مقاله در مورد سیستم حسابداری آموزش و پرورش

مقاله در مورد سیستم حسابداری آموزش و پرورش

آموزشکده فنی و حرفه ای دختران فاطمه (س) اردبیل
پایان نامه دوره کاردانی
موضوع تحقیق:
سیستم حسابداری در آموزش و پرورش شهرستان بیله سوار
استاد راهنما:
جناب آقای ناصر جوهر چی
تهیه و تنظیم:
سپیده نصیرپور
رشته حسابداری
ترم 4
بهار 90
تقدیر و تشکر از:
استاد عزیز جناب آقای جوهرچی که با راهنمایی ، نقطه سنجی های خودگره گشای مشکلات بودند که جا دارد از ایشان به خاطر راهنمایی های ارزنده ای که در انجام این تحقیق و نیز در طول دوره تحصیلی داشته اند تقدیر و تشکر نمایم.
تقدیم به:
بهترین های زندگی ام،
پدر و مادر عزیزم
که یار و یاور همیشگی من بوده اند و
هستند.
Contents
مقدمه: 8
تعرف حسابداری: 9
(فرآیند حسابداری) 11
استفاده کنندگان برون سازمانی: 12
اجزای اصلی معادله حسابداری: 19
بدهیها: 21
سرمایه: 21
رویدادهای مالی خارجی: 23
دفتر روزنامه: 24
ارکان ترازنامه: 26
دارایی جاری: 27
دارائی ثابت (غیر جاری): 28
صورت سود و زیان: 29
صورتحساب سرمایه (صورت تغییرات سرمایه): 30
کنترلهای داخلی: 34
صورت مغایرات بانکی: 35
حسابداری دولتی: 38
مبانی حسابداری دولتی: 41
حسابداری نقدی: 41
حسابداری تعهدی: 42
حسابداری نیمه تعهدی: 43
حسابداری تعهدی تعدیل شده: 43
تصویب بودجه: 47
اجرای بودجه: 48
نظارت بر بودجه: 49
تخصیص اعتبار: 50
تعریف درآمد در حسابداری دولتی: 51
درآمد حاصل از مالیات ها: 52
درآمد حاصل از صدور جواز و پروانه: 53
درآمد حاصل از حق الزحمه خدمات: 54
درآمدهای حاصل از عوارض دریافتی: 55
درآمدهای متفرقه: 56
اعتبارات مصوب و هزینه ها: 56
طبقه بندی اعتبارات مصوب و هزینه ها: 58
طبقه بندی براساس حساب های مستقل: 58
طبقه بندی براساس واحدهای سازمانی: 59
طبقه بندی براساس فصول هزینه: 59
طبقه بندی براساس مواد هزینه: 60
طبقه بندی براساس وظایف و برنامه ها: 60
تاریخچه 63
سیر تحول تشکیلات آموزش و پرورش: 63
برخی از وظایف وزارت آموزش و پرورش: 65
تعیین بودجه در آموزش و پرورش: 66
نحوه توزیع بودجه بین مدارس: 67
تعریف سرانه: 73
انواع سرانه: 72
منابع و ماخذ: 82
فصل اول
مقدمه:
حسابداری فرآیندی است که اطلاعات مالی را ایجاد می کند بخش مهمی از تقسیم گیری ها براساس همین اطلاعات انجام می شود و بنابراین حسابداری با ثبت و گزارش اطلاعات مالی به گروه های مختلف استفاده کنندگان از این اطلاعات، سر و کار دارد و مدیر نیز با استفاده از این اطلاعات مالی است که می تواند به امر برنامه ریزی و کنترل فعالیت های محل مدیریت خود بپردازد هدف اصلی این پروژه آشنایی استفده کنندگان باشیم حسابداری آموزش و پرورش است این سیستم شامل روش های مختلف مربوط به قسمت حسابداری است که در این پروژه در قالب حسابداری واحدهای آموزش و پرورش بیان می شود .که فصل دوم به عناوینی از جمله مراحل بودجه ریزی-تخصیص اعتبار- طبقه بندی اعتبارات مصوب و هزینه ها و تعریف حسابداری و… و در فصل سوم: تاریخچه آموزش و پرورش در ایران تعیین بودجه در آموزش و پرورش –وظایف آموزش و پرورش – تعریف سرانه و انواع سرانه و …. اشاره شده است.
تعرف حسابداری:
حسابداری به عنوان یک تیم اطلاعاتی عبارتست از فرآیند شناسایی و اندازه گیری ثبت شده و گزارشدهی، رویدادهای مالی مؤسسات اقتصادی جهت استفاده افراد ذینفع و ذیعلاقه همان طوری که ذکر شد نخستین مرحله از فرآیند حسابداری، شناسایی رویدادهای مالی است که به مفهوم گزینش رویدادهائیست که ماهیت اقتصادی و مالی داشته و در چارچوب فعالیتهای یک واحد اقتصادی بوقوع پیوسته باشند. به عنوان مثال فروش کال، پرداخت دستمزد، ارائه خدمات به مشتریان… نمونه هایی از رویدادهای مالی هستند. شاید به جرأت بتوان گفت که ابتدایی ترین و مهمترین نکته در شناسایی یک رویداد مالی قابلیت اندازه گیری آن به واحد پولی است. اگر رویدادهای قابلیت سنجش به واحد پولی را نداشته باشد آن را نمی توان به عنوان اطلاعات مالی واحد اقتصادی پذیرفت بنابراین با تکاء به معیار اندازه گیری رویدادها به واحد پولی، می توان رویدادهایی را که فاقد قابلیت اندازه گیری هستند، از حیطه فعالیتهای مالی خارج نمود. مرحله بعدی فرآیند حسابداری، ثبت رویدادهای مالی است که به مفهوم طبقه بندی، تلخیص و نگهداری رویدادهای مالی اندازه گیری شده به واحد پولی به ترتیب وقوع و بطور روزانه از طریق اعمال یک روش خاص و سیستماتیک است. فرآیند شناسایی، اندازه گیری و ثبت رویدادهای مالی صرفاً بی معنی خواهد بود مگر آنکه اطلاعاتی که از این طریق حاصل شده است به افراد ذینفع و ذیعلاقه گزارش شود. ارائه اطلاعات مالی به استفاده کنندگان از طریق تهیه گزارشهای حسابداری
انجام می شود اینگونه گزارشها که صورتهای مالی نامیده می شوند از طریق تشریح و توصیف اطلاعات مالی ثبت شده توسط حسابداران در یکسری فرمهای خاص تهیه می شود. اطلاعات مالی نتیجه یکسری رویدادهای مالی مشابه و یکسان است که طی دورة زمانی مشخص گرد آوری و انباشته می شود چنین اطلاعاتی در یک مجموعه تحت عنوان حساب نگهداری می شوند. بطور مثال تمام فروشهای یک مؤسسه طی مدت یک سال در حساب فروش جمع آوری شده و به عنوان فروش کل در صورتهای مالی گزارش می شود بدین ترتیب فرآیند حسابداری از طریق ثبت رویدادهای مالی در حسابها، جمع کثیری از رویدادهای مالی را تبدیل به یک فعالیت معنی دار و قابل فهم می کند. از عناصر اساسی در فرآیند گزارشدهی توانایی و مسئولیت پذیری حسابداران جهت تحلیل و تفسیر اطلاعات گزارش شده است. تفاسیر شامل تجزیه و تحلیل مفاهیم و محدودیتهای مربوط به اطلاعات گزارش شده می باشد. دراینگونه تفاسیر که به همراه صورتهای مالی ارائه می شود نرخها، درصدها، نمودارها و روندهای عمده مالی و معاملات عهده واحد اقتصادی گزارش می شوند. گزارشهای حسابداری هنگامی سودمند خواهند بود که در تهیه آن نیاز استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری در نظر گرفته شود. فرآیند حسابداری در شکل صفحه بعد نشان داده شده است.
(فرآیند حسابداری)
استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری: از آنجایی که حسابداری اطلاعات مالی را درباره وضعیت واحدهای
اقتصادی ارائه می کند آن را زبان تجارت نیز خوانده اند. هر واحد اقتصاد برای ارزیابی عملکرد گذشته، اداره امور جاری و تدوین اهداف آینده خود نیازمند اطلاعات حسابداری است غیر از اداره کنندگان واحدهای اقتصادی اشخاص ذینفع دیگری نیز همانند سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان، مراجع مالیاتی، بورس اوراق بهادار… وجود دارند که نیازمند اطلاعات و گزراش های حسابداری هستند با توجه به اینکه اطلاعات مورد نیاز استفاده کنندگان بستگی به نوع تصمیمات آنان دارد استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری را می توان به دو گروه اصلی زیر تقسیم بندی کرد:
استفاده کنندگان درون سازمانی- استفاده کنندگان برون سازمانی
استفاده کنندگان درون سازمانی: این گروه دربرگیرنده افرادی است که اداره کننده واحدهای اقتصادی هستند. مدیران تمام سطوح از اطلاعات حسابداری دراستای برنامه ریزی، کنترل و ارزیابی عملکرد واحد اقتصادی استفاده می کنند. مدیران جهت رسیدن به اهداف پیشگفته نیاز به جزئیات اطلاعات دارند. به طور مثال مدیران می خواهند بدانند که
– آیا منابع نقدی واحد اقتصادی کفایت پرداخت بدیها را دارد؟
– کدامیک از خطوط تولید سودآورتر است؟
در پاسخ به سئوالات فوق گزارشهای داخلی که توسط حسابداران تهیه می شود کمک زیادی به مدیریت می کند.
استفاده کنندگان برون سازمانی:
این گروه دربرگیرنده افراد خارج از واحد اقتصادی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از اطلاعات حسابداری استفاده می کنند.
استفاده کنندگان یا علاقمندان مستقیم: در این دسته اشخاصی همانند سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان قرار دارند. سرمایه گذاران تلاش دارند براساس اطلاعات حسابداری تقسیم درستی در مورد خرید، نگهداری و یا فروش سهام خود اتخاذ نمایند و یا اینکه اعتبار دهندگان خواهان وام دادن به مؤسساتی هستند که سودآوری مناسب داشته و توانایی باز پرداخت وامهای دریافت شده را داشته باشند. نمونه ای از سؤالاتی که این افراد مطرح می کنند به شرح زیر است
– آیا واحد اقتصادی توان بازپرداخت بدیهای خود را دارد؟
– آیا واحد اقتصادی در مقایسه با سایر مؤسسات مشابه دارای سودهی کافی است؟
استفاده کنندگان یا علاقمندان غیر مستقیم:
در این دسته، اشخاصی همانند مشتریان، اتحادیه های کارگری، مراجع مالیاتی، برنامه ریزان اقتصادی، مقامات بورس اوراق بهادار… قرار دارند.
اطلاعات مورد نیاز این اشخاص بسیار متنوع و حتی متضاد است. مثلاً مشتریان می خواهند بدانند که کالاهای مورد نیاز آنان در سال بعد به چه مقدار و به چه قیمتی تولید و عرضه می شود.
مراجع مالیاتی در پی آنند که بدانند آیا عملیات واحد اقتصادی مطابق با قوانین مالیاتی بوده است و یا اتحادیه های کارگری می خواهند بدانند که آیا حقوق

فایل : 80 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط