مقاله در مورد آبزیان

مقاله در مورد آبزیان

آبزیان، به جانورانی اطلاق می شوند که زندگیشان وابسته به آب بوده و ساکن اقیانوس ها، دریاها و رودخانه ها و غیره می باشند و قادر به زندگی در خشکی نیستند. همچنین آبزیان از نظر نوع زیست؛ به دو صورت ماهیان سردآبی و ماهیان گرم آبی وجود دارند که براساس مشخصات فیزیولوژیکی خود در اقیانوس ها، دریاها، خلیج ها، رودخانه ها، تالاب ها پراکنده اند.
طبق تقسیم بندی های انجام شده آبزیان به سه گروه ماهی های استخوانی، ماهی های غضروفی و گروه های مختلف ماهی های بدون آرواره تقسیم می شوند.
با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و نیز به دلیل وجود حدود ۵ هزار کیلومتر مرز دریایی در جنوب و ۲ هزار کیلومتر در شمال و رودخانه های جاری در سطح کشور، می توان گفت، کشور ایران از نظر تنوع گونه های مختلف آبزیان در جایگاه ویژه ای قرار گرفته است، به طوری که براساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی ایران رشد آبزی پروری در ایران سالی؛ ۲۵ تا ۳۰ درصد است که همین رشد باعث کسب رتبه دوم در سطح جهان شده است.
باید اضافه کرد، گونه های منحصر به فردی از آبزیان در آب های داخلی کشورمان وجود دارند که از این میان می توان به ۲۳ گونه بومی اشاره که عبارتند از: ۱۰ گونه از خانواده ی ماهی کپور، ۶ گونه از سگ ماهیان جویباری، ۱ گونه از لوچ ماهیان یا رفتگر ماهیان خاردار، ۴ گونه از کپور دندانه دار و ۱ گونه از گربه ماهیان.

ماهیان و آبزیان دریای خزر
دریای خزر با وسعت حدود ۴۳۶ هزار کیلومتر مربع، یکی از بزرگترین دریاچه های جهان به شمار می رود که در شمال ایران واقع شده است. تنوع زیستی در این دریاچه، به دلیل تغییرات زمین در گذشته، بالا و پایین رفتن قابل ملاحظه سطح آن، نمکی و غیرنمکی بودن، خصوصیات اکولوژیکی و ویژگی های آب و ترکیبات شیمیایی آن در نقاط مختلف این پهنه آبی، بسیار متنوع است. براساس گزارش ارایه شده؛ حدود ۱۰۰ گونه ماهی و ۱ گونه پستاندار یعنی فک دریایی در دریای خزر شناسایی شده است. علاوه بر گونه های جانوری، حدود ۷۸۲ گونه و زیرگونه گیاهی در دریای خزر وجود دارد.
ماهیان دریای خزر براساس نوع کاربردی به سه دسته: ماهیان خاویاری، ماهیان استخوانی و ماهیان کیلکا تقسیم می شوند.

ماهیان خاویاری: از خانواده تاس ماهیان به شمار می روند. ماهیان خاویاری جزو گران قیمت ترین و کم نظیرترین گونه ی آبزیان هستند که حدود ۹۰ درصد از صید این ماهیان به دریای خزر اختصاص دارد. ماهیان خاویاری دارای انواع مختلفی است که عبارتند از: فیل ماهی، ماهی شیپ، تاس ماهی روسی یا چال باش، تاس ماهی ایران یا قره برون، ماهی ازون برون، استرلیاد و کالوگا.

 

 

27900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط