهای فرزندپروری، اطمینان جویی بین فردی و حساسیت به نفرت بین افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری و عادی
اهداف جزئي پژوهش:
مقایسه سبک های فرزندپروری بین افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری ـ عملی و عادی
مقایسه اطمینان جویی بین فردی بین افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری ـ عملی و عادی
مقایسه حساسیت به نفرت بین افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری ـ عملی و عادی
ح – در صورت داشتن هدف كاربردي، نام بهره‏وران (سازمان‏ها، صنايع و يا گروه ذينفعان) ذكر شود (به عبارت دیگر محل اجرای مطالعه موردی):
مراکز مشاوره، روانشناسان
ط- سؤالات و فرضيه‏هاي تحقیق(مطابق با اهداف تحقیق):
بین سبک های فرزندپروری افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری ـ عملی و عادی تفاوت وجود دارد.
بین اطمینان جویی بین فردی افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری ـ عملی و عادی تفاوت وجود دارد.
بین حساسیت به نفرت بین افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی و عادی تفاوت وجود دارد.
ی- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی با استناد به منابع کاربردی):
اختلال وسواس- اجبار
تعریف مفهومی: اختلال وسواس- اجبار نشانگان عصبی- روانپزشکی پیچیده ای است که مشخصه اصلی آن،افکار ناخواسته، تکراری و مزاحم و نیز رفتارهای تکراری وآزاردهنده آیین مند (اعمال وسواسی) است که به منظور اجتناب از اضطراب یا خنثی کردن افکار وسواسی انجام می شود (انجمن روانپزشکی آمریکا،1994).
تعریف عملیاتی: در این پژوهش برای تشخیص اختلال وسواس فکری- عملی از تشخیص روانپزشک، مصاحبه بالینی ساختار یافته و پرسشنامه مادزلی استفاده خواهد شد که مشخصات این پرسشنامه در قسمت ابزار پژوهش قید گردیده است.
شیوه های فرزند پروری
تعریف مفهومی: شیوه های فرزندپروری به روش هایی اطلاق می شود که والدین در برخورد با فرزندان خود اعمال می کنند که می تواند در رشد و تکامل فرد در دوران کودکی و خصایص بعدی شخصیت وی تاثیر فراوان و عمیق داشته باشد. (مومني و اميري، 1386).
تعریف عملیاتی: منظور از شیوه‌های فرزندپروری در این پژوهش نمره‌ای است که آزمودنی در پرسشنامه فرزندپروری (بامریند ، 1971) کسب خواهد كرد. مقیاس اندازه‌گیری این متغیر فاصله‌ای می‌باشد.
حساسیت به نفرت
تعریف مفهومی: در روانشناسی نفرت به عنوان یک احساس تعریف می شود. احساسی که علاوه بر ویژگی های خودش با ویژگیهای بدنی – فکری و در نهایت رفتاری همراه است. عموم مردم چندش بیزاری و عدم تمایل را برای واژه نفرت به کار می برند که در این میان بیزاری به نفرت نزدیک تر است. با این حال صرف داشتن احساس نفرت به عنوان یک ویژگی طبیعی لازم است و چنانچه تداخلی در زندگی ما ایجاد نماید بایستی در مورد آن اقدام نمود(ون،2006).
تعریف عملیاتی: منظور از حساسیت به نفرت در این پژوهش نمره‌ای است که آزمودنی در پرسش‌نامه ون و همکاران(2006)کسب می‌کند. مقیاس اندازه‌گیری این متغیر فاصله‌ای می باشد.
اطمینان جویی بین فردی
تعریف مفهومی: در تعريفي كه از اطمینان بین فردی ارائه گرديد عموماً آن را انتظارات يا باو ر هايي مي دانند كه افراد دوست دارند به ديگران به طريقي قابل پيش بيني و نه صرفا در راستاي منفعت شخصي خود نشان دهند(بایئر، 1998).
تعریف عملیاتی: منظور از اطمینان بین فردی در این پژوهش نمره‌ای است که آزمودنی در پرسش‌نامه اطمینان جویی بین فردی (اکبری و همکاران، 1387)کسب می‌کند. مقیاس اندازه‌گیری این متغیر فاصله‌ای می‌باشد.
5-روش شناسی تحقیق:
الف- شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):
تذكر: درخصوص تفكيك مراحل اجرايي تحقيق و توضيح آن، از به كار بردن عناوين كلي نظير، «گردآوري اطلاعات اوليه»، «تهيه نمونه‏هاي آزمون»، «انجام آزمايش‏ها» و غيره خودداري شده و لازم است در هر مورد توضيحات كامل در رابطه با منابع و مراكز تهيه داده‏ها و ملزومات، نوع فعاليت، مواد، روش‏ها، استانداردها، تجهيزات و مشخصات هر يك ارائه گردد.
روش پژوهش: روش پژوهش با توجه به اهداف و فرضیه‌های آن از نوع علّی- مقایسه ای می‌باشد.
ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:
متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش شامل سبکهای فرزندپروری، اطمینان جویی بین فردی و حساسیت به نفرت بعنوان متغیرهای وابسته و اختلال وسواس فکری به عنوان متغیر مستقل می باشند.
ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :
روش گردآوری اطلاعات: به این صورت خواهد بود که بعد از کسب مجوزهای لازم ابتدا به مراکز درمانی و مراکز مشاوره در سطح شهر اردبیل مراجعه کرده و از بین افرادی که طبق نظر متخصص تشخیص اختلال وسواس فکری ـ عملی دریافت کنند، تعداد 30 نفر انتخاب و همچنین برای مقایسه با این افراد تعداد 30 نفر از افراد بدون این اختلال به صورت تصادفی ساده انتخاب و اهداف پژوهشی را به آنان توضیح داده، سپس پرسشنامه‌های پژوهشی (پرسشنامه سبک‌های دلبستگی، اطمینان جویی بین فردی و حساسیت به نفرت) در اختیار آنان قرار داده تا تکمیل کنند و در نهایت پرسشنامه‌های هر دو گروه جمع‌آوری شده و اطلاعات توسط نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت.
ابزارگردآوری اطلاعات: ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه ای می باشد که شامل:
1 ) پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بامریند: این ابزار اقتباسی است از نظریه بامریند (1971) از سهل انگاري، استبدادی و اقتدار منطقی والدین، برای بررسی الگوهای نفوذ و شیوه های فرزندپروری ساخته شده این پرسشنامه شامل 30 سوال است که در مقیاس لیکرت 5 گزینه ای درجه بندی می شود ضریب پایایی و روایی این آزمون برای شیوه سهل گیرانه 69/0، برای شیوه استبدادی 77/0 و برای شیوه دموکراتیک 73/0 گزارش کردهاند.
2) پرسشنامه اطمینان جوی بین فردی: این پرسشنامه توسط اکبری و همکاران (1387) در ایران ساخته شده است. این پرسشنامه دارای 14 آیتم بوده و در یک مقیاس لیکرت 5نقطه ای درجه بندی می شود. اکبری و همکاران (1387) پایایی این پرسشنامه را بر حسب ضریب آلفای کرونباخ 61/0 گزارش نموده اند.
3) مقیاس گرایش نفرت و انزجار و حساسیت: مقیاس تجدید نظر شده گرایش نفرت و انزجارو حساسیت (ون و همکاران، 2006) اندازه گیری یکی از 16 مورد برای بررسی، تعیین و تشخیص احساس فراوانی تجارب نفرت (گرایش نفرت) و تاثیر احساسی از تجارب نفرت طراحی کرده است (حساسیت نفرت). نسخه اصلی این پرسشنامه دارای 32 آیتم می باشدکه 16 آیتم آن توسط توسط ون و همکاران به یک مترجم حرفه ای فرستاده شده است (کسی که به زبان مادری انگلیسی حرف می زند) که آن را به انگلیسی برگرداند. اعتبار مناسب با ضرایب آلفا از 78/0 برای زیر مقیاس میل به نفرت و 77/0 برای زیر مقیاس حساسیت نفرت قابل اعتماد می باشد.
4) پرسشنامه وسواس فکری- عملی مادسلی: پرسشنامه وسواس فکری و عملی مادسلی توسط هاجسون و راكمان(1997) به منظور پژوهش در مورد نوع و حيطه مشكلات وسواس تهيه شده است. اين پرسشنامه شامل 30 ماده است كه نيمي از آنها با كليد درست و نيمي با كليد غلط مي‌باشد. همچنين این پرسشنامه وسيله خوبي براي بررسي سبب‌شناسي سير و پيش‌آگهي انواع مختلف شكايت‌هاي وسواسي مي‌باشد.ضريب پايایي با روش بازآزمايي 89/0 بوده است(به نقل ابوالقاسمی و نریمانی، 1384).
د – جامعه آماري: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد دارای اختلال وسواس فکری ـ‌ عملی مراجعه کننده به مراکز درمانی و مراکز مشاور در نیم‌سال اول 1393 شهر اردبیل خواهند بود. از تعداد دقیق این افراد اطلاعی در دست نیست. ملاک انتخاب افراد، تشخیص متخصصان و همچنین استفاده از پرسشنامه وسواس فکری- عملی مادسلی خواهد بود.
روش نمونه‏گيري و حجم نمونه:
روش نمونه‌گیری این پژوهش به صورت هدفمند خواهد بود. بدین صورت که از بین مراجعه کنندگان به مراکز درمانی و مراکز مشاوره تعداد 30 نفر انتخاب خواهند شد. همچنین برای مقایسه با این افراد تعداد 30 نفر از افراد عادی انتخاب خواهند شد. ضمناً حداقل نمونه برای روش‌های علی – مقایسه ای 15 نفر می‌باشد (دلاور، 1385) که در این پژوهش برای افزایش اعتبار بیرونی تعداد 30 نفر در هر گروه انتخاب خواهند شد.
هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:
تجزیه و تحلیل اطلاعات ابتدا به صورت توصیفی می باشد که شامل ميانگين، انحراف معيار و … و در بخش دوم برای آزمون فرضیه ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده خواهد شد و برای این منظور از نرم افزار آماری SPSS بهره گرفته خواهد شد.
منابع
ابولقاسمی،عباس و نریمانی، محمد (1384). آزمونهای روان شناختی. اردبیل: انتشارات باغ رضوان.
اکبری، محمد؛ گلپرور، محسن و کامکار، منوچهر. (1387). رابطه بین اعتماد بین فردی، خودکار آمدی، پایبندی مذهبی و بخشش با باورهای دنیای عادلانه توزیعی. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی، شماره 35، ص 53- 80.
خانجانی، زینب؛ اسماعیلی انامق، بهمن و غلام‌زاده، مجتبی. (1391). نقش شیوه‌های فرزندپروری در پیش بینی افکار اضطرابی و علایم وسواس فکری و عملی نوجوانان. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدقی یزد. دوره 20، شماره 1، ص 48-39.
دلاور، علی (1385). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، ویرایش دوم؛ تهران: انتشارات رشد. ص 116-136.
رحمتی، عباس؛ اعتمادی، احمد و محرابی، شهربانو (1386). مقایسه میزان اختلاف روانی دختران نوجوان با توجه به شیوه‌های فرزندپروری والدین در دبیرستان‌های شهرستان جیرفت. مطالعات روان‌پزشکی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دوره 3، شماره 4.ص 43- 51 .
رفیعی، مریم (1388). بررسی ارتباط سرشت و نگرش‌های فرزندپروری با نشانه‌های اختلال وسواس فکری و عملی در نوجوانان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، دانشکده علوم.
زتومکا، پیوتر . (2004). اعتماد: نظریه جامعه شناختی. ترجمه غلامرضا غفاري.(1386). تهران: انتشارات شیرازه.
سادوك بنجامين و سادوك، ويرجينا.(2010). دستنامه جيبي روانپزشكي باليني كاپلان و سادوك. ترجمه محسن ارجمند، فرزين رضاعي، ناديا فغاني جديدي. (1390). تهران: انتشارات ارجمند ، نسل فردا.
شاکر، علی و حمیلی، نسیرین. (1382). مقایسه سبک‌های دلبستگی و پیوند با والدین در بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری ـ عملی، اضطراب و افسردگی. مجله دانشگاه علوم پزشکی جهرم. سال نهم، شماره 16، ص 41-52.
صالحین، علی. (1382). بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری پدران با شخصیت و تحصیلات آنها در شهر دامغان. پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آراد تهران مرکزی.
فرضی گلفزانی، اسماعیل؛ رئوفیان، مقدم و عسگری، مقدم (1382). مقایسه شیوه‌های فرزندپروری مادران کودکان دارای اختلالات افسردگی، اضطرابی و وسواس فکری ـ عملی با مادران کودکان عادی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال سوم، شماره 3ص 29- 38 .
گلعلی زاده، اکبر(1390). مقایسه شیوه های فرزندپروری و طرحواره های ناسازگار اولیه بین نوجوانان آزار دیده ونوجوانان عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه آزاد اردبیل.
مومنی، فرشته و امیری، شعله(1386). بررسی رابطه میان انواع سبک های فرزندپروری والدین و بروز علائم بی اشتهایی روانی. فصلنامه خانواده پژوهي، سال سوم شماره 12 ، ص 775- 489.
نونهال، لیلا. (1392). بررسی رابطه ويژگي هاي شخصیتی، سبک های دلبستگی و شيوههاي فرزند پروری با اختلال وسواس فکری- عملی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد،رشته روان‌شناسی بالینی، دانشگاه علوم تحقیقات واحد اردبیل.
Alonso, P. Menchon, JM. Matain-cols, D. Pifarre, J. crespo, JM. et al. (2004). Perceived parental rearing style in obsessive-compulsive disorder: relation to symptom dimensions. Psychiatry res; 127(3): 267-78.
American Psychiatric Association. (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th Ed. Washington :Author.
Baier, D. (1998). Trust & Antitrust Ethics, Personnel Review, 22 (1): 7– 20.
Baumrind, D. (1971). Current patterns of parental authority. Develop psychol: 4(2): 1-103.
Baumrind, D. (1971). Current patterns of parental authority. Journal of Develop psychol: 4(2): 1-103.
Bifulco, A., Moran, P. M., Ball, C., Bernazzani, O. (2002). Adult attachment style I: its relationship to clinical Obsessive-compulsive. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 21(2): 50-59.
Black, D.W. Gattney, GR. Schlosser, S. Gobel, I (2003). Children of parents with obsessive-compulsive disorder a 2 year follow-up study. Journal of Acat psychiatry. Scand. 107:305-313.
Brett, D. Bunmi, O. (2007). Specificity of disgust sensitivity in the prediction of behavioral avoidance in contamination fear. Behavior Research and Therapy,45:2110–2120.
Calamari, J. E., Kyrios, M., Et Al. (2011). Obsessive- compulsive severity spectrum in the community: prevalence, comorbidity, and course. Eur Archpsychiatry clin Neurosis, 254 (3): 156-64.
Ehiobuche, I. (2008). Obsessive-compulsive neurosis in relation to parental child-rearing patterns amongst the Greek, Italian, and Anglo-Australian subjects. Acta psychiatry scandinavis sup 1. 344: 115-20.
Muris, P. Merckelbach, H. Schmidt, H. & Tierney, S. (1999). Disgust sensitivity, trait anxiety and anxiety disorders symptoms in normal children. Behavior Research & Therapy, 37:953–961.
Rasmussen, S. A., & Eisen, J. L. (1992). The epidemiology and differential diagnoses of obsessive compulsive disorder . Journal of Clinical Psychiatry, 53: 4-10.
steketee, GS. (2009). Obsessive-compulsive disorder: differences washers and checkers. Behavres Therapy journal, 23(2): 197-201.
Thorpe, S.J. Patel, S.P . Simonds, L.M. (2003). The relationship between disgust sensitivity, anxiety and obsessions. Behaviour Research and Therapy 41 (2003) 1397–1409.
van Overveld, M., de Jong, P. J., Peters, M. L., Cavanagh, K., & Davey, G. C. L. (2006). Disgust propensity and disgust sensitivity: separate constructs that are differentially related to specific fears. Personality and Individual Differences, 41:1241–1252.
Wilcox, C. Marco, A.Jack, A. Mark, A. Riddle, A. Oscar, J Antony, B. Et Al. (2008). The Association Between Parental Bondig And Obsessive Compulsive Disorder In Ottsping At Familial Risk. Journal Of Affective Disorders, 111:31-39.

فایل : 20 صفحه

فرمت : Word

36900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط