مقاله در مورد بررسی رابطه شادکامی و خوشبینی

مقاله در مورد بررسی رابطه شادکامی و خوشبینی

فصل اول: کلیات پژوهش (تحقیق)
ـ مقدمه
ـ بیان مسئله
ـ اهمیت و ضرورت پژوهش
ـ اهداف پژوهش:
اهداف کلی
اهداف اختصاصی
ـ فرضیه‌های پژوهش
ـ تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
الف) پیشینة نظری پژوهش
ب) پیشینة علمی پژوهش
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
ـ جامعه آماری
ـ نمونه آماری و روش نمونه‌گیری
ـ ابزارهای اندازه‌گیری
ـ اعتبار و روایی آزمون‌های پژوهش
ـ روش تحقیق
ـ روش تجزیه و تحلیل داده‌ها
تقدیم و تقدیر»
با تمام احساسی که آموخته‌ام؛
برای استاد مهربان و همیشه خندانم که بهترین‌ها را برایم آرزو کرد. او به من آموخت که به میهنم عشق بورزم و بدانم که در تصاویر حکاکی شده بر سنگ‌های تخت جمشید هیچکش عصبانی نیست، هیچکس سوار بر اسب نیست، هیچکس را در حال تعظیم نمی‌بینی، هیچوقت در ایران برده داری مرسوم نبوده، در بین این صدها پیکر تراشیده شده حتی یک تصویر برهنه وجود ندارد.
این آداب اصیل ماست:
قدرت ـ احترام ـ مهربانی ـ خوش‌رویی ـ عشق ـ وفا – مردانگی ـ صداقت
آریایی پاک نهاد، این است.
و برای پدرم، پدری که با تمام عشقش راهنمای راهم شد و سخت‌ترین‌ها را پذیرفت تا قشنگترین‌ها سهم من باشد و تقدیم به مادرم، سنگ صبورم و خانواده عزیز و دوست داشتنی‌ام.
با نهایت احترام و سپاس
تقدیم به:
بهترین‌های زندگی‌ام
مادر و پدر مهربان و فداکارم
به پاس آنچه بزرگوارانه و بی دریغ در زندیگ من ارزانی
داشتند عاشقانه بر دست‌های پر مهرشان که پناهگاه امن جاودانه‌ام است بوسه می‌زنم؛
موی سپیدتان امیدبخش زندگی‌ام و دعای خیرتان تعالی بخش وجودم
فصل 1: کلیات تحقیق
خوش‌بینی‌های optimism
مقدمه
در جنگ جهانی دوم، روان شناسی به یک علم مداوای بیماران تبدیل شده است. خوش‌بینی یکی از خصوصیات مثبت انسان است که طی دو دهه گذشته، توجه ویژه‌ای را در روانشناسی و علوم اجتماعی به خود جلب کرده است. خوش‌بینی به جهت گزینی اشاره دارد که در آن معمولاً پیامدهای مثبت مورد انتظارند و این پیامدها به عنوان عوامل ثابت، کلی و درونی در نظر گرفته می شوند. پیترسون (2000)
خوش‌بینی و به طور کلی، باورهای مثبت بر بیماری و سلامت روانی و جسمانی انسان تاثیر زیادی می‌گذارند. تایلر، کمنی، رید، باوری و گروئنوالد (2000)
در این زمینه بیان می‌کنند که اگر ادراکات عادی انسان با یک مفهوم مثبت از خود و از کنترل شخصی و یک دیدگاه خوشبینانه، حتی کاذب در مورد آینده همراه شود، نه تنها در اداره جزر و مد زندگی روزانه بلکه در کنار آمدن با حوادث بسیار استرس او تهدیدزای زندگی، به افراد کمک می‌کند. طی بررسی‌های دیگر خوشبینی در بین زنان بالاتر از مردان گزارش شده است و خوشبینی افراد جوانتر بیشتر از افراد پیر است همچنین سلامت روان ابراد جوانتر بیشتر از افراد پیر است.
شادکامی happiness
روان شناسیب مثبت نگر به عنوان رویکرد تازه‌ای در روان شناسی، بر فهم و تشریح شادکامی و احساس ذهنی همزیستی و همچنین پیش‌بینی دقق عوامل که بر آنها موثرند، تمرکز دارد. این رویکرد از منظری مثبت گرایانه با ارتقای احساس ذهنی همزیستی و شادکامی در عوض درمان نواقص و اختلالات سروکار دارد. بنابراین، روان‌شناسی مثبت نگر تکمیل کنندة روان شناسی بالینی سنتی است. فهم، درک و شفاف سازی شادکامی و احساس ذهنی بهزیستی، موضوع محوری روان شناسثی مثبت نگر هست. (سلیگمن، 2005)
شادکامی ذهنی عبارتست از «ارزیابی‌های شناختی و هیجانی فرد از زندگی‌اش». این ارزیابی از سویی واکنش‌های هیجانی به حوادث و در سویی دیگر قضاوت‌های شناختی 5 درصد رضایت و به سرانجام رساندن وظیفه را در بر می‌گیرد. بنابراین، شادکامی ذهنی مفهوم وسیعی است که تجربه هیجانهای مطلوب، سطوح پائین هیجان‌های منفی و رضایت بالا از زندگی را در بر می‌گیرد. شادکامی ذهنی، ادراکات و ارزیابی‌های افراد از زندگی‌شان در ابعاد هیجانی، عملکردهای روان شناختی و اجتماعی، منعکس می‌شود. جزء هیجانی شادکامی ذهنی شامل دو مولفه شادکمی 6 و رضایت از زندگی 7 است. در پژوهش حاضر نیز به این بخش از شادمانی ذهنی پرداخته شده است. (کار، 2003)
شادکامی چندین جزء اساسی را در بر می‌گیرد؛ جزء هیجانی که فرد شادکام از نظر خلقی، شاد و خوشحال است. جزء اجتماعی که فرد شادکام از روابط اجتماعی خوبی با دیگران برخوردار است و می تواند از آنها حساسیت اجتماعی دریافت کند و سرانجام جزء شناختی، که باعث می‌شود فرد شادکام اطلاعات را به روش خاصی پردازش کرده، مورد تغییر و تفسیر قرار دهد که در نهایت، باعث احساس شادی و خوش‌بینی در وی می‌گردد. از این رو، در شادکامی، ارزشیابی افراد از خود و زندگی‌شان می‌تواند، جنبه‌های شناختی، مثل قضاوت در مورد خشنودی از زندگی و یا جنبه‌های هیجانی از
جمله خلق یا عواطف، در واکنش به رویدادهای زندگی را در بر می‌گیرد. (والویس و همکارانٰ 2004)
احساس شادکامی عبارت است از مقدار ارزش مثبتی که یک فرد برای خود قائل است و همچنین متغیری چند جزئی است که عبارت از خشنودی از زندگی، خلق و هیجانات مثبت و خوشایند و نبود خلق منفی و شادکامی هدف مشترک انسانها است که همه برای رسیدن به آن در تلاش هستند.
شاد بودن آرزوی قلبی بسیاری از افراد بشر است یکی از موضوعاتی که به تازگی مورد توجه روان شناسان قرار گرفته است «دانش شاد بودن» روان شناسان امروزه به سلامت روانی و شادکامی اهمیت فراوان می‌دهند.
سلیگمن (2003) پیش‌بینی کرده تا سال 2015 از هر دو نفر انسان ساکن کره زمین یک نفر دچار افسردگی باشد به همین دلیل امروزه مطالعات مربوط به شادمانی و عوامل مرتبط با آن از جمله مهمترین اولویت‌های روان قرار گرفته است. شادی عامل بسیار مهمی در زندگی است که از آن طریق، فرد همیشه دارای یک حس خوب درباره ی زندگی خود و دیگران است و فرد احساس نومیدی را از خود دور می‌کند و ضعف‌های خود را می‌پذیرد (بیل، آرکایل، 1975). شادی در افراد با کارایی بیشتر، امید، قدرت تفکر بیشتر، موقعیت تحصیلی و کیفیت زندگی همراه بوده است و برعکس افسردگی از قدرت استدلال و کارایی می‌کاهد. (ویلیام، گرتمام، 2001)
در پایان مقدمه می‌نویسیم: (ما در این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین خوش‌بینی و شادکامی روان شناختی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل می‌باشیم).
بیان مسئله:
مفهوم سازی خوش بینی و امید برحسب متغیرهای زیست شناختی و رویکردهای یادگیری پذیرفته شده‌ی سلیگمن و دیگران تعریف می‌شود که در آن خوش‌بینی نتیجه‌ی سبک بینی خاصی در نظر گرفته می‌شود. به نقل از شی یروکادور (1985) خوش‌بینی انتظاری تعمیم یافته برای رخ دادن پیامدهای مطلوب به هنگام برخورد با مشکلات در حیطه‌های مهم زندگی است. به طور کلی خوش‌بینی نشان دهنده نگرش یا پیش آمادگی است برای اینکه چیزهای خوب رخ خواهند داد. خوش‌بینی به این اعتقاد اطلاق می‌شود که در زندگی یک فرد عموماً امور خوب (در مقابل امور بد) اتفاق می‌افتد.
خوش‌بینی موجب حرکت به سوی هدف و بدبینی موجب دور شدن از هدف می‌شود. خوش‌بینی در کنار آمدن با استرس نقش واسطه‌ای مهم دارد و زمانی که افراد سعی می‌کنند با استرس به عنوان یک مسئله مقابله کنند خوش‌بینی بیشتری در حل مشکل خود دارند افراد خوش بین از شیوه‌های مقابله ای فعال استفاده می‌کنند. افراد خوش بین و امیدوار همه پیامدها و مصرف‌های مطلوب را قابل دستیابی می‌بینند. سلیگمن معتقد است ه افراد خوش بین، موانع، شکست‌ها و رویدادهای ناگوار موقتی، مختص به موقعیتی خاص و ناشی از علل بیرونی در نظر می‌گیرند. این نظریه در پیش‌بینی موفقیت کارمندان بیمه عمر، موفقیت تحصیلی و حفظ سلامتی موثر بوده است.
خوش‌بینی به طور کلی باورهای مثبت بر بیماری و سلامت روانی و جسمانی انسان تاثیر زیادی می‌گذارند. خوش‌بینی یکی از خصوصیات مثبت انسان است. خوش‌بینی به جهت گزینی اشاره دارد که در آن معمولاً پیامدهای مثبت مورد انتظارند و این پیامدها به عنوان عوامل ثابت، کلی و درونی در نظر گرفته می‌شود (پیترسون، 2000).
سبک بینی خوشبینانه که سلیگمن آن را معرفی نموده‌ از درماندگی پیشگیری می‌کند در احلی که یک سبک تبیینی بدبینانه درماندگی را به تمام جنبه‌های زندگی گسترش می‌دهد. افراد دارای سبک تبیین خوشبینانه از افرادی که سبک تبیینی بدبینانه دارند، سالمتر هستند.
ـ رضایت از زندگی و اساس شادکامی و احساس غربت از مسائل مهم زندگی دانشجویی هستند. اگر رضایت و شادکامی در دانشجویان زیاد باشد و احساس غربت در دانشجویان کمتر باشد مطمئناً اثرات خوب و مثبتی بر تحصیلات ذهن و کلاً بر زندنگی دانشجویی می‌گذرد. رضایت از زندگی بیانگر دید مثبت از جهان اطراف داشتن است، شادکامی بیانگر احساس شاد زیستن و آرامش روحی فرد در زندگی است، و احساس غربت بیانگر یک احساس دلتنگی و بیگانگی نسبت به جهان و اطرافیان است که پیامد دوری فرد از افراد نزدیک در زندگیش است (سازمان روان شناسی آمریکا (2004 APA).
همچنین سلیگمن (2003) شادکامی را به عنوان روان گرایی پایدار در نظر گرفته و حاضر نشان شناخته است، از زمانی که عواطف مثبت به عنوان کانون شادکامی مورد توجه واقع شده، نقش شادکامی در تسهیل جامعه پذیری و تعادل مطلوب با دیگران آشکار گردیده است.
تعریف شادکامی: شادکامی متغیری چند جزئی است که عبارت است از خشنودی از زندگی، خلق و هیجانات مثبت و خوشایند و نبود خلق و هیجانات منفی (داینر و لوکاس، 2000).
منظور از احساس شادکامی، احساس خوب و مثبت داشتن از زندگی است که از نمود فرد در مقیاس شادکامی آکسفورد (OHI) ضریب آلفای 76/0 بدست می‌آید که مقیاس این بخش متغیر فاصله‌ای است.
روان‌شناسان عواملی را شناسایی کرده‌اند که بر شادکامی افراد تاثیرگذار می‌باشند، برخی از این عوامل عبارتند ازک
1ـ سلامتی:
ون هوون (1995) معتقد است که بین شادکامی و بیماری‌های خاص رابطه وجود دارد. خصوصاً اگر این بیماریها منجر به کاهش فعالیت شده باشد. در عین حال در یک
مطالعه طولی این نتیجه بدست آمد که رابطه بین سلامت و شادکامی دوجانبه است. یعنی هم سلامت بر شادکامی موثر است و هم شادکامی برسلامتی. بنابراین منفی وجود رابطه بین این دو سوال مطرح است که کدام علت است و کدام معلول.
2ـ تحصیلات:
آرجیل و هملیز (2001) نشان داده‌اند که تاثیر سواد بر شادکامی مردم ژاپن و اروپا کم است ولی در بسیاری از کشورها بین سواد و شادکامی رابطه قوی وجود دارد مثل کره جنوبی، مکزیک، یوگسلاوی سابق و غیره. در واقع شاید علت سواد بر شادکامی، وضعیت مالی این کشورهاست. چرا که در کشورهای فقیر بین ثروت و شادکامی وجود دارد.
3ـ مذهب:
به نظر می‌رسد که معنویت و مذهب حس متعلق به زندگی و هدف در زندگی را ایجاد می‌کند و از این طریق است که بر شادکامی تاثیر می‌گذارد. یک تحقیق نشان داد افرادی که خیلی معنوی می‌باشند، آنهایی هستند که معتقدند و با این جمله موافقند که «ایشان» مذهبی من بهترین تاثیر را در زندگیم می‌گذارد، این افراد 2 برابر احتمال دارد که بگویند خیلی شاد هستند و همچنین تحقیق دیگر نشان داد که شادکامی و مذهبی بودن به گونه مثبتی با هم ارتباط دارند. (داینر و سیرز، 1995).
4ـ وضعیت تاهل:
شادکامی با وضعیت تاهل و ازدواج ارتباط دارد. یک مطالعه بین فرهنگی نشان داد که افراد متاهل به طور میانگین و با ثباتی نسبت به افراد مجرد شادکامتر می‌بشاند. (داینر و همکاران، 2002).
5ـ سن:
یک اضافه‌ای که در بین افراد وجود دارد این است که افراد پیر شادی کمتری دارند، و لیکن جالب است بدانیم که این طرز فکر توسط یافته‌ها تایید نشده است. به طور قابل توجهی یک وهله از زندگی نسبت به وهله و زمان دیگری از زندگی، شادی یا ناشادی بیشتری را ایجاد نمی‌کند.
در آیا بیتن شادکامی روان شناختی و خوش بینی رابطه وجود دارد؟
2) ایا رابطه‌ای بین شادکامی روان شناختی و خوش‌بینی در دختران و پسران دانشگاه ازاد اسلامی واحد اردبیل وجود دارد؟
3) ایا بین‌خوش‌بینی و شادکامی روان شناختی از لحاظ جنسیت رابطه وجود دارد؟
ضرورت تحقیق (شادکامی)
شرایط دانشجویان به دلایل زیر نامه‌ی با شرایط جمعیت‌های تفاوت دارد به دلیل اینکه(ذهن) ابزار دانشجو است و ابتدا به اختلالات روانی می‌تواند بر عملکرد ذهنی آنها تاثیر بگذارد. از طرفی، دانشجویان معمولا در خوابگاه‌های دانشجویی به سر می‌برند و مشکلات آنها ممکن است برای سایر دانشجویان تاثیر بگذارد. در مجموع دانشجویان بر اطرافیان خویش در سطح خانواده و یا اجتماع تاثیر می‌گذارد. همچنین آنها اغلب دور از خانواده به سر می‌برند دقیقاً مشخص نیست که چه کسی مسئول آنهاست، دوری از خانواده نیز می‌تواند به نحوی رضایت از زندگی، احساس شادکامی و احساس غربت آنها را به مخاطره اندازد. در این باره بررسی (اپسلی، 1989) نشان داد که جدایی از خانواده و عدم سازش با اطرافیان از جمله شرایطی هستند که می‌توانند موجب افت عملکرد تحصیلی دانشجویان شوند یا بروز روانی را در آنها دامن زنند. نرانی مضاعف دست اندرکاران بهداشت روانی، در مورد آن دسته از دانشجویان است که به وضوح به اختلالات دار ندولی یا در پی گرفتن کمک نیستند و یا ممکن است مدت زمان طولانی در فهرست انتظار باقی بمانند ولی هیچ گونه کمکی دریافت نکنند و یا زمانی برای مشاوره و درمان ارجاع شوند که مشکلات روانی آنها به دلیل عدم

فایل : 59 صفحه

فرمت : Word

36900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط