مقاله در مورد بررسی عوامل موثر در شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در استان اردبیل

مقاله در مورد بررسی عوامل موثر در شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در استان اردبیل

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
پایان نامه جهت دریافت کارشناسی علوم تربیتی(مدیریت و برنامه ریزی آموزشی)
عنوان :
بررسی عوامل موثر در شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در استان اردبیل
استاد راهنما:
جناب آقای دکتر ستاری
پژوهشگر:
مهین نامور
زمستان 91
j
تقدیم به پدر عزیزم
که وجودش تکیه گاه امن من و سخنانش روشنگر راه من و زندگی ام حاصل جوانی اوست و با ایثار و گذشت تمام مصائب و مشکلات زندگی را به دوش کشیده تا میوه باغ زندگی اش ثمر بخشد.
تقدیم به تو نازنینم مادر
در تنهاترین لحظات زندگی در اوج غربت، اسم مقدس تو در ذهنم شعله ور می گردد و نام تو آرامش دهنده فکر خسته و تن رنجور من است. با تو بودن یعنی بهشت را زیر پا گذاشتن، در کنار تو و با دعایت تو می توان در اوج آسمان پرواز کرد و کمترین چیز در برابر نامت، وجودت و فداکاریت بهشت است و بهشت است و بهشت.
چون هستی من از هستی اوست تا هستم و هست دارمش دوست
قدردانی و سپاس
پروردگار متعال را شاکر و سپاسگذاریم که توانستیم این مرحله از تحصیل را با راهنمایی های اساتید بزرگوارمان به پایان برسانیم.
بر خود لازم می دانیم که از استاد راهنمای ارجمندم جناب آقای ستاری که با راهنمایی های دقیق و ارزنده خویش در طول تحصیل و اجرای این پروژه همواره مرا یاری نموده و حق استادی را بر من تمام کردند سپاسگذاری کنم.
فهرست مطالب
فصل اول:بیان مسئله
مقدمه 1
بیان مسئله 2
اهمیت و ضرورت تحقیق 4
اهداف تحقیق 7
هدف جزئی 7
سؤالات تحقیق 7
فرضیات تحقیق 8
تعریف اصطلاحات و مفاهیم 8
خلاقیت 8
فصل دوم :ادبیات تحقیق
مقدمه 11
نظریه های خلاقیت 11
محدودیت های مربوط به خلاقیت 16
علائم و نشانه های افراد خلاق 19
چگونه روش های والدین می تواند خلاقیت را برانگیزد. 19
اعتدال در نزدیکی عاطفی 20
ارزشها، نه قوانین 21
نیل به دستاورد، نه نمره 22
والدین فعال و مستقل 22
قدردانی از خلاقیت 23
تصویر ذهنی از آینده 23
شوخ طبعی 24
تخیل و خلاقیت 29
الگوی سیستم خلاق 30
عوامل مؤثر در افزایش خلاقیت 31
نقش بزرگسالی در شکوفایی خلاقیت کودکان 34
تکنیک های آموزش خلاقیت در کلاس درس 35
تکنیک های خلاقیت و نوآوری 37
پیشینه تحقیق در ایران 38
تحقیقات انجام شده در ایران 38
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 41
فصل سوم:روش تحقیق
مقدمه 45
روش تحقیق 45
جامعه آماری 45
نمونه آماری 45
حجم نمونه 46
ابزار گردآوری اطلاعات 46
ب)پرسشنامه خلاقیت تورنس 46
روش تجزیه و تحلیل داده ها 47
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
آمار توصیفی 49
آمار استنباطی 53
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری 58
محدودیتهای پژوهش : 58
پیشنهادات 60
پیشنهادهای کاربردی 60
منابع : 65
ضمایم 67
چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی بررسی رابطه بین تاب آوری و افسردگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد اردبیل است .روش پژوهش از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد که در سال تحصیلی 90-91 مشغول به تحصیل هستند که از بین این جامعه 50 نفر به شکل نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شده اند،که این افراد با پرسش نامه های تاب آوری و افسردگی بررسی شدند . نتایج بدست آمد که پیشرفت تحصیلی و تاب آوری روانشناختی ارتباط وجود دارد و با بالا رفتن نمرات پیشرفت تحصیلی تاب آوری در بین افراد بالا رفته است. بین افسردگی و تاب آوری بدست آمد افسردگی و تاب آوری روانشناختی ارتباط وجود دارد و با بالا رفتن نمرات افسردگی تاب آوری در بین افراد کاهش یافته است بین تاب آوری و افسردگی و پیشرفت تحصیلی بدست آمد بین تاب آوری و افسردگی و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و با بالارفتن پیشرفت تحصیلی تاب آوری افزایش و افسردگی کاهش می یابد.
کلمات کلیدی: تاب آوری ، افسردگی ، پیشرفت تحصیلی
مقدمه
خلاقیت یکی از مفاهیم بحث برانگیز در حوزه روان شناسی به شمار می رود و در عصر حاضر مورد اقبال و نظر قرار گرفته است، بی شک در جهان فوق صنعتی امروز خلاقیت یکی از تکنیک های مهم و دستیابی به اکتشافات، اختراعات و پیشرفتهای علمی، فنی و هنری تلقی می شود. شاید بدین دلیل است که این قریحه در دوران کودکی بسیار مورد آموزش و حمایت قرار می گیرد(شکرکن،1373)
اگر لحظه ای به جهان پهناوری که در آن به سر می بریم بیاندیشید با نگاهی دقیق تر و عمیق تر ، به نشانه های بسیاری از تنوع خواهیم رسید. انسانها، حیوانات، گیاهان، آسمان و ستارگان، اعماق نا مکشوف، شب و روز ، کوه ها و صخره ها، فصول مختلف و صدها نمونه دیگر نشانه هایی از تنوعی عظیم در عالم هستی است، بدون شک این تنوع ریشه در آفرینندگی خالق جهان دارد به تعبیر دیگر خداوند اولین خلاق جهان است و خلاقیت او تنوع و زیبایی مسحور کننده ای را در جهان نهاده است. انسان نیز به عنوان کامل ترین و عالی ترین مخلوق الهی و جانشین خالق، تنها متفکر خلاق در چرخه مخلوقات به شمار می رود البته نه به تمامی و کمال همچون خالق خود، اما او نیز به میزانی تحسین برانگیز به ابداع و آفرینش و خلق زیبایی های هنری، صنعتی و علمی همت می گمارد.آزاد کردن نیروهای مردم و قدرت خلاق آنان سرلوحه دورنمای آینده ای است که در برابر تکامل تعلیم و تربیت در جهان فردا گسترده است.در آشنایی کودک به زندگی جمعی و فرهنگ جامعه خانواده نقش مؤثری را اجرا می نماید موقعیت جو عاطفی، وضع اقتصادی، افکار، عقاید ،آداب و رسوم ایده آلها و آرزوهای والدین و سطح تربیت آنها در طرز رفتار کودکان نفوذ فراوان دارد و به این ترتیب خانواده جایی است که برای نخستین بار خود را می بینیم و صمیمیت و احساس را درک می کنیم و می آموزیم که احساس چیست و چگونه می توانیم آن را ابراز کنیم پدر و مادر هستند که احساسات قابل قبول را مشخص می سازند. عامل دیگر از شروع قرن بیست و یکم تا به حال که جو عاطفی خانواده نیز بر روی آن تأثیر می گذارد خلاقیت یک بشر است که

فایل : 73 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط